Készült: 2024.09.20.09:56:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (1999.10.20.), 250-252. felszólalás
Felszólaló Dr. Kurucsai Csaba (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 14:09


Felszólalások:  Előző  250 - 252  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KURUCSAI CSABA (FKGP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Gyakran elhangzik érvekben, kifulladó vitákban ultima ratióként, hogy hosszú még az előttünk lévő út, amely Európába vagy inkább az Európai Unióba vezet. Meggyőződésem: ennek az útnak a nehezén már túl vagyunk, és ezt nem kormánypárti kötődésem, hivatali optimizmusom mondatja velem, hanem az elmúlt tíz év elvégzett munkája, és megerősít ebben a 2000. évi költségvetési törvény eddigi szakmai vitája.

Sok nagyszerű érvet hallottam arra vonatkozóan, mely fejezetekben kellene pluszforrásokat biztosítani jobbnál jobb célokra. Úgy vélem, sok olyan fejezet van, ahol a kormányzati és az ellenzéki oldal elégséges forrás esetén közel egyező álláspontot képviselne. A költségvetés tervezete arra figyelmeztet, hogy jelentős feladatok hárulnak hazánkra a reménybeli uniós tagságig.

De nemcsak a számok mentén, hanem a politikai kultúra területén is vannak még teendőink. Kiemelkedően fontosnak, a demokrácia alapintézményének tartom az ellenzék kritikai hangját. Személy szerint csak köszönetemet nyilváníthatnám ki mindazon érvekért, amelyek szakmai megalapozottsággal segítik 2000. évi költségvetésünk szakmaiságát. Ugyanakkor nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy olykor a kritika hangneme, kultúrája nem az európai trendeket tükrözi. Meggyőződésem, hogy a néha tapasztalt súlyos indulatok nem a kritizált költségvetési fejezetet vagy címet, hanem a kritizálót teszik hiteltelenné - és ez is európai üzenet, mert a politikai kultúra is része az európaiságnak, még Paul Valéry szigorú mércéje szerint is.

Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A továbbiakban felszólalásomban két tárca, a környezetvédelem és a Miniszterelnöki Hivatal Phare-ügyeket intéző hivatala európai uniós csatlakozást érintő költségvetési terveivel szeretnék foglalkozni.

A környezetvédelem területén Magyarország számára stratégiai fontosságú, hogy a jövő század új gazdasági versenyképességi mutatóiban a gazdasági és környezeti értelemben egyaránt fenntartható fejlődési pályán zárkózzon fel az európai uniós átlaghoz. A jövő évi költségvetés feszített, de teljesíthető feladat elé állítja a környezetvédelem költségvetési forrásból történő fejlesztését. A környezetvédelmi fejlesztések több tárcát átfogó jövő évi forrásai jól tükrözik az Európai Unióhoz történő csatlakozásból adódó feladatokat. Az Európai Unióhoz való közelítést célul tűzve Magyarországon elindult a környezetpolitika átfogó reformja. A 2000. évben kiemelt szerepet kapnak az európai uniós csatlakozást elősegítő feladatok. A költségvetési tervezet nagy hangsúlyt helyez a szükséges környezet- és természetvédelmi fejlesztések időarányos megvalósulására. A környezetminőség javításának feltétele a környezetvédelmi célok és eszközök integrálása más ágazati politikákba.

A környezetvédelem nemcsak egy tárca, hanem a fejezetek szakmailag és pénzügyileg összehangolt, közös feladata. Az előkészített nemzeti környezetvédelmi program 2000. évi intézkedési tervében meghatározott környezet- és természetvédelmi fejlesztések forrásait a 150 milliárd forintos központi költségvetés mellett az önkormányzatok és az üzleti szféra is egyre bővülő ütemben biztosítja. A fenntartható fejlődés feltételei nem teremthetők meg kizárólag költségvetési forrásokból. A gazdasági növekedés kedvező feltételeket teremt a környezetvédelmi ráfordítások bővítésére, ezáltal a közvetlen környezetvédelmi fejlesztési célra felhasznált GDP-részarány várhatóan 1,3-1,4 százalék körül alakul.

Az Európai Unió az intézményfejlesztést prioritásként kezeli, ezért fontos a környezetvédelmi hatóság létszámbeli megerősítése. A közösségi vívmányok nemzeti programjában meghatározott jogharmonizációs és intézményfejlesztési feladatok forrásai mintegy 1,5 milliárd forint erejéig biztosítottak a jövő évre. Az Európai Unió környezetvédelmi normáinak mielőbbi elérése gyors ütemű környezetvédelmi beruházásokat igényel. A társfinanszírozás feltételeinek megfelelően jelentős külső előcsatlakozási források bevonása szükséges. Ilyen támogatási eszköz az ISPA, amely az önkormányzatok által megvalósítható közlekedési és környezetvédelmi projektek megvalósításához járul hozzá. Jövőre környezetvédelmi fejlesztésre a Környezetvédelmi Minisztérium fejezeti költségvetésében 11,5 milliárd forint áll majd rendelkezésre ISPA-forrásból.

A földrajzi, társadalmi és gazdasági tényezők eltérő sajátosságai szükségessé teszik a térségi szemlélet következetes alkalmazását a fejlesztések területén is. A 2001. évi költségvetés tervezésekor kiemelt figyelmet kell fordítani az önkormányzatok környezetvédelmi fejlesztései forrásoldalának biztosítására.

A támogatások mértékét a térségi jellemzők, sajátosságok szerint szükséges majd differenciálni. Ennek az érvényesítéséhez ki kell használni a vidékfejlesztési politika, az önkormányzati támogatások, továbbá a gazdaságfejlesztés és a környezetvédelem összehangolásában rejlő lehetőségeket.

Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Már a kormány megalakulása előtt nyilvánvalóvá vált, hogy az Európai Unió által a csatlakozási folyamat mérőszámaként kezelt Phare-program hazai felhasználása nem megfelelően haladt. Egyrészt az 1995-97-es nemzeti programokat nem kellő körültekintéssel alakították ki, másrészt az Európai Unió jelentősen megszigorította a feltételeket: egy évvel lerövidítette a végrehajtási határidőt. Az 1998. év végére előre jelzett veszteség júliusban 30-35 millió euró volt, ezért a tárca nélküli miniszter tevékenysége két irányra koncentrált: a futó programok megmentésére és olyan szervezeti változások végigvitelére, amelyek a jövőben hatékonyabb programmenedzseléshez vezetnek.

A Phare-programok jellegzetessége, hogy a pénzügyi memorandum éve szerint kerülnek nyilvántartásra, de az előkészítés gyakran egy évvel korábban elindul, a szerződéskötésre pedig kettő, az 1996-os év programjáig három év áll rendelkezésre, a szerződésekből következő kifizetésekre pedig további egy év. A program megvalósulásáról ezért lehet csak a szerződéskötési határidő után beszélni... (Varga Mihály pénzügyminisztériumi államtitkár elhagyja az üléstermet.)

ELNÖK: Képviselő úr, kérem egy picit a türelmét, mert az államtitkár úr eltávozott a teremből, és mint előterjesztőnek szükséges, hogy az ülésteremben tartózkodjon. Kérem a türelmét addig, amíg az államtitkár úr visszatér a terembe, addig technikai szünetet rendelek el.

Megragadom az alkalmat, hogy tájékoztassam önöket: a Fidesz frakciójának 92 perc 30 másodperce, a Magyar Szocialista Párt frakciójának 105 perc 18 másodperce, a Független Kisgazdapárt frakciójának - nem figyelembe véve még Kurucsai képviselő úr hozzászólását - 28 perc 51 másodperce van... (Közbeszólások: Megy az óra! - Erkel Tibor: 7 perc 30-kor fejezte be!) Kérném addig megállítani az órát! 8 perc 34 másodperce van a Szabad Demokraták Szövetsége képviselőcsoportjának, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjának 19 perc 38 másodperce, a MIÉP képviselőcsoportjának pedig 22 perc 56 másodperce. (Varga Mihály pénzügyminisztériumi államtitkár belép az ülésterembe.)

Abszolút tolerálva és megértve az államtitkár urat, ismételten megadom a szót a képviselő úrnak; és engedjék meg, hogy átadjam az elnöklést Gyimóthy alelnök úrnak, azzal, hogy kívánok önöknek a mai napra további nagyon jó vitát.

Képviselő úr, ismételten öné a szó. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Fidesz és az MSZP soraiban.)

 

 

(Az elnöki széket Gyimóthy Géza, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

(18.50)

 

DR. KURUCSAI CSABA (FKGP): Az 1995. évi programok forrásainak csak 80 százaléka került (Közbeszólás: És 7,30 a hozzászólás...) felhasználásra, mivel az előirányzott szerződéseket nem sikerült 1998. december 31-ig megkötni és az EU-val egyeztetni. A tavaly nyáron előre jelzett veszteségeket csak megfeszített munkával sikerült 21 millió euróra leszorítani.

Előzetes értékelés szerint, hogy a 2000. és az ezt követő évben a hibákat újra ne kövessük el, a szóban forgó veszteségek az alábbiakból tevődtek össze: kb. 12,5 millió euró elvesztése jelentős részben az Európai Unió Bizottsága adminisztrációs számlájára írható, elég, ha csak itt a határátkelős programra hivatkozom; kb. 6,2 millió euró veszteség a magyar szereplők hatékonyabb munkájával minden bizonnyal elkerülhető lett volna, és 2,3 millió euró esetében a felelősség megoszlik.

Összességében továbbra sem a terveknek megfelelően alakult a '96. évi programok helyzete, egy hónappal a szerződéskötési határidő vége előtt az 1996-os források 63 százaléka még lekötetlen volt. Elmondhatjuk, hogy ma, három héttel a határidő után a támogatás döntő részére, több mint 90 százalékára megkötötték a szerződéseket, és azokat a delegáció, illetve Brüsszel jóváhagyta. Így az 1996-os program megvalósult. Továbbra is lekötetlen az 1997-es források 70 százaléka, vagyis mintegy 75 millió euró. Az Európai Unió delegációja november végéig fogadja el ezeket a szerződéseket, vagyis alig több mint egy hónap áll a minisztériumi Phare-irodák rendelkezésére.

A helyzet reális megítélése érdekében megjegyezzük, hogy a Phare-programok végrehajtása hagyományosan nem időarányosan történik, a programok utolsó heteiben, hónapjaiban a szerződések száma, a szerződéskötések száma mindig ugrásszerűen megnő, mint ahogy az most is történt. A tárcák ugyan előkészítették a havi szerződéskötési terveiket, elkészítették ezeket a terveket, ami egyenletes teljesítést mutat, de csak mintegy 10 százalékban tudták különböző okok miatt ezeket a terveket tartani. Az 1998. évi program gyakorlati végrehajtása '99 júniusától indulhatott meg. A '99. évi program aláírása novemberben megtörténik, eredménynek kell elkönyvelnünk, hogy az 1996-97. évi programok lassú előrehaladása ellenére az Unió végül nem csökkentette le a Magyarországnak ítélt idei segélykeretet.

A 2000. évi Phare-program kialakítása nagy erőkkel folyik. Az előkészítés tavasszal elindult, azóta a régiók elkészítették hároméves fejlesztési programjaikat, a regionális fejlesztési programok, illetve az ágazati stratégiák harmonizációja alapján kerül kialakításra az előzetes nemzeti fejlesztési terv. A Phare jövőbeni végrehajthatóságát alapvetően meghatározza annak a költségvetésbe történő betervezése. Az államháztartási törvény értelmében minden esztendő állami költségvetésének tartalmaznia kell a nemzetközi segélyprogramok lebonyolításához kapcsolódó forrásokat és kiadásokat, beleértve a beérkező segélyeket, a költségvetési társfinanszírozást és a programok végrehajtásához kötődő adminisztratív kiadásokat.

Mindezek pontos betervezése négy okból elengedhetetlen. Csak így biztosítható a programok sikeres, zökkenőmentes lebonyolítása, a programokat megalapozó nemzetközi megállapodásokban vállalt kötelezettségeik teljesítése. Enélkül elképzelhetetlen a segélyforrások átlátható, ellenőrizhető kezelése, ami szintén egyértelműen EU-s követelmény. Harmadsorban a költségvetési törvényben szereplő bevételek és kiadási számok alapozhatják meg a programok értékelését, a költség-haszon elemzéseket. És végül, így válnak követhetővé a programokkal járó adminisztrációs terhek, melyek ismerete a segélyprogramok lebonyolítási rendszerének további racionalizálását, az erőforrások hatékonyabb felhasználását, végső soron az abszorpciós képességünk növekedését eredményezhetik.

Tudomásom szerint a Phare-segélyek koordinálásáért felelős tárca nélküli miniszter a 2000. évi költségvetési tervezet előkészítő munkálatai során többször felhívta a pénzügyminiszter úr figyelmét az Európai Unió elvárása szerint teendő fontos módosításokra. Ezeket a javaslatokat a Pénzügyminisztérium nem vette figyelembe, és megkérdőjelezheti a kormány felelősségvállalását a segélyprogramok tervezésében.

Úgy gondolom, hogy a fenti kérdéseket meg lehet, és meg kell oldani a 2000. évi költségvetésben. Ezért kérem, engedjék meg, hogy tisztelt miniszter úrtól megkérdezzem ezúttal: történt-e teljes körű egyeztetés a Phare-programokat koordináló tárca nélküli miniszterrel, a Phare-programok költségvetési tervezésével kapcsolatban a tárcája rendelkezésére álló részletes adatokról?

Másodszor: talált-e a Pénzügyminisztérium olyan megoldásokat, amelyek lehetővé teszik, hogy a programokhoz kötődő hazai EU-források feletti rendelkezés minden programnál egy pénzügyi felelős kezében legyen?

Harmadszor: Sor került-e az FVM-mel, a Gazdasági Minisztériummal hasonló egyeztetésre a 2000. évi ISPA- és SAPARD-programok tervezhetőségéről is?

Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps az FKGP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  250 - 252  Következő    Ülésnap adatai