Felszólalás adatai
117. ülésnap (2000.02.08.), 163-165. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Bartha László (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 3:18 |
Felszólalások: Előző 163 - 165 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. BARTHA LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Miniszter Úr! A dél-alföldi régió és Szeged város számára határozott cél, hogy az eddig csak hátrányként megélt határmenti státuszt az egész térség gyarapodására mint lehetőséget a gazdasági és társadalmi fejlődés érdekében kihasználjuk. Célunk, hogy helyreállítsuk, illetve megerősítsük a határainkon túlmutató gazdasági és társadalmi kapcsolatrendszerünket.
Sok évtized után most adatik meg először az a történelmi lehetőség, hogy ezt megtegyük. Az elmúlt időszak romániai és szerbiai eseményei egyértelműen felértékelték a térségbe irányuló közlekedési áramlatok, illetve az azt kiszolgáló közlekedési infrastruktúra fejlesztésének jelentőségét. Ez az Európai Unió számára az európai országok közötti kiegyensúlyozott közlekedési infrastruktúra-hálózat kialakításaként fogalmazódik meg, mely így magában rejti az EU-támogatás lehetőségét is. A régió szervezésének, építésének és a térségi kapcsolatok élénkítésének leghatékonyabb eszköze a közlekedési hálózatok fejlesztése, különösen akkor, ha egy több évtizedes hiány pótlásáról van szó.
Szeged és a régió rendkívül kedvező geopolitikai helyzete ellenére csak korlátozottan tudja kihasználni adottságait, mert 1944. október 10-én a német csapatok - a Mária Valéria-hídhoz hasonlóan - felrobbantották a város egyetlen vasúti hídját. A vasúti híd és az általa biztosított kapcsolatok század végén betöltött jelentőségét jól jellemzi, hogy az ötlet felmerülése után hat évvel, 1858 decemberében adták át a francia Michel Cézanne által tervezett hidat, mely Magyarország első, keszon alapozással épült vasútihíd-szerkezete volt. A második világháború végén így megszűnt a közvetlen és zavartalan vasúti kapcsolat Szeged gazdasági vonzáskörzetével. Azóta városunk és a régió a vasúti közlekedés számára szinte zsákutcaként működik.
Tisztelt Miniszter Úr! A Dél-Alföld és Szeged városa számára a gazdasági és logisztikai kapcsolatok kiteljesítéséhez feltétlenül szükséges a Szeged-Temesvár és a Szeged-Belgrád vasúti kapcsolat helyreállítása, melynek legfontosabb programeleme a város mellett építendő vasúti Tisza-híd és mindössze 18 kilométer vasúti pálya megvalósítása. Gazdaságilag és politikailag stabil országunkban egyetlen vasúti híd és néhány kilométer vasúti pálya megépítésével a közúti és a vasúti ágazat részére teljes értékűvé tud válni ebben a térségben az európai 4-es közlekedési folyosó.
(14.30)
A régi-új hálózati kapcsolat kiépítésével (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) az Európai UnióBalkán irányú vasúti tengely alakulna ismételten ki, lehetőséget adva Kiskunfélegyháza, Kecskemét és Szeged városainak is. (Az elnök ismét csenget.)
Kérem, a fentiek alapján vizsgálja meg a Szeged-Temesvár vasúti kapcsolat rövid távú megvalósításának lehetőségét...
ELNÖK: Képviselő úr...!
DR. BARTHA LÁSZLÓ (Fidesz): ...és tájékoztasson a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium szándékairól. Köszönöm.
Felszólalások: Előző 163 - 165 Következő Ülésnap adatai