Felszólalás adatai
214. ülésnap (2009.05.26.), 36. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Pál Béla (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 8:49 |
Felszólalások: Előző 36 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
PÁL BÉLA (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! A kormány által az Országgyűlés elé a közelmúltban beterjesztett, a közbiztonság és a közrend védelmében, illetve fenntartásában közreműködő szervezetekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/9555. számú törvényjavaslat részét képezi a sportról szóló 2004. évi I. törvény sportrendezvények biztonságával összefüggő egyes rendelkezéseinek módosítása is, amely alkalomból köszöntöm a jelen lévő államtitkár urat is természetesen.
A módosítás ebben a körben a sportvandalizmus visszaszorítását célozza. Ezért tehát úgy gondoljuk, hogy a módosítás indokolt még akkor is, ha tudjuk, hogy az állami sportirányításért felelős minisztérium a jogszabályi lehetőségek által biztosított keretek között jelenleg is mindent megtesz annak érdekében, a sportrendezvények mindenki által biztonságosan látogatható sportesemények legyenek. A civil partnerekkel történő együttműködés jegyében már 2008 januárjában aláírásra került a jogelőd Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, az Országos Rendőr-főkapitányság és a Magyar Labdarúgó Szövetség közötti háromoldalú együttműködési megállapodás, amelynek az volt a célja, hogy a sportrendezvények biztonságával kapcsolatos, annak fejlesztésére irányuló feladatokat meghatározza, és a futballhuliganizmust pedig visszaszorítsa a saját eszközeivel.
Támogatandónak tartom képviselőként is az állami sportirányítás terveit, hogy az együttműködésbe vonjanak be más sportágakat is. Üdvözlendő továbbá a rendőrség és a szurkolói csoportok együttműködése, az úgynevezett spotterrendszer meghonosítása, amely kifejezés rendőri kíséretet jelent a szurkolótáborok mellett, hiszen a futballhuliganizmus elleni küzdelem fontos sikereként értékelhetjük a rendőrség keretei között már működő, a nemzetközi követelményeknek megfelelő, úgynevezett nemzeti futballinformációs pont kialakítását is, amellyel az Önkormányzati Minisztérium sport-szakállamtitkársága rendszeres kapcsolatot tart.
A nemzeti futballinformációs pont - összhangban az Európai Unió Tanácsának 2002/348. intézőbizottsági határozatával - a labdarúgó-eseményekkel összefüggésben álló információk cseréje érdekében a nemzetközi vonatkozású labdarúgó-mérkőzéseknél szükséges nemzetközi rendőrségi együttműködés biztosítását tűzte ki fő célul.
Az utóbbi években a sporteseményeken történt szurkolói magatartás-változások azonban - gondolok itt elsősorban a labdarúgó-mérkőzéseken tapasztalható futballhuliganizmus erősödésére - a törvényi szabályozás szigorítását mindenképpen szükségessé teszik. A törvényjavaslatnak a sporttörvény módosítását érintő rendelkezései olyan, a sportért is felelős, az Önkormányzati Minisztérium által prioritásként kezelt területekkel egészültek ki, mint például a szurkolói anonimitás felszámolásának elősegítése, valamint a sportrendezvények besorolásának differenciálása. Ezt három kategóriába sorolja a törvényjavaslat: kiemelt, a fokozott és a normál biztonsági kockázatú mérkőzéseket különböztet meg, és ezzel is elősegíti a rendezvények biztonságának biztosítását.
A törvényjavaslat egyeztetése során tehát kiemelt hangsúlyt kapott, hogy a sportrendezvények biztonsági kockázat szerinti minősítése az azzal összefüggő valamennyi szakmai érdek figyelembevételével történjen. Ennek megfelelően a törvényjavaslat alapján a rendőrség, a sportrendezvény szervezőjével folytatott előzetes konzultációt követően az érintett sportágak országos sportági szakszövetségeivel, a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara képviselőivel, valamint a sportigazgatási szerv vezetőjével folytatott előzetes egyeztetést követően határozza meg a sportrendezvények biztonsági kockázat szerinti minősítését.
A törvényjavaslat szerinti módosítás pontosítja a rendbontó eltávolítására vonatkozó rendelkezéseket, egyben a személyazonosság igazolására való felszólítás előírásával hatékony eszközt ad a szervezők kezébe az eltiltás alkalmazásához. Jelenleg ugyanis számos esetben a szervező azért sem alkalmazhat eltiltást, mert nem képes megállapítani azon személy személyazonosságát, akivel szemben egyébként alkalmaznia kellene.
A szurkolói anonimitás felszámolása érdekében elengedhetetlen az azonosításra alkalmas, a belépőjegy és a bérlet megvásárlásához nélkülözhetetlen kedvezményekre is jogosító szurkolói kártya bevezetése.
(11.20)
A nemzetközi szervezetek egyöntetű elvárása, hogy a sportlétesítmények területén az anonimitás felszámolásra, ennek eredményeképpen a nézőtéri erőszak pedig visszaszorításra kerüljön. Ehhez ad majd jelentős segítséget a klubkártya vagy más hasonló rendeltetésű fényképes igazolvány vagy kártya bevezetése.
A javaslat szerint a szervező a normál és a fokozott biztonsági kockázatú sportrendezvény esetén jogosult, a kiemelt biztonsági kockázatú sportrendezvény esetén pedig köteles a résztvevők személyi és vagyonbiztonsága érdekében kamerával vagy más képi adathordozóval a rendezvényt megfigyelni és a felvételt rögzíteni. Ez jelentősen segítheti a szervezőnek és a rendőrségnek a rend fenntartására és helyreállítására irányuló tevékenységét, továbbá a szurkolói anonimitás felszámolását.
Meggyőződésem, hogy a törvényjavaslat elfogadása, a kormányzati és nem kormányzati szervek összehangolt együttműködése a nagy közérdeklődésre számot tartó sportrendezvények rendjének biztosítását szolgálja. A sportért felelősséget érző képviselőtársaimmal együtt egyértelmű és határozott célkitűzésünk van: a sportrendezvények vonzóvá tétele a családok számára, a szurkolók számára, ami a sportágazat és a társadalom közös érdeke egyaránt.
Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottsága, bár nem volt kijelölt bizottság a törvény általános vitája során, mégis szükségesnek tartotta megtárgyalni, hiszen számos olyan pontot tartalmaz a törvényjavaslat, amely nemcsak a sport területén fontos, hanem meggyőződésünk, hozzájárul ahhoz, hogy a hozzánk érkező turisták vagy éppen az itt lakók is sokkal biztonságosabban közlekedhessenek a közterületeken, és természetesen hozzájárul ahhoz is, hogy a hozzánk érkező turisták minél biztonságosabban tölthessék a szabadidejüket, akár sportrendezvényen, akár más területen egyaránt. Így tehát a turizmus szempontjából is fontosnak tartjuk mindazokat a rendelkezéseket, amelyek a közbiztonság és a közrend védelmének erősítését célozzák az előttünk lévő törvényjavaslatban.
Ezúttal azt is jeleznem kell, hogy természetesen bizottságként módosító javaslatot is benyújtottunk, pontosan annak érdekében, hogy azoknak a szereplőknek a munkamegosztása, akik például a különböző rendezvények szervezésében, biztonságának fenntartásában együttműködnek, minél pontosabb és lehatárolhatóbb legyen. A módosító indítványunk tartalmáról természetesen majd a részletes vita során szólunk.
Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. Meggyőződésem az, hogy a módosító indítványokkal, valamint a törvényjavaslatban szereplő rendelkezésekkel mindenképpen erősödik a közrend és a közbiztonság, és az a tény pedig, hogy erősödik a közrend, közbiztonság fenntartásában közreműködő szervezetek felelőssége a különféle rendezvények megtartása során, mindenképpen hozzájárul ahhoz, hogy egy olyan felelősségi rendszer alakuljon ki, amelynek keretében javul a sportrendezvények biztonsága, és a szurkolók, az érdeklődők nyugodt körülmények között vehetnek részt ezeken az eseményeken.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)
Felszólalások: Előző 36 Következő Ülésnap adatai