Felszólalás adatai
197. ülésnap (2012.06.04.), 42. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Balog Zoltán (Fidesz) |
Beosztás | emberi erőforrások minisztere |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 4:21 |
Felszólalások: Előző 42 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
BALOG ZOLTÁN, az emberi erőforrások minisztere: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Hálás vagyok önnek, hogy időről időre fölteszi a felsőoktatással kapcsolatos kérdéseit, mert ez lehetőséget biztosít számunkra, hogy eloszlassunk néhány tévhitet és félremagyarázást, amelyek gyakran megjelennek a közbeszédben és a sajtóban.
Ön is olvasta - feltételezem - a Széll Kálmán-tervet, ezért pontosan tudja, hogy milyen körülmények vezettek oda, hogy az állami feladatellátás legtöbb területén szűkülő mozgástérrel kell számolni a következő évben is. Szívesen vettem volna, ha megemlíti, hány milliárd forint adósságot cipelünk magunkkal az elmúlt évek felelőtlen és átgondolatlan fejlesztései kapcsán éppen a felsőoktatásban.
A Széll Kálmán-terv 2011. évi végrehajtása alapvetően sikeresnek tekinthető, a tavalyi év második felében ugyanakkor negatív tendenciák indultak meg a világgazdaságban is, elsősorban az Európát érintő negatív gazdasági folyamatok nem hagyják érintetlenül hazánk növekedési kilátásait sem.
Tisztelt Képviselő Úr! Ön konkrétumokat kért számon, ezért engedje meg, hogy a lehető legkonkrétabban válaszoljak az ön által fölvetett kérdésekre.
Az első kérdésére a válasz: nem. Nem csökkentjük az államilag támogatott helyek számát. A nemzeti együttműködés kormánya 2012-ben is 10-ből 7 hallgató tanulmányait támogatja, és minden második hallgató teljesen ingyenesen tanulhat.
Második kérdésére a válasz: a felsőoktatás 2013. évi költségvetési támogatását éppen most tervezzük. Figyelembe kell venni az önök 8 éves kormányzása által a felsőoktatásra szabadított évi 17 milliárd forint adósságot termelő úgynevezett PPP-programokat, és azt, hogy a felsőoktatás rendszerszintű átalakítása érdekében önök semmit nem tettek kormányzásuk idején, az utolsó ilyen irányú intézkedés 2001-ben történt. Az egy lábon álló, költségvetésfüggő felsőoktatás egydimenziós világa helyett ma arra van szükség, hogy az intézmények fejlesztési forrásait és képességeit erősítsük.
Az Új Széchenyi-tervből, valamint a piacról, a gazdaságból érkező saját bevételek a Diákhitel 2. bevezetése által növekedni fognak. A felsőoktatási intézményeknek felelős gazdasági stratégiával, önerővel rendelkező, fenntartható intézményekké kell válniuk, amelyek elég erősek ahhoz, hogy megfeleljenek a pénzügyi fenntarthatóság követelményeinek is.
Harmadik kérdésére a válasz: a költségviselés formája szerint a felsőoktatási képzésben részt vevő lehet magyar állami ösztöndíjjal támogatott hallgató, magyar állami részösztöndíjjal támogatott hallgató és önköltséges hallgató. Az utóbbi kategória a korábban költségtérítéses képzésben részt vevők köre. Tandíj nincs. 10 diákból 7 állami támogatással tanul. A tandíjat önök szerették volna bevezetni, lehet, hogy ellenzékben megváltoztatták az álláspontjukat.
Negyedik kérdésére a válaszom: az önköltséges hallgatók arányának növelése nem állami felsőoktatás-irányítási kérdés, hanem az intézményi autonómia körébe tartozik. Annak érdekében, hogy minél szélesebb legyen a felsőoktatáshoz való hozzáférés, az állami intézmények számára nincs korlátozva a felvehető önköltséges hallgatói létszám, továbbá az önköltséges képzésben részt vevők számára a kormány rendeletben maximálta az egyetemek, főiskolák által kérhető költségtérítés összegét.
(12.40)
Az ötödik kérdésére a válasz: a felsőoktatáshoz való hozzáférés esélyegyenlőségének a megteremtése, a társadalmi dimenzió szélesítése alapvetően fontos célja a felsőoktatás-politikának, hiszen egy ország sem engedheti meg magának, hogy akár egyetlen tehetséget is elpazaroljon. Az esélyteremtés még szélesebbre nyitása érdekében az állam a Diákhitel 2. program keretében minden új belépő diák számára biztosítja a felsőoktatáshoz való hozzáférést.
Összegezve tehát: a magyar állam kiterjedt támogatási rendszerrel segíti elő a felsőoktatási intézménybe való bejutást. Kérem válaszom elfogadását.
Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)
Felszólalások: Előző 42 Következő Ülésnap adatai