Készült: 2024.09.22.23:23:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (1999.10.20.), 370. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Beosztás közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utánihoz hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 2:46


Felszólalások:  Előző  370  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! A veszteségesen működtethető kis forgalmú vasúti mellékvonalak kezelése régóta gond a közlekedési tárca életében, és általában a közlekedés irányítóinak, szervezőinek komoly gondot jelent, hogy a kis forgalmú vasúti mellékvonalak hogyan üzemeltethetők tovább. Egyes vonalakon a pálya elhanyagolt állapota miatt annak felújításáig vagy a vasútvonal sorsáról való döntésig a MÁV ideiglenesen autóbuszokkal tartja fenn a forgalmat. Azt el kell mondani, hogy ezzel általában a lakosság ott, helyben elégedett. Kétségtelen ugyanakkor, hogy erős nosztalgia él mindenütt a vasútvonal iránt. Ilyen az ormánsági vasútvonal is, amely - ezt ki kell jelenteni - a kis forgalmú és gazdaságtalanul üzemeltethető mellékvonalak közé tartozik.

Valóban, a számításokat sokféleképpen el lehet végezni, de azt kell mondanom, hogy a kimutatások mindenképpen azt mutatják, hogy annál a regionális vasútnál - ez a Dráva-völgyi regionális vasút -, amelynek része ez a vonal, 329 millió forint veszteség keletkezett annak ellenére, hogy valóban viszonylag olcsó üzemű motorvonatok közlekedhettek. Az is nyilvánvaló, hogy itt elsősorban nem az üzemeltetési költségek a jelentősek, és nem is ez a veszteség, amiért a felújítására egyelőre nem kerül sor, hanem az a költség, amelyet rá kellene költeni, amely az óvatos becslések szerint is mintegy 3 milliárd forint lenne. Ugyanakkor a vasútvonal utasforgalma és a személyszállítási bevételek nem emelkednének így számottevően az átépítés után sem.

Ismerve a felmerült problémákat és azokat a szempontokat, amelyeket a képviselő úr elmondott, egy előterjesztést készítünk, és alapvetően megvizsgáljuk minden vasúti vonal, így a mellékvonalak felújításának a lehetőségét is. Egy - akadémikusok bevonásával felállt - bizottság részletesen megvizsgálta minden vasútvonal lehetséges jövőjét, és így alakítjuk ki majd azt a koncepciót, amelynek a megtárgyalása után véglegesen eldőlhet a mellékvonalak sorsa. Bármilyen döntés is szülessen - kétségtelen, hogy nagyon sokan szeretnék visszaállítani a vasútvonalakat, sok esetben a racionális megoldások a buszközlekedést indokolják -, mindezek mérlegelésével a legjobb közlekedési szolgáltatást lehet választani ezeken a területeken.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  370  Következő    Ülésnap adatai