Készült: 2024.09.26.03:14:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2015.04.29.), 134. felszólalás
Felszólaló Dr. Lukács László György (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:13


Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Mondhatjuk úgy, hogy személyes érintettség okán szeretnék azért beszélni, mert a közlekedés és az infrastruktúra állapota mint országgyűlési képviselőt és mint karcagi lakost is fokozottan érint, és számomra szintén nagyon fontos.

Itt azért elhangzott az elmúlt időszakban a 4-es út kérdése, engedjék meg, hogy megosszam személyes, nem azt mondom, hogy kálváriámat, hiszen mindenki ugyanazt élte meg, aki azon a környéken lakott. Születésemtől kezdve volt szerencsém minden második hétvégén Tatabánya és Karcag között ingázni. Eleinte egy sárga Wartburg hátsó ülésén. Akkoriban is a szüleim azt emlegették nekem, hogy édes fiam, ha te felnősz, és olyan idős leszel, mint mi ‑ jelzem, olyan idős vagyok már most, mint ők akkor voltak, amikor ezt emlegették nekem ‑, akkor már biztos kész lesz itt az autópálya addigra. Hiszen az M1-es autópálya már akkor, azt hiszem, megépült.

Hát, nem lett igazuk. Pedig azért nem egy olyan választást éltek át ők is, és én is követtem gyermekként, ahol, azt hiszem, legelőször egy MDF-es képviselő, majd azt követően Varga Mihály folyamatosan megígérte, de volt olyan időszak, hogy itt a DK-ban helyet foglaló és mögöttem tevékenykedő Vadai Ágnes is azzal kampányolt az MSZP részéről, hogy bizony olyan komoly fejlesztéseket fognak végrehajtani, hogy itt az M4-es nemcsak egészen Karcagig, hanem valójában a román határig fog megépülni, és Berettyóújfalun messzire túl fog nyúlni.

Hát ehhez képest a 25 év lassan az ígéretek netovábbja volt. Azért magamban mindig feltettem a kérdést minden egyes választáson, hogy mi akadályozott meg bárkit is ebben. Mindenki azt mondta, hogy persze a költségvetési forrásokra figyelni kell, meg nem lehet olyan módosításokat év közben sem végrehajtani, tudjuk, ez van felírva a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkárságának falára, hogy nem lehet olyan módosítást eszközölni, amelynek költségvetési kihatása van, ez egy ilyen aranymondat. Ezeket mind elfogadom, de az elmúlt 25 évben valamennyi politikai párt és valamennyi kormány egyébként adós volt ennek az ígéretnek a beváltásával. Tehát folyamatos ígéretek hangzottak csak el ebben a témában.

Boldog képviselő úrral kapcsolatban pedig azt tudom elmondani, hogy ugyanúgy érzékeli a helyzetet természetesen, mint mi és valamennyien, Jász-Nagykun-Szolnok megyei lakosok. Bár most úgy tűnik, azt mondta, és lehet, hogy ez csak véletlen elszólás volt, hogy ön mint egyéni képviselő jobban érzékeli vagy mint egyéni képviselő jobban tudja, hogy miről van szó. Ne higgyen ennek! Nincs alternatív valóság. Ugyanazt érzékeli az egyéni képviselő és ugyanazt érzékeli a listáról bejutott képviselő is, hiszen a lakosok sem tesznek igazából nagy különbséget az országgyűlési képviselők között. Ha problémájuk van, elmondanivalójuk van, akkor megkeresik valamennyi, egyébként a térségükben lakó országgyűlési képviselőt, hiszen segítséget szeretnének.

Úgyhogy higgye el nekem nyugodtan, hogy szerintem ugyanannyian keresnek meg engem is azzal a problémával, hogy mi lesz a 4-es úttal, mi lesz az M4-essel, mint amennyien, mondjuk, Fazekas Sándort megkeresik vagy sokan még Varga Mihályt is megkeresik, vagy ahányan önt keresik meg ezzel kapcsolatosan. Egyébként teljesen jogosan. Tehát ne higgyen saját maga átverésének, hogy egy alternatív valóság létezne egyéni képviselő és más képviselők között. A lakosság ebben nem tesz különbséget. Ugyanúgy megkeresik bármely országgyűlési képviselőt bármely problémával. Ezt szerintem ön dimenzionálja túl.

Természetesen ugyanezt a fajta hozzáállást már megtapasztaltuk az önkormányzatban is, aztán utána súlyos kiábrándulások jöttek. Ha most itt mondta a megyei közgyűlést, a megyei közgyűlés fideszes elnöke, Kovács Sándor szereplése a leggyengébb volt a saját fideszes grémiumán belül. Azt, hogy ő egyéni képviselő volt, és mennyit segített egyéni képviselőként, mutatja a helyben elért választási eredménye. Önöknek az a sajátos kiválasztási módszerük van, hogy gyakorlatilag megyei közgyűlés elnökévé választják a százalékosan leggyengébb eredményt elért képviselőiket.

A másik az álláshalmozás. Úgy tűnik, még mindig nem lehet önnek a fejébe verni ‑ bocsánat, hogy ilyen pongyolán fogalmazok ‑, hogy itt a főállásról beszéltünk. Ezt Novák Előd önnek már elmondta a felszólalásban, elmondta személyesen. Most ismételten elmondjuk, hogy az álláshalmozás a főállásokra vonatkozik; akikről ön beszél, nem főállásokban töltik be ezt. Tehát innentől kezdve nem tudunk mit mondani önnek, csak mindig ugyanazt. Majd lehet, hogy egy ilyen kis sillabuszt fogunk kinyomtatni, hogy a három definícióból mit kell megérteni. Kérjük, azért értse már meg ezt az álláspontot, amit most már sokadjára elmondtunk önnek, és sokadjára mondtuk, hogy mit is kell emögött látni.

Ami viszont szintén érdekes, az Volner János képviselőtársam egyik felvetése volt, miszerint hol lehetne kezdeni a 4-es út fejlesztését. Valóban teljesen igaza van, a Pest megyei szakaszoknak kellene legelőször is a fejlesztéséhez hozzálátni. Hiszen jelenleg úgy lehet megközelíteni a 4-es főutat a leggyorsabban, vagy a kormány szerint talán a leggyorsabban, hogy az embernek az M5-öst kell használnia, majd utána azt az átkötő utat, ami a 4-es főútra, Albertirsához vezet. Helyette ott van a régi 4-es főút, ami szerintem még, bár áthalad több településen is, a leggyorsabb és talán légvonalban a legkényelmesebb megközelítés lenne.

És hogy mennyire is igazak Volner képviselőtársam kijelentései, a statisztikák alátámasztják. Hadd idézzek önöknek a videk.ma hírportálról. Hangzatos címmel: „Pusztulj magyar ‑ az uniós szervek szerint nem elég forgalmas a 4-es számú főút” csinált egy olyan gyűjtést, amelyben folyamatosan felmérte a 2013. évi forgalomszámlálás adatait a 4-es számú főúton. Négy helyet vett figyelembe a magyar közútszámlálás alapján. Ezek a mérési pontok a 34-es kilométernél Monornál, a 103-as kilométernél Szolnok elkerülőjénél, a 118-asnál Szajolnál és a 178-asnál Püspökladánynál vannak, ezeket vette figyelembe. Ennek alapján megállapítható volt, hogy az 1. mérési pontnál, Monornál 17 881 jármű volt naponta, amelyből 14 ezer megközelítőleg személygépjármű, 2700 kistehergépkocsi és közel 700 tehergépjármű haladt át.

Na most, gyakorlatilag 70 kilométerrel odébb, a 103-as kilométernél, Szolnok elkerülőnél még 15 524 volt az egynapi járműforgalom. Tehát gyakorlatilag Szolnokig egyáltalán nem csillapodott. Sőt, ha egy kicsit bentebb megyünk a Budapest közeli szakaszoknál, a belső belépési pontnál 21 ezer jármű halad át naponta az egyébként egyszer egysávos 4-es számú főúton.

(16.50)

De ha továbblépünk, a távolabbi mérési pontokon, és ezt talán egy bázisértéknek tekinthetjük, a 118-as kilométerkőnél, azaz Szajolnál, ez ön által is ismert, illetve használt terület, hiszen ön is arra közlekedik, és ön is a szajoli szakasznál jár ugyanúgy, mint egyébként én is szinte majdnem hogy nap mint nap járok arra, tehát itt még 8619 jármű járt. Lényegében Püspökladánynál, tehát ott az elágazás után látszik egy visszaesés, 4963-ra esik vissza a napi járműforgalom. Különös érdekessége, hogy nagyon kevés a tehergépjárműveknek úgymond az elvesztési aránya. Tehát Szolnoktól egészen Püspökladányig szinte alig pár százzal csillapodik az a tehergépjármű-forgalom, ami oda belép és végighalad.

Ez nemcsak azért érdekes, mert ezek pusztán számadatok, hanem össze is hasonlította ez a hírportál az M6-ossal, az M3-assal és a 8-as számú főúttal is, méghozzá a Budapesttől 118 kilométerre eső távolságokban. Így az M6-oson ‑ Tolna megyében van ez a szakasz ‑ 6835 gépjármű/nap van. Tehát mondom, a 8600-hoz képest 6800. Tehát a 4-es számú főúton az egyszer egy sávon gyakorlatilag, most a fejszámolást gyorsan nem végzem el, de 1800-zal több gépjármű közlekedik még így is. Az M3-ason Heves megyében ‑ ez szintén érdekes ‑ viszont 23 ezer. Tehát úgy látszik, hogy az M3-asnak egyébként jóval nagyobb a kihasználtsága. És hogy a 8-as számú főutat is mondjuk, ott nem a 118-as kilométerkőt néztük, mert az jóval távolabb esik már, hanem arányában a 94-es kilométernél kellett nézni, ott 6376 gépjármű/nap.

Tehát ezt nyugodtan alátámaszthatjuk, ami itt elhangzott, és ez tényszerű, ebben meg tudom erősíteni az MSZP-s képviselő hölgyet is, hogy valóban a 4-es számú főút egyébként talán a legforgalmasabb főút Magyarországon, tehát elvitathatatlanul fontos lenne legalább a gyorsforgalmi szakaszok bővítése.

Ezt azért tartottam fontosnak, mert teljesen igaza volt Volner Jánosnak abban, hogy ennek valahol a bővítését, fejlesztését már Budapesttől kezdve kellene menedzselni, annak ellenére, hogy én Jász-Nagykun-Szolnok megyei lakosként nagyon örülök neki, hogy a hozzánk közelebb eső részeken gyorsítják a forgalmat, hiszen tudjuk, nagyon sokszor a halálos balesetek nagy része és a komoly forgalmi akadályok nem a Pesthez közeli szakaszokon, hanem pont itt az autópályával érintett szakaszokon történtek Ceglédtől Abony-elkerülő, Szolnok-elkerülő, de sajnos például Karcag és környéke talán a megyében a legrosszabb statisztikákat hozza, ami például a karcagi elkerülőt illeti. Tehát különösen fontos lenne.

Én azért tartottam érdekesnek ezeket az adatokat, mert így olyan megfogalmazások kerülnek az Országgyűlés plénuma elé, amiből tényszerűen ki lehet indulni. A Közút adatai igazolják egyébként azt, hogy miért van erre szükség.

Arcpirító egyébként az a mizéria, ami talán az M4 körül kialakult, és a szerveknek az egymásra való mutogatásában hol a magyar kormány, hol az Európai Bizottság mutogatott a másikra. Itt is talán egy egészségesebb, tiszta kommunikáció hitelesebb lett volna az ott lakók felé, mert most elég nagy a zavar az ott lakók fejében is. De természetesen továbbra is az a cél, hogy ebben a vonatkozásban ezek az utak megépülhessenek.

Köszönöm szépen. Még egyszer Boldog képviselő úrnak azt akarom mondani, hogy nagyon örülök neki, hogy egyébként részt vesz a vitában és végig itt van. Ez egyébként egy felelősségteljes hozzáállás a választókerületi képviselőktől és a Jász-Nagykun-Szolnok megyei fideszes képviselőktől is. Bárcsak mindannyian itt lehettünk volna, vagy bárcsak minden olyan képviselő itt lehetett volna, ahol ezek az útfejlesztések az ő városát, az ő térségét érintik. Azt hiszem, itt jó sok képviselő ülhetne bent, és mindenki el tudná mondani, hogy az ő megfontolásai szerint miért igazán fontos ezeknek az utaknak a megépítése, és akkor tényleg egy sokkal mélyebb, egy sokkal egészségesebb vitát lehetne folytatni, hiszen nagyon sokszor úgy tűnik, hogy egymás mellett elbeszélünk. Én úgy gondolom, hogy lesz itt mire reflektálni, akár tényszerű adatokra is.

Várjuk a további felszólalásokat, illetve a vita további alakulását. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Jobbik soraiból.)




Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai