Készült: 2024.09.20.04:15:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

102. ülésnap (2019.12.10.), 69. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:14


Felszólalások:  Előző  69  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Ön csődhelyzetről beszélt az oktatásban és a nyelvoktatásban, tisztelt képviselő úr. Azért figyelmébe ajánlanék pár számot, mondjuk, a magyar diákok teljesítményét az elmúlt tíz évben. Ha az angol érettségi vizsga eredményeit nézi, 63 százalékos átlagról 68 százalékra emelkedett, ha az emelt szintű vizsgáknál nézi, ott 70 százalékról 77 százalékra emelkedett.Ha nem csak a nyelv területén nézi, akkor azt láthatja, hogy a legutóbbi PISA-felmérésben érezhetően mind a három mérési területen a magyar diákok előre tudtak lépni, ennek szerintem közösen örülhetnénk, hogy végre Magyarországon megfordultak a trendek. Nemcsak megállt a romlás, hanem megfordult, és végre felfelé ívelő pályán vannak a magyar diákok eredményei ezen a téren is. Nyilván egy oktatási átalakítás nem egy és nem két év alatt, hanem sok-sok év alatt hozza meg az eredményét, a PISA-méréseket háromévente készítik, most már végre egy jó képet kaphatunk róla.

Ha negatív lett volna az eredmény, erről beszélnének önök éjjel-nappal mind a médiában, mind pedig itt a parlamentben. De mivel jó volt az eredmény, valamiért erről nem szeretnek annyira beszélni. Mind a szövegértés, mind a matematika, mind a természettudomány terén a magyar diákok előre léptek. Most már a mérés alapján az OECD-országok közül mindegyik területen az első felébe tartozunk a világ legfejlettebb országainak. A 2015-ös eredményekhez képest szövegértésben 35-47. helyen voltunk, most a 28-38. közé kerültünk. Matematikában voltunk a 35-39., most a 31-37. helyen. A természettudományokban voltunk a 34-39. helyen, most a 24-34. helyre kerültünk.

És ami talán az egyik legfontosabb, visszaigazolta azt, hogy megérte az állami fenntartásba vétel, megérte az, hogy a családi pótlékot, iskoláztatási támogatást az iskolába járáshoz kötöttük, mert csökkent a különbség a legjobban és a legrosszabbul teljesítő diákok között. Magyarul, aki nehezebb körülmények között lévő családból érkezik, most jobban fel tud kapaszkodni, és legalább az átlag szintjén jobban el tudja érni. Mindez köszönhető az állami fenntartásnak is, az iskolába járáshoz kötött családi pótléknak is, az ingyenes tankönyvnek és az ingyenes étkezésnek is.

De ön megnézte az országos kompetenciamérés pontjait, látta, érezhetően javítani tudtak a magyar diákok. Ha egy nemzetközi felmérést néz, a TIMSS-felmérést matematikából és természettudományból, a negyedikes, nyolcadikos diákok egyaránt érezhető mértékben előre mentek. Ha a PIRLS-jelentést nézi, amely szintén nemzetközi olvasási és szövegértési jelentést vizsgál, a magyarok korábban a 20. helyen voltak, most már a 13. helyen vagyunk ebben a nemzetközi rangsorban. Mindegyikben, hála istennek, a magyar diákok jobban tudnak teljesíteni.

Ez elsősorban a diákoknak és a tanároknak köszönhető. De köszönhető annak a kiszámítható környezetnek is, amelyben emelkedett a tanárok fizetése, és mindemellett sokkal biztosabb az iskolák fenntartása is az új rendszerben. Itt vannak, ezekben a mérésekben a visszajelzések. Ezért ne állítsa azt, kérem, hogy bármiféle csődhelyzetről lenne érdemes beszélni.

Hogy hogyan alakult ki ennek a kétszer kéthetes külföldi nyelvi kurzusnak a döntése? 2016-ban egy, az idegennyelv-oktatás helyzetét vizsgáló munkacsoport jött létre, ’17-18-ban egy széles körű idegen nyelvi kutatás valósult meg, amely arra a következtetésre jutott, ha le akarom egyszerűsíteni, hogy nem a nyelvórák számának növelése fontos a diákok hatékonysága szempontjából, hanem a korszerűbb eszközök és a motiváció növelése, hogy motiváltabb legyen a diák arra, hogy ezeken az órákon  amely kellő mennyiségű óra  ezt a nyelvi készséget elsajátítsa.

(13.50)

Ezért fontos a kommunikációs gátlások leküzdése. Nem azon a két héten fog nyilván megtanulni angolul az a diák, amíg Londonban van, de a kommunikációs gátlásait abban a két hétben tudja leküzdeni, a nyelvhasználat során tapasztalt szorongását abban a két hétben tudja leküzdeni. A valós szituációkban ezekben a gyakorlati helyzetekben tud találkozni a saját idegen nyelvi tudásával, és tud motiváltabbá válni, tisztelt képviselő úr. Ezért fontos ez, hogy ami a mostani diákoknak vagy a szüleiknek nem adatott meg, a jövő diákjainak megadatik. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  69  Következő    Ülésnap adatai