Készült: 2024.09.21.00:20:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (1999.12.07.), 36. felszólalás
Felszólaló Jauernik István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:54


Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

JAUERNIK ISTVÁN (MSZP): Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Én a vita e szakaszában a 3. mellékletben szereplő normatív állami támogatásokkal kapcsolatos módosító indítványaim mellett szeretnék érvelni. Három ilyen indítványt szeretnék kiemelni, amellett, hogy van több is, de ezt a hármat tartom nagyon fontosnak.

Az egyik a községek általános, kétmillió forintos támogatásával kapcsolatos. Jelzem képviselőtársaimnak, hogy van olyan megoldás, hogy ne kelljen ezt a kétmillió forintos támogatást bizonyos lélekszám alatti kistelepülések esetében egymillió forintra csökkenteni, hanem meg lehet úgy is oldani a problémát, hogy ott is megmaradhat a kétmillió forint. Indokolatlannak tartom azt, hogy csökkentsük önkormányzatok támogatását. Ha nem tudunk adni, és nem is indokolt kis létszámú önkormányzatok támogatását növelni, de ne csökkentsük a felére. Ezeknél a kistelepüléseknél ez az egymillió forint drasztikus bevételkiesést jelentene.

A következő ilyen indítvány a 24. pontban szereplő, az 1100 főnél kisebb lakosságszámú településeknél egy kiegészítő normatív támogatás, amit az óvodában és az általános iskola alsó osztályaiban lehet igénybe venni, ez 46 ezer forint/főt jelent. Ez egy nagyon jó és nagyon támogatásra érdemes javaslata a kormánynak, kell támogatni ezen kistelepüléseket - a technikájával nem értek egyet. A szövegből egyértelműen kiderül, hogy ezt a támogatást csak akkor kaphatják meg ezek a kistelepülések, ha a felső tagozatot megszüntetik vagy beviszik valahová társulásban.

Én úgy gondolom, hogy nem kell ilyen megoldást alkalmazni a törvényben. Pontosan elég ösztönzés az, hogy ezek a kistelepülések csak az alsó tagozatra és az óvodai nevelésre kapják ezt a támogatást, a felső tagozatra nem kapják, tehát a felső tagozatba járó gyerekeknek nem jár ez a támogatás. Teljesen fölösleges és elfogadhatatlan, hogy ezzel a pénzügyi előírással kényszerítjük ezeket a kistelepüléseket arra, hogy szüntessék meg a felső tagozatot. Én úgy gondolom, hogy helyben tudják a legjobban eldönteni a települések, hogy tudják-e működtetni a felső tagozatot, megvan-e hozzá a feltételük, vagy pedig nincs meg hozzá. Én azzal, mondom, egyetértek, hogy ne adjuk oda ezt a kiemelt támogatást, viszont ne is kényszerítsük ezeket az önkormányzatokat a felső tagozat megszüntetésére.

A harmadik módosító indítványom a szociális normatívához kapcsolódik. Ez egy elég bonyolult és összetett normatíva lesz a következő évben. A foglalkoztatási és szociális törvény módosítása során bejön egy új kategória az önkormányzatoknál, mégpedig az önkormányzat által szervezett közcélú foglalkoztatás támogatása. Ezzel igen sok gond van, képviselőtársaim. Nem tudom, hogy tetszettek-e már számolni néhány település esetében, hogy hogyan fog működni a rendszer.

Abból a módosító indítványból, amit már elfogadtunk egy héttel ezelőtt itt, a parlamentben, elég világosan számolható és elég világosan látható, hogy mi fog történni ezen településeknél. Ahhoz, hogy esetleg érthető legyen a televízió nézőinek és a rádió hallgatóinak is, hogy miről van szó: az önkormányzatok ahhoz az új feladatukhoz kapnak támogatást, amit egy másik törvénnyel fogunk január 1-jétől elrendelni nekik, mégpedig hogy a jövedelempótló támogatások megszűnnek, helyettük az önkormányzatnak biztosítani kell közcélú foglalkoztatást, legalább 30 munkanap mértékéig.

Milyen forrást kapnak az önkormányzatok ehhez a foglalkoztatáshoz? A már elfogadott módosító indítvány szerint az önkormányzatok személyenként, naponta 1500 forintot kapnak ehhez a foglalkoztatáshoz. Ez idáig körülbelül rendben is lenne, mert ha a közcélú foglalkoztatásban minimálbéren foglalkoztatják ezeket az embereket, akik munka nélkül vannak, akkor ez körülbelül az összkiadásaiknak 50-60 százalékát jelentheti, mert fizetni kell a bért, fizetni kell a járulékait, a munkaeszközöket, a munkaruhát, és egyéb kiadások is felmerülnek.

Tehát ha ezt az 1500 forintot fogadjuk el, ami - mondom - csak egy olyan 50-60 százalékot jelenthet, akkor is komoly gondok vannak, mert az elfogadott módosító indítványban van egy olyan kitétel, hogy éves szinten ez az összeg nem lehet több, mint a szociális normatívának a 11 százaléka. Ez a 11 százalék egy olyan korlátot jelent, ami egy ma átlagos munkanélküliséggel, egy átlagos létszámú jövedelempótló létszámmal rendelkező önkormányzatnál is nagyon szigorú korlátot jelent. Ha valahol nagyon sok a jövedelempótlós, akkor ez azt jelenti, hogy egyszerűen ez az összeg a 30 napos foglalkoztatásra sem biztosít lehetőséget.

 

(9.10)

Éppen ezért a módosító indítványunkban azt fogjuk kezdeményezni, hogy ez a 11 százalékos korlát maradjon ki, ne legyen ilyen korlát. Ugyanakkor a jelenleg elfogadott indítvány szerint van egy alsó határ is, ez a legalább 180 ezer forint. Ezt feleslegesnek tartjuk beletenni a törvénybe, úgy gondolom, hogy minimumösszeget itt nem kell biztosítani, mert ha valamelyik önkormányzat olyan jó helyzetben van, hogy nem kell közcélú foglalkoztatást szerveznie - mert ilyenre is lesz példa -, ezeknek, úgy gondolom, teljesen felesleges ezt a kis összeget is odaadni.

Éppen ezért kérem, főleg a kormánypárti képviselőtársaimat, de a kormányt is, hogy újból gondolja végig ezt a helyzetet, és lehetőség szerint majd a módosító indítványunkat támogassa. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai