Készült: 2024.09.23.16:47:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

230. ülésnap (2009.10.09.), 4. felszólalás
Felszólaló Babák Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Költségvetési bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:17


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BABÁK MIHÁLY, a költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Mélyen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló T/10679. számú törvényjavaslatot a költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottság kormányzati, kormánypárti többsége szeptember 30-án általános vitára alkalmasnak találta.

A kormány szerint 2006 óta szokásos a költségvetést megalapozó törvényeket külön csomagban benyújtani, ahogy mondta képviselő úr. Valójában előírja az alkotmány és az államháztartásról szóló törvény, hogy a megalapozó törvényjavaslatot csak külön csomagban lehet benyújtani, vagy külön törvényekkel kell az adott vagy a következő év költségvetését elintézni. Hozzáteszem, ezt az újkori szocialista-liberális kormány szokása megalapozónak nevezni, ugyanis korábban ezek a salátatörvények alkalmasint a költségvetési törvénybe is belekerültek, eléggé el nem ítélhető módon.

Sokszor az a véleményünk az ilyen salátatörvény esetében, hogy az év közben elhalasztott módosításokat teszik be ebbe a csomagba, ami ténylegesen csomagnak nevezhető, mégpedig a Bajnai-kormány 2. számú megszorító csomagjának. A csomag egyik fele a költségvetési törvényben van, a másik fele pedig a megalapozó törvénycsomagban, úgyhogy két csomagról van szó, mind a kettő kellemetlenséget okoz a következő évben.

A kormány szóbeli kiegészítése szűk volt a költségvetési bizottságban, összesen húsz gépelt sor volt a törvényjavaslatról, ami egy kicsit dehonesztáló.

(8.10)

A törvényjavaslatban 41 hatályos törvényt módosít a kormány, kikerülve több törvénymódosítás megfontolt, átgondolt vitáját és módosítását. Megemlítem, bár a szám - 41 törvényről szól - magáért beszél, értelmezési és jogalkalmazási problémákat, veszélyeket rejt majd a jogalkalmazók számára, ezáltal a jogbiztonságot is aláássa.

A kormánypárt előttem szóló képviselője ugyan 28 gépelt sort mondott, és az öt percet ki tudta beszélni, azért érdekes megjegyzés, bocsásson meg a gonoszkodásomért, de ezekről többségében szó sem esett a bizottsági ülésen. Viszont Domokos László véleményét tolmácsolom a kisebbségi vélemény kapcsán.

Közvetett módon képzelhető el a költségvetési hatása - ezt mondta a kormány képviselője. Tudják, amikor valami csak közvetett módon hat, és semmi hatástanulmány nincs mellette, akkor eléggé furcsa módon van beterjesztve. A módosítások kikerülik több szakterületet, szakmát, szakmai vitát, a megfontolt döntés lehetőségét mellőzik - tehát diktátumként értelmeztük ezt a megalapozó törvényjavaslatot, diktátumként. Szigorú fiskális megközelítésben készült, sok esetben nem pénzügyi kérdéseket módosított, hanem konkrét szakmai, közoktatási, szociális törvényeket. A szakértő kormány vagy a szakértő Pénzügyminisztérium belenyúl olyan szakmai szabályokba, ami nem feladata és hatásköre, a következmény természetesen a szakmai munka és a minőség rovására megy a törvényjavaslatban. Sem szakmai, sem pénzügyi hatástanulmányt nem mellékeltek, kalkulációt sem csatoltak be.

Vakugrás ez az egész csomag, kiemelem belőle a bizottsági ülésen is elhangzott kafetéria-rendszert; ez egy olyan megszorítás, amely a költségvetés eddigi központi bevételeit növeli, ugyanis megadóztatja, ezért egy körben viszont meghatározza ennek volumenét. De azért meg kell kérdeznünk azt, hogy ez a kafetéria ugyan csak a köztisztviselőkről szól, de ebben az országban csak köztisztviselők dolgoznak? Hol vannak a közalkalmazottak, és hol vannak a munkatörvénykönyvesek? Hisz ők is tisztességes munkát végeznek, és talán nekik is jólesne ezekből a juttatásokból. Talán ebben a kérdésben igazságtalanságot tükröz a törvényjavaslat, attól függetlenül, hogy rendet kíván csinálni. Bevételnövelő a költségvetési oldalon, és csőd a kifizetőknél a kafetéria. Ez is bizonyítja azt, hogy ez bizonyos tekintetben választási költségvetés, és nem megtakarításhoz vezet. Még a prémiuméveknél is bevezeti a 30 százalékos kafetériát - azért mégiscsak furcsa.

Az Áht. módosítása, több módosítás átláthatatlan viszonyrendszert eredményez, ilyen méltatlan erre ez a törvényjavaslat.

A szociális, oktatási kérdéskörökbe is belemerül a törvényjavaslat, 100 százalék feletti hallgatóságot enged meg és ellátottat, viszont nem finanszírozza. A részletszabályokat kormányra és miniszterre bízza, ami jogbizonytalanságot jelent.

Szeretném elmondani a szavazás eredményét, mert erre futja még az időm. (Az elnök csenget.) A költségvetési bizottság 14 igennel, 2 tartózkodással és 6 nemmel nem javasolja elfogadni a törvényjavaslatot általános vitára. (Dr. Kékesi Tibor és Kovács Tibor: Javasolja! - Taps a Fidesz soraiban. - Közbeszólások az MSZP és a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai