Készült: 2024.09.21.08:48:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

85. ülésnap (2015.06.12.), 132. felszólalás
Felszólaló Kovács Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:57


Felszólalások:  Előző  132  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS SÁNDOR, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy a Fidesz-KDNP szociális, gyermekvédelmi és megváltozott munkaképességű személyeket érintő törvénymódosításáról, amely a T/5052. számú törvénymódosítás, néhány szót szóljak, illetve a konkrétumok előtt egy kicsi visszatekintést, hogy hogyan is néz ki a szociális szolgáltatás finomhangolása, amit az államtitkár úr expozéjában már a kormány intézkedései előkészítettek részben, és részben a 2013. január 1-jei járási hivatalok felállásával, részben a 2014. évi módosításokkal, részben pedig legutóbb a 2015. március 1-jén a házi segítségnyújtás részletes átszervezésével, finomhangolásával jött létre.

Ahogy államtitkár úr el is mondta, ezek a hatásköri párhuzamosságok, a célzott szolgáltatások eljuttatásának törvényi hátterét próbálja megteremteni az előttünk lévő törvénymódosítás, amelynek értelmében, hogy ha az 1993. évi III. szociális törvény módosítását nézem, akkor azt a fajta speciális szolgáltatást kívánja finomra hangolni, amit házi segítségnyújtásnak is hívunk. Bizottsági ülésen már a rendelet tavaszi módosítását megvitattuk, hogy nagyon egyszerűen a 6 pontos és 20 pontos jogosultság megállapítása mennyire humánus, mennyire marad bent a rendszerben a régebben megállapított szolgáltatásra jogosultság, illetve hogyan tudja biztosítani, hogy a bizonyítottan jogsértés állapotából a ténylegesen rászorultakhoz jusson el az a fajta forrás, az a fajta szolgáltatás, amely az idős emberek életminőségének javítását célozza.

Továbbmegy a törvényjavaslat a rendelet után, és azt gondolom, hogy konkretizálja azokat a szükségletfelméréseket. Ahogy államtitkár úr fogalmazott, az engedélyező hatóság, amely megvizsgálja a személyi, tárgyi feltételeket és később az intézmény működési feltételeit, azoknak ad egy ellenőrzési jogkört, hogy nézzen már utána, hogy valóban megtörtént-e a szükségletmegállapítás, valóban az a szükségletmegállapítás, az a gondozási óra arra a kliensre lett-e kitalálva, és gyakorlatilag ad egy szabad kezet az intézményvezetőnek. De ugyanakkor ott van ‑ kicsit sarkosan kifejezve ‑ Damoklész kardja, hogy átgondolja, meggondolja a mostani rendszerben lévő ‑ bocsánat, hogy így mondom ‑ 6 pontos bejutásának formáját, hiszen eddig, gyakorlatilag aki betöltötte az öregségi nyugdíjkorhatárt, az szinte automatikusan tagja lehetett ennek a rendszernek, és a már említett engedélyező hatóság bírságolási jogkörére is kiterjed ez a törvénymódosítás.

Ha visszatekintünk még egy kicsit, más területen a gyermekvédelmi támogatásoknál az ingyenes étkeztetést, amely legutóbb volt a költségvetéssel kapcsolatban, a 2015. éves költségvetés módosításával kapcsolatban előttünk, azt gondolom, hogy a gyermekvédelmi módosítások pedig azoknak a szolgáltatásoknak a beemelését célozzák, egyrészről amivel kettővel ezelőtt a Ház szabályozás vagy országgyűlési határozat formájában a bántalmazásokkal, illetve a családon belüli erőszakkal foglalkozott, hogy azokat a fajta titkos házakat hozza létre vagy hangolja finomra, amely ezeknek a családtagoknak a védelmére, a krízisintervenciójára van, a gondoskodásról szól, illetve meghatározza azokat a férőhelyeket is, amelyeket az intézményi elhelyezésnél figyelembe kell venni, hangsúlyozva, hogy ezekben az intézményekben szükség van mindig gyakorlatilag férőhelyre, hiszen nem tudjuk kiszámolni, hogy mikor kopogtat be egy súlyos krízishelyzetben lévő család, és megengedően 6 hónapra egészíti ki azt az időtartamot, amit a család biztonságban eltölthet ebben az intézményrendszerben.

Ha visszanézünk egy kicsit, akkor összefoglalhatóan azt mondhatnánk, hogy a megszüntetett, rendszeres szociális segély helyére lépő foglalkoztatást helyettesítő támogatás mint juttatási forma azt a fajta univerzalitást képezi le, hogy az államilag garantált szociális juttatások a járási hivatalokhoz kerültek, és egyfajta felelősségmegosztást pedig az önkormányzatoknál hagyott, úgynevezett települési segélyek összevontan, a kliensek rászorultságától függően, és a település szociális helyzetének, amit nagyon csúnya szóval úgy szoktunk illetni, hogy az adóerő-képesség figyelembevételével az önkormányzatokat is bevonja ezen szociális juttatások helyzetébe.

Ezt azért fontos megemlíteni, mert ezen szociális juttatásoknál a melegétkeztetés az az első és legalapvetőbb szociális szolgáltatás, amelyet valaki életkorának vagy szociális rászorultságának megfelelően is igénybe tud venni, de ez kihatással lehet a gyerekek nyári étkeztetésére, ha a melegétkeztetés megoldásával számolunk, illetve egyéb olyan szociális alapszolgáltatásokra, amelyek, ha átlépünk egy másik dimenzióba, régen speciális közszolgáltatásnak minősülő támogató szolgáltatások voltak, illetve ha közösségi szolgáltatás normatív típusú finanszírozását vesszük figyelembe.

Engedjék meg, hogy személyes példát hozzak fel. Szociális munkásként és intézményvezetőként is vezettem olyan intézményt, ahol ezek a szolgáltatások megvoltak, és bizony, amikor a támogatási szerződésben foglalt összeg elfogyott, akkor feltettük magunknak a kérdést, hogy azt a négy-hat súlyosan fogyatékos gyereket az 50 kilométerre lévő rehabilitációs oktatási intézménybe elszállítjuk-e, vagy pedig azt mondjuk, hogy vége van a kvótának, és nem kaptunk többet, meg kell állnunk. Azt gondolom, hogy ez a normatív támogatás a kiszámíthatóság, a hosszú távú tervezhetőség vonatkozásában mindenféleképpen egy pozitív változás lesz ezeknek a szolgáltatóknak, ahogy államtitkár úr említette. Ha közösségi tekintetben pedig a fehér foltok lefedésére is odafigyelünk, akkor azt gondolom, hogy a különböző klienstípusoknak a szolgáltatás javítását, a szolgáltatási minőség javítását megszervezzük ezeknek az állami normatívával biztosított, régen speciális szolgáltatásoknak nevezett támogató szolgáltatás, közösségi szolgáltatás és utcai szociális munka tekintetében.

Azt gondolom, hogy a rehabilitációs rokkantsági járadék és a rehabilitációs járadék közötti anomália, amit Korózs képviselőtársam nagyon sokszor hangoztatott, és a felülvizsgálat lelassulása, a 3 évig rehabilitációs intézményben eltölthető, rehabilitációs járadékban részesülők létszáma aggodalomra adott okot. Azt gondolom, hogy van még mit tennünk ezeknek az embereknek az ellátásának tekintetében, de mindenféleképpen egy jó iránynak tartom, hogy finomítják az úgynevezett felülvizsgálati jogosultságot.

Nem akarom szó szerint idézni államtitkár urat, illetve a törvény szövegét. Azt gondolom, hogy a leglényegesebb pont, hogy 5 évvel a kliensre vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatár előtt már gyakorlatilag nem kell neki visszamenni kötelező felülvizsgálatra. Ha ez a felülvizsgálat 2012. január 1-je előtt lett megállapítva, és a rehabilitációs járadékot továbbfolyósították, akkor rokkantsági járadék keretében újra meg lehet állapítani, de az összeg nem lehet kevesebb, illetve nagyon fontos, hogy az intézményi jogviszonnyal, illetve a védett vállalatoknál vagy a rehabilitációs intézményekben jogosultsággal élőknek a munkaszerződése is gyakorlatilag folyamatossá válik a törvény erejénél fogva.

Summa summarum, azt gondolom, hogy akár a szociális törvény módosításával, akár a gyermekvédelmi törvény módosításával, illetve a csökkent munkaképességűek, megváltozott munkaképességűek törvényének módosítására előterjesztett szöveggel egyet tudunk érteni, és a Fidesz-frakció részéről támogatásról tudjuk biztosítani a minisztériumot, a kormányt. Azt kérem a képviselőktől, hogy támogassák a törvény-előterjesztést.

Köszönöm. (Szórványos taps a kormánypárti sorokból.)




Felszólalások:  Előző  132  Következő    Ülésnap adatai