Készült: 2024.04.27.06:26:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

187. ülésnap (2001.02.14.), 24. felszólalás
Felszólaló Lázár Mózes (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:08


Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁZÁR MÓZES, a gazdasági bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnöknő! Tisztelt Ház! A gazdasági bizottság is megtárgyalta a múlt héten a szóban forgó törvényjavaslatot, és szeretném mindenekelőtt a szavazásunk végeredményét előrebocsátani: 14 igen, 5 nem és 2 tartózkodás mellett tartottuk alkalmasnak általános vitára a törvényjavaslatot. Ezt azért tartottam fontosnak az elején elmondani, mert meghatározó többsége a bizottságnak, aki igennel szavazott, és úgy gondolom, ez is bizonyítja azt, hogy a kisebbségi vélemény csak néhány embertől származott. (Derültség az SZDSZ padsoraiban. - Bauer Tamás: Azokra sincs szükség a parlamentben!)

A bizottság tagjai szinte kivétel nélkül egyetértettek a megfogalmazott célokban, amelyek többször elhangoztak. Csak a legfontosabbakat szeretném kiemelni. Mindenekelőtt az állam hatékonyságát igyekszik javítani a köztisztviselői kar nagyobb megbecsülésével a törvényjavaslat. A '92-es törvény óta eltelt csaknem tíz esztendő mindenképpen megérlelte a változásokat, és azt hiszem, mindannyian úgy vagyunk ezzel, hogy a rendszerváltás óta sok területen, így itt is bizonyos dolgokat fel kellett építenünk, és egyidejűleg le kellett bontanunk egy másik rendszert; ez nem volt könnyű.

Az uniós csatlakozás küszöbén a képzettségi, etikai és fegyelmi követelményeket mindenképpen szigorítani kell, és az egész közszolgálati rendszer rugalmasabbá és átláthatóbbá tétele voltak a legfontosabb szempontok, amelyekben - még egyszer hangsúlyozom - a bizottság szinte minden tagja egyetértett.

Szeretnék néhány olyan, a vitában elhangzott véleményt elmondani, amelynek általános vonatkozásai vannak. A végzettségekről alakult ki kisebb polémia a bizottságban. Elhangzott, hogy mindenképpen azokat a végzettségeket, illetve azon végzettségek megszerzésének tanulmányi szerződéssel való támogatását kell preferálni, amelyek kifejezetten szakmaiak. A különböző tudományos fokozatok megszerzését támogathatónak tekinti a törvény, de nem tartja alanyi jogon kötelezőnek, és itt elhangzott az is, hogy az Országos Közigazgatási Vizsgabizottság minősíti az ilyen fokozatokat, és aszerint lehet adományozni a plusztámogatásokat.

A megbízott jegyzők körül alakult még ki eltérő vélekedés, illetve vita. Azt szeretnénk kérni az előterjesztőtől - azt hiszem, a többségi véleményt megfogalmazók is -, hogy rugalmasabbá kellene tenni a kistelepülések esetében, akár ösztönözni kellene a körjegyzőségeket, hiszen az Alkotmánybíróság állásfoglalása szerint is a tartósan megbízott jegyzői feladatokkal működő önkormányzatok alkotmányossági problémát vetnek föl.

A kötelező pályáztatás rendszere mindenképpen a versenyszellemet és a nyíltságot igyekszik tükrözni.

Mely részei tekinthetők kétharmadosnak? - ez hangzott el kérdésként az előterjesztőhöz a bizottságban. Azt hiszem, elfogadható az a vélekedés, miszerint az Állami Számvevőszékre, a bírói jogállásra és a képviselőkre vonatkozó szabályozást tekinthetjük kétharmadosnak.

Gondolom, nem okozok meglepetést azzal, hogy a mi bizottságunkban is komoly vita alakult ki a vagyonnyilatkozatok körül. Senki nem feltételezi azt, hogy az egész köztisztviselői kar korrupt, ugyanakkor évek óta beszélünk a korrupcióellenes fellépésről, és azt hiszem, hogy ez egy komoly lépés efelé. Ne felejtsük el tehát, amikor részletekbe menően vitatkozunk arról, hogy jó-e vagy sem, hanem tartsuk mindig szem előtt azt, hogy ez az első komoly lépés a korrupció ellen a köztisztviselői karban. Azt kérem az ellenzőktől is, hogy támogassák a vagyonnyilatkozatok kérdését módosító javaslataikkal részletekbe menően, de alapvetően ne kérdőjelezzék meg, hiszen azt hiszem, hogy bizonyos vélekedések alapvetően kérdőjelezik meg ezt.

Az illetményalapok esetében elhangzott, hogy az előterjesztők megvizsgálták 3178 önkormányzat esetében az illetményalapokat, és különösebb feszültséget nem tapasztaltak az állami illetményalaphoz képest. A közszolgálati jogviszonyból munkaviszonyba kerülés - ami tehát az ügykezelőket és a fizikai alkalmazottakat érinti - egyfajta rugalmasságot jelent, és adott esetben olcsóbbá teheti a rendszert.

Az érdekképviseletekkel négy alkalommal ült le az előterjesztő tárgyalni, és a végleges, elénk került változatot is ismerik, tehát azt hiszem, hogy kellően körültekintő volt az előterjesztő e tekintetben is.

Tisztelt Ház! Azt hiszem, hogy összességében véve a többségi vélemény egyértelműen támogatta az általános vitára való alkalmasságot, és azok a kérdések, amelyek (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) felmerültek, a részletes vitában, illetve módosító javaslatokkal korrigálhatók.

Köszönöm a szót, elnöknő. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai