Készült: 2024.09.20.18:27:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

283. ülésnap (2013.05.28.), 36. felszólalás
Felszólaló Gajda Róbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Önkormányzati és területfejlesztési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 3:38


Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAJDA RÓBERT, az önkormányzati és területfejlesztési bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ezúton tájékoztatom az Országgyűlést, hogy az önkormányzati és területfejlesztési bizottság a T/11206. számon benyújtott, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység minősítéséről szóló törvényjavaslatot megtárgyalta, és azt 16 igen, 4 nem szavazattal, 3 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak tartotta.

A törvényjavaslat kapcsán az alaptörvény egyik rendelkezésére szeretném felhívni a képviselőtársaim figyelmét: "Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez. Aki a környezetben kárt okoz, köteles azt törvényben meghatározottak szerint helyreállítani, vagy a helyreállítás költségét viselni. (Kovács Tibor: Ez sem hangzott el a bizottsági ülésen!) Elhelyezés céljából tilos Magyarország területére szennyező hulladékot behozni." Nagyon fontosnak tartom, hogy alkotmányos szinten rögzítettük (Kovács Tibor: Ez sem hangzott el a bizottsági ülésen, csak mondom!) a jövő nemzedékek irányába fennálló kötelességünket a természeti erőforrások tekintetében, hiszen az egészséges környezethez való jog mindenkit megillet nemcsak most, hanem a jövőben is. Éppen ezért indokolt a szennyező fizet elvének kimondása és a szennyező hulladék behozatali tilalmának rögzítése is.

Az alaptörvény rendelkezéseinek és az EU-irányelvek szellemében született a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény, mely alapvetően meghatározza a hulladékkezelés jövőbeni irányelveit. Ezen elképzelésekhez szorosan kapcsolódik az előttünk fekvő törvényjavaslat, ahogy az általános indoklás is tartalmazza, a hosszú távú fejlődés, az új technológiák felhasználása, a fenntartható fejlődés megvalósítása, a gazdasági és környezetvédelmi hatékonyság növelése mind célként fogalmazódik meg a jogszabályban. Az országos célok, irányok és szakmapolitikai stratégiák, miután meghatározásra kerültek, a végrehajtásuk már regionális és helyi szinten történik meg, hiszen helyben tudják legjobban, milyen hulladékgazdálkodási problémával kell megbirkóznia a településnek, specifikumok pedig szinte mindenhol vannak.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat lehetővé teszi, hogy a különböző hulladékgazdálkodási közszolgáltatók között differenciálni lehessen, és a minősítéssel biztosítani lehet, hogy a települési önkormányzatok a helyi igényekhez, sajátosságokhoz igazodó közszolgáltatás megvalósítására legalkalmasabb közszolgáltatót válasszák ki közbeszerzési eljárás keretei között. Nagyon fontos eleme a jogszabálytervezetnek azon lakossági érdek figyelembevétele, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás - mint kötelezően ellátandó közfeladat - megvalósítása során a szolgáltatás biztonsága garantált legyen.

Szintén fontosnak tartom kiemelni, hogy az országos hulladékgazdálkodási terv tervezési időszaka, igazodva az EU pénzügyi tervezési időszakához, 7 évre módosul. A 2013. december 31-ig terjedő átmeneti időszakban a közszolgáltató cégek számára pedig egyértelművé válik, hogy milyen feltételeket, milyen eljárásban és milyen sorrendben kell teljesíteniük ahhoz, hogy a hulladékról szóló törvény követelményeinek maradéktalanul megfeleljenek, és ezáltal 2014-től egy új, európai szinten is kimagasló közszolgáltatási rendszer teljes egészében felépülhet és reményeink szerint akadálymentesen működhet.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Fidesz padsoraiból.)

(10.30)




Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai