Készült: 2024.09.22.21:23:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

248. ülésnap (2009.11.30.), 261. felszólalás
Felszólaló Dr. Szép Béla (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:01


Felszólalások:  Előző  261  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZÉP BÉLA (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Urak! Képviselőtársaim! A két eddigi hozzászólás tekintetében kényszerültem arra, hogy eltérő véleményem megfogalmazására szót kérjek. Azt kell mondjam, hogy Latorcai képviselőtársam véleményének, hozzászólásának túlnyomó része nem a részletes vitára tartozó, hanem az általános vitára tartozó, az indokoltságot érintő megállapítás volt, amelyeken nem pusztán a vitaszakasz, hanem meggyőződésem szerint már az élet is túllépett, hiszen az elmúlt napok, hetek történéseit, különböző nemzetközi és honi szervezetek megállapításait alapul véve úgy gondolom, az indokoltság nagyon is létezik, nagyon is fennáll.

Ugyanakkor az ajánlási pontok között az 1-es és 3-as sorszám alatt megtalálható javaslatok, illetve a kapcsolódó ajánlási pontok mind arra vonatkoznak, hogy a törvényjavaslatban meghatározott hatásköri, szervezeti struktúra tekintetében következetesen kiszerelésre kerüljön a közérdekvédelmi tevékenység a javasolt szervezetből, és egy önálló, ügyészség alá rendelt szervezetként javasolják létrehozni.

Nyilvánvaló, hogy ha egy országban találkoznak egy olyan jelenséggel, ami nemzetközi természetű, akkor mi sem természetesebb, hogy az ezzel a káros jelenséggel való küzdelem nemzetközi tapasztalatait számba vesszük. Ennek következtében áttekintettem, hogy mely országokban - amelyek gyakorlata irányadó lehet, példaértékű lehet a számunkra is - alkalmaznak olyan szervezetet, amely nem az ügyészség keretei között, hanem attól függetlenül foglalkozik a kérdéssel, és veszi fel a harcot ez ellen a káros társadalmi jelenség ellen.

Azt kell mondjam, hogy a Transparency által minden évben közzétételre kerülő korrupcióérzékelési lista eredményeinek figyelembevételével csak innen, a közeli országok tapasztalatai közül Ausztriában, Szlovéniában, Írországban vagy Máltán van olyan szervezet, amely ügyészségtől függetlenül, az előttünk fekvő javaslathoz hasonló konstrukciót alkalmaz. De azokban az országokban, amelyek mögöttünk vannak, de az utóbbi időben nagyon komoly elhatározottság mutatkozik, hogy eredményesen vegyék fel a küzdelmet ez ellen a jelenség ellen, Litvániában, Szlovákiában, Lettországban, Lengyelországban is az előttünk fekvő javaslathoz nagymértékben hasonló konstrukcióra tettek javaslatot, vezettek be, és működtetnek kifejezetten korrupcióellenes szervezetet.

Latorcai képviselőtársam további kifogása, hogy a közbeszerzési törvényt nagymértékben érinti - ahogy fogalmazott: szétveri - ez a javaslat. Ugyanakkor tény az is, hogy amikor az előbb hivatkoztam az elmúlt napok, hetek különböző honi és nemzetközi szervezeteinek megállapításaira, akkor ezek között markánsan megtalálhatóak azok a megállapítások, amelyek szerint a korrupció mint káros társadalmi jelenség jelentős részben a közbeszerzési eljárásokban lelhető fel, a különböző vélekedések szerint a nagyobbik része vagy túlnyomó része érintett ezzel a jelenséggel.

Amennyiben elfogadjuk - és nincs okunk nem elfogadni - ezeket a megállapításokat, akkor nem tehetünk mást, mint tudomásul vesszük ezt a helyzetet azzal, hogy a közbeszerzési eljárások egyszerűsítésére és átláthatóságának különböző eszközökkel történő javítására törvénymódosítással teremtjük meg a lehetőséget, a feltételt. És a közbeszerzési törvényt érintő módosító javaslatok túlnyomó részben ilyen, átláthatóságot növelő javaslatok, többek között az átláthatósági biztos intézményének bevezetésével, illetve olyan megoldások megteremtésével, amelyek egy helyen, egy ponton valamennyi, a közbeszerzési eljárással kapcsolatos információ megismerését lehetővé teszik; ez üdvözítő lehet ebben a küzdelemben.

És két mondatot Bárándy képviselőtársam véleményéhez, amely annyiban érdekes vélekedés lehet, hogy végül is azonos frakcióból fogalmazunk meg eltérő véleményt, de úgy gondolom, hogy éppen ennek a társadalmi jelenségnek a káros volta, bonyolult és mostanáig minden módon fedett volta következtében az eltérő vélemény egyáltalán nem káros, azt mutatja, gondolkodunk azon, hogy mely eszközök lehetnek a legcélszerűbbek, legeredményesebbek.

(22.20)

Viszont meggyőződésem, hogy az önálló hivatal, tehát a csak ez irányú tevékenységgel foglalkozó hivatal felállítása valóban nem lenne célszerű, és meglehetősen szűkös világunkban nem is finanszírozható közpénzekből. Ugyanakkor a közbeszerzéseknek éppen az előbb elmondott erős kapcsolódása a korrupció jelenségével indokolttá teszi, hogy ez a szervezet kapjon kitüntetett lehetőséget arra, hogy egyik alapvető feladataként felvegye a harcot a korrupció jelenségével szemben. Úgy gondolom, ebben az esetben, hogyha kiemelt feladatot kap, akkor egyrészt nem indokolt, hogy e fő tevékenység a szervezet nevében ne jelenjen meg, és azt is gondolom, hogy ebben az esetben nem lenne méltó, nem lenne arányos, hogyha egy főosztályi szintű megoldással próbálnánk ezt a nagyon komoly társadalmi jelenséget tetten érni, és megszüntetni azokat az érdekeltségeket, azokat az elérhető anyagi előnyöket, amelyek ennek eredményeként előállnak.

Mindezek eredményeként arra kérem a tisztelt Házat, hogy az imént említett módosító javaslatokat ne támogassák, ellenben támogassák a kormány által is támogatott módosító javaslatokat, valamint azokat a kapcsolódó módosítókat, amelyek már most a tisztelt Ház előtt vannak.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  261  Következő    Ülésnap adatai