Készült: 2024.09.19.22:17:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

215. ülésnap (2001.06.12.),  203-208. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 6:46


Felszólalások:   197-202   203-208   209-215      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Képviselő úr tehát elfogadta a miniszter úr válaszát.

Tisztelt Képviselőtársaim! Herényi Károly, a Magyar Demokrata Fórum képviselője, interpellációt nyújtott be a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszterhez, "Mi lesz veled, M7-es?" címmel.

Képviselő urat illeti a szó.

 

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Balatonföldvár, Kőröshegy, Szárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Boglár, Fonyód polgárainak első ízben 30 esztendeje tettek ígéretet arra, hogy az M7-es autópályát a Balaton déli partján továbbépítik. A fejlesztés szükségességéről kár szót ejteni, nincs olyan ember, aki a továbbépítéssel ne értene egyet. Mégis 30 esztendeje az ígéret ígéret maradt.

Autópálya ugyan nem épült, de sok-sok pénzért számos terv készült, különösen Balatonföldvár és Kőröshegy térségéről. Sajátos hely ez, gyönyörű, de komoly építészeti leleményességet igénylő tája a Balatonnak. Nyakas magyarok lakják a vidéket, akik védik szülő- és lakhelyüket. Nem hagyják, hogy a gyönyörű tájon sebet ejtsenek, úgy védik szűkebb hazájukat, mint ahogyan mi védtük a Duna vidékét a vízlépcsőépítés ellen.

Kitartásukat siker koronázta, hiszen a Nemzeti Autópálya Részvénytársaság, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium szakemberei végül is elfogadták érveiket, és a legeurópaibb megoldás, a V-jelű tervváltozat mellett döntöttek. Csak megjegyzem, hogy a V-változatot a helybéli lakosok és az önkormányzatok 1993-ban már elfogadták. Azóta, illetve a legutolsó V-változat jóváhagyásáig több mint 30 tervváltozat készült.

A napokban az engedélyeztetési eljárás során újabb akadály merült fel. Most a Somogy Megyei Erdőfelügyelőség nem hajlandó a szükséges hozzájárulásokat megadni. Környezetvédelmi, erdővédelmi szempontokra hivatkozva, egy korábbi, a lakosság által elvetett M-jelű változat megépítését szorgalmazzák, sőt az engedélyeztetési eljárást másfél-két hónappal ezelőtt le is állították.

Tisztelt Államtitkár Úr! Az idő halad, a türelem fogy. Tavaly nyáron civil fórum alakult a továbbépítés érdekében. A forgalom nő, a balesetek száma növekszik, egyre több turista pártol el a Balatontól a tarthatatlan közlekedési állapotok miatt.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mint az erdőfelügyeletet felügyelő minisztérium felelős tisztségviselőjét kérdezem, meddig kell tűrnünk a hivatalok packázásait. Mikor kezdődhet el, mint a vidékfejlesztés igen fontos eszköze az M7-es gyorsforgalmi út továbbépítése Zamárditól az országhatárig?

Várom államtitkár úr válaszát. (Taps az MDF soraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Képviselő úr interpellációjára Kékkői Zoltán földművelésügyi és vidékfejlesztési politikai államtitkár úr válaszol. Államtitkár úr!

 

KÉKKŐI ZOLTÁN földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az ön interpellációjában a lakosság elégedetlenségére hivatkozva az M7-es autópálya építését sürgette, és ennek egyik fő akadályaként az erdészeti hatóság eljárását jelölte meg.

 

(16.20)

 

Az autópálya-építésnek már hosszú évek óta vitatott pontja a Zamárdi-Kőröshegy közötti szakasz nyomvonalának kijelölése, mivel e területen természeti értéket is hordozó erdőállomány helyezkedik el.

A tervezők több nyomvonalváltozatot vizsgáltak és terjesztettek elő. Az úgynevezett "M" jelű, az erdőt lényegileg elkerülő változathoz az elmúlt év őszén az erdészeti hatóság hozzájárult. Ez év elején anélkül, hogy az "M" jelű nyomvonalváltozatot visszavonták volna, a környezetvédelmi felügyelőséghez benyújtásra került engedélyezésre az úgynevezett "V" jelű, völgyhidas nyomvonalváltozat. Ehhez az erdészeti hatóság mint szakhatóság, tekintettel arra, hogy egy nyomvonalváltozathoz már hozzájárult, nem adta meg a hozzájárulást. Ezért az eljáró hatóság, a környezetvédelmi felügyelőség nem zárta le az eljárást. Ez volt a helyzet akkor, amikor képviselő úr beadta az interpellációját.

Az engedélyezési eljárás tehát nem az erdészeti hatóság miatt lassult le, hanem azért, mert a környezetvédelmi hatóság az eljárást felfüggesztette. Az ügy jelenlegi állásában az FVM részéről jogszerű beavatkozásra nincs lehetőség. Időközben azonban a Nemzeti Autópálya Rt. visszavonta mind az "M", mind a "V" jelű változatot is, azzal, hogy a "V" jelű változat áttervezésre kerül. Az áttervezés az ott élő lakosságot nem érinti.

Ismételten megkereste az eljáró környezetvédő hatóság az erdészeti szakhatóságot a nyomvonal engedélyezése tárgyában, melyhez az erdészeti hatóság szakhatósági hozzájárulását megadta.

Az új, átdolgozott "V" jelű változat környezetvédelmi hatástanulmányának véleményezése és elfogadása a környezetvédelmi hatóságnál is jelenleg folyik. Így az interpellációban elhangzottak már nem aktuálisak, és megígérhetem képviselő úrnak, hogy amennyiben az eljárás során a későbbiekben az FVM ügydöntő szerepbe kerül, az erdőterület igénybevételének közérdekűségét vizsgálva fog döntést hozni.

Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypárti képviselők padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr, a válaszát. Megkérdezem Herényi Károly képviselő urat, elfogadja-e az államtitkári választ.

Képviselő úr?

 

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Örömmel hallgattam válaszát, és természetesen elfogadom. Nagyon remélem - és az ott lakó Balaton-parti polgárok nevében adok hangot reményemnek -, hogy végre ez a hosszú egyeztetési szakasz lezárul, és végre továbbépülhet az autópálya.

Nagyon ígéretes és örvendetes, ami a meglévő szakasz felújítását illeti, hiszen a Balaton-partról közlekedve sokan tudjuk bizonyítani, hogy ilyen szervezetlen autópálya-felújítás még nemigen fordult elő. Nagyon reméljük, hogy az évtized közepén már gyorsforgalmi úton autózhatnak a Balaton-parti polgárok is, akik Horvátországba igyekeznek.

Köszönöm válaszát, és elfogadom.

 




Felszólalások:   197-202   203-208   209-215      Ülésnap adatai