Készült: 2024.04.26.11:27:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

142. ülésnap (2000.05.23.), 213. felszólalás
Felszólaló Révész Máriusz (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:52


Felszólalások:  Előző  213  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RÉVÉSZ MÁRIUSZ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt évtizedben hazánkban is teret vesztett a tömegközlekedés az egyéni gépkocsi-közlekedéssel szemben. Ennek súlyos következményei vannak: a városok és vonzáskörzeteik életét lassan megbénítják a gépkocsik, egyre több útvonal mellett válik elfogadhatatlanná a levegő minősége. Azt gondolom, hogy ezt mindannyian nap mint nap tapasztaljuk, a folyamat megállítása érdekében valamit tenni kell.

A nyugat-európai országokhoz hasonlóan nálunk is integráltan, közlekedési szövetségben kellene működtetni a különböző tömegközlekedési szolgáltatásokat nyújtó társaságokat. Azt hiszem, ebben politikai konszenzus van itt, a parlamentben. Tíz éve ezt mindenki fontosnak tartja, beszél róla, drága pénzen tanulmányokat készíttet, és mégsem történik semmi. (Perlaki Jenő: Így van!) A legsúlyosabb a helyzet itt, Budapesten és vonzáskörzetében alakult ki, itt kellene talán a legsürgősebben lépni.

Tudom, államtitkár úr, ez nem egyszerű, hiszen a MÁV a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumhoz, a Volán az ÁPV Rt.-hez, a BKV pedig a Fővárosi Önkormányzathoz tartozik, ami azt jelenti, hogy a társaságok ellentétes részérdekein túl a tulajdonosok eltérő politikai kötődése sem sietteti a budapesti közlekedési szövetség létrejöttét. Azt hiszem, ezen mindenképpen túl kellene emelkedni; ennek azonban ellentmond az, hogy 1994-98 között az SZDSZ-es Demszky Gábor volt a főpolgármester Budapesten, és az SZDSZ-es Lotz Károly volt a közlekedési miniszter Magyarországon, mégsem történt előrelépés ezen területen, gyakorlatilag itt sem történt semmi. (Perlaki Jenő: Úgy van!)

Tisztelt Miniszter Úr! Az én lakóhelyemen, Kőbányán ez különösen fontos kérdés, sokkal fontosabb számunkra, kőbányaiaknak, mint a 4-es metró; a vasútvonalak nyolcfelé szabdalják a kerületemet, megnehezítve ezzel a közúti közlekedést. Ha megvalósulna a budapesti közlekedési szövetség, akkor az eddigi hátrányunk előnnyé válna, hiszen négy vasútállomás van Kőbányán, így alig több, mint tíz perc alatt lehetne például eljutni a Liget tértől a Nyugati pályaudvarra. Biztos vagyok abban, hogy nagyon sokan élnének a vasúti közlekedés lehetőségével, ha a járatok kellő sűrűséggel járnának, és a BKV-bérleteket elfogadnák a vasúti szerelvényeken is.

Tisztelt Miniszter Úr! Ezért kérdezem, hogy lát-e ön esélyt arra, hogy a közeljövőben megvalósuljon a tarifaközösség a BKV, a MÁV és a Volán között. Kérdezem azt is, hogy lát-e esélyt arra, hogy belátható időn belül létrejöjjön a budapesti közlekedési szövetség, amely összehangolt hálózattal, összehangolt menetrenddel, összehangolt szervezéssel működik a vállalatok önállóságának megtartása mellett. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  213  Következő    Ülésnap adatai