Készült: 2024.09.23.13:40:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

96. ülésnap (1999.10.22.), 152. felszólalás
Felszólaló Dr. Juharos Róbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 13:52


Felszólalások:  Előző  152  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. JUHAROS RÓBERT (Fidesz): Köszönöm szépen. Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A költségvetés általános vitájának végére tulajdonképpen már nem maradt túl sok dolog, amit még ne mondtak volna el, mégis engedjék meg, hogy - részint kapcsolódva az előttem szólóhoz, talán egy picit annak cáfolatát adva - egy olyan örömhírt jelentsek be itt a vita végén, amely, azt gondolom, mindnyájunk megelégedésére szolgálhat. Kaptam egy olyan KSH-jelentést, amely teljesen friss, és a családtámogatási rendszer konzekvenciájaként talán értékelhető. Idéznék belőle:

"A lakosság természetes fogyása az idén április óta hónapról hónapra csökkent, s kisebb volt, mint az előző év hasonló hónapjaiban" - állapítja meg a KSH a gyorsjelentésében. A halálozások száma 1999 áprilisa óta minden hónapban kisebb, mint az előző év megfelelő hónapjaiban, de nem is ez a fontos, hanem az, hogy augusztusban ugyanakkor már több gyermek született, mint egy évvel korábban. Bár ez még tendenciaként természetesen nem jelenthető be, de azért azt kell mondanom, hogy ez egy olyan fordulópont lehet, amellyel az elmúlt évek során nem volt módunk találkozni, tehát ilyen adatok nem álltak rendelkezésre, nem is állhattak rendelkezésre. Bár még nem szeretném azt megelőlegezni, hogy természetesen ez az előző évi költségvetés következménye, de azt mindenképpen lehet állítani, hogy a polgárok igenis nagyon komoly várakozással állnak a köztársaság parlamentjével szemben.

Azt gondolom, hogy megalapozott ez a várakozás, és nekünk meg kell erősíteni ezt a várakozást, és azt gondolom, a Fidesz-Magyar Polgári Párt által vezetett kormány kijelentheti, hogy bizony szilárdan ki fog állni a családtámogatási rendszer mellett, hiszen nyilvánvalóan nekünk az a feladatunk, hogy minél többször kapjunk ilyen kedvező KSH-jelentéseket, és hogy ebből egy év múlva már a tendenciát is ki tudjuk mutatni. De azért nem ártana, ha egy picit foglalkoznánk az előző évvel is.

Az előző évben nagyon komoly terheket rótt a központi költségvetésre mindaz, amivel nem számoltunk az év elején, ez igaz. Ilyen volt például a téli időjárás, valamint a tavaszi ár- és belvíz miatti védekezés és kárenyhítési feladatok 34,4 milliárdos költségéből az a 24 milliárd forint, amely a központi költségvetést terhelte, majd a Medárd-napi esőzések, a nyári viharkárok nyomainak eltüntetése, ahol a 33,1 milliárd forintos kárból több mint 20,5 milliárd forintot kellett a központi költségvetésnek állnia, és ilyen volt például a háború okozta kár, amelynek a hatása a nemzetgazdaságra 70-80 milliárd körülire becsülhető. Tehát több mint 100 milliárd forint olyan előre nem tervezett kiadás terhelte a központi költségvetést ebben az évben, amelyre nem számítottunk korábban.

Ez a kiadás megfelel hazánk összes munkavállalójának két hónapi személyi jövedelemadójával, és ha egyenletesen szétosztanánk, akkor minden magyar családnak 40 ezer forintjába került volna. Ebből 1000 kilométernyi elavult vasútvonalat lehetett volna felújítani, három teljesen új Duna-hidat lehetett volna építeni, vagy ki lehetett volna másfél havi energiaszámláját fizetni az egész országnak. De még sorolhatnám, hogy mi mindent lehetett volna ebből csinálni. Tehát több mint 100 milliárd olyan kiadás terhelte a költségvetést, amellyel nem számoltunk. Nézzük meg, ennek ellenére a KSH mit mond most, és milyen prognózissal számolhatunk a következő évi költségvetés vonatkozásában.

Az októberben közzétett statisztikai adatok szinte minden előzetes pesszimizmusra - amit elég gyakran hallhattunk részben ellenzéki oldalról, részben magukat függetlennek valló kutatóintézetek részéről - rácáfolnak. Az ipari növekedés gyorsabb volt, a fizetési mérleg jobb volt, a GDP nagyobb volt, mint ahogy azt a legtöbb elemző várta volna. És mintha semmi nem történt volna, a folyamatok úgy alakultak, mint ahogy azt egy évvel ezelőtt a kormány tervezte. A GDP gyarapodása az év végére könnyen elérheti a 4 százalékot, a fizetési mérleg 2,5 milliárd dollár körüli hiánnyal zárhat, pontosan úgy, ahogy azt egy évvel korábban terveztük. Tehát ez a lendületes gazdaság, azt gondolom, kellő alapot adhat egy optimista költségvetés elkészítéséhez.

A magyar gazdaság növekedése kiemelkedő a rendszerváltó országok között. És itt meg kell említeni, hogy immáron harmadik hónapja - itt már trenddel számolhatunk - javul a fizetési mérleg a tavalyi megfelelő időszakhoz képest. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a folyó fizetési mérleg augusztusban, először ebben az évben, többletet mutatott, 140 millió dolláros egyhavi aktívummal, a folyó fizetési mérleg hiánya a nyolc hónap egészében 1214 millió dollárra csökkent. A tőkebeáramlás mértéke 1,94 milliárd dollár volt, ami több mint a duplája a tavalyinak, tavaly augusztus végéig alig 900 millió dollár volt az ilyen típusú tőkebeáramlás, s míg a külföldi adósságszolgálat mérséklődik, a kamatterhek nyolc hónap alatt több mint 200 millió dollárral enyhültek.

További jó hír, hogy a lakossági fogyasztás kimagasló növekedése ellenére csökkent az export és az import növekedési üteme közötti különbség, magyarán lassult az egyensúlyromlás. A legfrissebb adatok tükrében egyre általánosabb az a vélemény, hogy a gazdaság bővülése idén elérheti a kormány prognózisa szerinti 4 százalékos mértéket. Az ipari termelés augusztusban előzetes adatok alapján 9,5 százalékkal, és ha az első nyolc havi átlagot nézzük, akkor pedig 7,4 százalékkal emelkedett év/év alapon számolva.

Nos, azt kell mondanom, kedves képviselőtársaim, hogy innentől kezdve ne beszélgessünk arról, hogy miért kell a következő évi költségvetést pesszimista aspektusból megközelíteni, mert nem tudom elfogadni. Az a helyzet, hogy olyan adatok vannak, amelyek alapján minden optimizmus indokolt, és hitem szerint és nézetünk szerint fogjuk tudni tartani azokat a bevételi előirányzatokkal, amelyekkel a költségvetés számol.

(15.10)

Innentől kezdve - amennyiben az infláció kellően alacsony szinten tud maradni, amely nézetem szerint szintén be tud következni - a kiadási oldal pontosan ezért megalapozott.

Mivel területem a jogbiztonsággal és a közbiztonsággal foglalkozó terület, ezért nyilvánvalóan ezzel kellene hatékonyabban foglalkoznom, és nem az általános gazdasági területtel; ennek vannak avatottabb szakértői is. De azért engedjenek meg egy-két idézetet részben a kormányprogramból, részben pedig a költségvetésből, ami talán ide vonatkozik.

A kormányprogramban rögzítettük, hogy a kormány növelni akarja a rendőrség, a határőrség és a tűzoltóság reagálóképességét, ezért fontosnak tartjuk, hogy a településen a rendszeres járőrszolgálaton túl a folyamatos rendőri jelenlét is biztosítva legyen. Ennek érdekében növeltük, illetve növeljük a rendőrőrsök számát. Arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy számos kritika érte ezt a területet a rendvédelmi szervekkel kapcsolatban, de azt kell mondanom, hogy a számok itt is ellentmondanak minden ellenzéki kritikának. Elsőbbséget adunk azoknak a fejlesztési feladatoknak, amelyek az informatikával, a híradástechnikával, az egységes belügyi vezetékes és vezeték nélküli beszéd- és adathálózatok létrehozásával foglalkoznak, a bűnüldözést segítő adatbázisok korszerűsítésével, valamint a rendvédelmi erők gépjárműparkjának cseréjével kapcsolatosak.

A kormány kiemelt szerepet szánt és szán most is a szervezett bűnözés visszaszorítására, és egyébként szintén kiolvasható a költségvetésből, hogy ez a továbbiakban is prioritást élvez, nemcsak az előző év során. Ugyanígy szükségesnek tartja a kormány a rendőrség, a határőrség és a nemzetbiztonsági szolgálatok, a vám- és pénzügyőrség, valamint az ügyészség közötti információáramlás javítását.

A kormány elhatározott szándéka, hogy visszaszorítsa a közterületeken az erkölcsöt sértő, közfelháborodást kiváltó tevékenységeket. Ezek közé tartozott az, hogy jogszabályt alkottunk a szervezett bűnözésről, jogi eszközökkel is küzdöttünk a prostitúció visszaszorításáért. Most ennek a gyakorlatba történő átültetése fog bekövetkezni, ehhez a megfelelő forrásokat a kormány biztosítja a költségvetésben.

Egy-két tervszámot szeretnék itt ismertetni, hiszen a bűncselekmények áldozatainak és hozzátartozóinak védelmére, segítésére olyan új állami pénzalap jön létre január 1-jétől, amely 350 millió forintos kiadást jelent. 152 kistérségi okmányirodát hoz létre a Belügyminisztérium. Itt a személyi okmányok kiadása a rendőrségtől az önkormányzatokhoz fog átkerülni; és folytatódik a régi személyi okmányok cseréje is, amely jelentősen terheli a költségvetést: 9,1 milliárd forint az előirányzat. 1 milliárd forintot fordít a BM a tűzoltóság teljes védőruházatának lecserélésére, és kilenc jól felszerelt műszaki központ is létre fog jönni. Nagyon komoly feladat - aminek a költségvetés egyébként eleget tesz - a schengeni információs rendszer továbbfejlesztése. Ez 2,5 milliárd forinttal fogja terhelni ebben az évben a költségvetésünket, míg a Nemzetközi Bűnügyi Információs Központ kiépítése 150 millió forintos fejlesztést tesz indokolttá.

Olyan új rendszer kerül bevezetésre, amelynek a költsége szintén 1 milliárd forint körül van, és amely a közlekedési szabálysértések területén bevezeti az előéleti pontrendszer informatikai hátterét, ahhoz, hogy ez az előéleti pontrendszer működni tudjon. Azt gondolom, hogy ismerve a közúti balesetekben elhunytak és megsérültek tragikus számát, ennek a pontrendszernek a bevezetése mindenképpen indokolt.

Szóltam már a szervezett bűnözéssel kapcsolatos harc költségvetési kihatásáról. Itt közel 1,5 milliárd forintos keretösszeg került elkülönítésre egyéb működési célú támogatásra, de azt mindenkinek tudnia kell, hogy alapvetően ez a keretösszeg a rendőrség jogszabályban meghatározott új és elsősorban a szervezett bűnözés elleni feladataink fedezetéül szolgál. Elsősorban itt fogjuk biztosítani mindazokat a költségeket, amelyek új feladatokat jelentenek a rendőrség számára.

Nagyon kemény kritika érte elsősorban Kóródi Mária képviselő asszony részéről az igazságügyi területet, ami azért lep meg, mert 38,6 százalékos támogatásnövekedési mérték mellett nem tudom, hogy miről beszélünk. Több, mint 8 milliárd forinttal nő az Igazságügyi Minisztérium költségvetési fejezete! Olyan komoly tételek is szerepelnek benne, mint a közösségi joganyag fordítása 300 millió forinttal, ami szerintem nagyon-nagyon fontos kérdés, hiszen alapvető jelentőséggel bír hazánk EU-csatlakozása vonatkozásában. És azt gondolom, hogy vannak benne olyan fontos tételek is, mint például a cigányság életkörülményeinek, társadalmi helyzetének javítására fordítandó 170 millió forintos tétel. Itt tehát mindenképpen azt kell mondani, hogy azok a vádak, amelyek érték a kormányt és a költségvetés tervezetét, nem megalapozottak.

Repetitio est mater studiorum - mint ahogy ezt a latinok mondták. Engedjék meg, hogy ismételten azt a pascali idézetet ajánljam az önök figyelmébe: "Helyes, ha engedelmeskedünk annak, ami igazságos, szükséges, hogy engedelmeskedjünk annak, ami erősebb. Az igazság erő nélkül tehetetlen, a hatalom igazság nélkül zsarnoki. Egyesítenünk kell tehát az igazságot az erővel, és evégből arra kell törekednünk, hogy ami igazságos, az erős legyen."

Kérném önöket, hogy ennek a gondolatnak a jegyében támogassák a kormány költségvetés-tervezetét. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  152  Következő    Ülésnap adatai