Készült: 2024.05.12.02:35:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

333. ülésnap (2013.12.04.), 183-185. felszólalás
Felszólaló Gúr Nándor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 16:07


Felszólalások:  Előző  183 - 185  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GÚR NÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Jelzem azokat a módosításokat, amelyekhez hozzá kívánok szólni, hogy elnök úr is tudja követni. Ez a 211-es több formában, a 950-es, a 211-es, mint említettem, a 623-as, az 531-es, a 652-es, a 472-es pontok.

ELNÖK: Megkönnyítette a dolgomat, valóban. Köszönöm.

GÚR NÁNDOR (MSZP): Csak azért, hogy követhető legyen a történet, elnök úr. A költségvetés módosítói kapcsán a 211. számú módosításhoz illesztetten a Nemzeti Foglalkoztatási Alapot érintően szeretném megtenni a módosító javaslatunkat, és néhány kiegészítő gondolatot is hozzátenni először.

Nyilván önök is tudják, hogy abban a gazdasági környezetben, amelyben az elmúlt időszakot éljük, most az elmúlt éveket gondolom ez alatt, alapvetően a gazdaság recessziós mivoltáról kapunk képet, visszaigazolást. A 2012. zárt esztendő ezt támasztja alá. Ilyen értelemben a munkahelyteremtés tekintetében sem pozitív előrelépésekről lehet beszélni, hanem egyszerűen úgy fogalmazható meg ez a mondat és gondolat, hogy Magyarországon - hogy tiszta és világos legyen, azon a 93 ezer négyzetkilométeren, amely Magyarország - kevesebb ember dolgozik, mint a pénzügyi-gazdasági világválság beköszöntekor, de a kormányváltás utáni első negyedévhez képest is.

Ezt kiindulási pontként szeretném jelezni, azért, mert úgy gondoljuk, hogy a Nemzeti Foglalkoztatási Alap, amelyet érintően a módosító javaslat is megszületik, arról kellene szóljon, hogy olyan forrásokat és forráshelyeket hordozzon magában, ami gyakorlatilag a munkaerőpiacon pozitív irányultságú változásokat hoz.

Tudják, amikor ez a Nemzeti Foglalkoztatási Alap Munkaerő-piaci Alap volt, államtitkár úr, akkor a Munkaerő-piaci Alapban több pénz volt, mint amikor nemzetivé vált, és Nemzeti Foglalkoztatási Alap lett. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nekem a "nemzeti" szó fontos, főleg a tartalom, de nem olyan feltételek mellett, hogy akkor, amikor mondjuk, munkaerő-piaciból nemzeti lesz, akkor a források csökkenjenek.

Ha lett volna, most már nem lesz, de ha lett volna módjuk rá - illetve módjuk volt, csak cselekvési hajlandóságuk nem volt -, akkor azt kellett volna megtenni, hogy több pénz legyen a Nemzeti Foglalkoztatási Alapban, mint amennyi mondjuk, a Munkaerő-piaci Alapban volt a váltáskor.

Épp ennek a Nemzeti Foglalkoztatási Alapnak a finanszírozási tételei tekintetében, csak azért jelzem tanulságként, hogy nagyon nagy hiba azt elkövetni, amikor ezen az alapon belül például az aktív foglalkoztatáspolitikához kapcsolódó források tekintetében a 10 százaléka jelenik meg a felhasznált forrásoknak, a 7 százaléka, mondjuk, képzési forrásként, és mondhatom, a többi meg olyan Start-program keretei között, ami gyakorlatilag részben adott esetben megkérdőjelezhető pénzügyi felhasználásokkal párosul.

Nem véletlenszerű, hogy itt tételesen az európai uniós előfinanszírozási kérdésekhez illesztetten jelenik meg ez a módosító javaslat, mintegy 3000 millió forintot, 3 milliárd forintot érintő nagyságrendben. És így együttesen ezzel a módosító javaslattal 6200 millió, tehát 6,2 milliárd forintos nagyságrend van előjegyezve, miközben ez gyakorlatilag a Start-munkaprogram 183 805 millió forintjából venné el ezt a 3 milliárd forintot, azaz még így is 180 milliárdot meghaladó összeg állna rendelkezésre.

Ez miért fontos? Ez azért fontos, mert az európai források elérése érdekében meggyőződésem szerint mindent érdemes megtenni, mármint hazai erőforrások párosítása kapcsán is, hiszen a valós, az elsődleges munkaerőpiacon történő munkahelyek megteremtését ilyeténképpen lehet szolgálni, fejlesztéseken, sok minden egyéb máson keresztül, vagy az aktív foglalkoztatáspolitika kapcsán történő támogatásokon keresztül.

Ahhoz, hogy Magyarországon nem egymillió új munkahely... - mint amit ígértek, amiből semmi nem valósult meg, hiszen nem többen, hanem kevesebben dolgoznak, mint mondtam, a korábbiakhoz képest. Ahhoz, hogy Magyarországon legalább az a feltétel teljesülni tudjon, ami morálisan nagyon fontos, amit mi vallunk, és meg kívánunk teremteni a választásokat követően, hogy minden családban legyen legalább egy ember, aki dolgozni tud, mert ez a családban felnövekvő gyermek számára is alapvetően fontos, hogy a morális kép formálódjon, és akképpen formálódjon, ami ennek a társadalomnak az érdeke, ahhoz megítélésünk szerint ennek a módosításnak az életre hívása, a megvalósítása egy szükségszerű feltétel.

Szeretném jelezni, hogy ugyanezen módosítási pont keretei között a foglalkoztatási és a képzési támogatások további bővítését is fontosnak tartjuk. Itt egy korábbi 27 milliárd forintos nagyságrendű előirányzatot szeretnénk 3 milliárd forinttal megemelni. Ez egy bő 10 százalékos mértékű kiegészítés, és ennek a hátterében természetesen az húzódik meg, hogy nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy a valódi, a munkaerőpiachoz illesztett képzések valósuljanak meg, amelyeknek az eredménye az, hogy a piacon való elhelyezkedési esélyek növekedjenek.

Államtitkár úr, szeretném a figyelmébe ajánlani, hogy ne olyan típusú képzések, amelyek mondjuk, itt a téli közfoglalkoztatás kereteihez illesztetten, százezer főt érintően fognak majd megjelenni. Mondok önnek példát rá, csak hogy egyszerű és követhető legyen majd, illetve korrigálható is legyen az eddig elkövetett sokasága. Például ha egy adott megyében - ez jelesül Borsod-Abaúj-Zemplén megye, hogy majd ha keresi, kutatja, könnyebben megtalálja - nagyjából 500 képzést elindítanak, akkor egy adott képző szerv ne 374 képzést kapjon az 500-ból. Érti? - egy adott képző szerv.

Magyarországon akkreditáció alapján, nem tudom a pontos számot, de olyan 1400 körül van az ismereteim szerint ma az akkreditált képző szervezetek száma. Ha egy megyében 500 tanfolyam indul az emberek érdekében, abból 374-et ne egy képző szerv vigyen el, mert ez nem is tudom... (Dr. Józsa István: Lenyúlás!) A képviselőtársam említi a lenyúlás kategóriáját, talán ettől durvábbakat is lehet említeni.

De mondok egy másik példát is, hogy egy adott cég, ami mondjuk, 2013 nyarán alakul - az a cég egy kft. -, az a cég, amelyik mondjuk, angol nyelvi akkreditációt kap, azt szerzi meg, utána segéd-mezőgazdászi, növénytermesztési, -tartósító tanfolyamot tart 33-at, 600 embert érintően.

(16.10)

Nyugodtan mondhatjuk azt, hogy már amennyiben ez valós és meg lehet nézni, hogy valós, akkor ez nincs helyén. Tehát azt szeretném mondani, hogy amikor a képzések tekintetében történő forrás növekedéséért teszek kiegészítő módosító javaslatokat, nem azért teszem, hogy ilyen típusú képzésekre vonatkozó döntések szülessenek bárki részéről, mert ez nem Magyarország érdekét szolgálja, ez valaki másoknak az érdekét szolgálja. Tehát arra szeretném a figyelmét felhívni és nagy tisztelettel kérni, államtitkár úr, hogy vigyázó szemeik még ebben a néhány hónapban arra legyenek, hogy az emberek érdekében történő képzésekre fordítsák azokat a pénzeket, amelyek akár befizetett adóforintokon keresztül gyarapítják a költségvetést.

A harmadik ilyen típusú módosító javaslatom a nemzeti munkaügyi hivatalokat érinti. Ez a 950-es számú módosításhoz kapcsolódik, elnök úr. A javaslatom a munkaerő-piaci hálózattal kapcsolatos, amit úgy hívtak a korábbiakban, hogy munkaügyi központok hálózati rendszere. Ma a kormányhivatalok keretei között üzemel és működik, sok ilyen fenntartott, működtetett irodája van ennek a hálózatnak, egy adott megyében 10-20, melyikben mennyi, ez azt jelenti, hogy országosan 200 körüli ilyen kirendeltség üzemel. Azt javaslom, hogy a normális fogadáshoz és a normális munkafeltételek biztosításához némi felújítási pénzalap rendelkezésre álljon, mert a korábbiakban a jelzettek szerint mindösszesen 2,8 millió forint, ami rendelkezésre állt; nem milliárd, millió forint. Én százmillió forintos nagyságrendű kiegészítő módosító javaslatot tettem, hogy legalább 102,8 millió forint álljon rendelkezésre ezen a jogcímen. (Dr. Komoróczki István: Ez milyen célt szolgálna? Mert nem értettem tisztán!)

Ez azt a célt szolgálná, hogy a nemzeti munkaügyi hivatalokban, abban a nagyjából 200 kirendeltségen, ahol a munkanélküli, álláskereső emberek fogadását végzik, a tisztes felújítások megvalósuljanak, hogy normális emberi körülmények közötti fogadásokra és munkavégzésre kerüljön sor. Nem túlzó, nem milliárdokat irányoztam elő a módosító javaslatomban, hanem mindössze százmillió forintos nagyságrendet. Ugyanazon területen gyakorlatilag a Nemzetgazdasági Minisztérium szervezetátalakítási alapjából lehetne átcsoportosítani, ami egyébként egy 6,6 milliárd forintos nagyságrendű tétel. Tehát ha ott százmillió forint megmozdul, 6,5 milliárdos nagyságrendű tétel lesz, és ezzel szemben a másik ágon pedig a 2,8 millió forintból meg lesz 102,8 millió forint.

A negyedik ilyen típusú módosító javaslatot a valamikori Országos Foglalkoztatási Alapítványhoz rendeltük hozzá, a 950. ponthoz illesztetten, módosításhoz kapcsolódva. Ez most már nem OFA, hanem Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. címszó alatt fut. Gyakorlatilag egy plusz 1 milliárd forintos nagyságrendű módosítási javaslatot tettem, így lenne 1 milliárd 350 millió 600 ezer forint a költségvetésben az OFA számára. Ennek a hátterében az húzódik meg, hogy sokkal nagyobb hatásfokkal, sokkal nagyobb eredményességgel tudjanak fellépni olyan helyzetek kezelésében, amelyek specifikus megoldásokat kívánnak akár a foglalkoztatási szint növekedése, akár a munkanélküliség csökkentése érdekében. Mondok ilyen specifikus példát is, államtitkár úr, hogy könnyű legyen követni a történetet, hogy miért fontos ez.

Például amikor nem a napokban, de az elmúlt hónapokban történt események kapcsán a Dunaferr tekintetében kialakult egy adott helyzet, amikor is bejelentette a vezetés, hogy 1500 főt el fognak engedni, akkor az első reflexió a kormány részéről az volt, hogy majd - idézőjel - államosítanak, megvásárolják, és akkor semmi gond, nem lesz itt semmilyen leépítés, hanem majd az állam gondoskodik arról, hogy. És nem folytatom ezt a gondolatot. Csak azt akarom mondani, hogy mára kiderült, ennek az 1500 fős leépítésnek az első fázisa sajnálatos módon beindult. Ez a 400 fő leépítésével kapcsolatos folyamat. Az is kiderült, hogy a kormánynak nincs igazából direkt eszköze, mert előzetesen nem túl sokat foglalkozott ezzel a kérdéskörrel. Valójában a Foglalkoztatásért Acélalapítvány az, amelyen keresztül segítséget lehet nyújtani a kérdés megoldásában. Illetve a munkaügyi központok más típusú szolgáltatási segítséget nyújtanak, valamint az OFA vetődött fel olyan szervezeti formaként - most már nem OFA, csak én használom a korábbi megnevezését, tehát az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. -, amely be tud kapcsolódni ebbe a történetbe.

Én azt a munkát szeretném segíteni, ami arról szól, hogy az ott munkahelyüket elvesztő emberek számára legalább áthidaló típusú, az élethelyzetét javító körülmények alakulhassanak ki. Ha ilyen célzott kísérleti rásegítő programokon keresztül lehet megcsinálni a kvázi OFA-n keresztül, akkor itt forrás is kell hogy legyen nyilván. Ezért jeleztem és jelzem, hogy itt 1 milliárd forintos nagyságrendű pénzforrást érdemes lenne átcsoportosítani ugyanazon minisztérium keretei közül a szervezetátalakítási alapból, amit már említettem, ami 6,6-6,7 milliárd forintos nagyságrendű összeg. Tehát egy egymilliárdos ilyen célzott, az emberek érdekét szolgáló átcsoportosítás meggyőződésem szerint sokkal hasznosabb vagy sokkal hatékonyabban tud hasznosulni, mint például a szervezetátalakítási alap keretei között. Tehát a lényege a történetnek, hogy a kísérleti projektek, programok okán és az emberek segítése érdekében célszerű lenne meggyőződésem szerint ezt megvalósítani.

Még egy pontot jeleznék az első megszólalási körben, visszatérve a Nemzeti Foglalkoztatási Alapra. Ez a Nemzeti Foglalkoztatási Alap szakképzési és felnőttképzési ágát érinti. Itt gyakorlatilag egy korábbiakban előirányzott 26,4 milliárd forintos nagyságrendű tétel került megfogalmazásra. Ezt egy 3 milliárd forintos nagyságrenddel javaslom kiegészíteni a 183 milliárd forintot meghaladó Start-munkaprogram terhére, ami így is még 180 milliárd forint felett marad. Miért? A miért kérdésköre kapcsán azt szeretném mondani nagyon egyszerűen, hogy azért, hogy a szakmai tudás, tapasztalat, valamint az előbb említett munkaerőpiachoz való igazodás lehetősége minél erőteljesebb tudjon lenni. Azért, hogy a három "l", a lifelong learning, tehát az élethosszig tartó tanulás tekintetében lehessen olyan munkaerő-piaci és ahhoz illeszkedő folyamatokat elindítani, ami gyakorlatilag javítja az elhelyezkedések lehetőségét. Nagyon egyszerű a történet azért, mert a munkaerőpiac előiskolája meggyőződésem szerint az oktatás. Tehát ha az oktatásból forrást vonunk ki és nem teszünk be, akkor nagy hibát követünk el.

Nagyjából ezek azok a kiegészítő gondolatok, amelyek a konkrét módosító javaslathoz illeszkedőek, és ezt mindenképpen első körben szerettem volna elmondani. Elnök úr, köszönöm szépen a szót. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  183 - 185  Következő    Ülésnap adatai