Készült: 2024.09.23.07:42:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

156. ülésnap (2020.10.19.), 45. felszólalás
Felszólaló Demeter Márta (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:56


Felszólalások:  Előző  45  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEMETER MÁRTA (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Egészen, még az eddig megszokottól is sokkal durvább törvényjavaslat fekszik előttünk, hiszen egyértelmű, hogy itt a választások előtti közpénzkiszervezés indult el. Ezt tényleg mondhatom azok után, hogy a Törvényalkotási bizottság ülésén próbáltam magam is pár kérdést feltenni ebben a témában, és érdemi választ sajnos nem kaptam. Azért meg fogok vele próbálkozni itt az ülésen is, de világosan látszik, hogy lényegében közvagyont juttatnak ezeknek a magánalapítványoknak úgy, hogy teljesen ellenőrizhetetlen lesz az, hogy ezek hogyan használják fel a közpénzt; tehát a magyar adófizetők pénzéről beszélünk.Megkérdezném, hogy miért nem azok a nemzeti nagytőkések, akiket egyébként vállaltan támogat a kormány  ugye, rengeteg közbeszerzést nyernek el ezek a személyek, cégek, és elképesztő állami megbízásokat kapnak sok száz milliárdos értékben, és van közöttük olyan, például Mészáros Lőrinc, aki csak az elmúlt évben 16 milliárd forint osztalékot vett ki , mégis miért nem ezek a nemzeti nagytőkések támogatják meg például Tombor Andrást és az ő alapítványát. Tehát azt mondják meg, hogy miért a magyar adófizetők pénzét adják oda ezeknek az alapítványoknak, miért nem ezektől a nemzeti nagytőkésektől várják el a hozzájárulást.

Feltettem azt a kérdést a bizottság ülésén, hogy vajon ennyire rosszul működike a magyar állam, hogy bizonyos feladatok ellátását egyébként ki kell szervezzék ilyen magánalapítványoknak, vagy pedig itt egyszerűen tényleg arról van szó, amit említettem már, hogy lényegében a közpénzt próbálják eltüntetni az emberek szeme elől és ellenőrizhetetlenné tenni annak a felhasználását.

Államtitkár úr belekeveredett abba a magyarázatba, hogy igen, az állam bizonyos szegmensekben nem működik jól, és ezek az alapítványok majd sokkal jobban ellátják a feladatot. Amennyiben elfogadnánk ezt az érvelést, én egyébként azt mondom, hogy valószínűleg mind a két esetről egyszerre szó van, ha ezt elfogadjuk, akkor szeretném megkérdezni, hogy például az állami cégek esetében vagy bármilyen más intézmény esetében, amelyről önök azt mondják, hogy azt a feladatot nem látja el jól, mégis milyen Kehi-jelentés vagy milyen ÁSZ-jelentés támasztja ezt alá. Ha nem látták el jól a feladatot, akkor vajon indítottake valamilyen belső vizsgálatot? Tetteke bármilyen átszervezést? Felelősségre vontáke azokat az embereket, akik az államnak abban az adott szervezetében dolgoznak vezető beosztásban, és ezek szerint nem látták el megfelelően a munkájukat?

Tehát amennyiben önök fenntartják azt, hogy bizonyos feladatokat akkor jobb kiszervezni magánalapítványoknak  amelyeket, itt szeretném megjegyezni, teljesen átláthatatlan módon választottak ki, mert a mai napig nem tudták megmondani, hogy miért pont ezeket az alapítványokat választották és egyébként miért pont most választották ezeket az alapítványokat; az utóbbira egyébként válaszolok: nyilvánvalóan azért, mert közelednek a 2022-es választások , amennyiben ezek jobban látnák el önök szerint a feladatot, akkor tényleg, az állami részen nem kellene rendet csinálni? Akkor ténylegesen várjuk azt, hogy felelősségre vonják azokat, akik ezek szerint nem látták el a feladatukat.

Továbbra is szeretném tudni azt, hogy a magyar állam delegále valakit ezekbe a kuratóriumokba, aki egyébként ellenőrizni fogja azt, hogy a cél szerint történike a pénz felhasználása, egyáltalán a döntési folyamatok hogyan néznek ki, merthogy egyébként a bíróságoknak nem feladata és nincs lehetősége ellenőrizni majd ennek a pénznek a felhasználását. Tehát mégis hogyan fog ez megtörténni? Erre továbbra is várjuk a választ. És egyébként lesze ott bárki olyan, aki megvétózza a folyamatot, amennyiben valamilyen más, eltérő célra szeretnék használni ezeket a pénzeket?

Teljesen világos tehát, hogy egy elképesztő pénzátrendezésről beszélünk, olyan vagyonról beszélünk, amit egyébként egyetemektől vesznek el, rendkívül értékes ingatlanokat vesznek el, adnak magánalapítványoknak, elképesztő pénzeket, kikötőket és sorolhatnánk, hogy mennyi mindent. Nyilvánvalóan sokkal nehezebb lesz ennek a pénznek és ennek a vagyonnak az ellenőrzése, és nyilvánvaló az is, hogy így akarják ezeket elrejteni az emberek szeme elől.

Az LMP adott be módosító javaslatot, amely egy konkrétan Pécset érintő módosító javaslat. Ehhez, most mondom, szeretném kérni a támogatásukat, de azt gondolom, egyébként nincsen illúziónk, hogy fogjáke ezt támogatni. Mi egy szándékot szeretnénk ezzel is kifejezni, mint ahogy olyan törvényjavaslatunk is egyértelműen bent van a Ház előtt, amely egyébként nem engedné azt, hogy az állami vagyont ilyenformán kiszervezzék, elidegenítsék, és odaadják tényleg magánköröknek. Egyébként teljesen ellenőrizhetetlen innentől kezdve, hogy mi történik ezzel.

Úgyhogy továbbra is szeretnék választ kapni arra, és a magyar emberek joggal várják el a választ  mivel egyébként százmilliárdjaikról beszélünk összesen, amit odaadnak ezeknek az alapítványoknak , hogy mi alapján választották ki pontosan ezeket az alapítványokat, hogy lesz ellenőrizhető ezeknek a pénzeknek a felhasználása, és mégis hogyan fogják felelősségre vonni azokat a szereplőket, akik ezek szerint az államszervezetben nem látták el jól a feladatukat, hogyan világítják át azokat a cégeket, hol van az a Kehi-jelentés, ÁSZ-jelentés, amely alátámasztja például azt, amit Dunai képviselő asszony is elmondott, hogy az állami tulajdonú cég akkor ezek szerint, utalt rá, nem megfelelően látta el a feladatát.

Akkor várjuk ezekre a kérdésekre a választ, és a leginkább egyébként a magyar emberek várják a választ erre. Köszönöm. (Taps az LMP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  45  Következő    Ülésnap adatai