Készült: 2024.09.20.01:23:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2001.12.18.), 164. felszólalás
Felszólaló Tirts Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:00


Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TIRTS TAMÁS (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Budapest felszíni közlekedésének fejlesztése és az agglomerációval való kapcsolata, különösen az elővárosi vasút agglomerációs problémái évek óta megoldatlan gondot jelentenek a fővárosnak. A tengernyi problémából érdemes kiemelni Dél-Buda térségét, ahonnan csak nagyon nehezen lehet a város belső részeibe eljutni. A 7-es és a 173-as járatok csupán a kelenföldi lakótelepet kötik össze a város közlekedési hálózatával. (Bauer Tamás: 4-es metró! - Sasvári Szilárd: Sasad!) Megoldatlan Kelenvölgy, Sasad és Gazdagrét közlekedése. A 47-es és 18-as villamos kevésbé szolgálja ki a környék közlekedését, hiszen annak beépítettsége az elmúlt húsz évben rohamosan nőtt, a határok kiszélesedtek, de a közlekedési hálózat már nem bővült ily módon. Ezek a BKV-járatok csupán azokat a lakosokat szolgálják ki, akik közvetlenül a nyomvonalak szomszédságában laknak, dolgoznak.

Ha ránézünk Budapest úthálózatának térképére, a XI. kerületen visznek keresztül a legfontosabb főútvonalak, hogy csak az M1-est vagy az M7-est, a Budafoki utat, a Fehérvári utat, a balatoni utat említsem. A kerületben van a legtöbb teherforgalmat lebonyolító híd. A fent vázolt helyzetből következően a kerület útjai zsúfoltak, a buszjáratok számára a nagyobb forgalmi időszakokban szinte járhatatlanok. Az M0-ásnak sajnos nincs még meg az összekötése az M3-as és az M5-ös között, így a kerületen halad át az összes kelet-nyugati irányú forgalom is. Ha végre megépülne az M0-ás keleti szakasza, annak 38 ezer XI. kerületi gyerek s napi 30 ezer autós látná, élvezné a hasznát.

Vázolva ezt a helyzetet, Sasvári Szilárd képviselőtársammal, a XI. kerület országgyűlési képviselőjével együtt úgy gondoltuk, időszerű lenne a dél-budai közlekedés helyzetén javítani. Az autósforgalmat fel kellene cserélni a kevésbé szennyező közlekedési eszközre. (Bauer Tamás: Metró!) Így jutottunk el tavaly nyáron az elmúlt év folyamán - és ezt javasolta a fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ-frakció is - a 2-es metró nyomvonalának meghosszabbításához déli irányba oly módon, hogy a Déli pályaudvar után egy felszíni szakaszon folytatná az útját egészen a Kelenföldi pályaudvarig. Ez nagymértékben tehermentesítené a buszjáratokat. Az átalakított Kelenföldi pályaudvar adhatna helyet egy nagyobb elővárosi vasútvonal kiindulópontjának, ami egész Dél-Buda közlekedését javítaná. Megoldható-e a jelenlegi kétvágányú vonalon is ez a közlekedés?

Kérdezem ezért a tisztelt miniszter urat, miként lehetséges a dél-budai kötöttpályás közlekedés megoldása mind a 2-es metró, mind az elővárosi vasút tekintetében. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai