Készült: 2024.09.22.19:34:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

108. ülésnap (2020.02.25.), 129. felszólalás
Felszólaló Böröcz László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 6:24


Felszólalások:  Előző  129  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÖRÖCZ LÁSZLÓ (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Először is az előttünk fekvő törvényjavaslat benyújtásának indokairól szeretnék röviden néhány szót mondani.2019. január 23-án este kigyulladt és leégett a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának Ráday utcai kollégiuma. Bár a lángokat viszonylag gyorsan sikerült megfékezni, a kollégium gyakorlatilag teljesen használhatatlannál vált, és mivel a 80-as években épült az épület és a vasszerkezete súlyosan károsodott, ezért már akkor kiderült, hogy helyreállításról szó sem lehet. Tulajdonképpen a felmérések azt igazolták, hogy az épületet teljesen bontani kell, és csak egy teljesen új épület, kollégium felhúzásával lehet pótolni a régit.

A kollégiumnak 125 hallgatója volt, és szerencsére ezen az éjszakán éppen a vizsgaidőszak miatt nem tartózkodtak az épületben. A tragédiában egy 47 éves, négygyermekes édesapa hunyt el, aki átmenetileg tartózkodott a kollégium vendégszobájában.

Az áldozat családjának és a kollégium nélkül maradt hallgatóknak több tíz millió forint támogatást gyűjtöttek össze a civilek, és mindemellett közel százmillió forint gyűlt össze a kollégium újraépítésére. A kormány pedig vállalta, hogy a fennmaradó összeget biztosítja az építkezéshez. Tehát mindenki azonnal segítséget nyújtott a saját lehetőségeihez mérten: az egyház, a civilek és természetesen a kormányzat is.

Majd ami ezek után történt, az teljesen érthetetlen minden jóérzésű ember számára. A baloldal támogatásával októberben polgármesterré választott Baranyi Krisztina kijelentette, hogy márpedig egyetlen fillér kedvezményt sem hajlandó adni az újjáépítéshez szükséges közterület használati díjából. (Nacsa Lőrinc: Szégyen!) Annak ellenére sem, hogy az önkormányzat egyik bizottsága 50 százalékos díjmérséklést hagyott jóvá, a másik bizottság pedig támogatta a közel ingyenes közterület-használatot. Így került az ügy a képviselő-testület elé, ahol Baranyi polgármester asszony tulajdonképpen a 10 százalékos jelképes kedvezményre tett javaslatot, és ezt aztán meg is szavazta a baloldali többség.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ez azt jelenti, hogy több mint százmillió forintot zsebel be az önkormányzat vagy zsebelhet be az önkormányzat a közterület-használati díjból, amit egyébként a civilek és a magyar emberek adományaiból adtak össze. Tulajdonképpen ezt a pénzt lopja el az önkormányzat.

Szégyen, hogy a baloldal idáig jutott, hiszen egy ilyen helyzetben politikai hovatartozás nélkül minden józan önkormányzat és minden józan városvezető nem akadályokat gördít a kollégium újjáépítése elé, hanem minden eszközzel támogatja azt. És igaz, hogy a bontás 30 milliójáról szól az önkormányzat döntése, de a polgármester egyértelműen kijelentette, hogy sem a bontásra, sem az építésre nem adnak mentességet a közterület-használati díjból, így a végösszeg a százmillió forintot is meghaladhatja a beruházás teljes ideje alatt. Az építkezés a tragédia miatt vált szükségessé, ezért nyilvánvalóan nem egy tervezett önkormányzati bevételről van szó.

Tehát a tárgyalt közérdekű célú megvalósítást szolgáló beruházásokkal összefüggésben egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat többek között ezt az álságos helyzetet hivatott megoldani. Egészen pontosan a törvényjavaslat az épített környezetről szóló törvény módosítása útján teremtené meg annak a lehetőségét, hogy a túlnyomó részben, azaz több mint 50 százalékban közpénzből finanszírozott, kiemelt közérdekű építkezési beruházások esetében a közterület-használat az építkezéshez szükséges időtartamban automatikusan és díjtalanul biztosítva legyen. Azaz az önkormányzatnak nincs lehetősége az elutasításra, de a közterület-használat további feltételeit természetesen továbbra is szabályozhatja az önkormányzat.

A rendelkezés nem teljesen új az önkormányzati világban, hiszen az önkormányzatok a közterület-használatot szabályozó rendeleteikben eddig is jelentős kedvezményeket biztosítottak: akár teljes mértékben is elengedhették a díjat, ha a közterület használata jelentős közérdekből történt.

Tekintettel arra, hogy közpénzből finanszírozott közérdekű építési beruházásról van szó, az ezekkel járó költségvetési kiadásokat jelentősen növelő tényező az esetleges közterület használatáért fizetett díjtétel. Egy körülbelül két évig tartó, közepes nagyságú építkezés beruházása  például egy oktatási vagy kulturális intézmény felújítása kapcsán is  sok száz millió forintos többletköltséget jelenthet. Ez az adott beruházás költségvetéséhez képest is jelentős tétel lehet.

(15.30)

További előnyként jelentkezik a központi költségvetés tervezése szempontjából az, hogy a közérdekű beruházások tervezhetőbbé, költséghatékonyabbá válnak, mivel a kiadások tervezése nem függ az önkormányzati rendelet módosításaitól, továbbá gyorsabbá is teszi a közérdekű beruházások megvalósulását a közterület-használati engedélyek automatikus rendelkezésre állása.

Fontos kiemelni, hogy a javasolt díjmentességre még a közérdekű cél megvalósítását szolgáló beruházások esetén is csak a lehető legszűkebb, az építési munkálatok elvégzéséhez nélkülözhetetlen mértékben, időtartamban és területre korlátozottan kerülhet sor.

Én az elhangzottakra tekintettel kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy támogassák a törvénytervezetet. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  129  Következő    Ülésnap adatai