Készült: 2024.09.22.09:29:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

74. ülésnap (1999.06.01.), 336. felszólalás
Felszólaló Dr. Gógl Árpád (Fidesz)
Beosztás egészségügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 4:51


Felszólalások:  Előző  336  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GÓGL ÁRPÁD egészségügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A másik egészségügyet érintő törvény az a '97. évi CLIV. törvény, amely az egészségügyről szól.

A bizottságok megtárgyalták a beérkezett módosító és kapcsolódó módosító javaslatokat, és néhány bizottsági módosító javaslat is született. Az általános és részletes vita során elhangzottak és a mintegy 70 módosító indítvány többsége ugyanazt a néhány rendelkezést érintik, és elhangzásuk, illetve benyújtásuk már az általános vitára való alkalmasság bizottsági vitája alapján is előre feltételezhető volt. Ehhez társult még a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület - a törvény módosítására vonatkozó - állásfoglalása is. Jól érzékelhető, hogy a megszületett módosító indítványok jelentős része is ezen állásfoglalás tartalmát tükrözik.

Négy olyan témát szeretnék röviden érinteni, amely a fő területe volt vitáinknak, és a bizottsági viták, szakmai viták végül is elfogadható megoldásra jutottak.

Ezek egyike a különböző korlátozó módszerek törvényi szabályozását érintette, azaz a döntéshozatal írásbeli rögzítettségét a betegellátás kapcsán. A kapcsolódó módosító javaslatok végül is ezt feloldották, hangsúlyozva azt, hogy ez szakmai kérdés, és ezért természetesen az ellenőrzést és annak eredményét az egészségügyi dokumentációban rögzíteni kell.

A második ilyen kérdéskör volt a hozzátartozók joga a dokumentációba való betekintésre. Ez az a kérdés, amely talán a legélesebb vitát váltotta ki, de végül is a javaslat pontosan rögzíti, hogy az egészségügyi dokumentációból a beteg hozzátartozója számára pusztán a beteg életének és egészségének megóvásával kapcsolatos adatok férhetők hozzá. Ez az, amit a kezelőorvossal történt szakmai konzultációnak megfelelően kell végezni.

Hosszú vita folyt arról is, hogy az egészségügyi intézményekben melyek azok a területi ellátási kötelezettség nélküli ellátóhelyek, ahol etikai bizottságot kell létrehozni. Hosszas mérlegelés után egyetértettünk azzal, hogy az ilyen intézményekben ugyan nem kötelező a létrehozása, de a betegjogok érvényesülése és az orvosi etika érdekében mindenképpen célszerű az etikai bizottságok működtetése.

Nem tudtuk támogatni azokat a javaslatokat, amelyek arra irányultak, hogy a kórházi felügyelőtanácsokban egyharmad arányban a helyi és a környező területi önkormányzatok küldöttei is részt vegyenek. Nem tudtunk egyetérteni ezzel a javaslattal egyrészt azért, mert az új egészségügyi törvény eredeti koncepciója szerint a létrejövő felügyelőtanácsok nem a tulajdonosi érdekképviselet gyakorlásának szervei, hanem az ellátottak és az ellátók, vagyis a betegek és az egészségügyi dolgozók bevonásával létrejövő konzultatív tanácsadó testületek. Egyébiránt emlékeztetni szeretném képviselőtársaimat, hogy az eredeti törvényi rendelkezés értelmében is a felügyelőtanács állandó meghívottja a tulajdonos önkormányzat képviselője.

Ez a négy terület az, amit ki akartam emelni.

Vannak még javaslatok, amelyek most szavazásra kerülnek, melyek érintik a donorszolgáltatás kérdését.

 

(20.10)

 

Nagyon összetett kérdésről van szó, és hosszú vita eredményeként kialakult álláspont kerül önök elé. Köszönöm képviselőtársaimnak és az érdeklődő civil szervezeteknek az elmélyült szakmai vitát, azt az elmélyült szakmai vitát, melynek eredményeképpen többségében együttes erővel kidolgozott szabályokkal tehetjük jobbá az 1997. évi új egészségügyi törvényt.

Köszönöm szíves figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  336  Következő    Ülésnap adatai