Készült: 2024.09.24.19:02:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

223. ülésnap (2001.09.06.),  123-131. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita folytatása és lezárása
Felszólalás ideje 39:19


Felszólalások:   84-122   123-131   131-149      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Folytatjuk a munkát. Soron következik a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitájának folytatása és lezárása. Az előterjesztést T/4570. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/4570/1-7. számokon kapták kézhez.

Most az írásban előre jelentkezett felszólalóknak adom meg először a szót, a napirendi ajánlás szerinti 10-10 perces időkeretben.

Az írásban előre jelentkezettek közül, ha jól látom, egyedül Kökény Mihály van itt; sem Csizmár Gábort, sem Csiha Juditot nem látom az ülésteremben, úgyhogy elsőként megadom a szót Kökény Mihálynak; és ha közben a többiek nem érkeznek be, akkor őt majd Lezsák Sándor fogja követni, a Demokrata Fórum részéről.

 

DR. KÖKÉNY MIHÁLY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Asszony! Ebben az évben lett százéves a honi gyermekvédelem, és amikor az a megtiszteltetés ért, hogy 1997-ben népjóléti miniszterként előterjeszthettem a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényjavaslatot, akkor nem kevés elfogódottsággal tettem ezt. Úgy tűnt akkor, hogy gyermekek ügyében a tisztelt Ház közel százévenként alkot egy új, átfogó törvényt, s örömmel tapasztalom a mostani törvénymódosítás okán, hogy ez a tradíció megtörni látszik, mert az Országgyűlés talán többször és több figyelmet szentel a magyar gyermekek ügyének.

Az akkori javaslat legfőbb üzenete az volt - és tulajdonképpen ennek a jelenlegi módosításnak is az -, hogy a gyermekek érdeke mindenekfelett. Másképp fogalmazva: nincs olyan érdek, amelyet bárki a gyermekek érdeke elé helyezhet. És amennyiben ezt a mostani munkánkban is célkitűzésnek tartjuk, ennek rendeljük alá munkánkat, akkor nem térünk le az 1997-ben kijelölt helyes útról. Ugyanakkor meg kell jegyeznem, hogy amíg a szaktárca költséges rádióreklámokkal ünnepelte a magyar gyermekvédelem centenáriumát, nem tett elég intézkedést, nem biztosított elég anyagi feltételt a négy évvel ezelőtt alkotott törvénnyel létrehozott új intézmények létrehozására.

A gyermekjóléti szolgálatok sok helyen formálisan jöttek létre, családi napközik minimális számban működnek, s bizony a családok átmeneti otthonaiban sincs több, mint 750 férőhely az országban. Tehát a szép szavakat lassan követik tettek, s az önkormányzatok nem kapnak megfelelő forrást a törvényi előírások megvalósításához, és ez bizony baj, mint ahogy szóvá tettük a szociális törvény esetében is már ma délelőtt. Mert az önmagában korszerű szemléletű törvény végrehajtása nagyon nagy terhet ró a működtető önkormányzatokra, hiszen a kicsi, családias intézményrendszer sokszor drágábban működtethető, mint a 150-200 férőhelyes mamut intézmény. Évek óta visszaköszönő probléma ez, és csak példaként jegyzem meg, hogy a fővárosi önkormányzatnak a gyermekvédelmi intézmények működéséhez a normatíva háromszorosát kell hozzátennie, hogy a szakmai feltételeknek megfeleljen.

Tehát a valóság és az elvárások között nyílik az olló, és bizony úgy érzem, a tervezett módosítás kicsit erősíti ezt a tendenciát, hiszen további feladatokat ad az intézményeknek anélkül, hogy a forrásokat láthatnánk.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Surján képviselőtársam említette hozzászólásában, hogy annak idején tizenkét éves előkészítés után került a parlament elé a törvényjavaslat, amelyhez több mint ötszáz módosító javaslatot nyújtottak be a képviselők, és '97-ben ennek a felét elfogadtuk. Jól látta képviselőtársam ezt a mozzanatot, a konszenzusra törekvés mozzanatát, de azért szeretném teljessé tenni a képet: 1994-ig a szekértáborok megosztottsága rontotta a javaslat esélyét, és nem kevés verejtékes munka árán sikerült ezeket az ellentéteket feloldani.

 

 

(15.20)

 

Annak idején 1997-ben nem azt vizsgáltuk, mely párt képviselői nyújtottak be módosító indítványokat, hanem azt, hogy előreviszi-e a közös munkát vagy nem. Azt remélem, hogy ennek a javaslatnak az esetében ez a hagyomány él tovább, tehát hogy az előterjesztő hasonló nyitottsággal és konstruktivitással fogadja majd a módosító indítványokat.

Hadd szóljak néhány részletkérdésről is! Az egyik, amiről már szó esett a vezérszónoki körben, a védőnői kar helyzete, szerepe a gyermekek védelmében. Itt is felhívom a figyelmet az interdiszciplináris, ha úgy tetszik, ágazatokat összefogó feladatkörre. Az Európa-szerte irigyelt és nagy történelmi tradíciókkal bíró védőnői karunk talán több figyelmet és méltányosabb közelítést is igényel, hiszen nincs még egy olyan szakmai réteg rajtuk kívül, amely ilyen komplex tudással és szemlélettel közelíthetne a családokhoz. Azt gondolom, hogy ugyan van egy sajátos versengés a védőnőkért a tárcák között, de a szakmai feladatok egyensúlyban tartása bizony kormányzati, sőt politikai felelősség is, és akkor várhatunk hatékonyabb munkát a védőnőktől, ha a feltételeiket lényegesen javítjuk. Úgyhogy szeretném újra felhívni a figyelmet arra, amit már Szabó Sándorné képviselőtársam vezérszónokként elmondott, hogy egy önálló szakmai kamara létrehozása indokolt lehet.

Az előterjesztő is fontosnak tartja a gyermekek jogainak védelmét szolgáló eszközök erősítését, és ezzel összefüggésben gyermekjogi képviselőket kíván beállítani. Azt látom, hogy ez a megoldás csak sokasítja a szereplőket, de érdemi megoldást nem jelent. Gondoljuk végig, hogy van gyámi tanácsadó is, és most lenne gyermekjogi képviselő is, a kettő között pedig vannak komoly átfedések. Nem eléggé világos a gyermekjogi képviselőnek az ombudsman intézményéhez való kapcsolata sem. Mindkettő hasonló feladatkörrel és kompetenciával rendelkezik, de szervezete, függelmi viszonyai mégis mások. Tehát azt gondolom, szükséges lenne megfontolni, hogy a gyermeki jogok védelmezésére az Országgyűlés szakombudsmani intézményt állítson fel.

Tisztelt Országgyűlés! Általában is elmondható, hogy a tervezet túl sok párhuzamos feladatot ad különböző intézményeknek, ami esetenként kompetenciazavarokat eredményezhet. Például családgondozást végez a gyermekotthon, a tegyesz, a gyermekjóléti szolgálat, sőt esetenként a nevelőszülő is, ami önmagában abszurd, hiszen a nevelőszülő és a vér szerinti szülő ellenérdekelt. A gyakorlatban éppen az okozza a problémát, hogy a nevelőszülő megakadályozza a vér szerinti szülővel a kapcsolattartást. Gondot jelent az is, hogy a családgondozásra hivatott szervezetek tevékenysége ugyanarra a körre terjed ki, és előfordulhat, hogy a sok bába között elvész a gyerek vagy a család. Erre a lehetőségre a közeli múltban történt eset a bizonyíték, amikor elvettek egy gyereket az őt hét éve gondozó nevelőszülőtől, mert a családgondozásra hivatott szervezetek különbözőképpen ítélték meg a nevelőszülőt és a vér szerinti családot. Tehát azt gondolom, hogy ezekre a példákra figyelemmel érdemes végiggondolni, hogyan lehet a párhuzamosságokat kiküszöbölni a tervezetből.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az eredeti javaslat előterjesztésekor és ma is azt gondolom, hogy a gyermekek védelméről szóló törvénynek a jogok érvényre juttatása mellett szolgálnia kell a szegénység, a gyermekszegénység elleni küzdelmet. Nem lehet nyugodt egyetlen képviselő lelkiismerete sem, amíg mindennap hallunk tudósítást éhező és nélkülöző gyermekekről. Hogy van tennivalónk, mi sem jelzi jobban, hogy a gyermekétkeztetés kedvező díjait sem tudják családok százezrei kifizetni. Mi abban partnerek vagyunk, hogy a törvényjavaslat terjessze ki az ingyenes étkeztetést. Véleményem szerint azonban bőkezűbb és a gyermekek szélesebb körét érintő megoldások is szóba jöhetnek.

Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Örülök annak, hogy a gyermekek, a jövő nemzedék ügye a parlamentben ismét a tárgyalás napirendjén van. Azt sajnálom, hogy kevesen vagyunk erre kíváncsiak a plenáris ülésen, de bármilyen javaslatot is fogadunk el, egy dologban biztosak lehetünk: a jövő nemzedék minden befektetést és ráfordítást megér, amennyit csak lehetőségeink biztosítanak, és soha azt nem állíthatjuk, hogy ennél több már nem kell. Azt remélem, hogy a törvénymódosítás részletes vitája során a kormányzat nyitott lesz számos apró pontosító, de konstruktív ellenzéki javaslat iránt is, mert ezzel bizonyíthatja leginkább, hogy valóban a gyermekek érdekeit tekinti a legfontosabbnak.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP padsoraiban.)

 

ELNÖK: Az imént pontatlanul mondtam, írásban jelentkezett korábban Béki Gabriella képviselő asszony is, csak az én listámon kicsit hátrébb szerepelt, mert ő már ismételt felszólaló. Elsőként tehát most neki adom meg a szót; őt követi majd Csáky András, majd azt követően jön Lezsák Sándor. Ez a további felszólalók sorrendje. Béki Gabriella képviselő asszonyt illeti a szó.

 

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Köszönöm, elnök úr. Azt gondoltam, hogy az először szólók még előttem vannak és utána következem, de köszönöm a lehetőséget.

Valóban, már június 13-án a törvényjavaslattal kapcsolatban egyszer megszólaltam, de tekintettel arra, hogy az általános vita még folyik, szeretnék néhány általános vitába illő gondolatmenetet hozzáfűzni. Ma délelőtt a szociális törvény vitájával foglalkoztunk, és én ott a bentlakásos ellátásra szorulókkal kapcsolatban mondtam el azt a sajátos helyzetet, hogy milyen érdekellentét feszül a helyi önkormányzat és a megyei önkormányzat között. Hogy tudniillik a helyi önkormányzatnak mint alapellátási kötelezettséggel rendelkező önkormányzatnak valahol érdekeltsége megszabadulni attól, aki ellátásra szorul, hiszen fizetési kötelezettsége a bentlakásos intézménybe, szakellátásba irányítottal kapcsolatban már nem lesz.

Azért idézem ezt ide, mert kicsit hasonlatos érdekellentétet érzékelek a gyermekvédelemben is, ami régi keletű, és amit sajnos ez a '97 óta hatályban lévő gyermekvédelmi törvény sem tudott érdemben megváltoztatni szemléletben. Ellátási kötelezettsége a helyi önkormányzatnak van a veszélyeztetett gyermekekkel kapcsolatban; anyagi is, hiszen fizetik a kiegészítő családi pótlékot, folyósítják számukra, és ellátási kötelezettsége is van. E törvénynek hallatlan nagy érdeme eredetileg az volt éppen, hogy létrehozta országos hálózatként a gyermekjóléti szolgálatokat, amelyek prevenciós szemlélettel, illetve a veszélyeztetett gyermekek esetében tanácsadással, mindenféle, a szülőnek nyújtott segítséggel próbálták megakadályozni, megelőzni, hogy kiemeljék a gyermeket a családból.

Azt gondolom, az a tapasztalat Magyarországon, hogy tulajdonképpen igazán veszélyeztetett gyermek esetében, ha a folyamat oda eljut, hogy kiemelődik a gyerek a családból és a szakellátás gondjaira lesz bízva, az önkormányzat tulajdonképpen fellélegzik, megkönnyebbül. Az önkormányzat nem érdekelt abban, hogy a veszélyeztetett gyermeket igazán a családban tartsa. Azt gondolom, hogy egy ilyen általános vitában kicsit értékelni kellene mindazt, ami itt ellátórendszer vonatkozásában kiépült az elmúlt négy évben.

 

(15.30)

 

Általában büszkén szólnak a jelentések arról, hogy a gyermekjóléti szolgálat tulajdonképpen milyen nagy arányban kiépült, hogy a 3200 település jó része be van kapcsolva ebbe a szolgáltatási rendszerbe. Papírforma szerint ez valóban így igaz, gyermekjóléti szolgálatot, mintegy kötelező feladatot kipipálnak az önkormányzatok jelentős százalékban, de ha a dolog minőségét nézzük, hogy tényleg kik azok, akik a gyermekjóléti szolgáltatást biztosítják, hogy milyen konstrukcióban van ez a szolgálat felkínálva a rászorulóknak, akkor már nem olyan rózsaszín a kép. Az a tapasztalat, hogy nagyon sok helyen - és éppen inkább a kistelepüléseken vagy a kistelepüléseken gyakrabban - olyan kényszermegoldások születtek, ahol a gyermekjóléti szolgálatot második, harmadik - részmunkaidőben ellátott - feladatként kapja meg valaki pluszteherként, valószínűleg speciális szakirányú végzettség nélkül, igazán sokat érdemben befolyásolni, segíteni a családokon nem tud. Azt gondolom, nagyon fontos lenne, hogy a dolog minőségére, a minőség javítására odafigyeljen a tárca, és ennek érdekében forrásokat biztosítson.

Egy másik nagyobb témakör - ami most került be a törvénybe, amit részben érintettem már első megszólalásom alkalmával is - a nevelőszülői jogviszony kérdését érinti, hiszen ez eredetileg törvényi szinten nem volt szabályozva, csak rendeleti szinten. Éppen ombudsmani igényre - azt gondolom, ombudsmani igényre - került be most ebbe a javaslatcsomagba egy túlságosan részletező kidolgozása ennek a kérdéskörnek. Mondom, túlságosan részletező sok tekintetben, amikor gyakorlatilag a munka törvénykönyvéből kiolvasható passzusokban, részletekben szabályozza a járó szabadságot, a végkielégítést, a jutalmat s a többi, miközben alapvető dilemmák megmaradnak ebben a rendszerben. Nem érzékletes, hogy a nevelőszülők és a hivatásos nevelőszülők között tényleg milyen tartalmi különbség van, vagy ha az valamennyire... - hiszen mind a két esetben egy kötelező tanfolyam elvégzésére, hivatásosnál speciális végzettségre van utalás; de végképp nem érzékelhető, hogy a hivatásos nevelőszülő és a speciális hivatásos nevelőszülő között milyen érdemi különbséget feltételezzünk. Hogy egy negyedik fogalmat is bekapcsoljak ebbe a csoportba, a törvény több helyen beszél a helyettes szülőről is, és végképp összemosódik a jogviszony kifejtésénél, hogy a helyettes szülő és a nevelőszülő között milyen érdemi differenciák vannak.

És végül szeretnék szóba hozni egy olyan kérdést, amiről az általános vitában - nyilván azért, mert a törvényjavaslat meglehetősen nagy terjedelmű, nagyon szerteágazó területeket érintő paragrafusok, több mint száz paragrafus szerepel benne - eddig kevesebb szó esett, vagy talán nem is érintette senki. Ez a bölcsődék kérdése. A bölcsődék szakmai érdekképviseleti szerve egyfelől örül annak, hogy nevesítve szerepelnek a törvényben, másfelől viszont kevésnek érzi azt, amit a bölcsődékkel kapcsolatban a törvényjavaslat tartalmaz. Előrelépésnek értékelhetnénk, hogy települési mértékek, nagyságok szerint teszi kötelezővé a különböző ellátóformák működtetését a törvényjavaslat, így például kifejezetten bölcsődékre az szerepel a törvényben, hogy 10 ezer lakos feletti nagyságú településnél kötelező bölcsőde létrehozásáról gondoskodni.

Azt gondolom, hogy nem lenne szerencsés, ha hasra ütésre próbálnánk mérlegelni, hogy hol érdemes meghúzni a határt, de egészen bizonyos, hogy bölcsődei ellátásra a 10 ezernél kisebb lélekszámú települések esetében is nagyon komoly igény lehet, nagyon komoly igény jelentkezhet; hogy egészen kis önkormányzati települések esetében fantasztikusan fontosan szerepet tudna, tudhatna betölteni a bölcsőde, ha lenne olyan kötelezettsége az önkormányzatoknak, hogy erre gondoljanak és csináljanak ilyet.

Ezért én a magam részéről nyújtok be olyan módosító indítványt, amely hozzányúl ehhez a kérdéshez - hiszen ma a bölcsődék száma nem több vagy nagyságrendileg közel 500, a települések száma pedig 3200 -, hogy az a családi napközi, ami alternatívaként megfogalmazódik a törvényben, talán 30 van az országban, semmiféle szempontból nem alternatívája annak, amit a bölcsődei ellátás szaktudásban, minőségben nyújtani tud. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Következésképp indokoltnak látjuk, hogy ezt a településszerkezettel való összefüggést újragondolja az előterjesztő. Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Csáky András képviselő úrnak, Magyar Demokrata Fórum.

 

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Államtitkár Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Demokrata Fórum képviseletében a tavaszi ülésszak végén, az általános vita első körében Lezsák Sándor már részletesen kifejtette a Magyar Demokrata Fórum támogató véleményét az előttünk fekvő törvénytervezetről. Én csupán néhány momentumra szeretném ismételten, illetve újólag fölhívni a figyelmet.

Az egyik momentumot Kökény képviselőtársunk is elég részletesen tárgyalta, és én úgy vettem ki a hozzászólásából, hogy támogatólag beszélt a törvényjavaslatnak arról a részéről, mely a gyermekvédelemben, a gyámügyben dolgozók megbecsülését illeti. Hiszen tudjuk mindannyian, hogy a társadalom elsősorban a sikeres és a jómódú embereket ismeri el, becsüli meg, a sajtó ezeket a személyeket sztárolja elsősorban; és azokat, akik a rászorulóknak segítenek, akik a leszakadók életét teszik elfogadhatóbbá, sajnos nem mindig illeti kellő tisztelet. A gyermekvédelemben, családsegítésben dolgozók nehéz munkájának nemcsak anyagi elismerése maradt el hosszú idő óta, hanem az erkölcsi elismerés is. A Magyar Demokrata Fórum örömmel és egyetértéssel üdvözli, hogy a törvénymódosítás legalább az erkölcsi megbecsülést kimondja akkor, amikor, idézek a törvényjavaslatból: a gyermekjóléti és gyermekvédelmi rendszerben foglalkoztatottakat megilleti az a jog, hogy személyüket megbecsüljék, emberi méltóságukat és személyiségi jogaikat tiszteletben tartsák, tevékenységüket értékeljék és elismerjék. Meggyőződéssel olvasom e sorokat, valóban megérdemlik, és bízunk benne, hogy nem csupán az erkölcsi, hanem minél hamarabb a megfelelő szintű anyagi elismerés ideje is el fog jönni.

Igen fontos a megbecsülés mellett a védelem is; a büntetőjogi védelem szempontjából közfeladatot ellátó személynek minősülnek a nevelőszülők, nevelőszülői tanácsadók, a gyámok, gyámi tanácsadók, nevelők, gyermekfelügyelők, családgondozók, utógondozók, általában mindazok, akik a gyermekkel, fiatal felnőttel közvetlen kapcsolatba kerülnek a családgondozás, utógondozás során.

 

 

(15.40)

 

 

Sajnos erre az intézkedésre szükség van. A gyermekvédelmi törvény módosítása a gyermekek ellátási kötelezettségei között kiemelt hangsúlyt helyez az egészséghez való jog biztosítására. Sajnos a gyermekek védelmének gyakran egyik oka az, hogy egészségükre veszélyes környezetben nőnek fel; különösen nagy baj ez a csecsemők, kisgyermekek esetében, akiknél helyrehozhatatlan egészségkárosodás is bekövetkezhet. A korai fejlesztés, az egészséges környezet biztosítása nem oldja meg a veszélyeztetett gyermekek helyzetét, de legalább enyhíti az egész életre szóló problémáikat.

A csecsemőkor kiemelt szerepe miatt különösen örömmel üdvözöljük az örökbeadás lehetőségének könnyítését. A javaslat ezt egyrészt azzal teszi meg, hogy pontosítja a szülői kapcsolattartás meghatározását, másrészt azzal, hogy az átmeneti védelembe vett kisgyermek helyzetét a korábbi egy év helyett félévente kell felülvizsgálni.

Sajnos ma több ezer olyan gyermek él Magyarországon gyermekotthonban, aki nem magyar állampolgár, akiknek hozzátartozóiról semmit sem tudunk. Nincsenek papírjaik, nagyon nehezen rendezhető a helyzetük. Örökbeadásra nincs lehetőség, ellátásuk biztosítása gyakran csak az otthon vezetőjének jó szándékán múlik. A tervezet rendezni kívánja az ilyen helyzetbe került gyermekek életét akkor, amikor felhatalmazza a Szociális és Családügyi Minisztériumot, hogy megszervezze a gyermekek szülői felügyeletét, a gyermekek ellátását.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mint minden feladatellátás esetében, a gyermekvédelemben is fontos az egységes szakmai irányítás, az ehhez szükséges intézményrendszer. Ezt szolgálja annak lehetősége, hogy a továbbiakban a szociális és családügyi miniszter kijelöli az országos és regionális módszertani feladatokat ellátó intézményeket.

Végül, de nem utolsósorban szeretnék néhány szót szólni a nevelőszülői hálózattal kapcsolatos módosításokról. A gyermekek számára a családban nevelkedés nagyon fontos. A Magyar Demokrata Fórum egyetért azzal a törekvéssel, hogy ha nem lehetséges, hogy a gyerek saját családjában nőjön fel, akkor elsősorban nevelőszülőkhöz kerüljön. A nevelőszülői hálózat fenntartására korábban elsősorban a területi gyermekvédelmi szolgálatok vállalkoztak, jelen javaslat szélesíti ezt a kört. Nagyobb lehetőséget kínál egyesületeknek, egyházaknak, sőt kiemeli lehetőségként a kisebbségi önkormányzatok szerepét is.

A nevelőszülői hálózat fenntartására, működtetésére vonatkozó szabályok pontosítását fontosnak tartjuk. Lényeges, hogy a nevelőszülői feladatellátás szabályozása is pontosabb lesz e törvény elfogadását követően.

Egy probléma azért felmerül ezzel a körrel kapcsolatban, hogy miért szükséges kétféle nevelőszülői kategória alkalmazása. Nem világos, miért nem törekszik a jogszabály arra, hogy az érvényes törvényben meghatározott hagyományos és hivatásos nevelőszülői jogviszony helyett egységes nevelőszülői jogviszonyt határozzon meg. Megfontolandónak tartjuk, hogy egységes elvek szerint működhessenek a nevelőszülői hálózatok.

Igen fontosnak tartjuk a védelembe vételi eljárás rendezését. Ez hatósági feladat, fontos, hogy egyértelmű szabályok szerint történjen. A védelembe vett gyermek szülei valamiért nem tudták, nem tudják megfelelően ellátni szülői kötelezettségeiket, ezért állami beavatkozásra van szükség. A gyermek akkor nevelkedhet tovább a családjában, ha ezek az okok - legalább részben - megszűnnek. Ehhez a szülők együttműködése szükséges. Gyakran előfordul, hogy a védelembe vételre az egyik szülő italozása, erőszakos tettei miatt van szükség. Miért szerepel ennek ellenére a tervezetben az, hogy "a védelembe vétel nem érinti a szülői felügyelet jogát"? Véleményünk szerint bevezethető lenne az úgynevezett vétő szülő fogalma, hiszen ebben az esetben csak a nem vétő szülő felügyeleti jogát tarthatnánk meg.

Tisztelt Ház! A fent felvetett problémák azonban csak részproblémák. Az alapelvvel, azzal, hogy a gyermekek számára családot kell biztosítani, azaz lehetővé kell tenni, hogy saját családjukban nőjenek fel, vagy ha ez nem lehetséges, akkor örökbe fogadó szülőkhöz, nevelőszülőkhöz kerüljenek, teljes mértékig egyetértünk. És ahogy korábban már Lezsák Sándor jelezte - és gondolom, hogy mostani felszólalásában ismételten megerősíti -, a Magyar Demokrata Fórum támogatja a törvénymódosítási javaslatot.

Köszönöm szépen figyelmüket. (Taps a Fidesz és az MDF soraiban.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Lezsák Sándor képviselő úrnak, Magyar Demokrata Fórum.

 

LEZSÁK SÁNDOR (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Államtitkár Asszony! Joggal merülhet fel az a kérdés, hogy az alig négy évvel ezelőtt életbe léptetett, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényt miért kell ilyen rövid idő elteltével, sok helyen és átfogóan módosítani.

Talán a való élet árnyékos oldaláról szerzett tapasztalatok válaszolhatnak erre leginkább. Megfelelő a jelenlegi törvény, de a társadalmi átalakulás, átrendeződés miatt keletkezett gazdasági és szociális válság kihívásaira nem tud megfelelően választ adni. Elég, ha csak szűkebb pátriám, Bács-Kiskun megye gyermekvédelmi problémáiból idézek, s valójában ez az oka ismételt felszólalásomnak is.

Egy közelmúltban elkészült, a nyáron kezembe került ügyészségi jelentés szerint a megyében aggasztó a rendszeresen vagy súlyosan bántalmazott kiskorúak nagy száma. Kiskorú veszélyeztetésének bűntette miatt tavaly 95 eljárás indult a megyében. De ha a bűnvádi eljárásokat mellőző vizsgálatokat is számításba vesszük, akkor a vizsgált gyermekvédelmi ügyek 176 kiskorút érintettek.

A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség korunkhoz méltatlan eseteket tárt fel. Gyakori eset volt, hogy csecsemőkorú kicsinyek tisztántartásáról, megfelelő élelmezéséről vagy éppen a ruházatáról nem gondoskodtak a szülők. Előfordult az is, hogy orvosi segítségre szoruló gyerekhez nem vagy csak késedelmesen hívtak segítséget. A tíz év alattiak körében gyakori a súlyos, illetve rendszeres bántalmazás. A 10-13 éveseket gyakran sújtja a nemi erkölcs elleni magatartás, míg a 14-17 esztendőseknél a leggyakoribb a bűncselekmény elkövetésére való rábírás.

A kiskorú veszélyeztetését elkövetők többsége alacsony iskolai végzettségű, munkanélküli vagy alkalmi munkát végző személy. Döntő többségük korábban is bizonytalan egzisztenciájú, megélhetési gondokkal küzdő családokban élt. Igen gyakran a családtagjaik ellen fordulnak, alkoholisták lesznek, amivel tovább nehezítik a család életét.

Ilyen visszásságok korábban is előfordultak, de akkor talán a társadalom nem volt ennyire fásult, mint ma, többen úgymond beleszóltak a gyermek nevelésébe, szóvá tették, ha télen hiányosan volt öltöztetve, ha tetves volt vagy ha állandóan éhezett. Ma az ilyen eseteket sokan a család "magánügyének" tekintik, és ezért erőteljesebb hatósági fellépés és védelem szükséges a veszélyeztetett kiskorúak védelmében, mint korábban.

Tisztelt Ház! Az idézett esetekkel érzékeltettem, hogy mennyire nehéz és felelősségteljes munkát kell végezniük a gyámügyi hatóságoknak. Csak néhány számadatot hadd említsek, hogy bemutassam sokrétű munkájukat.

1998-ban országosan a 2800 gyámügyi ügyintéző mintegy 80 ezer gyámhatósági határozatot hozott. Az elsőfokú gyámhivatalok felelősebb beosztásban dolgozó ezer ügyintézője további 150 ezer határozatot hozott, azaz döntött gyermekek családba fogadásáról, kapcsolattartásról, átmeneti vagy tartós nevelésbe vételéről, utógondozói eljárásról, örökbefogadásáról, valamint a gyermektartásdíj megelőlegezéséről.

A 246 elsőfokú gyámhivatal szakmai felügyeletét és irányítását a 19 megyei és a fővárosi gyámhivatal látja el. Ezt az országos apparátust mint intézményt és az itt dolgozókat személy szerint megilleti az a védelem, amit a törvényjavaslat kilátásba helyez. Eszerint a törvény hatálybalépését követően a gyermekvédelmi rendszerben foglalkoztatott nevelők, gyermekfelügyelők, gondozók, helyettes szülők, nevelőszülők, családgondozók, utógondozók, bentlakásos gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények vezetői hivatásuk teljesítése során hivatalból eljáró személyeknek, és mint ilyenek, a büntetőjogi védelem szempontjából közfeladatot ellátó személyeknek minősülnek.

 

(15.50)

 

Egyetértünk ezzel a változtatási szándékkal, és ettől is reméljük a mai áldatlan helyzetnek, a gyermekvédelmet ellátók elégtelen törvényi védelmének a javulását.

Tisztelt Ház! A gyermekvédelem és az állami gondozás területén az államhatalom korábban feljogosítva érezte magát arra, hogy ellátásáért cserébe ideológiájához idomuló és csak a hivatalos nyelvét használó gyermekeket neveljen az otthonokban. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy nyíltan vagy kevésbé nyíltan janicsárképzőnek tekintette az állam a gondozást. Elég, ha csak arra utalunk, hogy Trianont követően az akkor még döntően magyarlakta területen, a Nagyváradon vagy Kassán korábban épült gyermekotthonokban néhány év múlva már eltűnt a magyar szó, de arra is utalhatunk, hogy hazai gyermekotthonokban hiába is tudták az érintett gyermekek szüleik vallását, az ateista, materialista nevelés érvényesült.

Nagy eredménynek tekintem a vallásnak, világnézetnek e törvény által garantált átörökíthetőségét. Ebből a megfontolásból került be a törvénybe az, hogy a nevelőszülő saját vallásától és világnézetétől függetlenül "elősegíti a gyermek vallási vagy lelkiismereti meggyőződésének szabad megválasztását, kinyilvánításának gyakorlását, a hit- és vallásoktatásban való részvételét". Ismétlem, hogy ezáltal a rossz emlékezetű janicsárképző-szemléletnek egy nagyon fontos mozzanata tűnik el végképp a gyermekvédelem mindennapjaiból, és válik egy rossz emlékké.

Tisztelt Ház! A gyermekvédelem területén a jövőben halványul a csak ellátó, tehát élelmező, szállást adó, felruházó funkció, és erősödik a nevelő jelleg. Ennek érdekében fokozatosan megszűnnek a gyermekeket tömegesen nevelő, de épp emiatt az egyéniséggel kevésbé törődni képes otthonok.

A megyéknek gondoskodniuk kell 2002. december 1-jéig a nagy létszámú otthonaik kiváltásáról, legfeljebb 40 fős gyermekotthonnal, maximum 15 férőhelyes speciális gyermekotthonnal, illetve legfeljebb 12 gyermek elhelyezését biztosító lakásotthonnal. A gyermekotthoni rendszer átalakítása mintegy 13 ezer gyermeket és több mint 7 ezer ott dolgozó felnőttet érint, akik ma a 150 gyermekotthonban, 250 lakásotthonban, 70 általános és diákotthonban élnek és dolgoznak.

A törvényjavaslat értelmében minden megyében létrejönnek a gyermekvédelmi szakértői bizottságok, melyek a gyermekek nevelőszülőkhöz történő adásáról, és ha ez nem lehetséges, akkor családias gyermekotthoni környezetbe kerüléséről gondoskodnak. Ma a gyermekvédelmi szakellátás leghatékonyabb és egyben legkevésbé költséges formája a nevelőszülői ellátás. A 420 hivatásos és 4800 hagyományos nevelőszülőnél élő 9 ezer állami gondozott gyermek, illetve fiatal felnőtt az összgondozotti létszám egyharmada.

A nevelőszülők a gyermekek ellátására nevelési díjat és külön ellátmányt kapnak. A hivatásos nevelőszülők munkájukért a minimálbér 150 százalékához, a hagyományos nevelőszülők a minimálbér gyermekenkénti 20 százalékához igazodó nevelőszülői díjat kapnak. Ismétlem, ezekkel a díjazásokkal együtt a nevelőszülői ellátás lényegesen olcsóbb és eredményesebb, mint a gyermekotthoni. Egyetértek azzal, hogy a törvényjavaslat tovább kívánja erősíteni a nevelőszülői ellátás szakmai követelményeit és a gyermekvédelemben betöltött szerepét.

Összegezve észrevételeimet, továbbra is támogatom a törvényjavaslatot, és elfogadásra ajánlom.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok és a MIÉP soraiban.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem, hogy kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelentkező.) Nem jelentkezett senki sem. Megkérdezem Szilágyiné Szemkeő Judit államtitkár asszonyt, hogy kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Nem kíván válaszolni. Az általános vita lezárására, a módosító javaslatok házszabályszerű benyújtása érdekében a mai ülésnap végén kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a munkanélküli-ellátások körének felülvizsgálatáról szóló jelentés és az ehhez kapcsolódó országgyűlési határozati javaslat együttes általános vitája. Az előterjesztéseket J/4538. és H/4539. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Glattfelder Béla államtitkár úrnak, a napirendi ajánlás szerinti húszperces időkeretben.

 




Felszólalások:   84-122   123-131   131-149      Ülésnap adatai