Készült: 2024.09.22.23:30:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

151. ülésnap (2004.05.17.), 252. felszólalás
Felszólaló Mécs Imre (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:10


Felszólalások:  Előző  252  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÉCS IMRE (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Úgy gondolom, hogy méltó és igazságos az, hogy a Közép-európai Egyetem egyetemi státusát törvényessé, a magyar törvények szerintivé tegyük.

(19.40)

Azonban nem szabad elfeledkezni a Közép-európai Egyetem keletkezéstörténetéről, amellyel kapcsolatban pár szót fölvázolnék. Az egyetem gondolatát 1987-ben vetettem fel Trianoni trauma a közép-európaiság című tanulmányomban, amelyet Vásárhelyi Miklós hetvenedik születésnapjára az Irodalomtörténeti Intézet által szerkesztett emlékkönyvbe írtam, ami később megjelent az Egyesült Államokban is. Ebben azt javasoltam, hogy a közép-európai népek közelebb hozására kellene egy olyan egyetemet létrehozni, amelyben a térség hallgatói és tanárai együtt oktatnának, tanulnának, egy igazi campus lenne, amely éveken keresztül a liberális művészeteknek és tudományoknak megfelelően kialakítana egy integráló mentalitást, integráló szemléletet.

Később kidolgoztam ennek az egyetemnek a koncepcióját, és 1988-ban a Magyarországon rendezett west-east konferencián angol nyelven előadást is tartottam erről Central European University címmel. Soros Györgynek megtetszett a gondolat. Ő akkor már kurzusokat tartott, főleg Dubrovnikban, ahol posztgraduális tanfolyamok formájában keletről, nyugatról és a térségből tanárok, professzorok, előadók és hallgatók gyűltek össze. 1989-ben Dubrovnikban volt erről egy megbeszélés, ahol a posztgraduális tanfolyamok láncolatát szervezettebbé kívánta tenni Soros György, aki igen jelentős pénzt áldozott erre. Később úgy döntött, hogy Prágába helyezi az egyetem központját, budapesti és varsói filiálékkal. Később Budapestre került a posztgraduális központ.

Az volt az eredeti elképzelés, hogy alapképzés és ráépülő posztgraduális képzés lenne, ugyanis akkor még szóba sem jöhetett és még a horizonton sem jelent meg az Európai Unióba való belépés lehetősége, de itt, a közép-európai térségben rendkívül fontos lett volna, hogy a középkori egyetemek mintájára együtt tanuljanak és együtt gondolkozzanak a fiatalok. Egy teljes vertikumú egyetem alapképzéssel és az alapképzés utáni posztgraduális és doktori képzéssel együtt tudta volna azt a szerepet betölteni, amit most Cambridge tölt be, vagy amit a párizsi Notre Dame Egyetem töltött be a középkorban. Csak mellesleg jegyzem meg, hogy 1510-ben nyolcvanhat magyar tanult a párizsi Notre Dame Egyetemen, de a spanyol salamancai egyetemen is nagy számú hallgató tanult. A középkori univerzitások mintájára olyan műhelyek komplexusa vizionálódott, hogy ebben a rendkívül elmérgesedett térségben - ahol a nacionalista és a soviniszta hatások rendkívül erősek voltak - megindul egy összebékéltetés.

Soros György többszöri beszélgetés után sem akarta az alapképzést, hanem felülről lefelé kívánta építeni az egyetemet, először posztgraduális képzést kívánt létrehozni, későbbre helyezve kilátásba az alapképzés megindítását. Ugyanakkor egy egy-, másfél vagy kétéves posztgraduális tanfolyam a térség egyetemen végzett kutatói és fiatal értelmisége számára nem gyakorol olyan markáns és erős hatást, mint egy egyetem szelleme, amelyik tizennyolc éves kortól gyakorlatilag a posztgraduális időszakig, huszonnyolc éves korig sugározza az integráló szellemet, egymás tiszteletének, egymás megbecsülésének a szellemét, a kultúrák komparálását, a közös megtalálását és a különösségek értékelését, az azokhoz való értékek rendelését.

Később úgy alakult a helyzet, hogy az alapképzési koncepció teljesen visszaszorult, és egy igen neves posztgraduális műhellyé vált a budapesti egyetem, azonban eltávolodott attól a céltól, amit eredetileg el szerettünk volna érni. A magam részéről egyetértek azzal, hogy törvényben szabályozzuk ennek a posztgraduális intézménynek az egyetemi státusát, azonban a törvényben két dolgot jelezni kellene, egyrészt azt, hogy ez a közép-európai népek, nemzetek, nemzetiségek, népcsoportok közelebb hozására alakult és ez a fő feladata, nem pedig az, hogy egy manhattani egyetemnek legyen a filiáléja vagy továbbképző központja, másrészt pedig nem kellene lemondanunk arról, hogy az alapképzés is beinduljon, bízva abban, hogy mások is besegíthetnek a szponzorálásba.

Nagyon jó lenne, ha ez az egyetem méltó lenne a Közép-európai Egyetem névre és a közép-európai népeknek lenne itt egy olyan szellemi, kulturális központjuk, ahol kialakulna egymás megbecsülésének, egymás értékelésének, az objektív történelemszemléletnek, egymás kulturális, művészi értékei megbecsülésének a szellemisége.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  252  Következő    Ülésnap adatai