Készült: 2024.09.21.02:42:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

257. ülésnap (2005.10.24.), 18. felszólalás
Felszólaló Dr. Kóka János
Beosztás gazdasági és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:04


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÓKA JÁNOS gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Frakcióvezető Úr! Felmerül bennem sokszor a kérdés, hogy miért veszi elő Brüsszel aggályait annak a pártnak a frakcióvezetője egyre többször, amely pártnak az elnöke annak idején azt hangoztatta, hogy az Európai Unión kívül is van élet. (Zaj, közbekiáltások a Fidesz soraiból: Így van! - Hányan élnek az EU-n kívül?) Aztán az is felmerül bennem, hogy milyen alapon bírál bennünket a költségvetés folyamataiért az a Fidesz, amelyik több mint 9 százalékos költségvetési hiányt hagyott ránk 2002-ben (Felzúdulás, közbekiáltások a Fidesz soraiból. - Az elnök csenget.) azzal, hogy azokat a fejlesztéseket, amelyeket mi ma a költségvetésünkben elszámolunk, mert nálunk épülnek az autópályák (Általános zaj. - Az elnök csenget.), azokat önök trükkös módon, különféle módon elkendőzve vettek ki a korábbi években a költségvetésből.

Kétségtelenül érdemi vita az, ami a költségvetés tárgyalása előtt kibontakozott, de nézzünk szembe azzal, hogy ez a vita legalább itt lehetséges. Önök annak idején azzal intézték el, hogy ne kelljen vitatkoznunk a költségvetés környékén, hogy nem csináltak költségvetést, mert kétéves költségvetésben (Szórványos taps és közbeszólások a Fidesz soraiból: Akkor még a vagyonszerzéssel foglalkoztál! - Volt vagy nem volt? - Merre jártál akkor?) nem adták meg második alkalommal a mostani kormánypártoknak azt a lehetőséget, hogy egyáltalán feltegyék önöknek azokat a kérdéseket, amiket önök föltesznek.

Nézzük meg, hogy a csatlakozó országok hogyan küzdenek azokkal a problémákkal, amelyeket Maastricht rájuk kényszerít! A maastrichti kritériumok annak idején a kilencvenes évek elején olyan országokra lettek szabva, ahol az infrastruktúra fejlettsége 80-90 százalék fölött volt. Megvoltak az autópályáik, reptereik, a vasútjuk is megfelelő állapotban volt, nem úgy, mint mondjuk, Magyarországon, amikor bekerültünk az Európai Unióba. Ezekre a fejlesztésekre ezekben az országokban eurómilliárdokat kell költeni. Ezek az eurómilliárdok kellenek ahhoz, hogy Magyarországon beindulhasson a fejlődés, épülhessenek autópályák, épülhessenek vasutak, regionális repterek, hogy minden egyes része az országnak mindennapjaiban érezze az Európai Unióhoz való csatlakozást. Eközben folyamatosan csökkentenünk kell a hiányunkat, hogy alkalmazkodjunk az euró bevezetéséhez szükséges kritériumrendszerhez. Kétségtelenül komoly feladat ez.

Nézzük meg, hogy a kormányunk hogyan próbálja teljesíteni ezeket a feladatokat! (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Sehogy!) Úgy próbáljuk teljesíteni, hogy gyorsítjuk a gazdaság növekedését, építjük az autópályákat soha nem látott ütemben, és kisebb államot, takarékosabban, jobban működő államot tervezünk. Hogyan gondoljuk a gazdaság fejlesztését? Nagyon sokszor beszéltem önökkel arról, amikor adtak lehetőséget, és nem polgári körös tüntetőket küldtek gazdaságpolitikai vitában ellenem (Zaj a Fidesz soraiban.), próbáltam elmondani, hogy hogyan függ össze az autópálya-fejlesztés, hogyan függ össze a befektetés, hogyan függenek össze a munkahelyteremtő elképzelések. Nos, éppen ma látott napvilágot, hogy egy dél-koreai gumiabroncsgyártó, a Hankook Magyarországot tette első helyre mint kelet-közép-európai beruházásának központját. Ez lehet Magyarországon az évtized beruházása. Több mint százmilliárd forintos beruházásról, nagyon nagy foglalkoztatásról van szó, és egyben arról is, hogy Magyarország tartósan autóabroncs-gyártó nagyhatalom lehet. Ez Magyarországon azért jöhet létre, mert nálunk jobb az infrastruktúra és jobb a munkaerő minősége, mint más országokban. Ez azért jöhet létre, mert a magyar kormány olyan szabályozási környezetet teremtett, ami miatt elsősorban Magyarországra jönnek a befektetők, és nem Szlovákiába, nem Lengyelországba, nem Csehországba.

Szerencsére ma Magyarország abban a helyzetben van, hogy elmondhatjuk magunkról: elsők vagyunk a tőkéért, a munkahelyteremtésért folytatott versenyben. Nincsen más megoldás, mint hogy Magyarországon ilyen eszközökkel, az autópálya fejlesztésével, a vasút fejlesztésével, a gazdaság fejlesztésével több munkahelyet, gyorsabban növekvő gazdaságot teremtünk.

(14.10)

Emellett megkezdtük azt a folyamatot, amit többek között az Orbán–Torgyán-kormány nem kezdett meg, ez pedig az állam bürokratikus intézményrendszereinek leépítése. (Közbeszólások a Fidesz padsoraiból.) Én most ezen a ponton csak azokról a törekvésekről szólok, amelyeket a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban életbe léptettem, amelynek keretében 2005-ről 2006-ra mintegy 20 százalékkal tudjuk csökkenteni a minisztériumomhoz tartozó intézmények költségeit (Közbeszólások a Fidesz padsoraiból.); ettől lesz gyorsabb a gazdaság, ettől lesz olcsóbb és hatékonyabb az állam.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai