Készült: 2024.09.21.15:24:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

53. ülésnap (2010.11.26.), 56. felszólalás
Felszólaló Riz Levente (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:33


Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Jómagam a közösségi és az egyéni közlekedés fejlesztéseiről szeretnék néhány szót szólni, amelyet a 2011. évi költségvetés támogat. Egészen konkrétan a XVII. kerület, Rákosmente képviselőjeként szeretnék arról is szólni, hogy milyen módosító indítványokkal éltünk mi, budapesti külső kerületek a 2011. évi költségvetéshez.

Elsőként a közösségi közlekedés tekintetében, én azt gondolom, hogy nagyon komoly előrelépést várhatunk a következő évtől. Mi, Budapest külső kerületei elsősorban az elővárosi vasút fejlesztésében látjuk ennek a lehetőségét, ugyanis akár konkrétan a XVII. kerületen két nagy elővárosi vasútvonal, a 80-as és a 120-as vonal megy keresztül, az egyik Hatvan-Miskolc irányába, a másik pedig Újszász-Szolnok-Szeged irányába, mind a kettő kiválóan használható arra, hogy az elővárosokból, illetve Budapest külső kerületeiből megközelíthessük reggel a belvárost és a munkahelyünket.

Ennek a stratégiának a része - és ez ügyben már elindult az egyeztetés a kerületi önkormányzatok és a kormány, illetve a NIF Zrt. között -, hogy elsőként a 80-as vasútvonalnak az elővárosi fejlesztési elképzeléseit megvitassuk, és majdan lehetőségek szerint megvalósítsuk. Ez azt jelentené, hogy a közösségi közlekedés részeként működő elővárosi vasút megállóhelyei megújulnának, új és korszerű állomások jönnének létre, javulnának az utastájékoztatás, az utasvárakozás feltételei. Számunkra ez létkérdés, és ez ügyben az önkormányzat is partner, és mindent meg kíván tenni.

Az egyéni közlekedés tekintetében rendkívül fontosnak tartom azt a módosító indítványt, amelyet néhány képviselőtársammal közösen benyújtottunk a költségvetéshez, amely budapesti külső kerületek portalanítását, leaszfaltozását segíti. Tudni kell, hogy Budapesten is a külső kerületekben összeadva több mint ezer kilométernyi aszfaltozatlan földút vár arra, hogy aszfaltburkolatot kapjon. Egy nagyvárosban, egy világvárosban, amely állítólag lendületben volt az elmúlt évek folyamán, ez egészen botrányos helyzet, hogy poros, piszkos körülmények között lehet csak közlekedni, és az emberek port nyelve élik mindennapjaikat.

Ennek érdekében több képviselőtársammal úgy gondoltuk, hogy fontos, hogy egy olyan programot, amely korábban, az első Orbán-kormány alatt indult, amely azt jelenti, hogy az utak aszfaltozásának egy normatív állami finanszírozást biztosítunk, idéntől ismét lehetővé tesszük. Ezt 2001-ben vezette be még az első Orbán-kormány, aztán az MSZP-SZDSZ-kormány zokszó nélkül eltüntette a költségvetésből, megszüntette ezt a normatív támogatást, és megszüntette az úgynevezett TEUT-programokat is, amelyek a rossz aszfaltos utak megújítását, felújítását célozták.

Most ebben a költségvetés-tervezetben, ha ez a módosító indítvány megkapja a támogatást, visszakerül az az állami normatív finanszírozás, amely a földutak aszfaltozását lehetővé teszi. Egy 2 milliárdos keretösszegben szeretnénk újraindítani ezt a programot, és nagyon bízom benne, hogy a parlament elfogadja a decemberi végszavazáskor, egyébként a bizottságokon már átment.

Fontos az is, hogy a rossz, kátyús utak megújítása, a rossz aszfaltos utak megújítása is megtörténjen Budapesten. Ezt egy másik módosító indítvány, Tarlós István főpolgármester úr és budapesti képviselők nyújtották be, amely egymilliárd forintot tenne lehetővé a budapesti 1. és 2. számú fő közlekedési útvonalak újraaszfaltozására. Láthatjuk, hogy sok ilyen kátyús, rossz aszfaltút van Budapesten, és hiába hallottuk éveken keresztül, hogy világvárost építünk, ezek még ma is csúfítják Budapestet és teszik nehezebbé közlekedését. Ha ez a módosító indítvány megkapja a támogatást, akkor Budapest közlekedésén is ezúton javíthatunk, és jobb és komfortosabb lesz a közlekedés lehetősége.

Tehát azt gondolom, hogy a következő évi költségvetésnek mindenképpen prioritást kell adnia a közösségi közlekedésnek és az utak felújításának, az utak fejlesztésének. Ezek elmaradások, amelyeket a korábbi kormányzat alatt sajnos átélhettünk mindannyian, akik a külső régióiban lakunk Budapestnek. Ha a következő évi költségvetést elfogadjuk, akkor reményeink szerint ezek a problémák orvoslást nyernek. Ezért tartom fontosnak, hogy a költségvetést az Országgyűlés támogassa.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai