Készült: 2024.09.21.18:13:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

230. ülésnap (2009.10.09.), 54. felszólalás
Felszólaló Dr. Hoppál Péter (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:45


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HOPPÁL PÉTER (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az imént elhangzott hozzászólások és a korábbi vezérszónoki megnyilvánulások kapcsán néhány bevezető gondolatot engedjenek meg nekem.

Azt hiszem, hogy amit az SZDSZ most javasol a vezérszónoki hozzászólásban és az iménti képviselői hozzászólásban is, jelesül, hogy a közoktatásban szereplő, nem pedagógus munkaviszonyban dolgozók a Kjt. hatálya alól a munka törvénykönyve alá kellene hogy áthelyeződjenek, ennek már van egy előzménye. Hiszen az egyházi közoktatási intézményekben dolgozó pedagógusokat is és a nem pedagógus munkavállalókat is a munka törvénykönyve alapján alkalmazzák, tehát ez már működik mint szabályozás, mert az a helyzet, hogy ezzel, ha ez az állami fenntartású, önkormányzati fenntartású intézményekre is valósággá válna, akkor nyilván jogtechnikailag rosszabb helyzetbe kerülhetnének ezek a munkavállalók. Azt hiszem, hogy fontos tárgyalásokat kell még hogy megelőzzön ez az esetleges SZDSZ-es módosító indítvány.

A gyermekétkeztetésre vonatkozóan több hozzászólás is történt. Azt hiszem, hogy ez most már olyan gumicsontnak tűnik, amin rágódik az Országgyűlés, rágódik a média, ezt valahogyan bedobták, miközben azt deklarálhatjuk, hogy most már mindenki egyetért abban, hogy maga a gondolat is bűnös volt, nem hogy ezt leírta, papírra vetette valaki, hogy a gyermekektől, a gyermekek étkeztetéséből elvonunk pénzeket, úgyhogy örülök, hogy magukhoz tértek végre a kormánypárti képviselők e tekintetben.

Arató Gergely államtitkár úr az imént, amikor az egyházak finanszírozásáról szóló hozzászólásra reagált, úgy fogalmazott, hogy a történelmi egyházak vezetői, amikor a miniszterelnök úrral találkoztak egy-két héttel ezelőtt, tudomásul vették a miniszterelnök bejelentését a drasztikus megszorításokra vonatkozóan. Nem tudom, államtitkár úr, ha drasztikus hasonlattal élek, mit tehet egy összekötözött kezű elítélt, amikor lehajtják a fejét és emelkedik a hóhér pallosa, vajon mennyiben tud erre megfelelően reagálni. Az egyházak tudomásulvétele szerintem ilyen hasonlattal mutatható be.

A költségvetési helyzetben bizonyos igényekről le kell mondani, mondja államtitkár úr, miközben a 120 milliárdos költségvetési megszorítás az önkormányzatokra olyan hatást fog gyakorolni, hogy újabb fenntartókat keresnek majd az önkormányzatok, hogy a kötelező feladataikat el tudják látni, és nyilván itt adódik megint csak, hogy megkeresik a történelmi egyházakat, hogy vegyenek már át valami funkciót, mert ők nem bírják finanszírozni.

(10.50)

Ezzel közben büntetni az önkormányzatokat, hogy a kiegészítő normatívát ők fizessék a nem meglévő bevételeikből, azt hiszem, hogy ez megint csak egy ördögi kör és lefelé húzó örvény, amibe belekerül így az ország, tehát a költségvetés ilyetén történő módosításai elhibázottak.

Mégis a mostani hozzászólásomban rövid időkeretemben a költségvetést megalapozó törvények módosításából a gyermekvédelemre vonatkozó szabályozásokból emelnék ki hármat, amelyek véleményünk szerint nehézséget jelentenek. Hogy egy pozitívummal kezdjem, meg kell erősítenem, hogy az otthonteremtési támogatás iránti kérelem az intézetből, a bentlakásos otthonokból kikerülő gyermekek esetében - fiatal felnőttekről beszélünk már - a 24 éves kor helyett 30 éves korig nyújtható be, azt gondoljuk, hogy ez üdvözölhető elmozdulás. Azonban az utógondozói ellátás korhatárának leszállítása 24 éves korról 21 éves korra semmiképpen nem jó, ezt nem tartjuk jónak, hiszen néhány speciális esettől eltekintve, például amikor ezek a gyerekek felsőoktatási intézményben tanulnak, akkor még megengedné a szabályozás a 24 éves korig történő igénylést, azonban ezek nagyon kevesek, nagyon kevés ilyen diák, gyermek van, aki felsőoktatásba megy a gyermekotthonokból. A nagyobbik részük sajnos kikerül a nagybetűs életbe, kriminalizálódik, és ezeket a helyzeteket jobb megelőzni, hogy ne 21 éves korukban jussanak egy olyan összeghez, amit elköltenek és elfecsérelnek, hanem kicsit nagyobb öntudat birtokában, 24 éves korukban.

És még egy nagyon fontos szabályozás van itt a módosítások között: a bentlakásos otthonokban elhelyezett gyermekek után járó családi pótlék bizonyos részének a felhasználása most már lehetővé vált. Ezt nem csak az intézmény elhagyásakor kapják azonban meg a gyerekek, akik korábban egy fenntartásos betétkönyvben a gyámhatóság által elhelyezett számlán használhatták föl ezt a keretet; most az a helyzet, hogy mivel korábban, már korábbi élethelyzetükben bizonyos részét kivehetik ebből a keretből, ebből az összegből, nagy a veszélye - és a Kossuth rádión hallgattam egy polémiát erről, hogy nagy a veszélye a fenntartók szerint - annak, hogy ezek a pénzek a gyerekek kezén-közén elvesznek, és nem jó helyre kerülhetnek. Úgyhogy ezt is egy kicsikét veszélyes szabályozásnak tartjuk mindazonáltal, tehát azt kérjük, hogy a gyermekvédelemre vonatkozó törvénymódosításokat egyébként az általános nagy költségvetési tervben mint elhibázott alaptrendben ne léptesse érvénybe a kormány.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai