Készült: 2024.04.26.04:37:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

87. ülésnap (2015.06.16.), 43. felszólalás
Felszólaló Nyitrai Zsolt (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:10


Felszólalások:  Előző  43  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NYITRAI ZSOLT, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Ahogy az előterjesztői expozéban foglaltakból is hallható volt, hazánk a rendszerváltoztatás óta az Európai Unió elvárásainak és az európai trendeknek megfelelően szabályozta és működtette a laboratóriumi és műszaki akkreditációs rendszert, az elmúlt időszakban azonban olyan jeleket tapasztaltak a NAT háza táján, amelyek aggodalomra adtak okot. A testület túl bürokratikusan, túl lassan működik, sok esetben a testület közgyűlésén még a határozatképességgel is gond van, mert nem jelennek meg a tagok, az akkreditálás indokolatlanul lassú volt és elhúzódott. Ezért van szükség a NAT megreformálására, és ez a célja ennek a jogszabály-módosításnak is.

Tisztelt Országgyűlés! Ahogy azt Tállai András államtitkár úr is említette, a javaslat szerint a Nemzeti Akkreditáló Testület 2016. január 1-jével megszűnik, feladatait az állam veszi át. Hatályát veszti a Nemzeti Akkreditáló Testület szervezetéről, feladat- és hatásköréről, valamint eljárásáról szóló törvény. A törvény módosítja a mérésügyről szóló törvényt és a polgári perrendtartásról szóló törvényt az eljárási rend átalakítása érdekében.

A javaslat rendelkezik a 2015. év folyamán a feladatkör átvétele kapcsán teljesítendő teendőkről. A törvény hatálybalépését követően nem nyújtható be új akkreditálási kérelem, a NAT nem indíthat új eljárást, a folyamatban lévő eljárásokat pedig 2015. december 31-éig le kell zárni, a jelenleg hatályos eljárásrendnek megfelelő módon.

A javaslat alapján az állam tulajdonába kerül a jelenleg köztestületi formában működő NAT vagyona is. A vagyon átadás-átvétele során az államot az ezért felelős miniszter képviseli, és az átadás-átvételről 2015. december 31-éig jegyzőkönyvet kell készíteni.

(12.10)

Tisztelt Országgyűlés! Kérem, engedjék meg, hogy most néhány fontos információt osszak meg önökkel a Nemzeti Akkreditáló Testületről, hogy tisztában legyünk vele, milyen jellegű és milyen nagyságú szervezettel, köztestülettel van dolgunk.

A 2015. április 27-én közzétett adatok szerint a NAT-nak 142 tagja van, akik a köztestület közgyűlését alkotják. A NAT összesen több mint 700 akkreditált szervezetet tart nyilván. Mi is tisztában vagyunk természetesen azzal, hogy az akkreditálás folytonosságát biztosítani kell, ennek megfelelően az új szervezet felállásáig a folyamatban lévő kérelmeket el kell bírálni, és a 2015 folyamán megújítandó akkreditációkkal kapcsolatos feladatokat is természetesen el kell végezni. Ami a NAT pénzügyi helyzetét illeti, a bevételei a 2013. évben is a törvénynek megfelelően meghatározott forrásokból származtak. A 2013. évi összes árbevétele 506 millió 955 ezer forint volt. Látható tehát, hogy egy olyan szervezetről beszélünk, amely jelentős összegek fölött diszponál. Már csak ezért sem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy lassan és bürokratikusan működjön.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Nemzeti Akkreditáló Testület jelenlegi szervezetének strukturális problémái, gondjai is indokolják azt, hogy a közhatalmi tevékenység ellátását az állam vegye át és egy költségvetési szerv végezze. A kormány tagjának törvényességi felügyeleti joga és a beszámolási kötelezettség nem elegendő annak biztosítására, hogy a NAT valóban a közérdek érvényesülése érdekében végezze tevékenységét. A jelenlegi strukturális problémák azt eredményezik, hogy a NAT esetében túlságosan koncentrált a döntéshozatali mechanizmus. Az egyes akkreditációs eljárásokban indokolatlanul erős jogosítványokkal rendelkezik az ügyvezető, ami a köztestületi jellegből adódó önkormányzatiság elvének csorbulását jelenti. Mint köztestület, a NAT a tagokból áll, viszont új tag csak az lehet, akinek ezt a NAT az akkreditáló bizottságon mint döntéshozó szerven keresztül biztosítja.

A NAT ügyvezetője dönt az eljárás megindításáról, így a döntéshozatali folyamat megindításáról, ahogy azt Szatmáry Kristóf előterjesztő is említette. Az átalakítás után terveink és reményeink szerint a jelenlegi szervezeti forma helyett egy hatékonyabb és a vállalkozások érdekeit jobban szolgáló szervezet jöhet létre. Tekintettel arra, hogy a nemzetközi előírások is elsősorban hatósági tevékenységként értelmezik az akkreditációt, a törvényjavaslatban foglaltaknak megfelelően valóban indokolt, hogy egy ehhez a tevékenységhez rendelt hatóság lássa el a feladatokat.

Az újonnan létrejövő szervezeti keretek között az akkreditációs eljárások időtartamának csökkenésével és az eljárási díjak mérséklésével lehet a magyar vállalkozók számára hatékonyabbá tenni az akkreditálást.

A magyar vállalkozások versenyképességének alapja a rájuk nehezedő adminisztratív terhek, költségek csökkentése. A szervezeti átalakítás során mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a NAT több nemzetközi szervezet tagja is, a NAT teljes jogú tagként képviseli Magyarországot az európai akkreditálási együttműködésben. A NAT teljes jogú tagja továbbá a Nemzetközi Akkreditálási Fórumnak, és részt is vesz természetesen ezek munkájában. A tagsággal járó kötelezettségek és jogok fenntartását, átvételét feltétlenül szükséges a törvényjavaslatban foglalt átmeneti időszakban rendezni. A NAT a szakmai tevékenységéről és gazdálkodásáról évente beszámolót készíttet, és készít a törvénynek megfelelően a kormány részére, amelyet a nemzetgazdasági miniszternek küld meg.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Amennyiben az előterjesztő, az államtitkár úr, illetve az általam felvázolt célokkal egyetértenek, akkor kérem, hogy támogassák az előttünk fekvő javaslatot. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  43  Következő    Ülésnap adatai