Készült: 2024.09.19.10:59:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (1999.10.18.),  131-145. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:07:21


Felszólalások:   49-131   131-145  Előző      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A bizottsági előadók felszólalásainak végére értünk. Az általános vitát elnapolom, holnap délelőtt a vezérszónoki felszólalásokra kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a 2001. évi népszámlálásról, valamint a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája. Az előterjesztést T/1511. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/1511/1-4. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Hende Csaba államtitkár úrnak, a napirendi pont előadójának.

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Egy ország társadalmi és gazdasági helyzetének megismerése, a legfontosabb intézkedések megtétele és a jövőre vonatkozó tervek, elképzelések kidolgozása alapvető feladat. Ez megoldhatatlan az egyedi adatok megfelelő szintű általánosításával előállított statisztikai információk nélkül.

Ezek egyik legfontosabb és legteljesebb forrása az általában tízévenként végrehajtott népszámlálás, amely az ország teljes népességére és lakásállományára vonatkozó főbb adatoknak összeírására terjed ki egy adott időpontban. A társadalom és a gazdaság helyzetének bemutatása mellett a népszámlálás az időbeli és a térbeli változások összehasonlítási alapjául is szolgál.

Tisztelt Ház! A népszámlálásra is igaz a sokszor használt fordulat, hogy már az ókori népek is ismerték. Az első népességfelmérést i. e. a III. évezredben, Kínában tartották. A XX. századi népesség-összeírásokhoz hasonló rendszer a XVII-XVIII. században alakult ki, és a XIX. század második felére vált általánossá.

Magyarországon az első modern népszámlálásra a kiegyezést követően, 1870-ben került sor. Azóta általában tízévenként tartottak ilyet, legutóbb 1990-ben volt, szám szerint éppen a tizenharmadik. A 2000 táján megtartandó népszámlálás minden ország, így hazánk életében is különös jelentőséget kap. Az ezredforduló mellett hazánkban a megváltozott társadalmi, gazdasági körülmények felmérése ad sajátos jelleget a 2001. évi népszámlálásnak. Lezárult ugyanis az átmeneti időszak, kiépült a piacgazdaság, kialakult és megszilárdult annak intézményrendszere, felgyorsult a magyar gazdaság integrálódása az Európai Közösségbe.

A statisztikai adatok iránti igények általában véve is növekednek, és ez fokozottan igaz a népszámlálási adatokra. A különböző szintű döntéshozó és döntés-előkészítő szervezetek, a központi és a helyi közigazgatás, a tudományos élet képviselői, a civil szervezetek és az üzleti szféra résztvevői mind szélesebb körben igényelnek makro- és mikroszintű társadalmi és demográfiai adatokat.

A 2001. évi népszámlálás tematikájának kialakításakor a Központi Statisztikai Hivatal a lehetőségek határain belül messzemenően figyelembe vette a nemzetközi szervezetek, elsősorban az ENSZ és az Európai Unió ajánlásait. Így adataink majd más nemzetek, országok adataival összevethetőek lesznek, illetve a magyar felhasználás mellett biztosítani fogják az Európai Unió statisztikai hivatala adatigényének kielégítését is. Ezért a program tartalmaz olyan kérdéseket, kérdéscsoportokat is, amelyeket a korábbi népszámlálások nem vagy nem teljeskörűen kérdeztek. Ezek azonban a társadalom demográfiai, iskolázottsági és foglalkoztatási összetételének, a lakosság életkörülményeinek, anyanyelvi, nemzetiségi, vallási hovatartozásának a megismeréséhez, egészségügyi állapotának feltérképezéséhez feltétlenül szükségesek.

Első ízben fordul majd elő a hazai népszámlálások történetében, hogy az adatok felvétele név nélkül történik. Ez az anonimitás kizárja, hogy az adatfelvételt követően az egyének adatait úgymond nem statisztikai célra is fel lehessen használni. A népszámlálás ezzel is biztosítani kívánja a személyiséghez fűződő jogok legteljesebb tiszteletben tartását, és - mint jeleztem - még az elvi lehetőségét is kizárja bárminemű visszaélésnek.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat tartalmazza a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény módosítását is, amely egyrészt azért szükséges, hogy a statisztikai tevékenység maradéktalanul megfeleljen a törvény elfogadása óta bekövetkezett társadalmi, gazdasági változásoknak.

Másrészt hazánk csatlakozása a már működő, a fejlett nyugati államokat felölelő tömörülésekhez, mint amilyen például az OECD, illetőleg csatlakozási szándékunk az Európai Unióhoz olyan igényeket vetett fel, amelyeket a magyar statisztikának is teljesítenie kell. Ilyen a nemzeti statisztikai hivatal és a hivatalos statisztikai szolgálat pártatlansága, amelyet az EU egyébként kiemelt kritériumként kezel.

Tisztelt Ház! Anélkül, hogy tovább részletezném az önök előtt fekvő törvényjavaslatot, kérem, hogy ezt megtárgyalni és elfogadni szíveskedjenek.

Köszönöm a figyelmüket. (Szórványos taps.)

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Megadom a szót Schmidt Ferencnek, az emberi jogi bizottság előadójának, a napirendi ajánlás szerint ötperces időkeretben.

SCHMIDT FERENC, az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselők! Az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság 1999. október 12-i ülésén megvitatta a T/1511. számon előterjesztett, a 2001. évi népszámlálásról, valamint a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény módosításával foglalkozó törvényjavaslatot.

A törvénytervezet tárgyalásához segítséget nyújtott a legfőbb ügyész és az adatvédelmi biztos úr tárggyal kapcsolatos állásfoglalása, útmutatása. A bizottsági tárgyalás alkalmával az adatvédelmi biztos úr szóban is megerősítette, hogy egy korszerű, egy pont kivételével az adatvédelmi előírásoknak teljes mértékben megfelelő törvénytervezetet készített az előterjesztő. Bizottságunk hatáskörét illetően kiemelten foglalkozott a nemzetiségi és a felekezeti hovatartozás kérdéseivel, hiszen ezen kérdések az úgynevezett érzékeny adatok kategóriájába tartoznak. Ezért kiemelten fontos ezen adatok biztonságos kezelése. A törvénytervezetben rögzített lehetőség, hogy az egyéneket érintő érzékeny adatok esetében az adatszolgáltató nem köteles válaszolni, vagyis a válaszadás önkéntessége biztosított.

(20.00)

A jelen lévő országos kisebbségi önkormányzatok elnökeinek véleménynyilvánítását követően a bizottság úgy véli, hogy az ezredforduló körüli népszámlálás megtartását indokoltnak, a beterjesztett törvényjavaslatot pedig egyhangúlag, 17 igen szavazattal általános vitára alkalmasnak tartottuk, megvitatását a tisztelt Házban támogatjuk.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Most az írásban előre jelentkezett felszólalóknak adom meg a szót; először Weszelovszky Zoltán képviselő úrnak, Fidesz. Engedjék meg, hogy az elnöklést átadjam az alelnök asszonynak. Köszönöm szépen. (Taps.)

 

(Az elnöki széket dr. Szili Katalin, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

DR. WESZELOVSZKY ZOLTÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! A társadalmi fejlődés megfelelő szintjére eljutott államvezetés már időszámításunk kezdete előtt gyűjtött adatokat a népesség számáról, helyzetéről, e célból népszámlálás-jellegű adatfelvételeket készítettek. A népszámlálások hosszú ideig csak az állam erejének, gazdasági és katonai teherviselő képességének felmérésére irányultak. Ennek megfelelően nem vonták megfigyelési körükbe a teljes lakosságot; az összeírásra kerülők körét katonai, valamint adózási szempontok határozták meg. Az ókorban, de még a középkorban is a népszámlálás-jellegű összeírások az e tekintetben számításba vehető férfiakat - közülük is a szabadokat - érintették, a nők, a gyermekek és a rabszolgák nem tartoztak az adatfelvételek megfigyelési körébe.

A mai értelemben vett népszámlálás megfigyelési köre, tematikájának magva és végrehajtási módszere az európai országokban a XVIII-XIX. század folyamán alakult ki. A modern népszámlálás megfigyelési körébe a népszámlálást végrehajtó ország lakosságának minden tagja - nemtől, kortól, származástól, társadalmi és vagyoni helyzettől függetlenül - beletartozik. A modern népszámlálás már nemcsak a népességet, hanem az általuk lakott lakásokat is megfigyelési körébe vonta. Ennek megfelelően a modern népszámlálás népesség- és lakosság-összeírást jelent, amely egy adott pillanatra, az úgynevezett eszmei időpontra vonatkozó állapotfelvétel.

A Fidesz-Magyar Polgári Párt állami szerepvállalásról alkotott álláspontja konzisztens. A kezdetektől fogva úgy gondoljuk, hogy a polgárosodás dinamikája a magyar történelemben mindig is összefüggött az állam ösztönző szerepével. Ezt az álláspontunkat mind a polgári jövő programja nevet viselő választási programunkban, mind a kormányprogramban kifejtettük. Az állam erejének ez az újszerű felhasználása azonban a társadalmi folyamatok nagyobb körének átvilágításán kell hogy alapuljon. A magyar társadalomban lezajlott folyamatokat az állam részben statisztikai tevékenységei - népszámlálások és mikrokonszenzusok - által tárja fel. A statisztika feladata és célja, hogy a magyar társadalom polgárosodását felügyelő állam valósághű, tárgyilagos képet kapjon a társadalom állapotáról és változásairól.

A jövő évezred eleji népszámlálás ezért tartalmaz olyan kérdéseket, amelyeket a korábbi népszámlálások nem vagy nem teljeskörűen vizsgáltak. Ezek az új kérdések a társadalom demográfiai, iskolázottsági és foglalkoztatottsági összetételének, a lakosság életkörülményeinek, anyanyelvi, nemzetiségi, vallási hovatartozásának feltárásához, egészségügyi állapotának megismeréséhez feltétlenül szükségesek.

Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő T/1511. számú törvényjavaslat a 2001. évi népszámlálásról, valamint a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény módosításáról című dokumentum - miként azt a címe is jelzi - lényegében két, egymással összefüggésben lévő előterjesztést tartalmaz. Az előbbi a soron következő népszámlálás tartalmi és törvényi hátterét teremti meg, míg az utóbbi a statisztikáról szóló törvényt indítványozza néhány ponton módosítani. A törvénytervezet egyfelől időszerű, hiszen Magyarországon az elmúlt évszázad második felétől általában tízéves rendszerességgel került sor a népszámlálásokra. Az utolsó felmérést 1990-ben tartották, azaz jövőre a népszámlálás megtartása éppen aktuális lesz. Természetesen a népszámlálás megtartását nemcsak ez a tízéves ciklusokban testet öltő, akár formainak is tűnő körülmény indokolja.

Ez az egész országra kiterjedő felmérés ugyanis más módon és más eszközökkel feltárhatatlan információkat ad a hazánkban élők számáról és életkörülményeikről. Nevezetesen: átfogó képet ad a népesség nagyságáról, demográfiai összetételéről, iskolázottságáról, foglalkoztatottsági helyzetéről, a lakáskörülményekről, a háztartások és a családok jellemzőiről.

Ezek az információk nemcsak a helyi közigazgatás munkáját, az egyes térségek fejlettségi differenciáinak kiegyenlítését segítik, hanem fontos adatokat és támpontokat szolgáltatnak az országos politikai döntésekhez. A nemzetközi ajánlásoknak is megfelelő tartalmi elemek más országok - különösen az Európai Unió országainak - adataival összevethetőek, ami nagymértékben segíti hazánk integrációs törekvéseit. A népszámlálás által felszínre hozott információk hasznosan segítik a magyar társadalom és a gazdasági élet trendjeinek megismerését.

E tekintetben a soron következő felmérésnek most különös jelentősége is lesz, hiszen most a magyar társadalmi és gazdasági fejlődés egy kiemelten jelentős évtizedéről, a rendszerváltás első évtizedéről fogunk képet kapni; olyan adatokat, melyek iránt az igények folyamatosan bővülnek, és amelyek a tudományos kutatásokat is nagymértékben segítik.

Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő, 16 szakaszból álló törvénytervezet első 4 szakasza, mely törvényt alkot a 2001. évi népszavazásról, előírja, hogy a statisztikai törvény, a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény rendelkezéseinek figyelembevételével 2001. január 31-ei éjféli állapot figyelembevételével a természetes személyekről és lakásokról általános összeírást kell tartani. A tervezet szerint a természetes személyek, a lakó- és üdülőegységek, valamint közösségi elhelyezést szolgáló adatok összeírására kiterjedő helyszíni adatfelvételt 2001 februárjában kell végrehajtani.

A dokumentum meghatározza az adatszolgáltatók körét, valamint tételesen felsorolja azokat az adatokat, melyek összeírására sor kerül. E tekintetben kiemelést érdemel, hogy a korábbi népszámlálásokkal szemben a lakás céljára épült, illetve lakás céljára használt lakóegységek mellett most összeírják az időszakosan lakásként használt lakóegységeket is. Ezáltal a teljes lakásvagyon nagyságáról és összetételéről is képet alkothatunk.

Ugyancsak ezt a képet pontosítja majd az is, hogy a népszámlálás során a közösségi elhelyezést szolgáló intézetek összeírására is sor kerül. Helyeseljük, hogy a törvénytervezet tételesen felsorolja az összeírás témaköreit. Ez ugyanis garanciát jelent arra, hogy a népszámlálás során más kérdéseket ne tehessenek fel az állampolgárok számára. Garanciális elem az is, hogy a magyar népszámlálások történetében először hiányzik az adatok közül a családi és utónév kérdése.

A korábbi összeírásokhoz képest árnyaltabb kép várható a lakosság által ténylegesen használt lakások és a bejelentkezések által érintett lakások tekintetében is. Mivel az összeírás a korábbi lakhelyekre és a születéskori lakóhelyre is kiterjed, ezért a népszámlálás adatainak feldolgozásából a népesség vándorlásáról is fontos és értékes információkat fogunk kapni. A családi állapot, a házassági és élettársi kapcsolatok, az iskolai végzettség, a megélhetési forrás, a foglalkozás és a munkahely kérdéskörei természetes és nagyon lényeges kérdései a népszámlálásoknak.

A nyelvtudásra vonatkozó kérdéskör szerepeltetésével is egyetértünk, hiszen a nemzetközi kapcsolataink bővítése és elmélyítése, nemkülönben az Európai Unióhoz való csatlakozásunk nem képzelhető el nyelvismeretünk javítása nélkül. Ehhez a felmérés közvetve, a várhatóan nem túl kedvező eredményével ösztönzően fog hatni. Az előterjesztővel egyetértünk, hogy az egészségi állapot, a vallás, a nemzetiség érzékeny kérdések. Ezért helyeseljük, hogy ezekre a kérdésekre a válaszadások önkéntes alapon történjenek, illetve adatkezelésük nagyfokú körültekintéssel és a vonatkozó törvények megtartásával valósuljon meg.

 

(20.10)

Az állampolgárság kérdésköre a '70-es, a '80-as és a '90-es évi magyar népszámlálásokban nem szerepelt, a zárt határok mellett felesleges is lett volna. Azonban most, a határok megnyitása után e kérdéskör tényleges tartalmat kap. A nemzetközi vándorlás irányainak, méreteinek és összetevőinek megismerése nemcsak magyar érdek, hanem az Európai Unió felől sürgető igény is.

Támogatjuk az előterjesztésnek azt az előírását is, mely szerint a gyűjtött anyagok kizárólag statisztikai célra használhatók, amit egyébként a névtelenül felvett egyedi adatok egyébként is garantálnak. A törvénytervezet fontos eleme, hogy a népszámlálás szakmai irányítását, az adatok feldolgozását és közzétételét a Központi Statisztikai Hivatal feladatává teszi. Lényeges továbbá az is, hogy a dokumentum a népszámlálás előkészítését, s az adatfeldolgozás végrehajtását a helyi önkormányzatok jegyzőinek hatáskörébe utalja.

Tisztelt Elnök Asszony! Kedves Képviselőtársaim! Mint azt már említettem, a törvénytervezet második része a statisztikai törvény módosítását célozza. A módosítást két körülmény is indokolja. Egyfelől a törvény elfogadása óta eltelt idő lehetővé teszi, hogy azokat a tapasztalatokat, amelyeket a törvény alkalmazása során szereztünk, beépítsük a törvény szövegébe. E néhány kisebb módosítás által megítélésem szerint hasznosan működhetünk közre a hazai statisztika törvényi feltételeinek a javításában. Másfelől napjainkban jelentősen felértékelődött a statisztikai adatok európai összevethetőségének, összekapcsolásának és kicserélésének az igénye. Ezért a módosítások az európai statisztikai rendszerbe való bekapcsolódás szempontjának érvényesítését is célozzák.

Az említett indokok miatt is helyeseljük, hogy a törvényben erősödik a statisztikai tevékenység önállóságának és függetlenségének a pozíciója, mégpedig több ponton keresztül is. Mindenekelőtt abban, hogy a törvény kiegészül azzal, hogy a hivatalos statisztikai szolgálathoz tartozó szerv vezetőinek biztosítani kell a statisztikai tevékenység önállóságát és a statisztikai tájékoztatás függetlenségét.

Ugyancsak ez irányba hat az a módosítás is, amely a statisztikai munkát irányító legfelsőbb vezetés megbízatási ciklusának politikai választásoktól való elkülönítését célozza. A határozott idejű és a választási ciklust átfedő, 6 évre szóló vezetői megbízások a szakmai függetlenséget és a szakmai önállóságot támogatják. A jelenleg érvényes statisztikai törvény a KSH feladatává teszi egyebek mellett, hogy a hivatalos statisztikai szolgálat évente országos statisztikai adatgyűjtési programtervezetet állítson össze.

A törvény előírja az adatszolgáltatás éves kötelezettségét is. Ez a társadalmi és gazdasági helyzet stabilizálódásával folyamatosan veszít a jelentőségéből és lehetővé teszi, hogy az adatszolgáltatók mentesüljenek az adatszolgáltatás éves ciklusokban való terhétől. Ezért egyetértünk a törvény olyan módosításával, amely az országos statisztikai programtervezet összeállításának feladatát, illetve az adatszolgáltatás kötelezettségét már nem éves ciklusokban írja elő.

A tervezet az európai statisztikai rendszer elvárásainak kíván megfelelni, az egyedi adatok átadhatósága lehetőségének megteremtésével, amikor kimondja, hogy egyedi adat csak statisztikai célból, statisztikai tevékenységgel foglalkozó nemzetközi szervezetnek, jogszabályban meghatározott nemzetközi kötelezettség teljesítése érdekében adható át, az adatszolgáltató írásbeli hozzájárulása nélkül.

A törvénytervezet lehetővé teszi, hogy a személyazonosító adat és az adatállomány ideiglenesen összekapcsolható legyen. Azonban csak a statisztikai célú adatfelvételekkel kapcsolatos mintavételi eljárásnál lehet ezt a megoldást alkalmazni, és az összekapcsolás csak a szükséges ideig tarthat. A jelenleg hatályos törvény ugyan elsőséget ad a KSH-nak a különböző adatállományokból való adatfelvételekhez, azonban személyes adatok esetén csak törvény vagy önkormányzati rendelet közbeiktatásával, tehát a kívánatosnál hosszabb átfutással lehet ezekhez az adatokhoz egyedileg azonosítható formában hozzájutni.

Ezért támogatjuk a törvénytervezetnek azt a szándékát, amely jogosulttá teszi a KSH-t arra, hogy a kötelező adatszolgáltatáson alapuló adatgyűjtéseihez, az adatgyűjtés célja és időtartama megjelölésével, minden adathoz azonosítható formában hozzájuthasson. Így az adatszolgáltatók külön terhelése nélkül, szerényebb anyagi ráfordítással tud majd statisztikát készíteni más intézményeknél rendelkezésre álló adatokból.

Helyesnek tartjuk a törvénytervezetnek azt a szándékát is, hogy a kormánynak felhatalmazást ad arra, hogy rendeletben szabályozza a népszámlálás megszervezésével kapcsolatos feladatokat, valamint a helyi önkormányzatok jegyzőinek és a közigazgatási hivatalok vezetőinek a népszámlálással kapcsolatos feladatait.

Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Összefoglalva az eddig említetteket: a népszámlálás 2001. évi megtartása indokolt, a népszámlálás törvényi hátterének megteremtése időszerű és szükséges. A hazai tapasztalatok és a nemzetközi elvárások érvényesítése a statisztikai törvényben hozzájárul annak eurokonformitásához, ezért az előterjesztett törvénytervezetet a funkciójára alkalmasnak tartjuk, és az elfogadását támogatni fogjuk.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megköszönöm a képviselő úr hozzászólását. Hozzászólásra következik Fenyvessy Zoltán képviselő úr, a MIÉP képviselőcsoportjából; őt követi majd Németh Zsolt képviselő úr, a Magyar Demokrata Fórum frakciójából. A képviselő urat illeti a szó.

DR. FENYVESSY ZOLTÁN (MIÉP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! A most tárgyalandó törvényjavaslat a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény módosítását indítványozza, valamint a 2001. évi népszámlálást törvényi formában javasolja elrendelni. Ez a tervezet tehát két törvényi szintű szabályozást javasol.

A Magyar Igazság és Élet Pártjának képviselőcsoportja támogatja az előterjesztés módosító javaslatait a statisztikáról szóló törvény módosítására vonatkozóan. Támogatja azt a célkitűzést is, hogy országunk valós állapotáról minél szélesebb körű és hitelesebb képet kapjon mind a kormányzat, mind a közvélemény. Erre tekintettel egyetértünk a népszámlálás elrendelésével és 2001. évi lebonyolításával.

Magyarországon 1870 óta tartanak népszámlálást. Erre általában 10 éves időközökben kerül sor. 1975 óta népesség-nyilvántartás is működik. Ez azonban nem képes pontosan és minden részletre kiterjedően érzékelni a népszámlálás tárgykörébe tartozó valamennyi kérdéskört. Ezért a MIÉP képviselőcsoportja is szükségesnek tartja, hogy az adott időszakban regnáló kormányzat évtizedenként mérje fel a kormányzati hatalom alatt álló népességet és annak részletekre kiterjedő jellemzőit. Tekintettel a jelentős munkával és felkészüléssel járó feladatra, indokoltnak tartjuk ennek a törvénynek a mostani megvitatását, mivel így jelentős idő áll majd rendelkezésre a felkészüléshez.

Támogatjuk az előterjesztést és annak azt a részét is, amely szerint a vallásra és a nemzetiségi hovatartozásra vonatkozó kérdések is szerepelnek a felmérésben, természetesen szigorúan önkéntes alapon. Mindkettő, még ha nem is várható teljes körű válaszadás, sokkal megbízhatóbb adatokkal fog szolgálni ezekben a témákban, mint a kis létszámú reprezentatív mintavételek. Elvégre nem is lehet összehasonlítani azoknak az adatoknak a megbízhatóságát, amelyeket 7-8 millió embertől lehet kapni azzal, amit egy 1000-1500 fős mintavétel adhat, még ha az a legobjektívebb is kíván lenni, arról persze nem is beszélve, ha a felmérés nem is igen törekszik az objektivitásra. Legalább tisztábban lehet majd látni a vallásosság mértékét, amihez már mint tényhez lehet igazítani az egyházi iskolák számának szükségességét és azok támogatását vagy éppen maguknak az egyházaknak a támogatását.

A jelenleginél tisztábban lehet majd látni az ország nemzetiségi összetételét is, ami szintén fontos abból a szempontból, hogy ne az egyes nemzetiségek képviselői mondják meg, hány embert képviselnek, hanem az állampolgárok önkéntes és titkos bevallása legyen e téren is a meghatározó, maga után vonva ennek jogi, támogatási és egyéb következményeit is.

 

(20.20)

 

A MIÉP képviselőcsoportja egy pontos és hiteles nemzeti dokumentációs csomag keletkezését várja a népszámlálástól, amely ráirányítja a közvélemény és a kormányzati szervek figyelmét a hazánkat sújtó tragikus demográfiai helyzetre.

Magyarország demográfiai helyzetében 1980-tól egészen új szakaszt írunk, ekkor kezdődött el a vészes népességfogyás időszaka. Az 1980. évi népszámlálás adatai szerint 10 millió 709 ezer, az 1990-es népszámlálás szerint már csak 10 millió 375 ezer volt a népesség száma, 1999. január 1-jén pedig 10 millió 92 ezer volt az ország népessége.

Pártunk, a Magyar Igazság és Élet Pártja már megalakulásának a kezdetétől erőteljesen felhívta a figyelmet erre a problémára. Egyházak és egyes társadalmi szervezetek szintén érzékelték és hangsúlyozták ennek a problémának a súlyát, más, nemzeti elkötelezettségű pártok egyes képviselői is meg merték olykor említeni ezt a problémát.

Látni kell azonban azt is, hogy nem elegendő erről a témáról pusztán értekezni. Határozott állami akarat hiányában konkrét és összehangolt elképzelések kidolgozására sajnos eddig nem került sor. A törvényhozás felelős azért, hogy jogrendszerünk összehangolt módon védje a megszületendő és a már megszületett gyermekek érdekeit.

Ezért Országgyűlésünk mint törvényhozó testület valamennyi tagjának érdemes lenne elgondolkoznia azon, hogy a jelenleg hatályos jogrendszer szolgálja-e népünk lakosságának az újratermelődését. A MIÉP frakciója ebből a szemszögből jogrendszerünk alapos és sürgős átgondolására hívja fel a kormányzatot. Merni kell kérdéseket megfogalmazni, és a kérdések megfogalmazását merni kell megválaszolni!

Jogrendszerünk jogágakra tagozódik, ezért a kérdéseket is jogági szakterületenként érdemes feltenni egy törvényhozásnak, hogy a népszámlálás előrelátható és számszerűségében várhatóan tragikus eredménye miatt milyen lépéseket kellene sürgősen megtenni.

A munkajog vajon tisztességes és korrekt módon szabályozza-e, hogy egy gyermeket szülő anya visszakerülhessen a munkahelyére? Ha visszamegy a gyedről, gyesről, visszaveszik-e? Ha munkaszerződése megkötése előtt űrlapokat kell kitöltenie, és nyilatkoznia kell arról, hogy akar-e gyermeket, hátrányba kerül-e? Vajon dr. Majtényi László adatvédelmi biztos tiltakozott-e valaha ilyen űrlapok rubrikái ellen? Szabad-e ilyen kérdéseket feltenni, vagy ezek a kérdések az intim szférába tartoznak? Miért nem emelik magasra a szociálliberális pártok ezekben a kérdésekben a civil kurázsi zászlaját?

A fő kérdés ezen a területen a munkából gyermekvállalás miatt kieső nő újrafoglalkoztatása, a gyed, gyes időtartama alatti esetleges képzése, gyermekneveléssel járó kötelezettségeinek a munkajogi elismerése.

Továbbmenve: az egészségügyi igazgatásról rendelkező jogszabályok vajon elősegítik-e a magzat kihordását és létrehozását? Manapság, ha egy kismama szül, az többszörösébe kerül, mintha abortálna. Ma Magyarországon egy abortusz tízezer forintba kerül. Ha az abortáló aláír egy nyilatkozatot, hogy szociális krízishelyzetben van, akkor ebből még négyezer forintot el is engednek neki. Amikor Bokros Lajos megajándékozta csomagjával országunkat, eszébe sem jutott sokaknak, neki természetesen a legkevésbé, hogy az abortusz költségtérítését lényegesen felemelje.

Miért van az, hogy népességünk drámai csökkenését csak csendesen sajnálkozva, konstatálva próbálja politikusaink, erre hivatott személyiségeink hozzávetőlegesen pontosan körülhatárolható része felemlíteni? Miért olyan fontos az abortusz könnyed kivitelezhetőségéhez való görcsös ragaszkodás?

Továbbá a szociális ellátásról és igazgatásról szóló jogszabályaink is áttekintésre szorulnak ebből a szemszögből. Elegendőnek bizonyul-e ezen a jogterületen a Bokros-csomag által megszüntetett családi pótlék intézményének az alanyi jogon történő visszaállítása vagy az alanyi jogú gyed 2000. január 1-jével történő visszaállítása? Ezek kétségtelenül előremutató lépések a korábbi szociálliberális kormány által bevezetett szabályozásokhoz képest, ezek visszaállítását a MIÉP képviselőcsoportja is támogatta.

Azonban a népszámlálás eredményeként nyilvánosságra kerülő részletes statisztikai adatok meg fogják erősíteni azt a jelenleg is ismert tényt, hogy ezek az intézkedések önmagukban nem elegendőek. Egy család létszámának a gyarapodása az első gyermek megszületésével kezdődik el. Napjainkban azonban az első gyermek megszületésével párosulnak a legjelentősebb kiadások, hiszen a kisbaba gondozásához minden felszerelést meg kell vásárolni a családnak, amivel természetesen nem rendelkezik egy fiatal házaspár.

A népszámlálás kimutatásai is meg fogják erősíteni azt a tényt, hogy a fiatal párok jelentős része az első gyermek vállalását követően egy-két éven belül olyan anyagi helyzetbe kerül, hogy bölcsődébe kell adni a gyermeket, és az anyának munkát kell vállalnia a családfenntartás érdekében. Ilyenkor legtöbbször elmarad a további utód megszületése. A MIÉP-frakció kéri a kormányt ennek a témának az átgondolására is.

Adójogi szabályozásunk koncepciója vonatkozásában is kérdéseket kell feltennünk a népszámlálás várható eredményeinek a tükrében. Vajon jogrendszerünk ezen a területen megfelelően támogatja-e a gyermeknevelő családok érdekeit?

Valahányszor ez a szempont felmerül, a személyi jövedelemadózással szemben mindig a családi jövedelemadózás elve merül fel. A MIÉP a családi jövedelemadózás gondolata mellett elkötelezett párt. A családfenntartók ugyanis a családjukban nevelt kiskorú személyek eltartásáért is felelősek, nem csupán a saját személyük fenntartásáért, mint például egy egyedülálló személy, ezért jövedelmük nem tekinthető személyi jövedelemnek, mert ez a családjogi törvény szerint nem csupán az övék.

A személyi jövedelemadóra vonatkozó jogszabályok azonban a családfenntartókat egyedülálló személynek tekintik. Amikor erre alkalom nyílik, olyankor ez mindig elmondásra kerül, amivel elvileg mindenki egyetért, de változatlanul minden marad a régi, helytelen, igazságtalan, méltánytalan gyakorlat szerint.

Azt is figyelembe kell venni, hogy a személyi jövedelemadó nem az egyetlen adónem, amit a gyermeket vállalónak fizetnie kell. Az áfa a gyermeket nevelő családok számára szintén nagyon jelentős teher. Ha megnézzük a babafelszerelési tárgyaktól a gyermekjátékokon és a gyermekruházaton át az iskoláztatási kiadásokig egy gyermeket nevelő család kiadásait, akkor azt kell látnunk, hogy ezek áfaköteles kiadások. A csörgő, az iskolatáska, a búgócsiga és a tornazsák árába 25 százalékos áfa van beépítve. Kell-e a családok gyerekneveléssel szorosan összefüggő kiadásait áfával terhelnie az államnak? Miért nem biztosít az állam ennek a meghatározott termékkörnek áfamentességet?

Ha megvizsgáljuk, hogy az elmúlt évtizedben mennyi adókedvezményben részesültek a multinacionális vállalatok, akkor kiderülhet, hogy ennek egy töredéke is elég lett volna a gyermekek számára. A mostani törvénytervezetben javasolt közelgő népszámlálás árnyékában ezeken a kérdéseken is lenne alkalom elgondolkodni.

Az elmúlt évtized hitel- és pénzintézeti politikája sem kedvezett a gyermekeket nevelő családoknak. Amikor a rendszerváltozáskor átalakultak a kedvezményes fix kamatozású lakáshitelek kamatfeltételei mozgó kamatozású hitelekké, sok gyermeket nevelő család került a fizetésképtelen adósok listájára a banki nyilvántartásokban. A kialakult bizonytalan helyzetben sok újszülött mulasztotta el világrajövetelét.

Ezeket a családokat még nem konszolidálta egyetlen kormány sem. Pedig ha arra gondolunk, hogy a rendszerváltás óta mennyi bankot konszolidált az állam, és ez milyen hatalmas összegeket emésztett fel, akkor világosan kimutatható, hogy ezeknek a kis egzisztenciáknak a konszolidálása a bankok konszolidálására fordított összeg töredékéből megvalósítható lett volna. Az ebből fakadó egzisztenciális jégverést maguk előtt görgető családok konszolidálása a mai napig várat magára. Sajnos, a népszámlálás nem tudja majd kimutatni, hogy hány és hány meg nem született gyermek adatai összeírását kell mellőznie a népszámlálást lebonyolító adatfelvételi biztosnak, akit a családok ilyen helyzet miatt nem tudtak vállalni.

Az előttünk álló népszámlálás eredményeinek a konkrét népesedési, statisztikai adatait megelőlegezve a MIÉP képviselőcsoportja úgy látja, hogy öt stratégiai jogági területen kell jelentős koncepcióváltást magáévá tenni a törvényhozásnak ahhoz, hogy népességünk tragikus fogyása megállítható legyen.

 

(20.30)

 

Vannak azonban alapok, amelyekre lehet építkeznie a törvényhozásnak. Magyarországon a fiatal párok két-három gyermeket terveznek a házasságkötéskör. Ezek az elképzelések menet közben, a fent megjelölt jogterületek helytelen szabályozása miatt korlátozódnak egy gyermekre. A magyar nők többsége azonban gyermekre mindenképpen vágyik. Meg kell tehát teremteni a gyermekvállalás közegének feltételeit, és el kell túrni az útból azokat az akadályokat, amelyek a gyermekvállalás útjában feltornyosultak.

Még a szakembereket is meglepte annak a felmérésnek az eredménye, amelyet tíz országban végeztek, és a kérdés mindenhol ugyanúgy volt megfogalmazva: üres-e az élete annak a nőnek, akinek nincs gyermeke? Magyarországon a nők 90 százaléka jelentette ki, hogy igen, gyermek nélkül az élet nem lehet teljes. A boldogsághoz igenis kell a gyermek, voksoltak a magyar nők. Ezzel magasan elsők lettünk abban a rangsorban, ahol többek között a franciák, belgák, olaszok, németek mondhatták el véleményüket. Erről a felmérésről a Kismama című újság számolt be büszkén ez évi szeptemberi számában.

Ha tehát a magyar nők voksoltak ebben a kérdésben, akkor arra a törvényhozásnak is célszerű volna rábólintania, ugyanis úgy gondoljuk, hogy egy ilyen közegben, amelyben ennyire ragaszkodnak a gyermekhez, egy okos családpolitikával hosszú távon megállítható a népesség fogyása. Ehhez az előbb felsorolt öt jogterületen kellene elhárítani az akadályokat, megteremteni a feltételeket - és mindezt koncepciózusan, összehangolt módon.

Összegezve: a MIÉP képviselőcsoportja támogatja a jelenleg tárgyalandó törvényjavaslatot, egyetért azzal, hogy 2001-ben népszámlálást tartsunk, szeretnénk azonban, ha ebben a súlyos kérdéskörben 2001-nél korábban őszinte és elhatározott szándék alakulna ki a kormánypárti és az ellenzéki oldalon helyet foglaló valamennyi képviselőtársunk között. A MIÉP képviselőcsoportja sejti ugyanis, hogy a 2001-es népszámlálások számszaki eredményei nem lesznek örömre okot adók. Ezért azt javasoljuk a törvényhozásnak, hogy ne várjon a javasolt kérdéskörökben 2001-ig, vegyen bátorságot magán, és merészelje megtenni a szükséges lépéseket, méghozzá minél előbb.

Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps a MIÉP és az MDF soraiból.)

ELNÖK: Megköszönöm a képviselő úr hozzászólását. Hozzászólásra következik Németh Zsolt képviselő úr, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjából; őt követi majd Tabajdi Csaba képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt frakciójából.

A képviselő urat illeti a szó.

NÉMETH ZSOLT (MDF): Elnök Asszony! Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Ahogy az államtitkár úr már az expozéban is említette, 1870 óta 13 népszámlálásra került sor Magyarországon. Úgy vélem, hogy mindegyik népszámlásnak megvolt a maga jelentősége. Ezzel kapcsolatban legyen szabad két példát említenem: az 1949-es népszámlálás a háború sújtotta ország állapotáról adott képet, a legutóbbi, 1990-es pedig egy rendszerváltozás kezdetén álló társadalom viszonyait tükrözte.

Véleményem szerint a 2001. évi népszámlálás kiemelkedő szerepet tölt be a népszámlálások sorában. Vajon mi adja e népszámlálás kiemelkedő jelentőségét? A Magyar Demokrata Fórum számára rendkívül fontos a keresztény-konzervatív értékek következetes képviselete. Ezek sorában kiemelkedő prioritást élvez a családok védelme, életkörülményeinek javítása. Ezzel kapcsolatban a megalapozott döntések meghozatalához hiteles és pontos információk szükségesek a családok összetételéről, állapotáról. Csak ezen információk birtokában hozhatók meg azok a kormányzati döntések, amelyek az e téren eddig elért eredményeket kiteljesíthetik. A népszámlálás tehát nélkülözhetetlen adatokat szolgáltat a döntéshozók részére.

A népszámlálás által feltárt adatok azonban ennél szélesebb körben is érdeklődésre tarthatnak számot. A tudományos élet szereplői, a civil szervezetek, az üzleti szféra résztvevői és a polgárok körében is egyre bővül a statisztikai adatok megismerése iránti igény, mind szélesebb körben kíváncsiak a makro- és mikroszintű társadalmi és demográfiai adatokra.

A teljes körű népszámlálás az egyetlen olyan statisztikai adatforrás, amely képes egy meghatározott időpontra akár országos, akár tetszőleges területi egységre vonatkozó adatokat, adatkombinációkat szolgáltatni a népesség nagyságára, korösszetételére, iskolázottságára, foglalkoztatottságára, a háztartások és a családok összetételére, valamint a lakáskörülményekre vonatkozóan.

A társadalmi érdeklődés előterében állnak a munkanélküliségre, a külföldi munkavállalásra, a vándorlásra vonatkozó adatok. Feltehetően új igényként jelentkeznek a magángazdaság összetételére, a külföldi tőke szerepére, a mezőgazdaság tulajdonviszonyainak átalakulására, a szociális szférára és a nyugdíjasok helyzetére vonatkozó adatok is. Ennek kapcsán szeretnék rámutatni arra, hogy a népszámlálás kiváló összehasonlítási lehetőséget kínál a rendszerváltozás előtti és a rendszerváltozás utáni magyar társadalom viszonyainak összehasonlító elemezésére. Az adatok alapján lemérhetőek lesznek a késő kádári korszak és a megszilárdult polgári demokrácia társadalmának különbségei. Kimutatható lesz a rendszerváltozás hatása a polgárok életkörülményeire.

Tisztelt Országgyűlés! Nem túlzok akkor, ha azt mondom, a népszámlálás lebonyolítását a nemzetközi közvélemény is fokozott figyelemmel kíséri. Az alakulóban lévő szociális Európa és a régiók Európája a Magyar Köztársaságra vonatkozó, más országokkal összehasonlítható népszámlálási adatok iránti érdeklődést érezhetően fokozza. Ezzel kapcsolatban nem elhanyagolható összefüggés, hogy a 2001. évi népszámlálás időpontjára remélhetőleg ismertté válik hazánk európai uniós tagságának kezdete, felgyorsul a magyar gazdaság integrálódása az Európai Közösségbe. A népszámlálás idején már előrehaladott szakaszban lesznek az Európai Unióval való csatlakozási tárgyalások. Így e népszámlálás eredményeit fogják akkor és a későbbi évtizedekben is összehasonlítási alapul felhasználni.

A népszámlálás eredményei tehát rövid és hosszú távon egyaránt befolyásolják a Magyar Köztársaság helyzetét az európai népek nagy családjában. A benyújtott törvényjavaslat erre tekintettel nem csupán a népszámlálás eszmei időpontja körüli aktuális igényeket igyekszik kielégíteni, hanem olyan jellemzőkre és kérdéskörökre is kitér, amelyek hosszabb távon kerülhetnek az érdeklődés homlokterébe. A népszámlálás eredményei így nem csupán a korábbi magyar és a megközelítőleg azonos időpontban megtartott külföldi népszámlálások adataival lesznek összevehetők, hanem kiindulópontul szolgálnak a későbbi évtizedekre is.

Tisztelt Ház! Különös érdeklődésre tarthat számot a népszámlálás azért is, mert az ezredforduló környékén kerül megtartásra, így annak lebonyolítása, programja széles körű érdeklődésre tart számot a szakmai és a laikus közvélemény körében egyaránt. E népszámlálás adatai alapján mindenki reális képet kaphat az ezredforduló Magyarországának társadalmi viszonyairól, népességének összetételéről és lakásviszonyairól.

Tisztelt Képviselőtársaim! Rendkívül jelentősnek tartom a népszámlálás 2001. évi megtartását azért is, mert amint az expozé is kiemeli, az adatgyűjtések olyan témakörökre is kiterjednek, amelyekre a korábbi népszámlálások nem vagy nem teljeskörűen kérdeztek rá. Szeretném nyomatékosítani, hogy ezen adatok ismerete nélkül nem térképezhetők fel teljesen a társadalmi viszonyok. A lakosság iskolázottságára, foglalkoztatási viszonyaira, életkörülményeire, anyanyelvi, nemzetiségi, vallási összetételére, egészségügyi állapotára vonatkozó adatok nélkül nem lehet megalapozott döntés-előkészítésről beszélni az államigazgatásban.

A Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja örömmel üdvözli azokat a garanciákat, amelyek a törvényjavaslatban a személyes adatok védelmével kapcsolatban megjelennek.

(20.40)

Ezek közül - az expozé is kiemeli - a népszámlálások történetében először nem kerül sor a névadatok rögzítésére. Legalább ilyen fontos garanciának tartom azonban, hogy a törvényjavaslat szerint az úgynevezett különleges adatokra - egészségi állapot, vallás, nemzetiség - vonatkozó adatszolgáltatás önkéntes. A törvényjavaslat ezzel is biztosítani kívánja a vallási és lelkiismereti meggyőződés, valamint a nemzetiségi hovatartozás szabad megvallásához való jogot.

Ugyanakkor a nemzetiségi kötődés felmérésekor új lehetőséget is nyújt a népszámlálás. Arra a kérdésre, hogy mely nemzetiséghez tartozónak érzi magát, az összeírt személy anyanyelvétől, nyelvtudásától függetlenül, többes kötődésének megfelelően több, legfeljebb három választ is adhat. A magyaron és a jelenleg 13 Magyarországon honos népcsoportnak elismert nemzetiségen kívül egyéb népcsoport is megnevezhető.

Kérem, engedjék meg, képviselőtársaim, hogy megvilágítsam e lehetőség fontosságát a saját választókörzetem nemzetiségeivel kapcsolatban. Mint ismeretes, a magyarországi szlovének zöme Szentgotthárdon és a környékén lévő hat községben él. Felsőszölnökön működik az Országos Szlovén Kisebbségi Önkormányzat is. Ugyanakkor e tájegységet Vend-vidéknek nevezzük, jelentős számban - főleg az idősek - vendül beszélnek, magukat vendként azonosítják.

Országgyűlési képviselőként nem lehet feladatom annak eldöntése, hogy a vend a szlovéntól független önálló népcsoport-e, vagy csupán a szlovénnak archaikus nyelvjárásáról van szó. Az azonban igen, hogy szót emeljek azért, hogy akár a tájegység neveként, akár egy saját identitással bíró népcsoport azonosításaként a vend elnevezés megmaradjon. Természetesnek mondható, ha a fiatalok a nem fejlődő holt nyelv helyett az iskolában az irodalmi szlovént tanulják, és a szlovén folklórral, a szlovén kultúrával azonosulnak. Ezért üdvözlendő, hogy a hagyományokhoz, a kultúrához való kötődés, az anyanyelv használata újabb, az előbbitől független kérdésben jelenik meg.

Fontosnak tartom azt, hogy az adatfeldolgozás se tömbösítse úgynevezett klasszikus népcsoportokba a 13 kisebbségen kívüli nemzetiségeket, így a sokácokat, a bunyevácokat vagy esetünkben a vendeket. Úgy vélem, a többes identitás megjelölésének lehetősége, mikor nem állítjuk válaszút elé az összeírt személyt, hogy szlovén vagy vend, tekintettel van a hazai és az anyaországbeli hivatalos szlovén szervek érzékenységére is.

Tisztelt Országgyűlés! Az MDF frakciója fontosnak tartja azt, hogy a statisztikai adatok minden illetéktelen befolyástól mentesen kerüljenek összegyűjtésre és feldolgozásra, hiszen csak az ily módon végzett adatgyűjtés képes biztosítani az ország valós állapotának megismerését. Az Európai Unió Magyarországról szóló tanulmányának statisztikával foglalkozó része is kiemelkedő jelentőséget tulajdonít a statisztikai adatgyűjtés függetlenségének. Ezért a törvényjavaslat garantálja a Központi Statisztikai Hivatal és a hivatalos statisztikai szolgálathoz tartozó szervek statisztikai rendszereinek függetlenségét.

A Magyar Köztársaság csatlakozása a már működő, a fejlett nyugati államokat tömörítő szervezetekhez, illetőleg az Európai Unióhoz való csatlakozási szándékunk is megfogalmaz olyan elvárásokat, amelyeknek a magyar statisztikának is meg kell felelnie. Ilyennek tekinthető elsősorban, hogy az Eurostat a valós állapotokat tükröző adatokra minden korlátozástól mentesen tart igényt. Ezért a törvényjavaslat szigorúan körülhatárolt körben lehetővé teszi, hogy egyedi adat, kizárólag statisztikai célból, statisztikai tevékenységet ellátó nemzetközi szervezet részére, az adatszolgáltató írásbeli hozzájárulása nélkül is átadható legyen. Ezen adatok rendelkezésre bocsátása alapvető nemzeti érdekünk, hiszen ezen adatok alapján születnek meg a finanszírozási, területfejlesztési, mezőgazdasági, piacfejlesztési támogatásokról szóló döntések.

Tisztelt Országgyűlés! A Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja a fentiek alapján a benyújtott törvényjavaslatot támogatja, és kéri a tisztelt Országgyűlést, hogy azt szíveskedjék megszavazni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Hozzászólásra következik Tabajdi Csaba képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportjából.

Öné a szó, képviselő úr.

DR. TABAJDI CSABA (MSZP): Kedves Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportja szerint a tervezett népszámlálás megtartása feltétlenül indokolt. De ezt a törvényjavaslatot csak akkor fogjuk elfogadni, ha teljes lesz az összhang a statisztikáról szóló '93. évi törvény, a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló '92. évi törvény és nem utolsósorban a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló '93. évi törvény között, ezek figyelembevételével történik ennek a tervezetnek az elfogadása.

Ugyanis van egy pont, amelyet a magyar szocialisták nem tudnak elfogadni, nevezetesen - amely már ma is többször szóba került - a törvényjavaslat 14. §-a alapján a KSH felhatalmazást kapna, hogy gyakorlatilag bármilyen nyilvántartásból bármilyen személyes adatot egyéni azonosításra alkalmas módon, statisztikai felhasználás céljából átvegyen. Ez a 14. § ebben a tervezetben. Ez ellenkezik a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló '92. évi törvény 1. és 5. §-aival. Ez a törvény ugyanis kimondja azt, hogy a törvény célja annak a biztosítása, hogy személyes adatával mindenki maga rendelkezzen, és eme törvény szerint kivételt csak meghatározott adatfajtára lehet megállapítani.

Ilyen értelemben mi csak akkor fogjuk elfogadni ezt a törvényt, amennyiben megtörténik az, amire az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság előtt az előterjesztő ígéretet tett, miszerint a paragrafust visszavonják, és a részletes vitában a bizottság ilyen irányú módosító javaslatát a kormány elfogadja. Hiszen nem csak ellenzéki oldalról tettük szóvá, hogy rendkívül veszélyesnek tartjuk, hogy az úgynevezett szenzitív adatok esetében - inkább nevezzük különleges adatnak - biztosítva legyen-e a megfelelő adatvédelem. Jelenleg ugyan egyetlen szóbeli ígéret hangzott el, de ez nem elegendő, hogy a különleges adat esetében - nemzeti kisebbségek, vallás, fogyatékosság - az adatszolgáltató dönthet úgy, hogy a kérdésre nem kíván válaszolni. De ezzel nem érik el a kívánt célt, nevezetesen azt, hogy a magyar társadalomnak, a magyar döntéshozóknak objektívebb és egyértelműbb képe legyen ezekről a kategóriákról.

Tisztelt Ház! Ami a kérdés egyik leginkább érzékeny oldalát illeti, ez a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekre vonatkozó felmérés. Rögtön szeretném mondani, hogy jó lenne, ha a törvényalkotó megszabadulna a "nemzetiség" szótól, hiszen már a '93-as törvény behozta azt az eurokonform terminológiát, hogy nemzeti és etnikai kisebbségről és nem nemzetiségről beszél. Rögtön hozzáteszem, a kisebbségi felméréssel kapcsolatosan a magyar szocialisták egyetértenek azzal, hogy legyen világosabb kép és felmérés arról, hogy hányan ítélik úgy, hogy a Magyarországon a kisebbségi törvényben rögzített 13 nemzeti és etnikai kisebbséghez, ahhoz a népcsoporthoz tartoznak.

 

(20.50)

 

Jelenleg e téren teljesen kaotikus a helyzet, nem teljesen megnyugtató - és erre felhívnám Hende államtitkár úr figyelmét -, a jelenlegi törvényjavaslat sem ad megnyugtató választ erre. Miről van szó? Az emberi jogi bizottság ülésén elmondtam, és most is szeretném megerősíteni, hogy amennyiben a nemzeti hovatartozásra vonatkozó kérdést rosszul teszi fel a népszámláló, tulajdonképpen az egész fabatkát sem fog érni. Mire gondolok? Arra, hogy a Magyarországon élő nemzeti és etnikai kisebbségekhez tartozók döntő többsége vallja magát egyszerre magyarnak és az adott kisebbséghez tartozónak. Vagyis ha a kettős vagy a többes identitás bevallására nem lesz lehetőség a kérdőíven, akkor azt kell mondanom leegyszerűsítve, hogy nincs is értelme az egésznek, mert teljesen hamis, fals adatokat kapunk, és tulajdonképpen ellenkezik azzal az alapelvvel, amelyben hatpárti egyetértés volt anno és van jelenleg is, hogy márpedig a szabad identitásválasztás a magyar kisebbségpolitikának egy sarkalatos alapköve. Ezzel a szabad identitásválasztás elvével nem lenne szabad szembe kerülni. Már '89-ben vita folyt a KSH-val, hét hónapig tartó megboldogult miniszterhelyettesi korszakomban a KSH nem fogadta el azt, hogy lehetőség legyen a többes identitás bevallására, kettőre mindenképpen.

Felhívnám az államtitkár úr és a törvényhozó figyelmét arra, hogy '93-ban elfogadtunk egy anonim bevallást, amelynek a törvény mellékleteként volt egy kérdőíve. Ebben a kérdést úgy fogalmazták meg, hogy mely népcsoporthoz tartozónak vallja magát, illetve mely nyelv, kultúra használatát tartja ön fontosnak. Jó, most a népszámlásnál az anyanyelvet és a nemzeti csoporthoz való hovatartozást szét fogják választani, de erre mindenképpen nagyon fontosnak tartom felhívni az államtitkár úr figyelmét.

Ezzel kapcsolatban még szeretném jelezni azt, hogy a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek nem azért nem akarják azt, hogy egyénileg azonosítsák őket, mert ők bujkálni akarnak, hanem a történet arról szól, hogy tudjuk valamennyien a történelmi tényeket. A csehszlovák lakosságcsere nyomán a szlovákok kitelepítését, a Rákosi-korszakban Tito, a láncos kutya miatt a szlovének, horvátok, szerbek meghurcoltatását, a hazai németség felének kitelepítését a Vertreibung idején, a zsidóság holocaust-drámájáról már nem is szólnék. Tehát itt olyan történelmi beidegződések vannak, amelyek nyomán a Hargitai úr vezette ad hoc bizottságban is arra jutottunk, hogy a kisebbségi törvény módosításakor sem tudjuk a regisztrációt bevezetni. Pedig különben jó lenne, hogy ne csak azt tudjuk, kik a kedvezményezettjei mondjuk a kisebbségi törvénynek, hanem azt is, hogy ki az, aki ezzel élhet, és ki az, aki ezzel nem élhet vissza, de jelenleg a kisebbségek akarata ellenére nem tehetjük meg ezt a regisztrációt. Vagyis éppen azért kell az érzékeny adatok védelmét garantálni, hogy minél többen bevallhassák, hogy valamely nemzeti és etnikai kisebbségi csoporthoz tartoznak.

Tulajdonképpen nekem némi gondom van, mert az ördög a részletekben bújik el. Nevezetesen: hogy fog kinézni az a kérdőív, igaz-e, hogy azon egy perforált és elkülöníthető módon lesz a nemzeti kisebbségi csoportokhoz való tartozás, hiszen ez egy nagyon fontos kulcskérdés.

Felvetődött az, hogy ne csak a kisebbségi hovatartozás, hanem az anyanyelv is legyen szenzitív adat. Ezzel kapcsolatosan megjegyezném - bár ezen a késői órán nem akarok szakmai részletekbe belemenni -, hogy a kilencvenes népszámlálásnál nagyságrenddel többen vallották be, hogy kisebbségi nyelvet beszélnek, minthogy kisebbségi csoporthoz tartoznak. Ez is azt mutatja, hogy nagyon erős a magyarsághoz való kötődés a magyarországi kisebbségek esetében.

Tisztelt Ház! Még egy dologra hívnám fel a figyelmet, a "faji eredet" kifejezésre. Ez sajnos a magyar jogi nyelvben rosszul és helytelenül fogalmazódott meg. Isten nyugosztalja Szentágothai professzort, még '92 táján ő hívta fel a figyelmet, hogy mi, emberiség egy fajhoz tartozunk, tehát rossz ez a "faji eredet". Ha már meghonosodott a magyar jogi nyelvben, és helyette elég nehéz újat találni, de ahol lehet, irtsuk ki a szövegből, ezt a rossz dolgot ne ismételjük meg. Ebben Szentágothai professzornak tökéletesen igaza volt, és azt hiszem, hogy ez nem lehet pártpolitikai viták tárgya.

Tisztelt Ház! Jó lett volna, ha a kisebbségek képviselőivel ezt a szövegtervezetet is egyeztetik, bár a történeti hűséghez hozzátartozik, hogy ezt a témát '95-96-97-ben többször vitattuk. De jó lett volna, ha ezt a tervezetet, változatot is látják a kisebbségi vezetők.

Végezetül ezekkel a fenntartásokkal, nevezetesen az érzékeny adatok személyi azonosítására vonatkozó paragrafus kikerülésével a szocialisták támogatni tudják ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Hende Csaba igazságügy minisztériumi politikai államtitkár úr kért szót. Államtitkár úr, önt illeti a szó.

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Tabajdi képviselő úr felszólalásának a nemzeti és etnikai kisebbségek összeírását érintő része késztetett felszólalásra.

Szeretném tájékoztatni az Országgyűlést és ezen keresztül az ország közvéleményét, hogy valóban a népszámlálásról szóló törvény előkészítése során számos ízben volt teljes körű konzultáció a Magyarországon honos 13 nemzeti és etnikai kisebbség választott vezetőivel, akiknek az egyetértését tükrözi az előttünk fekvő szöveg. Meg kell mondanom azt is, hogy a számos egyeztetés után immár ezt a konkrét szöveget is elküldtük véleménykérés céljából a kisebbségeknek.

Ami a kérdőív tartalmát illeti, ezt maga a törvény nem határozza meg, hiszen a törvényjavaslat 16. §-a a kormányt hatalmazza fel arra, hogy rendeletben szabályozza a népszámlálás megszervezésével kapcsolatos feladatokat. Ebbe a körbe tartozik nyilvánvalóan a kérdőív formája és a tartalma is. Természetesen a kormányrendelet is jogszabály, azt is egyeztetni kell. Nyilvánvalóan következik a jogalkotási törvényből, hogy az érintett országos kisebbségi önkormányzatokkal ez a kormányrendelet, benne a kérdőívvel is, egyeztetésre fog kerülni. E tekintetben tehát szeretném megnyugtatni Tabajdi képviselő urat.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy kíván-e még valaki felszólalni. (Senki sem jelentkezik.) Nem kíván. Megkérdezem az államtitkár urat, hogy kíván-e az összes többire válaszolni. (Dr. Hende Csaba: Nem.) Nem kíván az államtitkár úr válaszolni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát a módosító javaslatok házszabályszerű benyújtása érdekében péntek 17 órai hatállyal lezárom. A részletes vitára későbbi ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Soron következik az Országos Ítélőtábla székhelyének és illetékességi területének megállapítása, valamint az igazságszolgáltatás működését érintő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat, valamint az Országos Ítélőtábla és a fellebbviteli feladatokat ellátó ügyészi szervek felállításával, valamint az igazságszolgáltatási reform folytatásával kapcsolatos feladatokról szóló országgyűlési határozati javaslat együttes általános vitájának folytatása és lezárása. Az előterjesztéseket T/1472. és H/1473. számokon kapták kézhez.

Tisztelt Képviselőtársaim! Először az írásban előre jelentkezett felszólalóknak adom meg a szót. Elsőként Gyimesi József képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportjából; őt követi majd Csákabonyi Balázs képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt frakciójából. Képviselő úr, önt illeti a szó.




Felszólalások:   49-131   131-145  Előző      Ülésnap adatai