Készült: 2024.05.06.09:07:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

225. ülésnap (2005.05.17.), 332. felszólalás
Felszólaló Szűcs Lajos (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:08


Felszólalások:  Előző  332  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZŰCS LAJOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A részletes vitában én három ajánlási ponthoz szeretnék hozzászólni, de előtte azért meg kell jegyeznem, hogy nem a késői óra magyarázza számomra azt, hogy megint az a település, amely az első helyen szerepel ebben a törvényjavaslatban, jelesül Budapest, nem képviselteti magát ezen a törvényjavaslati vitán. Sőt, a módosító javaslatok benyújtói között is egyedül egy olyan képviselőt találtam, aki budapesti volt: Horváth Csaba, aki egy nagybetű és kisbetű nyelvtani hibára hívta föl a figyelmet a módosító javaslatában. Hogy miért is fontos ez? Azért, amit előbb elmondott Soltész Miklós és valahogy Laboda Gábor is, ami gyakorlatilag arról szól, hogy a fejlesztési lehetőségeket csupán az agglomerációs településeken korlátozza ez a törvényjavaslat, hiszen Budapest egész területe belterületként működik, és fejlesztési lehetőségek tárháza - amint az általános vitában is elhangzott -, a rozsdaövezetek feltárása egy olyan jelentős tartalékot képez a fővárosban, ami miatt kénytelenek voltak ezt a törvényjavaslatot idehozni a mi asztalunkra, és ezzel a települések lehetőségeit viszont korlátozni.

Nos, az első ajánlási pont, amihez szeretnék hozzászólni, a 43-as, ahol kezdeményeztük néhány település bevonását ebbe az agglomerációs körbe. Az első: Pánczél Károly képviselőtársammal Bugyi települést javasoltuk. Bugyi határos a fővárossal, és mégsem ennek az agglomerációnak a része. Hogy ez miért fontos? Talán a következő, az 51. ajánlási pont mutatja meg, ahol településelkerülő szakaszokról esik szó. Oda viszont mindenképpen javasoltuk volna betenni például a Bugyi települést elkerülő út tervezését és megépítését, hiszen én nem gondolom azt, hogy az itt jelen lévő képviselők tudják azt, hogy naponta hány, 12 tonnánál nagyobb teherbírású teherautó gördül át azon a településen. Nem tudják azt, hogy például az általános iskolás gyerekeket a főutcán csúzlival kell átlőni a másik oldalra, mert nem tudnak átmenni, borzasztó balesetveszélyes. Azokat a környezeti károkat is nagyon kevesen tudják értékelni, hogy egy egy hónapja felújított, aszfaltozott út ugyanolyan állapotba kerül ezektől a teherautóktól. Egy szakember azt mondta, hogy egy ilyen 12 tonnás teherautó áthaladása körülbelül ezer autó, személygépjármű áthaladásának felel meg károsításban, és ebből az autótípusból több ezer halad át ezeken az utakon.

A következő pont, amihez szeretnénk módosító javaslatunkkal egy kis támogatást szerezni önöktől: a Kőbánya-Kispest-Gyál-Pestimre-Ócsa-Inárcs-Dabas vasútvonal felújítása, és egy valódi elővárosi vasúttá fejlesztése. Talán nagyon kevesen tudják azt, hogy miért nem lehet ezt a vasútvonalat felújítani, talán kevesen tudják azt, hogy miért van az, hogy a XXI. században ezen a vasútvonalon a vonat menetideje a megépítéskori menetidőhöz hasonló nagyságú. Ez nem azért van, mert a távolság megnőtt, vagy nem azért van, mert a rajta közlekedő vonatok minősége rossz, hanem azért, mert a pálya olyan mértékben elavult, aminek a felújítását nem tervezhette eddig a MÁV. Ha érdekli önöket, hogy miért nem tervezhette a MÁV, akkor egy nagyon régi, kellemes témához, az M5-ös autópályához kell visszanyúlnunk. Mert abban a szerződésben, amit az M5-ös autópálya koncesszióba adásakor kötött még a Horn-kormány, szerepelt, hogy az M5-ös autópálya mellett lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas minden út - beleértve a vasutat - felújításához vagy minőségi fejlesztéséhez hozzá kell járulni a koncesszióba vevőnek, vagyis az M5-ös autópályát üzemeltető cégnek, és ehhez nem járult hozzá.

Én azt gondolom, hogy az ott élő embereket most már örömmel tölti el, hogy az M5-ös autópályán közlekedhetnek, viszont a Budapestre bejáró vagy a Budapestet elérni szándékozó embereket nem nagyon tudja lázba hozni az, hogy nagyon silány minőségű vasúton, még lerobbantabb minőségű vasúti kocsikon kell nekik közlekedniük. Azok a szerencsések, akik eljuthattak egy-egy európai nagyvárosba, sokkal nagyobb távolságokat tesznek meg elővárosi vasutakon, jobb minőségben, tisztább kocsikon és kevesebb menetidővel. Éppen ezért azt gondolom, hogy ez a vasútvonal is megérett arra, hogy bekapcsolódhasson az elővárosi közlekedésbe.

 

(22.30)

Remélem, ha önök között is fogadókészség van, akkor majd be tud kapcsolódni abba a Budapesti Közlekedési Szövetségbe is, amely Pestimrét, Imre-felsőt és az ott lakó emberek közlekedését is egy picit feljavíthatja. És innentől kezdve már nemcsak Pest megyéről, hanem Budapestről is szó van, hiszen ezek a vasútvonalak Budapesten keresztül érnek be valamelyik belső kerület állomására. Azt remélem, hogy képviselőtársaim is átérzik az ott élők gondjait, és mind a három módosító javaslatunkat befogadják.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps az ellenzéki padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  332  Következő    Ülésnap adatai