Készült: 2024.05.08.13:28:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2011.11.23.), 346. felszólalás
Felszólaló Bebes István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:16


Felszólalások:  Előző  346  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BEBES ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy végül is azt jelezzem, főként itt az időkeret kapcsán, hogy valahol azt figyelem, hogy körbeértünk. Tehát megközelítőleg 8 órája zajlik a törvényjavaslat vitája, és most már folyamatosan jönnek vissza az első időszakban megtett felszólalások, és körülbelül ugyanarról esik szó. Azt gondolom, ez az időkeret megfelelően elegendő arra, hogy kitárgyaljuk ezt a törvényjavaslatot, és még ott lesz a részletes vita is, ami erre lehetőséget ad.

A másik. Én Göndör képviselő úrnak azt szeretném jelezni, hogy nemcsak Zala megye, Vas megye, hanem az egész ország! Gondoljunk bele, egy-két kivételtől eltekintve az egész ország a kistelepülések tömegéből tevődik össze, tehát itt nem lehet kimondottan megyéket kiemelni, mert akkor még hozzátehetünk nagyon sok megyét ahhoz, hogy az országot önmagát is figyelembe véve a településszerkezetekről beszéljünk.

Természetesen annyit szeretnék visszautalni a törvényjavaslat tárgyalásáról alkotott véleményemre, hogy 1990-ben valamennyien nagyon sokat vártunk ettől a törvénytől, és azt gondolom, többé-kevésbé be is töltötte azt a szerepet az elmúlt 21 évben, amelyet az akkori törvényalkotók szántak neki. Nos, azt hiszem, az elmúlt évek, évtizedek során, ha visszatekintünk, akkor láthatjuk azt, hogy az első négy év egy ismerkedő időszak, de bővelkedőbb időszak is volt az önkormányzatok számára. Az utána következő 4 év már kezdte azokat a problémákat felvetni, mint az elmúlt időszakok kevesebb normatív támogatása, több feladat hozzárendelése az önkormányzati alrendszerhez; azután valahol úgy éreztem, hogy 1998 és 2002 között ez a folyamat megállt, talán kevésbé feszítette az önkormányzatokat. De nézzük az előző 8 évet, amely a feladatok odarendelésével egy katasztrófa az önkormányzatok számára, hiszen olyan sok feladatot rendeltek hozzá finanszírozás nélkül, hogy bizony ez már sok-sok esetben problémát jelentett.

Szeretném elmondani önöknek, hogy mára már körülbelül - ez nem pontos szám - 4000 feletti az a feladatszám, amely az önkormányzatokhoz hozzá van rendelve hatáskör tekintetében is, és bizony sok esetben átláthatatlan ez a rendszer ma már egy települési önkormányzati vezető részére is.

A másik a normatív finanszírozás kérdése, amely, tegyék a kezüket a szívükre, szocialista képviselőtársaim, azért emlékezzenek vissza azokra az időszakokra, amikor bizony folyamatosan vonták el a forrásokat, a normatívákat folyamatosan csökkentették, és mellette számos feladatot rendeltek hozzá az önkormányzati rendszerhez. Bizony, ez okozta azt a problémahalmazt, amely azután a mai időszakra kialakult.

Nos, én azt hiszem, fontos kötelessége az államnak, hogy újragondolja az állam és az önkormányzat feladatrendszerét, és teljesen természetes, hogy amit az önkormányzat feladatának kíván adni, azt hozzárendeli, és amit akár a hatósági feladatok tekintetében próbál majd megvalósítani, azt egy másik rendszerhez próbálja rakni. Nyilván mind a kettőhöz rak finanszírozást, és nem az eddigiekben megszokott normatív finanszírozást próbálja meg biztosítani, amelynél tegyük ismételten hozzá, hogy a normatív finanszírozás azt a lehetőséget biztosította, hogy az állam folyamatosan vonta ki a forrásokat, az önkormányzatokra pedig tolta rá a feladatokat, s ezáltal bizony komoly problémákkal szembesültek az önkormányzatok az elmúlt időszakok során. Most ezt próbálja meg rendezni, amellett, hogy persze megfelelően próbálja a törvényeket is szabályozni azokban a feladatokban, amelyeket akár az oktatás, az egészségügy, az államigazgatás vagy a katasztrófavédelem esetében is megpróbál biztosítani.

A másik, amit szeretnék megemlíteni, amit talán valamennyien egy ilyen települési rendszerben fontosnak tartottunk, hogy társulásokat hoztunk létre, és volt is annak a kistérségi társulási rendszernek valamilyen előnye az első időszakokban, amikor talán még jobb finanszírozást is biztosított, mint egy normál önkormányzati rendszer. Azután az időszakok, az öröm időszakai elmúltak, jöttek a feladatok és a problémák, vontak ki ebből az időszakból is, és ez a kötelező feladatellátási rendszer is bizony problémát okozott nekünk.

Nos, a mostani törvény, azt gondolom, helyesen szabályozza az önkéntes társulási lehetőségeket, amely, azt hiszem, megfelelően próbálja egymás mellé rakni azokat a feladatokat, amelyeket az önkormányzatok el kívánnak látni.

A harmadik pedig, ami fontos valamennyiünk számára, és azt gondolom, tartalmazza is a törvény, ez a törvényességi felügyelet. Én szeretnék arra utalni, hogy volt időszak, amikor sajnos a törvényességi felügyelet sehol sem volt a szocialista kormányzás utolsó időszakában, amikor bizony nem volt erre lehetőség. Azután ez nyilván visszakerült, és a kormányhivatalok ezt a feladatot elvégzik. Azt gondolom, helyes az, hogyha valamely kötelező feladatot, amit a törvény kimond, bizony ha az önkormányzat nem hozza meg a megfelelő szabályozást rá, akkor igenis fontos az, hogy helyébe lépjen a kormányhivatal, és azt a törvényi szabályozást, a rendeleti szabályozást a helyére teszi.

Nos, azt gondolom, ez a törvénytervezet vitaanyagnak a fontos részeiben jó. Nyilván vannak olyan részek, amelyek Vas megye szempontjából is fontosak lehetnek, akár a különböző társult önkormányzatok kérdése, hogy az éppen hét legyen vagy öt legyen, vagy éppenséggel a településszám az ilyen kis közösségek életében. Azt hiszem, ezt majd módosító javaslattal lehet kezelni, és biztos vagyok abban, hogy a részletes vita után egy jó törvényt fogunk hozni.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  346  Következő    Ülésnap adatai