Felszólalás adatai
87. ülésnap (2015.06.16.), 123. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Banai Péter Benő |
Beosztás | Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | Előadói válasz |
Videó/Felszólalás ideje | 5:41 |
Felszólalások: Előző 123 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
BANAI PÉTER BENŐ nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! A törvényjavaslat egyetlen érdemi módosítás és néhány nyelvtani pontosítás kivételével megegyezik az általános vitában már önök által is megismert változattal. A vitában elhangzottak szerint a törvényjavaslat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvénynek, rövidebb nevén a NAV-törvénynek a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvényhez, azaz az új Hszt.-hez történő igazítását szolgálja, amely módosítások hatálybalépésének időpontja 2015. július 1-je.
Mint az önök előtt is ismert, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal megalakulása óta rendvédelmi feladatokat is ellátó kormányhivatal, amelyben közel 5500 fős hivatásos állomány dolgozik, ezen hivatásos állományú tagok szolgálati jogviszonyára pedig a Hszt.-ben foglaltakat a NAV-törvényben szabályozott eltérésekkel kell alkalmazni. Az új Hszt.-re tekintettel ezért szükségessé vált minden korábbi, a régi Hszt.-re utaló szabály aktualizálása a NAV-törvényben.
Ahogyan elhangzott, és ahogy arra Harangozó képviselő úr is utalt, a törvényjavaslathoz öt darab egyéni képviselői indítvány érkezett. Ezek egyike elhagyná azon rendelkezést a törvényjavaslatból, amely az egészségügyi, fizikai, pszichikai okokból alkalmatlannak minősített pénzügyőrök esetében nem tenné lehetővé új vizsgálat lefolytatását. A kormány azért nem támogatta ezt a javaslatot, mivel az ismételt vizsgálat lehetőségét a vonatkozó miniszteri rendelet a fizikai alkalmatlanság esetén egyébként is biztosítja.
A kormány szintén nem támogatta azt a javaslatot, miszerint a pénzügyőrökre vonatkozóan foglalkoztatási szabályzat helyett jogszabályban kellene rendezni minden olyan tárgykört, amelyekre vonatkozóan az új Hszt. miniszteri rendelet megalkotását írja elő.
(15.10)
Azon tárgykörök tekintetében, amelyeket a kormánytisztviselőkre vonatkozóan nem kell rendeleti szinten szabályozni a NAV személyi állományára vonatkozó egységes szabályozás érdekében, a pénzügyőrök tekintetében sem indokolt. Törölné az egyik módosító javaslat a törvényjavaslatból azon rendelkezést, hogy csak akkor lehessen felmenteni a NAV hivatalos állományának egy tagját, amennyiben nincs felajánlható beosztás, vagy azt az állomány tagja méltányolható okból nem fogadja el. A méltányolható okot túl szubjektívnek tartják a javaslattevők. A törvényjavaslat szerinti szabályozás azonban megfelel az új Hszt.-nek, az attól való eltérést nem tartjuk indokoltnak.
Nem támogatható azon módosító indítvány sem, amely olyan rendelkezéseket javasol elhagyni a törvényjavaslatból, így például magatartási, titoktartási, illetve rendeltetésszerű joggyakorlásra vonatkozó szabály, amelyek egységes szabályozásának biztosítása a NAV teljes állományára vonatkozóan szükséges.
A pénzügyőrökre vonatkozó hatályos vezénylési szabályok fenntartását kezdeményező ellenzéki javaslat csak azért nem támogatható, mert az indítvány csupán a vonatkozó rendelkezések egy részének módosítására tesz javaslatot, így alkalmatlan a kitűzött cél elérésére.
Itt térnék vissza arra a javaslatra, amelyre Harangozó képviselő úr is utalt. Nevezetesen, hogy a vezénylési szabályok szigorítását oldó teljes körű módosító indítvány az egyetlen tartalmi módosítás, amely bekerült a törvényjavaslatba. Eszerint az új Hszt.-vel szemben a NAV pénzügyőreinél marad a hatályos vezénylési szabályozás, amely a Hszt. szerinti évente négy hónapos vezénylési időtartam helyett háromévente hat hónapos időtartamban maximálja a beleegyezés nélkül a NAV bármely szervéhez és bármely helységébe meghatározott feladat teljesítésére történő vezénylés időtartamát.
Ami pedig a dolgozók megbecsülését illeti, hiszen a vitában erről is szó volt, arra mindenkit emlékeztetnék, hogy a hatályos költségvetési törvény, hasonlóan a korábbi törvényekhez, biztosítja azt, hogy a NAV-dolgozók pluszjuttatásban részesüljenek a normál fizetésükön túl. Ez a rendelkezés szerepel a 2016-os költségvetési törvényjavaslatban is, ennek értelmében 6 milliárd 250 millió forint pluszjuttatás kerülhet kifizetésre az esetben, ha negyedévente meghatározott bevételi tételek teljesülnek. Tehát működik az az ösztönző és elismerő rendszer, amelynek értelmében a normál fizetésükön túl 2016-ban is a NAV-dolgozók pluszjuttatásban részesülhetnek. Természetesen ezen túl a kormány a közszféra egészének bérügyeit folyamatosan felülvizsgálja. Mindnyájan tudjuk azt, hogy a közszféra több területén megvalósultak bruttó béremelések. Látunk ilyet a 2016-os költségvetési javaslatban is, és azon dolgozunk, hogy a gazdaság teljesítményével összhangban, az államháztartás fenntartható gazdálkodásának eredményeit megőrizve folytatódjon ez a folyamat, és legyen esély, lehetőség arra, hogy a bruttó bérek minél több területen növekedjenek.
Visszatérve a jelen javaslathoz azt kell elmondanom, hogy a törvényjavaslat a NAV hivatásos pénzügyőri személyi állományára vonatkozó rendelkezéseknek a rendvédelmi szervekre vonatkozó új jogállási törvénnyel való harmonizációját szolgálja. Mindezek alapján kérem a tisztelt képviselőket, hogy az önök előtt lévő törvényjavaslatot szavazatukkal támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)
Felszólalások: Előző 123 Következő Ülésnap adatai