Készült: 2024.04.26.05:42:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

240. ülésnap, 54. felszólalás
Felszólaló Dr. Ódor Ferenc (Fidesz)
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 2:35

Felszólalások:  <<  54  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ÓDOR FERENC (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Bizonyára ön is ismeri a mondást, szegény embert az ág is húzza. Nem véletlenül érzik ezt a szerencsiek, a gönciek, az Abaújszántón élők és a hidasnémetiek, ők is áldozatul esnek az önök koncepciótlan gazdaság- és közlekedéspolitikájának. A bármi áron való pillanatnyi költségcsökkentés szinte kivétel nélkül mérhetetlenül nagyobb veszteséghez vezet a jövőben. Mert mit is jelent önnek az említett vasúti vonal bezárása? Körülbelül a következő száraz leírást.

A Szerencs-Hidasnémeti vasútvonal a MÁV 98-as számú vasútvonala, hossza 51 kilométer. A szerelvények napszaktól függően 2-4 óránként közlekednek rajta. És mit is jelent a valóságban? A vonalszakasz a leghátrányosabb kistérségek közé tartozó vidéken működik. A megyében 20 százalékos, a térségben ennek kétszerese a munkanélküliség. A tervezett bezárás szűken 30 ezer ember mindennapjait teszi még nehezebbé, Abaújszántón, Szerencsen középiskola működik, ott jelentős a bejáró tanulók létszáma.

(14.40)

Tisztelt Miniszter Úr! A megyében már korábban megszüntették a Mezőcsát-Hejőkeresztúr vasútvonalat, és a Szilvásvárad-Putnok vonalat tervezik. Az elsorvasztás a térségben nemcsak a helyi munkalehetőségek csökkentését eredményezte, hanem az ingázás lehetőségét is megnehezítette. Nem kétséges: hasonló sors vár a gönciekre, az Abaújszántón élőkre, a szerencsiekre és a hidasnémetiekre is.

Azt sem vette figyelembe a minisztérium, hogy hét évvel ezelőtt fejeződött be a vasúti pálya felújítása. Azzal sem számoltak, hogy ez a vonalszakasz a Miskolc-Kassa-Krakkó és a Miskolc-Szerencs-Nyíregyháza vonal között pótlólagos kapcsolatot jelenthet, így nem csupán a helyi, de a nemzetközi közlekedésben is aktív szerepet játszhat.

Tisztelt Miniszter Úr! Éppen ezért kérdezem öntől: miért sújtja a kormány ezt a halmozottan hátrányos térséget? Miért veszi el nemrég felújított vasútvonalát? Számoltak-e azzal, hányan vesztik el munkalehetőségüket a bezárás miatt? Számoltak-e azzal, milyen nehézségeket okoznak azoknak a gyermekeknek, akik eddig bejáró iskolásként közlekedtek a vasúttal? Miért nem érti meg ön és kormánya, hogy a vasút nem csupán közlekedési eszköz, hanem a vidékfejlesztés aktív eszköze, a vidéki társadalom továbbélésének alapvető feltétele?

Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

Felszólalások:  <<  54  >>    Ülésnap adatai