Készült: 2024.09.22.07:09:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

188. ülésnap (2004.11.22.), 287. felszólalás
Felszólaló Gúr Nándor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:04


Felszólalások:  Előző  287  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GÚR NÁNDOR (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Azt gondolom, hogy egy olyan törvénytervezetről beszélünk most, az előbbi napirend folytatása kapcsán, ami építő jellegűnek mondható. Azért mondom ezt nyugodt lelkülettel, mert nem kormányzati, hanem, fogalmazhatom így, társadalmi szintű elvárás az, hogy hatékony és takarékos közigazgatás működjön Magyarországon. Nem egy kormány akar létszámokat leépíteni, hanem van egy közvélekedés, és ha ez a közvélekedés azt mondja, hogy hatékonyabban és takarékosabban kell üzemelni, akkor egy kormánynak az a felelőssége, hogy eszerint járjon el.

Ezzel persze nem kívánok prejudikálni, ezzel persze nem azt kívánom mondani, hogy akkor a kormánynak jelen időszakban leépítéseket kell foganatosítania, de azt mindenképpen, amit Bernáth Ildikó is elmondott előző szavaiban, gondolataiban, hogy az elmúlt időszakban a közszférában némileg növekedett a foglalkoztatottak száma. Persze, növekedett, hiszen új típusú feladatok jelentek meg az Unióhoz való csatlakozás és egyéb más folyamatok kapcsán, és nem biztos, hogy a közigazgatásban régen dolgozók mindegyike alkalmas volt arra, hogy ebben az új szerepformában új szerepvállalóként meg is tudjék jelenni.

Ilyen értelemben tehát egy átrendeződési folyamat zajlik ma a magyar közszolgálatban, a köztisztviselői körön belül. Azt gondolom, hogy ez a világ legtermészetesebb dolga. Volt is, van is és lesz is olyan helyzet, amikor a közigazgatásban bizonyos leépítéseket kell foganatosítani, és volt is, van is és lesz is olyan helyzet, amikor pedig bizonyos értelmű létszámbővítéseket kell tenni. Ez a folyamat tehát egymás mellett zajlik, és ennek a rendszerében kell kitalálni azokat a módszereket, amelyek kapcsán lehetőséget és segítséget lehet nyújtani adott esetben azoknak az embereknek, akik arra a felére vagy abba a részébe esnek, akiknek munkaviszonya, jogviszonya megszűnik.

De arra kell gondolni és arra kell odafigyelni, hogy ez olyanképpen történjen meg, hogy választható és méltányos legyen a rendszer. Amit ez a törvényjavaslat kínál, megítélésem szerint eleget tesz mind a két elvárásnak, hiszen nem kötelem, hanem választható, másik oldalról nézve pedig méltányos. A választhatóság kapcsán pedig megadja annak a módját és lehetőségét is, hogy egy ösztönző jelleget is belevisz a gondolkodásba. Hiszen akkor, amikor valaki választ, mérlegel, hogy adott esetben az ő számára a végkielégítés, a felmentési időre járó juttatás vagy éppen e rendszer keretei között az a 60 százalékos, korábbi illetményének megfelelő nagyságrendű pénz az, ami kifizetődőbb.

Sőt, ha belépett ebbe a programba, akkor még mindig nem veszítette el azt, hogy a korábbi végkielégítését és a felmondási idejére járó juttatásokat is élvezhesse, hiszen ha 24 hónapon belül elhelyezkedik, és minél hamarabb, annál inkább hozzá tud jutni úgymond azokhoz a prémium jellegű forrásokhoz, amelyek akár a végkielégítés, a felmondási idő nagyságrendjével megegyezők lehetnek. Tehát ilyen értelemben ösztönző is, hogy lehetőséget keressen a maga számára arra, hogy a versenyszférában megtalálja a helyét.

A másik oldalról pedig méltányos, mert időt ad ahhoz, nem az egyik pillanatról a másik pillanatra lehetetlenít el, hanem időt ad ahhoz, átmeneti időszakot biztosít, hogy ennek a módját a maga számára megtalálja. Az talán nem vitatható el, hogy feladat alapú közigazgatás működtetése szükséges, tehát mindig az aktuális feladattömeghez illesztetten kell működtetni a rendszert, és nyilván a rendszer ilyeténképpeni működéséhez megfelelő személyi állományra is szükség van.

(21.20)

Még egyszer hangsúlyozom, ennek a személyi állománynak a mindenkori kialakulása pedig az aktuális feladatokhoz illeszkedik.

Ha konkrétan arról a két formáról, ami a prémiumévek programja és a különleges foglalkoztatási állomány kérdéskörét illeti, szólunk néhány gondolatot, akkor csak címszavakban szeretném rögzíteni azokat a sajátossági jegyeket, amelyek fontosak. Az egyik program, mint ahogy ma már szó esett róla, a prémiumévek programja legkiváltképp a nyugdíj előtt állókat érinti. Nem véletlen, hogy képviselőtársam ilyen értelemben a napnyugta és az alkonyat címszó körül gondolkodott, de azért a másik, amiről beszélünk, a különleges foglalkoztatási állomány programja érintheti a 35-40 éves korosztályba tartozókat is. Nem gondolom, hogy ott ezekről a címszavakról lenne célszerű beszélni, mert én képviselőtársamat tisztelem annyira, hogy az ő mostani aktív életét is aktívnak tekintem és nem napnyugtabéli vagy alkonyatbéli időszaknak. Ilyen értelemben tehát azt gondolom, hogy a programok helytállóak, jó gondolkodással bírnak.

Számomra az erősítette meg legkiváltképp azt, hogy jó irányba gondolkodunk, hogy az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács keretei között is támogatást nyert ez a gondolkodás azzal a kiegészítéssel, hogy persze szükség szerint, ha kell, akkor a parlamenti vita kapcsán és annak tapasztalatai alapján és attól függetlenül is, adott esetben szakértői módosításokkal is kiegészülhet mindez. Az pedig, hogy milyen sajátossági jegyekkel lehet hozzájutni ezekhez a programbéli forrásokhoz és biztonsághoz, mindenki számára fogható, ezért ezek részleteibe nem mennék bele, de még egyszer a következőket hangsúlyoznám.

Úgy gondolom, hogy a feladat alapú közigazgatás megteremtése mindegyikünk érdeke. Úgy gondolom, hogy a közszolgálati életpálya elismerése és az abból való esetleges harmonikus kivonulás lehetőségének a biztosítása mindegyikünk kötelessége is. Úgy gondolom tehát, hogy a méltányos távozási lehetőség megteremtésének a feltétele elengedhetetlen, és az még inkább, amiről már szóltam, hogy ha lehet, akkor azzal az ösztönző jelleggel is párosuljon, hogy a munka világában, a versenyszférában megtalálhassák ezek az emberek a helyüket.

A juttatások tekintetében csak annyit szeretnék mondani, hogy mindazok mellett, hogy a 60 százalékos korábbi illetmény megfizetésében részesülhet az, aki rendelkezésre áll, az egyéb juttatások is megilletik nyilván annak a függvényében az érintetteket, amilyen részarányban gyakorlatilag az azt követő, a program keretei közötti időszakban benne vannak a folyamatban.

Tehát összegezve, egy mondattal azt mondhatnám, hogy egy hatékony, egy takarékos, egy méltányos rendszer kiépítése zajlik, olyan, ami ösztönöz a munkavállalásra és olyan, ami a feladat alapú közigazgatás működtetését alapozza meg vagy kívánja megalapozni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket, és kérem, hogy támogassák a törvényjavaslat elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  287  Következő    Ülésnap adatai