Készült: 2024.09.23.08:11:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

157. ülésnap (2020.10.20.), 60. felszólalás
Felszólaló Potocskáné Kőrösi Anita (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:56


Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

POTOCSKÁNÉ KŐRÖSI ANITA, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Hallgattuk az expozét, fideszes vezérszónok képviselőtársam előadását, és nagyon fontos elemek maradtak ki ezekből a beszámolókból, úgyhogy én leginkább azokra szeretnék rávilágítani. Ugyanis hallottuk az államtitkári expozéból az egyes elemek, egyes adótörvények módosításainak főbb vonalait, de talán azokat kevésbé, ami a szakmát és az embereket érinti, és leginkább a vállalkozásokat érinti. Ezekre szeretnék én most a vezérszónoki felszólalásomban kitérni. Az egyik az, hogy önök elmondják, hogy az áfabevallást most már elkészíti majd az adóhatóság, milyen jó lesz ez. Kérdezem, megkérdeztéke például az Adótanácsadók Egyesületét, hogy ők mit szólnak ehhez, ugyanis én olvastam a közleményüket, és abban az van, hogy önök nem egyeztettek az Adótanácsadók Egyesületével, amely egyébként az egyik legnagyobb szakmai szervezet. És igen, ott elmondták, hogy ez bizony nem lesz jó a vállalkozásoknak azért, ugyanis az áfatörvény a levonási jogot egy olyan jogként értelmezi, amelyben bármikor élhet majd a vállalkozás az adólevonás jogával, önök pedig ezt az adóbevallás-tervezetet majd úgy fogják elkészíteni, hogy az online pénztárgép és az online számlázás adatait betáplálva a rendszerbe küldik meg a tervezetet. Ez a könyvelőknek, adótanácsadóknak, adószakértőknek dupla, ha nem tripla munkát fog okozni. (A kormánypárti padsorok felé:) Lehet rázni a fejet, de én ültem könyvelői irodában, tudom, hogy milyen nehéz dolog összeállítani egy adóbevallást, különösen egy áfabevallást, amelynél olyan részletszabályokat kell ismernie minden egyes könyvelőnek, amelyet az adóhatóság nem tud, mert azt sem tudja, hogy az adott adózó milyen adót akar, mekkora összegben akar levonni, vane arányosítás.

Maga az áfatörvény a legbonyolultabb törvény. Tehát az édeskevés lesz, hogy az adóhatóság megküldi ezt az adóbevallás-tervezetet. Erre hívja fel a figyelmet az Adótanácsadók Egyesülete is. Legalább megérne egy ilyen egy egyeztetést, könyörgöm! Tehát azért a Pénzügyminisztériumnak erre kellett volna időt és energiát fordítani. Elhiszem, hogy az egyszerűsítés felé megyünk. Én ezt mindig is elmondtam, hogy abszolút támogatom az elektronikus adóbevallást.

Külön kiemelem egyébként, ami nekem a törvényjavaslatban egy nagyon pozitív változás, az a helyi adóknál a nyomtatványok egyszerűsítése. Tehát ez teljesen rendben van. De amikor a legbonyolultabb törvényt, az áfatörvényt húzzák rá a könyvelőkre, hogy ők majd bogarásszák az adóbevallás-tervezet alapján, hogy akkor most ezt levonom, nem vonom, arányosítom, mit csinálok, tehát ebben kellett volna egy nagyon komoly szakmai előkészület, és nem ráönteni a rendszerre ezt a 2021-es évben.

Szintén nem esett szó a katáról. Forr az ország most már a 2021-es költségvetés elfogadása óta. Önök beletették a jogszabályba, a megalapozó törvénybe, hogy ha egy katás adózó egy vállalkozástól 3 millió forint felett szerez bevételt, akkor a kifizetőnek, tehát akitől a bevételt szerezte, 40 százalék adót kell megfizetnie. Volt ebben zúgolódás. Bíztam benne, amikor megláttam itt a jogszabályban, a törvényjavaslatban, hogy hozzányúlnak ehhez a törvényhez is, hogy majd legalább elérik azt, vagy legalább meghallották azt, hogy emeljék már meg ezt határt, legalább a duplájára, 6 millió forintra. Mert milyen nonszensz az, hogy az összes katás, ahol egyébként most 12 millió forintig választhatják ezek a kisvállalkozók ezt az adónemet  ugye, megfizetik az 50 ezer forintot vagy a 25 ezer forint katát , igen ám, de ha lebontom a 3 millió forintot, az havi 250 ezer forint. Itt minden egyes területen előfordulhat az, hogy mivel a kata egy nagy tevékenységi kört zár ki  az ingatlan-bérbeadás, abszolút helyes, támogatom, hogy az ne essen a kata alá , de bocsánat, tehát lehet egy jogász, miért ne lehetne neki egy megbízási szerződése, egy cége, mondjuk, havi 300 ezer forintért. Ugye, havi 1 millió forintról beszélünk, amit a katával le tud adózni. Tehát olyan alacsony az a 250 ezer forintos összeg, amely, azt gondolom, hogy minimum a megduplázást megérné, de én ezt egyébként megemelném azzal, hogy maximálisan támogatom, hogy a munkaviszony elkerülése érdekében tett intézkedéseiket szigorítsák, csak ennek nem ez a módja. És az ki is maradt egyébként az államtitkári expozéból, nem is tért ki államtitkár úr ennek a kataváltozásnak az egyik elemére, hogy ha külföldről szereznek bevételt a katások, akkor a 3 millió forint feletti résznek csak 71,42 százalékát kell adóalapnak tekinteni.

Én nagyon vártam ezt az emelést, és szerintem az országban több tízezer katás várta ezt az emelést. Jogászoktól, ügyvédektől, könyvelőktől, de mondhatnám azt, nyomdászoktól  személyesen megkeresett a nyomdász, hogy neki van egy nagyobb ügyfele, meg van neki sok kicsi. A munkaviszony megállapítása, az, hogy ez burkolt munkaviszony, arra meglennének az önök lehetőségei, magasabb ellenőrzési fok. Mert mondom, maximálisan egyetértek, hogy azt el kell kerülni. De ennek nem ez a módja.

(12.40)

Tehát mikor fogják végre meghallani a vállalkozók hangját? Több tízezer kisvállalkozóról beszélünk, akik zömében ebből tartják fönn a családjukat. És jön ez a 40 százalékos adó, persze, azt már meghallgattuk, meg én is elolvastam, és valóban a kifizető fogja megfizetni, de ne legyünk naivak, át fogják terhelni a vállalkozókra ezt a 40 százalékot. (Jelzésre:) Ez így lesz, Nacsa képviselőtársam, hát, tudja nagyon jól. Aztán majd elgondolkoznak az emberek, hogy a katából majd visszamegy az szja alá, aztán utána visszamegyünk éppen a szürke- meg a feketegazdaságba. Ugyanis a katának pont az volt a lényege, és ezért persze, mindenki örült neki, hogy végre a gazdaság fehérítésének egy nagyon…  online számlázás, tehát van nagyon sok minden van a fehérítésre, de a kata is egy ilyen volt. Vissza fogják önök kényszeríteni a kisadózókat, különösen a kényszervállalkozókat, hogy elmenjenek a szürke és a fekete felé. Ez nem lehet a célunk ma Magyarországon 2020-ban, ugye, itt a ’21-esről beszélünk, ’21-ben, hogy majd erre kényszerítik önök, sokan fogják ezt az utat választani. Úgyhogy én bízom benne, hogy majd lesz arra lehetőség, hogy ezt a katahatárt megemeljük. Erről, mondjuk, nem nagyon esett szó egyik eddigi felszólalásban sem.

Szeretnék kitérni rá, mert azért el szoktam mondani, ha valami pozitív változás is van ezekben az adótörvényekben: a személyi jövedelemadónál abszolút pozitívnak értékelem annak a negatív diszkriminációnak a megszüntetését, hogy a közigazgatásban és egyéb munkáltatóknál is egységesen 450 ezer forintra emelik a SZÉP-kártyák rekreációs keretét. Abszolút egyetértek vele; továbbá, hogy adómentessé válik a járványügyi szűrővizsgálat. Egyébként az indokolásból számomra nem derült ki, hogy minden egyéb járványügyi szűrővizsgálat, de államtitkár úr elmondta, úgyhogy ezt a kérdést akkor így megválaszoltnak is tekintem.

Nagyon fontos, és abszolút pozitívnak értékelem a kiva értékhatár-emelését, és azt is, hogy a 3 milliárd forinttal még többen tudnak majd élni, hogy a kiva szerint adózzanak, így még több marad az embereknél, a vállalkozásoknál, még többet tudnak fejleszteni, tehát ezt abszolút lehet támogatni.

A jövedéki adóról három mondatot. A pálinkánál egy kicsit felhúztam a szemöldökömet, mert úgy gondolom, hogy Magyarországon az egyik népbetegség az alkoholizmus, és most önök ismételten nullaforintos jövedéki adót állapítanak meg háztartásonként 86 liter pálinkára. Elhiszem, hogy van egy réteg, akinek ez most nagyon jól fog jönni, hogy ismételten nulla forint a jövedéki adó, de azért ezen el kellene gondolkozni, amikor egy ilyen jogszabály-módosítást kezdeményeznek, hogy valóban jóe az össztársadalomnak, hogy pont egy alkoholterméknél. Nyilván hungarikum, tudjuk, gondolom, ezeket a válaszokat majd el fogja mondani államtitkár úr. Én azért ezt megkérdőjelezem, hogy valóban erre vane szükség, azzal szemben, hogy a cigarettatermékeknek és egyéb dohánytermékeknek az uniós jogharmonizáció miatt a jövedékiadó-emelése van a törvényjavaslatban.

A másik nagy kérdés, ami szintén kevésszer hangzott még el, ez a gépjárműadó teljes elvonása az önkormányzatoktól. Úgy emlékszem rá, amikor itt ültünk a járványhelyzet idején még az első hullámban, hogy önök felálltak és azt mondták, hogy igen, most szükséges átmenetileg elvonni az önkormányzatoknál maradó 40 százalékos gépjárműadót, de majd elmúlik a járványhelyzet, bíztunk mi abban, az önkormányzatok nagy többsége bízott abban, hogy ezek majd vissza fognak kerülni. Mert mire is való a gépjárműadó, mire volt eddig költhető? Leginkább útfelújításra, olyan belső utakra, amelyek az önkormányzatok fenntartása alatt álltak, útburkolati jelek festésére. Ezekből most már semmi nem lesz az önkormányzatoknál. Bekerül oda, a nagy kalapba. Persze, tudjuk, majd a „Magyar falu” programon keresztül visszapályázhatnak, mert ezt szokták önök válaszolni, de itt most kimutatták önök a foguk fehérjét.

Elvonják most már teljesen biztosan a teljes összeget, és nemcsak járványhelyzet idejére, hanem véglegesen, hiszen magában a törvényjavaslatban is benne van, hogy az egész procedúrát, a teljes adminisztrációt átrakják a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz, tehát központosítják ezt az adóbevételt, elvonják az önkormányzatoktól. Ugyan az autók ott lesznek a helyi utakon, de forrás meg kevésbé lesz rá. Csak Somogy 4. számú választókerületében ez 272 millió forint. Kíváncsi leszek, Witzmann képviselő úr mit fog ahhoz szólni, hogy az most már az önkormányzatokhoz nem fog kerülni, mert nyilvánvalóan fogja támogatni ezt a törvényjavaslatot. Ezt nem lehet támogatni, könyörgöm, hol élünk?! Önök azt mondták, ez átmeneti lesz. Nem átmeneti, most már ez biztos, és egész egyszerűen felháborító. Arról meg már ne is beszéljünk, hogy azokkal az önkormányzati hivatali dolgozókkal, akik a gépjárműadóval foglalkoztak eddig, velük mi lesz, mert erről nyilván önök nem beszélnek.

Még egy dolgot szeretnék kiemelni, amit szintén pozitívnak értékelek, bár saját magam ellen is beszélek, hogy a mérlegképes könyvelők mellett az adótanácsadóknak és az adószakértőknek is kötelező lesz az éves továbbképzés  nagyon helyes  ahhoz, hogy a regisztrációjukat meg tudják tartani. Valóban fontos az, hogy olyan naprakész tudással rendelkezzenek az adótanácsadók is, mint a mérlegképes könyvelők, úgyhogy úgy gondolom, hogy ez egy valóban pozitív változás.

Összességében a törvényjavaslatnak vannak pozitív elmozduló jegyei  EU-s jogharmonizáció záradékai, irányelv átültetése , de vannak olyan részek, amelyek egyszerűen nem történtek leegyeztetésre a szakmával, önök nem veszik figyelembe az önkormányzatokat, amikor a gépjárműadót teljes mértékben elvonják, és önök nem foglalkoznak a kisadózókkal, azokkal az emberekkel, akik most már hónapok óta verik az asztalt, hogy nem fognak tudni 2021-től boldogulni, mert olyan alacsony a 3 millió forintos értékhatár, amelyet nem tudnak tartani, és mindenféle trükközésbe fognak belemenni.

Úgyhogy tisztelettel kérem önöket, hogy gondolják meg, és tegyenek már be…  mert beterjeszthetek én is módosítást, de önök azt mindig leszavazzák. Hát, tegyék meg önök, hallják meg önök a vállalkozók hangját, és tegyenek módosítást, és változzon meg, emeljék meg legalább a duplájára ezt a katahatárt! Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai