Készült: 2024.09.23.17:03:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (2015.06.30.), 254. felszólalás
Felszólaló Vágó Sebestyén (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:29


Felszólalások:  Előző  254  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VÁGÓ SEBESTYÉN, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Természetesen a frakciónk a Magyarország kormánya és az Egyesült Nemzetek Gyermekalapja között az Egyesült Nemzetek Gyermekalapja Globális Szolgáltató Központjának létrehozásáról szóló megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslatot támogatni fogja. Ugyanis úgy gondoljuk, hogy ha Magyar­országon egy ilyen globális szolgáltató központ létesül, az valószínűsíthetően emeli nemzetközi szinten, diplomáciai szinten Magyarország presztízsét, Magyarország elismerését.

Az előző felszólalásokhoz egypár dolgot azért mondanék. Először is Józsa Istvánnak mondanám: hogy valaki felfedezte ezt a pályázatot, amiatt senkit nem illethet szerintem dicséret, ugyanis államtitkár úr az expozéjában elmondta, hogy ez egy meghívásos pályázat volt, tehát nem kellett senkinek észrevennie, felhívták rá a figyelmünket, hogy pályázzunk. Tehát annyira nem kell dicsérgetnünk senkit, ettől függetlenül még nyugodtan kijelenthetjük, hogy a magyar diplomácia hagy kívánnivalót maga után. Inkább annak kellene utánanézni, hogy hány pályázatot mulasztunk el, és hány ilyen lehetőségről csúszunk le azért, mert a megfelelő emberek ezt nem veszik észre.

A másik pedig az, hogy remélem, nem lesz úgy, ahogyan Vejkey képviselőtársam felszólalásában hallottuk, és nem fogunk komplett településeket átadni, bármennyire egyetértünk az UNICEF törekvéseivel, nem fogunk komplett településeket átadni nekik. Gondolom, ez csak nyelvbotlás volt, és nem helységekre, hanem helyiségekre gondolt. Egy szó a különbség, de azért tartalmilag elég nagy különbség van benne.

(20.50)

Egy kérdéssel megelőzött engem a képviselőtársam, mert én is szerettem volna azt megkérdezni ‑ mert gondolom, ha 2015 második felében ez a szolgáltató központ feláll, akkor valószínűsítem azt is, hogy már a helyszín is megvan ‑, engem is érdekelne, hogy hol lesz ez a szolgáltató központ, illetve elképzelhető az is, mivel 350 fős személyzetről beszélünk, hogy több telephellyel is fog rendelkezni.

A 350 fővel kapcsolatban szóba került az, hogy lehetőséget kapnak majd a magyarnyelv-tudással és nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakemberek arra, hogy ne kelljen külföldön szerencsét próbálniuk, hanem Magyarországon, saját lakhelyükön, saját hazájukban kamatoztathassák tehetségüket és tudásukat. A kérdésem az lenne, hogy ebből a 350 főből arányaiban mennyi lesz a magyar munkavállaló. Az egyértelmű számomra, hogy akár az ENSZ is fog ide New Yorkból delegálni szakembereket, szakértőket, vezetőket, de ebből mennyi lesz a magyar? És melyek azok a szakterületek, amelyek elsősorban pályázhatnak, illetve mely szakterület képviselői azok, akik esetleg reménykedhetnek abban, hogy felvételt nyernek ebbe a központba? Illetve azt is gondolom ‑ mivel elég közel van ennek a szolgáltató központnak az alapítása ‑, hogy már esetlegesen a pályázatok is elindulhattak, vagy nem tudom, hogy ezek a pályázatok mikor indulnak. Csak úgy jelzésértékűen ezeknek a szakembereknek: mikor figyelhetik a pályázatokat, mikor pályázhatnak, mikor szállhatnak versenybe esetleg ezekért az álláshelyekért?

Amint már elmondtam, komolyan úgy gondolom, Magyarország presztízsét emeli az, ha egy ilyen szolgáltató központ létesül, és nagyon jól tudom azt is ‑ amit Vejkey képviselőtársam nagyon szépen felvázolt az UNICEF történetével kapcsolatban ‑, hogy mi is volt az eredeti célja a szervezet létrehozásának, és azóta ez hogyan változott meg, hogyan formálódott át. Nagyon jól tudom azt is, hogy több országban van képviseletük, így Magyarországon is van képviseletük, de ha egy szolgáltató központ egy országba költözik ‑ persze szó volt itt arról, hogy a pályázatot azért nyertük meg, mert a feltételeink erre lehetőséget adtak. Most a kérdés az, hogy mik voltak ezek a feltételek, mik alapozták meg azt, hogy mi ezt megnyerhettük. Esetleg fővárosunk adottságai, az infrastrukturális adottságai, vagy esetleg az, hogy bár Európa közepén vagyunk, de az UNICEF által legjobban preferált és támogatott térségnek mégis a közelében vagyunk? Tehát olyan helyszín Magyarország, ami minden igényt ki tud elégíteni, ha globális szinten nézzük, akkor közel van a Föld legrászorultabb gyerekeihez is, viszont nincs annyira távol az európai civilizációtól, így a megfelelő szolgáltatásokat biztosítani tudja.

Elkezdtem már mondani, tudjuk nagyon jól, hogy az UNICEF-nek Magyarországon is van központja, így most a szolgáltató központ is itt lett. Azt azért borítékolni lehet, hogy ha egy globális szolgáltató központ egy adott országba költözik, akkor elképzelhető, hogy az adott országban az UNICEF helyi szolgáltatása is felerősödik. Sajnos azt kell tapasztalnom volt gyermekvédelmi szakemberként, hogy az UNICEF-nek Magyarországon is lenne rengeteg tennivalója, ugyanis nagyon jól tudjuk, hogy elsődleges céljai között szerepel a gyermekek jogainak védelme, a gyermekjogok betartásának, betartatásának a védelme, úgy általában a gyermekek védelme akár egészségügyi, akár mentális szempontból, és nagyon jól tudjuk ‑ főleg tapasztalva az utóbbi idők történéseit ‑, hogy ezek Magyarországon nagyon sokszor sérülnek, és nagyon sokszor nemcsak a magyar jogrend és a magyar jogszabályok hiányosságai miatt, hanem nagyon sok esetben a körülmények és a rendszer hibái miatt.

Számíthatunk-e arra esetleg, ha felerősödik a tevékenysége az UNICEF magyarországi szervezetének, hogy akkor nemcsak abban fog kimerülni az ő tevékenységük, hogy bizonyos gyermekvédelmi programokat, projekteket támogatnak, hanem esetleg rávilágítanak akár a magyar gyermekvédelem, akár a magyar gyermeki sorsok nehézségeire, azok okaira, és bizonyos élethelyzetek és bizonyos komplett térségek gyermekhelyzetének kérdéseire is, annak okaira is? És ha ez így lesz, akkor ezt tudjuk-e esetleg kamatoztatni, tudjuk-e esetleg ezt szakmai szempontból is és a magyarországi gyermekek védelme és a magyarországi gyermekek jogai érdekében kamatoztatni?

Úgy gondolom, ez előnyös is lehet a számunkra. Ez természetesen kormányzati hozzáállás és állami hozzáállás kérdése is, hogy egy kritikát hogyan vesz és hogyan fog fel, azt konstruktív kritikának tekinti-e, és megpróbál-e lépéseket tenni afelé, hogy akár a megadott irányelvek alapján kiépítse azt a protokollt, azt a rendszert, hogy ezeket a problémákat kiküszöböljük, és ezek a nagyon súlyos helyzetek megszűnjenek. Gondolhatok itt akár a Magyarországon tapasztalható gyermekvédelmi jelzőrendszer állapotára, vagy akár a kiskorúak veszélyeztetésének állapotára, amire rengeteg példát tapasztalunk, vérlázító példát is tapasztalunk. Vagy gondolhatunk arra esetleg, hogy a gyermeknélkülözés mint olyan, Magyarországon ‑ persze tudom, nincs az a rendszer, ahol százszázalékosan fel lehet számolni, de törekedjük afelé, hogy minél kisebb mértékben jelentkezzen az országban.

Tehát számíthatunk-e arra, hogy ha már egy ilyen fontos nemzetközi szervezetnek a globális szolgáltató központja Magyarországon lesz, gyermekvédelmi és gyermekjogi vagy akár a gyermekek mentális és egészségügyi állapota szempontjából Magyarország fókuszba kerül, Magyarországra irányulnak a tekintetek? Mert azért egy nemzetközi szervezet presztízsének sem mindegy az, hogy ha már szolgáltató központot hoz létre az országban, akkor pont azok a célok, amiért ő küzd, abban az országban éppen milyen állapotban vannak. Ha rossz állapotban vannak, akkor az vet rá rossz fényt, vagy esetleg az vet rá jó fényt, hogy meg tudja világítani ezeket a problémákat akár abban az adott országban, amelyikbe ezt a központot telepíti.

Habár tudom vagy sejtem, hogy a pályázat elbírálásánál nem ezek a szempontok voltak mérvadóak, hanem a felszólalásomban már korábban elmondott szempontok ‑ tehát gondolok főleg fővárosunk infrastrukturális állapotára vagy Magyarország földrajzi elhelyezkedésére ‑, de úgy gondolom, ezek is fontos szempontok, és erre is fontos ügyelnünk. Akár még azt is mondanám, hogy megelőzve a szolgáltató központ megalakítását, bizonyos kérdésekben akár válaszokat is adhatunk még a kérdés megszületése előtt, és bizonyos kérdésekben megoldási javaslatot is nyújthatunk, hogy ezek a súlyos és fenntarthatatlan állapotok, ami a gyermekveszélyeztetést és a gyermekjogok sérülését jelenti, ne maradjanak fenn, a lehető legkisebb mértékűvé korlátozódjanak, és nemcsak azzal, hogy a szolgáltató központ itt működik az országban, hanem ezzel a rendszerrel is példát mutassunk a világnak, és ha ilyen pályázat lenne, akkor azon is büszkén el tudjunk indulni. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  254  Következő    Ülésnap adatai