Készült: 2024.04.26.07:20:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

266. ülésnap (2005.11.15.), 94. felszólalás
Felszólaló Jauernik István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:54


Felszólalások:  Előző  94  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

JAUERNIK ISTVÁN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A módosító javaslatok mintegy negyed része valamilyen módon érinti az önkormányzatokat, a beterjesztett törvényjavaslatnak általában a 3., 4., 5., 6., 7. és 8. mellékleteit érintik. S a nagyszámú módosító javaslatnak az is a jellemzője, hogy több pénzt szeretnének az önkormányzatoknak biztosítani. Ez nagyon nemes cél, amivel teljes mértékben egyet lehet érteni, és általánosságban igaz, hogy mi is több pénzt szeretnénk az önkormányzatoknak adni.

Szólni kell arról is, hogy miért nem támogattuk bizottsági ülésen ezeket a módosító indítványokat, és hogy a parlamenti szavazás során miért nem tudjuk az “igenö gomb megnyomásával támogatni ezeket a módosító javaslatokat. Ennek legalább három oka van. Az egyik: mi azt mondtuk - ebben megegyeztünk, és így is gondoljuk -, hogy a hiányt nem lehet növelni. Úgy gondolom, ezzel ellenzéki képviselőtársaink is egyetértenek, mert jó néhány ellenzéki képviselő éppen a hiány miatt ostoroz bennünket.

A másik ok: amikor nem hiányt növelő a módosító indítvány, akkor pedig más fontos területtől von el pénzt, s bár igaz, hogy a szomszéd kertje mindig zöldebb, tehát úgy látjuk, hogy onnan lehet elvenni, de amikor megnézzük, hogy valóban lehet-e azt csökkenteni, akkor azt látjuk, hogy ott talán még nagyobb bajt, még nagyobb feszültséget okoznánk.

A módosító javaslatok egy részét pedig azért nem lehet támogatni, mert ellenzéki képviselőtársaink elfelejtették, hogy a 2005-ös és a 2006-os költségvetési évet nem lehet összehasonlítani. Lényeges változások vannak. Lehetne beszélni az európai uniós támogatásokról, a hazai meg az uniós pénzekről, de arról sem szabad elfeledkezni, az előző tíz-tizenöt évben sosem volt arra példa, hogy az önkormányzatoknál jelentős kiadáscsökkenésre kerül sor. Ma már nyugodtan mondhatjuk, az tény, hogy kevesebb áfát fognak az önkormányzatok és az önkormányzati intézmények befizetni a központi költségvetésbe, jelentősen kevesebb pénzt fognak befizetni tételes egészségügyi hozzájárulásként, és az önkormányzatoknak - amelyek ebben az évben a VIII. fejezetben szerepelnek - nem kell kifizetniük a rendszeres gyermekvédelmi támogatást, a rászoruló gyerekek után a több mint 5 ezer forintos havi ellátmányt. Ennek az összege 75 milliárd forint, képviselőtársaim. Amikor az önkormányzatoknak 75 milliárd forinttal kevesebb pénzt kell befizetniük a költségvetésbe, akkor, amikor a költségvetésből kapott összegeket vesszük figyelembe, ezeket együtt kell nézni. Éppen ezért egyetértünk azzal a szándékkal, hogy az önkormányzatok helyzetén javítsunk, és oldjuk meg a meglévő feszültségeket - mert bizony vannak -, de azt is látni kell, hogy azok a módosító indítványok, amiket önök benyújtottak, így változatlanul nem támogathatók, még ha a céllal egyet is értünk.

Éppen ezért a kormánykoalíciót alkotó pártok képviselői a kormánnyal és - nagyon szeretném hangsúlyozni - az önkormányzati szövetségekkel együttműködve az elmúlt hetekben, elmúlt napokban nagyon sokat dolgozva elkészítettek egy módosító csomagot. E módosító csomag összességében 30 milliárd forintot érint, amely jelentősen javítja az önkormányzatok pozícióját. A 30 milliárd forintból a szociális ágazatba 6,3 milliárd, a közoktatásra 8,7 milliárd és - az egyik legnagyobb tétel - a közalkalmazotti bérek részbeni fedezetére 15 milliárd forint jut. A parlamentben néha dobálózunk a milliárdokkal - nézzük meg, hogy mekkora összeg ez a 30 milliárd forint! Ez bizony nagyon jelentős összeg. De hogy a magyar átlagpolgár vagy egy önkormányzati vezető is helyre tudja ezt tenni: ez a 30 milliárd forint, képviselőtársaim, azt jelenti, hogy minden magyar állampolgárra nézve 3 ezer forint. Ez azt jelenti, hogy egy 10 ezer lakosú településen - például Kunszentmártonban, ahol én lakom - a beterjesztett javaslathoz képest 30 millió forinttal biztosan nagyobb lesz a költségvetési kapcsolatokból származó bevétel. Debrecen esetében ez viszont 700 millió forinttal több költségvetési támogatást jelent.

Így nézve ezt a csomagot lehet úgy minősíteni, hogy kicsi, nem elég, meg több kellene - mindenben van igazság -, de ha ezeket a számokat egy-egy településre, a választópolgárokra lebontva nézzük, akkor azt kell mondani, hogy ez nem szerény összeg, hanem igenis jelentős. Meggyőződésem szerint ez az összeg biztosítja azt, hogy az önkormányzatok a következő évben is tisztességgel el tudják látni azokat a feladatokat, amiket a törvény rájuk hárít. Biztos vagyok benne, hogy nem kell visszalépni az önkormányzatok feladatellátásában a színvonalban, és abban is, hogy a 2006-os zárszámadási törvény során is el tudjuk majd mondani azt, ami az előző években mindig megvolt, hogy a költségvetési vita során az ellenzéki képviselők azt mondták, hogy tönkremennek, csődbe mennek az önkormányzatok, és amikor a zárszámadási törvény visszakerül a parlamentbe, akkor pedig arról tud beszámolni a kormány, az Állami Számvevőszék és a képviselők is, hogy az önkormányzatok az előző évben eleget tettek a feladatoknak.

Még egy dolgot szeretnék kiemelni, amit fontosnak tartok. Az önkormányzatoknak ezekben a napokban kell elfogadniuk, elkészíteniük a jövő évi költségvetési koncepciójukat. Hogy reális számokkal tudjanak dolgozni, ezúton is felhívom a figyelmüket, számolhatnak azzal, hogy az időskorúak, a hajléktalanok nappali intézményi ellátására szolgáló normatíva nem 191 ezer forint lesz, hanem 197 ezer forint, hogy a fogyatékos személyek intézményi ellátására szolgáló normatíva 465 100 forint lesz, a fokozott ápolást, gondozást igénylő ellátás nem 805 ezer forint, hanem 815 ezer forint lesz, hogy az átlagos gondozást igénylő ellátás nem 710 ezer forint lesz, hanem 730 ezer forint, hogy a hajléktalanok átmeneti ellátása nem 518 ezer, hanem 548 ezer forint lesz, az otthont nyújtó gyermekvédelmi, utógondozói szakellátás nem 710 ezer, hanem 780 ezer forint lesz, a speciális, különleges ellátást igénylő gyermekvédelmi ellátás nem 805 ezer, hanem 900 ezer forint lesz.

(11.50)

Ezek a normatívák vagy elérik az ez évi szintet, vagy ezt meg is haladják. És ha figyelembe vesszük a hozzászólásom elején elmondottakat, akkor azt gondolom, hogy tényleg elfogadható az, amit mondtam, hogy az önkormányzatok teljesíteni tudják a rájuk háruló feladatot, ha a lakosság igényeinek megfelelően ellátják a közszolgáltatásokat. Én ezen csomag támogatásához kérem az ellenzéki képviselők támogatását.

Ezt a módosító csomagot egyéni képviselő nem tudja benyújtani, ezt a költségvetési bizottságnak kell benyújtania, éppen azért, mert az általános tartalék is részben ennek a forrása. Tehát kérem, képviselőtársaim, az általam és a képviselőtársaim által elmondottaknak is a figyelését, és az önkormányzatoktól pedig azt, hogy ezen normatívákkal számoljanak a helyi költségvetési koncepció készítésénél.

Képviselőtársaim, köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  94  Következő    Ülésnap adatai