Készült: 2024.05.06.12:31:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

169. ülésnap (2000.11.06.), 83. felszólalás
Felszólaló Márton Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:57


Felszólalások:  Előző  83  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÁRTON ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Én két kérdésre - illetve nagyjából egy témakör, csak ketten is felvetették - szeretnék reagálni a gazdasági bizottságban elhangzottak alapján. Itt konkrétan a légi közlekedési események kivizsgálásával, illetve az ehhez kapcsolódó balesetek, események kategorizálásával kapcsolatosan elhangzottakra szeretnék reagálni, mert úgy érzem, hogy itt azért valami kis félreértés volt, bár, megmondom őszintén, és a jelen lévő tisztelt képviselőtársaim tudhatják, akik a gazdasági bizottság ülésén ott voltak, hogy kezdetben nekem is voltak ezzel kapcsolatosan kérdéseim.

Először Balogh László képviselőtársamnak mondanám el, és ez is elhangzott a gazdasági bizottság ülésén, a kormány képviselői elmondták, hogy konkrét kérdés volt egyébként pont a légi események kivizsgálásával kapcsolatosan, a Görögországban eseményt szenvedett TU-154-es kapcsán, hogy igazából itt csak a szervezet hovatartozása, illetve függősége vagy függetlensége fog változni a törvényjavaslat elfogadása esetén. A kivizsgálás menetére vonatkozóan, illetve az adatok nyilvánosságára vonatkozóan semmi nem változik, hiszen amikor ezek a vizsgálatok lezárulnak, és van valamilyen kivizsgálási eredmény vagy szakvélemény, abban az esetben ezek nyilvánosak. Tehát az események kivizsgálásának a hozzáférhetősége, az eredmény úgymond, amely nem a felelősség megállapítására, hanem kifejezetten egy szakmai vizsgálatra vonatkozik, ugyanúgy nyilvános lesz ezután is, mint ahogy eddig volt. Ez elhangzott egyébként a bizottsági ülésen.

A másik, amit néhány képviselőtársam itt felvetett, illetve többen is említették, a balesetek definíciója, hogy miért, hogyan és miért nem egyezik az egyébként a hazai előírásokban megfogalmazottakkal. Itt tulajdonképpen megint csak nincs másról szó, mint amit ön is a hozzászólásában említett, kicsit kritikai éllel, hogy tulajdonképpen az EU-s előírások, illetve nem is annyira az EU-s előírások, mint inkább a nemzetközi előírások átvételéről van itt szó, amikor a balesetek kivizsgálásáról, illetve a légi közlekedésben bekövetkezett bármilyen események kategóriába sorolásáról van szó. Ugyanis ezt teljesen korrektül annak a chicagói egyezménynek, amely a polgári repülésre vonatkozó előírásokat tartalmazza, az egyik kiegészítése, az úgynevezett annexe rendelkezik erről, és az írja le pontosan, hogy melyek a baleset kategóriába tartozó események, és annak milyen következményei vannak, illetve melyek az úgynevezett légi közlekedési események.

Tehát én úgy gondolom egyébként, hogy itt helyesen jártunk el, hiszen gondoljunk végig egy olyan esetet, amikor például a polgári légi közlekedésben bekövetkezik valamilyen történés, és ha a hazai joggyakorlat nem harmonizál a nemzetközi előírásokkal, akkor adott esetben ebből elég komoly nemzetközi, akár kártérítési ügyek is származhatnak, ha nem pontosan ugyanazt értjük például egy légi közlekedési baleset vagy egy esemény kivizsgálása kapcsán, mint ahogy egyébként az egész világon ezt értelmezik. Tehát én úgy gondolom, hogy ezt a fajta beemelést és kiegészítést, még akkor is, ha egyébként valóban igaza van a képviselőtársamnak, hogy nem mindenhol és nem teljes egészében fedi az egyébként itthon a hazai joggyakorlatban definiált baleseteket, mindenképpen célszerű és érdemes átvenni, hiszen itt olyan nemzetközi összefüggései lehetnek az ügynek, amelyek adott esetben hosszabb távon bonyodalmakat jelenthetnek. Tehát én úgy gondolom, helyes az, hogy a jogalkotók ezt így fogalmazták meg, és egyébként a 13/2000. számú, akkor még KHVM-rendeletben meg is jelent, és közzé lett téve ezeknek a pontos definíciója.

Köszönöm szépen. (Lezsák Sándor tapsol.)

 




Felszólalások:  Előző  83  Következő    Ülésnap adatai