Készült: 2024.04.26.11:03:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

161. ülésnap (2020.11.03.), 172. felszólalás
Felszólaló Dr. Steinmetz Ádám (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:15


Felszólalások:  Előző  172  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. STEINMETZ ÁDÁM (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Alapvetően Nacsa Lőrinc fideszes képviselőtársam gondolatai sarkalltak szólásra. (Dr. Keresztes László Lóránt: KDNP-s.) Bocsánat, Fidesz-KDNP-s képviselőtársam, ott megengedett a kettős tagság, de elnézést kérek a gondatlanságért. De nem is az a lényeg, hanem az, hogy két éve vagyok országgyűlési képviselő, és nem telik úgy el ülésnap, hogy fideszes képviselők ne emlékeztetnének minket a 2000-es években a szocialista kormányok, mondjuk úgy, hogy megkérdőjelezhető döntéseire.Nacsa Lőrinc képviselőtársam is élenjár ebben a 2000-es évek eseményeiből, amikor rendszeresen felhívja a figyelmet arra, hogy 2007-2009 folyamán a szocialista kormányok mennyi vasúti vonalat, szárnyvonalat szüntettek meg, ez egyébként közel ezer kilométer volt, döbbenetes nagyságú. És bár jó sok idő eltelt azóta, de annyi mégsem, hogy ezek a dolgok megszépüljenek, tehát ebben egyetértünk, hogy alapvetően a vidéken élő emberek közlekedését lehetetlenítette el és egyben keserítette meg ez a döntés annak idején.

De azért fölmerül itt egy kérdés, amit én most fel is teszek képviselő úrnak, illetőleg államtitkár úrnak: tekintettel arra, hogy tíz éve önök kormányoznak, ráadásul kettőharmados parlamenti felhatalmazással, többségben, miért nem állították vissza ezeket a vonalakat?  tehát amikor dübörög a gazdaság, amikor Magyarország jobban teljesít, amikor 2006-ban fideszes körökből olyan kijelentések kerültek napvilágra, ezek közül idéznék is egy párat, hogy a kitelepülések lakói végleg magukra maradnak a vasúti szolgáltatások nélkül.

(18.20)

Aztán: nálunk boldogabb országokban a párhuzamos szolgáltatások kiküszöbölését éppen ellenkező módon oldják meg, az autóbusz-közlekedést szüntetik meg, hogy a környezetkímélő vasútra tereljék a forgalmat. Aztán: ez példátlan egész Európában, a személyszállítás költségeit a jegyárak sehol nem fedezik.

Tehát ilyen nyilatkozatokkal kommentálták ezt a  még egyszer mondom  finoman fogalmazva is megkérdőjelezhető döntést, és érdekes, hogy eltelt már több mint tíz év. Tehát akkor fontosak voltak a környezetvédelmi szempontok ezek szerint, most nem fontosak. Tehát akkor megkérdőjelezték azt, hogy itt a személyszállítás bizonyos vonalakon nem lehet gazdaságos, és most, amikor dübörög a gazdaság, akkor viszont mégis sajnálják a pénzt ezekről a vonalakról. Akkor még számított önöknek a vidéken élő, falusi emberek közlekedése. Ezek szerint ma már nem számít?

Egy konkrét példát hozok ide: a MÁV 37. számú vasútvonalát, ez a Balatonszentgyörgy és Somogyszob között lévő vasúti szakasz, ami már immáron 127 éves. Itt 2009-ben szüntették meg a vasúti közlekedést, akkor is nagy volt egyébként a térségben a felháborodás. A személyszállítás azóta szünetel, tehervonatok járnak 20  tehát még egyszer mondom: 20  kilométer/órás sebességgel, annyira gyalázatos állapotban van ez a vasúti szakasz.

Tehát amikor egy Budapest-Belgrád vasútvonalra kilométerenként 6 milliárd forintot fognak, vagyis terveznek elkölteni, akkor például ilyen vasúti szakaszokon nemhogy visszaállítanák a személyközlekedést, hogy kedvezzenek a helyben élőknek, nemhogy visszaállítanák a személyközlekedést, és felújítják ezt a vasúti sínpárt, hogy többen használják a helyi vállalkozók, a helyi cégek a teherfuvarozásra, hogy a roppant rettenetes állapotban lévő 68-as útról a teherforgalmat esetleg a vasúti pályára tudják terhelni, nem ezt csinálják, hanem elköltenek 6 milliárd forintot kilométerenként egy soha meg nem térülő vasúti beruházásra.

Persze, itt lehet szakmai érveket felvonultatni, de most látszólag, úgy gondolom, hogy ennél a törvényvitánál elmentünk politikai irányba, tehát akkor fölteszem a kérdést, és nagyon kérem, hogy erre válaszoljanak, mert ez nemcsak engem érdekel, hanem a somogyi embereket érdekli, a Marcali térségében élő embereket érdekli, akik számára már tizenegy éve nincsen megteremtve az, hogy újra vasúton közlekedjenek. Kedves fideszes és KDNP-s képviselőtársaim, miért nem állították vissza a személyközlekedést ezen a vasúti vonalon? Miért nem szánnak erre pénzt, amikor Magyarország erősödik, a gazdaság dübörög, Magyarország fejlődik? Látjuk, hogy vannak források különböző vasúti beruházásokra is. Miért nem újították fel a 37. számú, Balatonszentgyörgy-Somogyszob között közlekedő vasútvonalat?

Még egy dolog, annál is inkább, mert bizonyára tudják, júliusban Böhönye környékén borzalmas áradások voltak. Ezen a vasútvonalon egyébként teljesen alámosta a töltést a víz, ezen most már tehervonatok sem tudnak közlekedni. Szeretném felhívni az államtitkár úr figyelmét is arra, hogy legalább első körben a tehervonat-közlekedés álljon helyre, Böhönyétől Somogyszobig is tudjanak, illetőleg onnan tovább, az ország további pontjaira, dél felé, Horvátország felé is tudjanak közlekedni ezek a vasutak.

A somogyi emberek érdekében kérem, hogy ezt a vonalat újítsák föl, és lehetőség szerint minél hamarabb állítsák vissza a személyforgalmat. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Szórványos taps az ellenzék soraiban.)




Felszólalások:  Előző  172  Következő    Ülésnap adatai