Készült: 2024.04.26.04:17:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

139. ülésnap (2020.06.11.), 140. felszólalás
Felszólaló Herczeg Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:24


Felszólalások:  Előző  140  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERCZEG TAMÁS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Urak! Tisztelt Képviselőtársaim! A jövő évi költségvetéshez Békéscsaba és vonzáskörzete képviselőjeként a mi településeink számára jelentős nézőpont, a kerékpározás témakörének ismertetésével szeretnék hozzászólni. Nekünk, Békés megyeieknek ugyanis a kerékpár, a biciklizés egy igen fontos eszköz és lehetőség. Eszköz és lehetőség a múlt értékeinek megőrzéséhez, az egészséges életmódhoz, a kikapcsolódáshoz, az aktív pihenéshez, a szabadidős sportokhoz; lehetőség a napi munkába és iskolába járásra, a turizmus fejlesztésére, a környezetünk megóvására; lehetőség egy nyugodtabb életre és gyermekeink szemléletformálására. Ma Békéscsaba az ország egyik legkerékpárosabb megyeszékhelye. Az itt élő mintegy 60 ezer ember több mint harmada tekinti elsődleges közlekedési eszköznek, vagy használja hetente többször, akár naponta a kerékpárt. Ez a mutató egyenrangú az Európai Unió két éllovas kerékpáros országának, Dániának és Hollandiának az idevonatkozó adataival. A nemzetközi összehasonlításban nemcsak szűkebb lakóhelyi környezetem, hanem Magyarország is jó pozíciót foglal el, hiszen például a közelmúltban az Európai Kerékpáros Szövetség által öt szempont figyelembevételével készített statisztikában az európai rangsor 8. helyén állunk.

Tisztelt Ház! A kétkerekű járművön közlekedés esetében is nyilvánvalóan kiemelten fontos a biztonság. A balesetek száma nagyságrendileg csökkenthető, ha a biciklisek erre kijelölt, a gépjárműforgalomtól elkülönített útvonalon közlekedhetnek. Ennek figyelembevételével abszolút indokolt az a nagyszabású kerékpárúthálózat-fejlesztési program, amelynek eredményeként 2015-től 750 kilométer új kerékpárút épült Magyarországon. Jelenleg hazánkban 9350 kilométer hosszúságú kerékpáros útvonal található. Az elmúlt évek fejlesztési programja 200 milliárdos hazai és uniós forrásból valósul meg, és ebből Békéscsaba és térsége is részesült, és azon dolgozunk, hogy a közeljövőben is részesüljön majd.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az idei esztendőhöz képest jövőre minden kiemelt terület több pénzre számíthat. Nő a családtámogatási rendszerre, az oktatásra, az egészségügyre, a nyugdíjakra, a közszférára, a rendvédelemre, a társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatásokra, a gazdaságvédelemre és az önkormányzatok támogatására fordítható pénzügyi keret. Ugyanígy megnyugtató mértékű forrásból gazdálkodhatunk 2021-ben a Békés megyei 1. számú választókerületben a kerékpáros fejlesztéseket illetően.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Békéscsaba által elfogadott kerékpárhálózat-fejlesztési koncepció egyik meghatározó célja a belterületi kerékpárutak összekapcsolása. Az új kerékpárutak megépítésével, a meglévők részbeni felújításával a megyeszékhely mintegy 80 kilométer hosszú, az egész várost érintő, nem csak sugaras irányú, biztonságos közlekedést lehetővé tévő hálózatot épít ki. A folyamatban lévő vagy a kivitelezés megkezdése előtt álló, belterületet érintő beruházások  TOP-os beruházások  a jövő év végéig elkészülnek. További előrelépést jelentenek a „Modern városok” program keretében megépülő és felújításra kerülő kerékpárutak. Az ipari parkok kerékpárral való megközelítése érdekében megújulnak, illetve épülnek szakaszok. Ezzel a foglalkoztatottak biztonságos munkába járását segíti a kormány, illetve Békéscsaba önkormányzata. Végre felújíthatjuk a gerlai, a mezőmegyeri településrész és a Kétegyházi út irányába futó kerékpárutakat.

A magyar kormány támogatásának köszönhetőn turisztikai célú fejlesztés is elindulhat a „Modern városok” program keretében, ez pedig a Wenckheim-kerékpárút megépítése. A közel 20 kilométeres kör a Wenckheim-családhoz kapcsolódó épített örökséget, kastélyokat köti össze egy olyan útvonalon, amely a természeti kincseken túl a megyeszékhely szívét, a város értékeit is bemutatja. Fontos eleme ennek a projektnek, hogy a tervek szerint végre kerékpárút köti majd össze Szabadkígyóst a megyeszékhellyel. A témához illő adalék, hogy Békéscsabán az 1936-ban alapított Krajcsovics Endre és Fiai Műszaki, Ipari és Kereskedelmi Vállalat kezdte el gyártani és tette országos hírűvé a KRENFI márkanevű, egyedi gyártású kerékpárt, amely ma megtalálható a békéscsabai települési értéktárban. Szintén a kerékpározáshoz kötődő múlt része, hogy Csabán építették az akkori Magyarország első kerékpárpályáját, amely 1890-ben készült el. Érdekesség, hogy a fővárosi Millenáris kerékpárpályát csak hat évvel később adták át.

A múltunk értékeinek és természeti kincseinknek kerékpáros útvonalakkal történő összekapcsolása egyedi turisztikai attrakciót kínálhat az aktív kikapcsolódásra vágyóknak. A körvonalazódó zöldfolyosóprojekt a természetes élővizek, folyók mentén biztosítana túrázási lehetőséget Békés, Békéscsaba és Gyula között. A szervizpontokkal ellátott, városok közötti kerékpáros túraútvonalak, a pihenőhelyek, az alföldi vizes élőhelyek, az állat- és növényvilág számos élményt kínálhat az idelátogatóknak. A beruházások dinamikus növekedését eredményezheti a turizmusban és a hozzá kapcsolódó gazdasági ágazatokban, a vendéglátásban, a szolgáltatószektorban. Ezekből a projektekből nemcsak a közép-békési térség, de Békés megye is profitálhat. Békéscsaba, Békés megye rendelkezik kiépített, a közúti forgalomtól elzárt, biztonságos közlekedést lehetővé tévő, összefüggő kerékpárútvonallal délnyugati irányban Telekgerendás mellett elhaladva Csorváson, Orosházán át egész Csongrád megyéig. Kerékpárútügyben Kondoroson és tágabb környezetében 500 millió forintos TOP-os összeg áll rendelkezésre. A beruházás jövő tavaszi befejezését követően a Körös-völgyi kerékpárhálózat folytonossága biztosított lesz Békésszentandrás és Békéscsaba között, bekötve a rendszerbe Kétsopronyt és Kondorost is. A megyeszékhely kerékpárúttal csatlakozik az északi irányban található településekhez, Békéshez és Dobozhoz is. Egy koncepció szintjén megfogalmazott terv kapcsán gondolkodás folyik a Körös-völgy, illetve a Bihar-kör kerékpáros útvonalak kialakításáról. A már meglévő és hamarosan elkészülő útvonalak hosszát összeadva több mint 250 kilométeres, Békéscsabáról sugarasan kiinduló, a közúti forgalomtól elzárt kerékpáros útvonalakat kapunk.

A magyar kormány által a 2014-2020 közötti időszakra meghirdetett kerékpáros közlekedésfejlesztési program forrásait hatékonyan használjuk fel. Elkészült például a Gerendást és Csorvást összekötő bicikliút. Békéscsaba az elmúlt időszakban mintegy 6 milliárd forintot nyert biciklis projektekre.

(18.50)

Az M44-eshez kapcsolódóan megépül a városba Csabaszabadi irányából becsatlakozó országút forgalmának külterületi bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba. A nyolc kilométer hosszú szakasz mentén kerékpárút és szervizút teszi majd lehetővé a kerékpáros közlekedést. Ez a beruházás, amely várhatóan bő két év múlva készül el, a város külterületén élők és a térség ipari területein dolgozók közlekedését segíti majd. Nem lenne teljes azonban a kép, ha csupán a turizmussal, a mindennapi közlekedéssel, a munkába járással hoznánk kapcsolatba a biciklizést. A környezetszennyező gázok kibocsátása csökkentésének egyik eleme, ha kevesebbet közlekedünk gépjárművel, és többet használjuk kerékpárjainkat.

Tisztelt Ház! A kerékpárutak használatával a gyermekek biztonságos körülmények között már egészen kicsi koruktól hozzászokhatnak a biciklis közlekedéshez. Ezzel nemcsak az egészséges életmódra, a mozgás és természet szeretetére nevelhetjük őket, de megismertethetjük velük a közlekedés alapvető szabályait is. Több ponton található a kisiskolások számára kialakított KRESZ-park, ahol a gyermekek a gyakorlatban is megismerhetik az általános iskoláknak írt, a gyalogos- és kerékpáros közlekedés szabályait bemutató „Közlekedő kisokos” tartalmát. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium, illetve további hat szervezet közreműködésével elkészült ismeretterjesztő munkafüzet digitális változata ettől az évtől tesztjelleggel már néhány oktatási intézmény rendelkezésére áll.

További lényeges körülmény, hogy a kerékpáros turizmus érdekében Békéscsaba a helyben bérelhető kerékpárpark bővítése mellett kötelezte el magát. Partnerséget vállalunk tehát abban a nemzeti és európai uniós törekvésben, amely a kerékpározást erősíti, és az ebben rejlő lehetőségek kihasználását célozza.

Talán megjegyzendő még, hogy az agglomerációban található településen élők közül ezres nagyságrendben dolgoznak a megyeszékhelyen. Munkába járás alkalmával sokan a távolsági közlekedésben a buszjáratokat, vasutat veszik igénybe, ugyanakkor a megállókhoz kerékpárral közlekednek. A községi, városi buszpályaudvarokon vagy vasútállomások mellett hétköznapokon több száz kerékpár található. A következő időszakban forrást fogunk találni arra is, hogy Újkígyóson, Kondoroson, Csorváson modern kerékpártárolókat építsünk, amelyek fedettségükkel is óvják a kétkerekű járműveket. Jövőre tehát, ahogyan ez pénzügyminiszter úr expozéjából és az államtitkári hozzászólásból is kiderült, az ez évi kerethez képest az önkormányzatok 120 milliárd forint többlettámogatást kapnak.

Ami a hozzászólásom szempontjából kiemelten fontos továbbá, hogy lesznek célzott források kerékpárforgalmi létesítmények felújítására és építésére is, és ebből a keretből nekünk, Békés megyeieknek is jelentős összeg jut. A jövő évi költségvetést tehát ebből a szempontból is támogatandónak ítélem. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  140  Következő    Ülésnap adatai