Készült: 2024.09.20.15:42:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (2015.06.30.), 252. felszólalás
Felszólaló Dr. Vejkey Imre (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:48


Felszólalások:  Előző  252  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az ENSZ Gyermekalapja Globális Szolgáltató Központjának Budapesten történő létrehozásának oka valamennyi, az UNICEF hatékonyságának növelését és az adminisztratív költségek redukálását támogató feladatnak a New York-i központból történő kiszervezése volt.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Most engedjenek meg néhány szót az UNICEF-ről általában. Az UNICEF az Egyesült Nemzetek nemzetközi gyermek-gyorssegélyezésének angol nyelvű rövidítése. Ezt az alapot az ENSZ Közgyűlése 1946-ban hozta létre annak érdekében, hogy segítsen a második világháború utáni Európában fagyoskodó, éhező és beteg gyerekeken, akiknek a háború borzalmait, a bombázásokat, a frontok többszöri áthaladását is túl kellett élniük.

(20.40)

Ma ez az ENSZ egyik szakosított szervezete. Az UNICEF tevékenységét 1965-ben Nobel-békedíjjal ismerték el. Az UNICEF olyan fejlesztési szervezet, melynek a világ több mint 150 országában vannak gyermekvédelmi programjai. Ezeket kizárólag önkéntes hozzájárulásokból és adományokból finanszírozza, vagyis nem részesül az ENSZ költségvetéséből. Az UNICEF éves költségvetése meghaladja a 2,5 milliárd dollárt, bevételeinek több mint 80 százalékát közvetlenül gyermekprogramjaira költi. A szervezet kiadásainak mintegy felét a gyermek-egészségügyi, kiadásainak közel negyedét oktatási, mintegy további negyedét pedig gyermekvédelmi és gyermekjogi programokra fordítja. Az UNICEF fennállása óta több gyermekéletet mentett meg, mint bármely más humanitárius szervezet a világon.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A Fülöp-szigetek, Kenya, Csehország és Malajzia mellett Magyarország is pályázott a projekt elnyerésére, amelynek okán hazánk 2014 októberében tárgyalásokat folytatott az UNICEF-fel, majd a tárgyalásokat követően még ugyanazon év decemberében megküldte teljes pályázati anyagát az UNICEF-nek. 2015 februárjában Anthony Lake, az ENSZ Gyermekalap végrehajtó igazgatója, a Magyarország által benyújtott anyagot értékelve és az ország komparatív előnyeit szem előtt tartva, valamennyi pályázó közül Magyarországot, hazánkat választotta a globális szolgáltató központ helyszínéül. Ezen döntés értelmében a magyar kormány tárgyalásokat kezdeményezett az UNICEF-fel egy, a központ Budapesten történő létesítéséről szóló megállapodás létrehozása érdekében.

A két fél között létrejött megállapodás a kormánynak a központ felállításával kapcsolatos olyan kötelezettségvállalásait tartalmazza, mint például az UNICEF Magyar Bizottságának a globális szolgáltató központban történő térítésmentes elhelyezése és valamennyi működési költség biztosítása, valamint kiváltságok és mentességek biztosítása az UNICEF és tisztségviselői számára. A megállapodás angol és magyar nyelven került aláírásra. A megállapodás 17 cikkelyből áll, és a Magyarországon székhellyel rendelkező nemzetközi szervezetekhez hasonlóan részletesen tartalmazza az UNICEF-et, valamint annak tisztségviselőit és szakértőit megillető kiváltságokat és mentességeket, továbbá a Magyarország által biztosított könnyítéseket.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Most nagyon röviden az egyes cikkelyekről.

A megállapodás I. cikkelye az abban foglalt gyakran használt fogalmak meghatározását tartalmazza.

A megállapodás II. cikkelye rendelkezik az UNICEF és Magyarország közötti együttműködés általános kereteiről, kimondva, hogy a hazánk területén lévő központ és ahhoz rendelt UNICEF-személyzet legalább olyan kedvező elbánásban részesül, mint a Magyarország területén jelen lévő többi kormányközi vagy nemzetközi szervezet, illetve ENSZ-ügynökség.

A megállapodás III. cikkelye tartalmazza a hazánk által a központ magyarországi elhelyezéséhez adott hozzájárulást. Magyarország a megállapodás hatálybalépésének időpontjától számított legalább 15 éven át térítésmentesen biztosítja az UNICEF számára azon helységeknek (sic!) a használatát és birtoklását, valamint azon berendezéseknek, irodabútoroknak, valamint egyéb felszereléseknek a használatát, melyeket a felek a központ működéséhez szükségesnek ítéltek meg. Ennek részleteit a felek képviselői között létrejött külön megállapodás tartalmazza, mely nem tekinthető nemzetközi szerződésnek. A fentiekben rögzítetteken túlmenően a kormány ‑ a központ igazgatója kérésének megfelelően – biz­tosítja az UNICEF számára a munkavégzéshez szükséges közszolgáltatásokat, illetve többek között az áram- és vízszolgáltatásokat, szennyvízellátást, tűzvédelmet, szemétszállítást és gázellátást, ahogyan azt a felek képviselői között létrejött külön megállapodás is tartalmazza.

A IV. cikkely a központ személyzetéről rendelkezik.

A megállapodás V. cikkelye az UNICEF-et és a személyzetét megillető kiváltságokról, mentességekről, jogokról, valamint könnyítésekről tartalmaz általános rendelkezéseket.

A megállapodás VI. cikkelye részletekbe menően tartalmazza az UNICEF tulajdonára, pénzeszközeire, valamint vagyontárgyaira vonatkozó mentességeket. Az UNICEF tulajdona, pénzeszköze és vagyontárgyai mentesek a házkutatás, igénybevétel, elkobzás, kisajátítás vagy végrehajtási, közigazgatási, bírósági, törvénykezési kényszer bármely alakban való megnyilvánulása alól.

A megállapodás VII. cikkelye tartalmazza a hírközlésre vonatkozó könnyítéseket; a VIII. cikkely pedig az UNICEF tisztségviselőiről; míg a IX. cikkely a helyben szerződött, órabérben foglalkoztatott személyzetről rendelkezik.

A megállapodás X. cikkelye az ENSZ által felállított társadalombiztosítási és nyugdíjrendszerről tartalmaz rendelkezéseket, és rögzíti többek között azt, hogy akik ezen rendszer hatálya alá tartoznak, azok mentesek a kötelezően fizetendő járulék, illetve minden egyéb kötelező hozzájárulás megfizetése alól.

A megállapodás XI. cikkelye a kiküldött szakértőkre vonatkozó kiváltságokat és mentességeket tartalmazza; míg a XII. cikkely az UNICEF-tisztségviselők nevét és státusban bekövetkezett változásokat tartalmazó értesítőkről rendelkezik.

A megállapodás XIII. cikkelye rendelkezik a mentességekről való lemondás szabályairól; a XIV. cikkely az utazási igazolványra vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza; a megállapodás XV. cikkelye vonatkozik a kiegészítő megállapodásra; míg a XVI. cikkely a viták rendezésére. A megállapodás XVII. és egyben utolsó cikkelye pedig a záró rendelkezéseket tartalmazza.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kérem, támogassák Magyarország kormánya és az Egyesült Nemzetek Gyermekalapja között az ENSZ Gyermekalapja Globális Szolgáltató Központjának létrehozásáról szóló megállapodás kihirdetéséről szóló T/5348. számú törvényjavaslatot. A KDNP parlamenti frakciója támogatja. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban. ‑ Dr. Józsa István tapsol.)




Felszólalások:  Előző  252  Következő    Ülésnap adatai