Készült: 2024.09.23.11:54:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

137. ülésnap (2008.04.14.), 112. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (MSZP)
Beosztás oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 2:13


Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A képviselő úr nagyon világosan elmondta, hogy mi a legfontosabb probléma, mi a legfontosabb gond ebben a kérdésben, amivel küzdünk. Azt hiszem, akkor és úgy helyes, ha ezt közös feladatunknak tekintjük, akármilyen oldalán üljünk a parlamentnek, vagy éppen akármelyik szintjén az oktatásirányításnak.

Ma úgy működik az oktatási rendszerünk, hogy amikor rázúdul az a nagyon sokfajta társadalmi probléma, amely megjelent az elmúlt évtizedekben Magyarországon, akkor bizony nem mindig tud ezekkel a problémákkal szembeszállni, nem mindig tudja eredményesen felvenni a harcot ezekkel a gondokkal. Nem azért, mert a mai pedagógusok, mai iskolák, óvónők kevésbé elkötelezettek vagy kevésbé akarnának segíteni a szegény gyerekeken, hanem azért, mert olyan mechanizmusok épültek ki a közoktatásban, amelyek elválasztják egymástól a jobb családból és a rosszabb családból jövő gyerekeket, és mert bizony sok intézményben sok helyen hiányzik az a segítség, az a támogatás, amely ahhoz szükséges, hogy a megváltozott körülmények között is eredményes lehessen az oktatási rendszer.

Mit tudunk tenni ebben a helyzetben? Az egyik - és talán ez a legfontosabb - az, hogy jobban felhasználható eszközöket, módszereket adunk a pedagógusok kezébe, annak érdekében, hogy kezelni tudják a különböző hátterű, különböző szociális helyzetű gyerekeket. Mert magam is tudom gyakorló pedagógusként, de biztosan önök közül is megerősítik, akik tanítottak, hogy minden gyerek különböző, minden gyerek másfajta segítségre, gondozásra szorul, és bizony különösen sok erőfeszítést és különösen sok pedagógiai szakértelmet követelnek meg azok a gyerekek, akik gyakran nehéz családi háttérből, nehéz családi körülmények közül, szegénységből jönnek.

Tehát először is kellenek hatékony módszerek; másodszor kell egy olyan helyi tervezés, együttműködés - ezt szolgálják az esélyegyenlőségi tervek -, amely úgy építi ki a diákok számára az oktatás pályáit, hogy ezekben ne legyen fölösleges szegregáció, ne legyen benne fölösleges különbségtétel, és persze kell az is, hogy közösen együtt betartassuk az érvényes, hatályos magyar jogszabályokat, azt, hogy minden diáknak joga legyen a jó iskolára.

Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai