Készült: 2024.09.26.09:58:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

141. ülésnap (2000.05.22.),  177-221. felszólalás
Felszólalás oka Részletes vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:32:45


Felszólalások:   175-177   177-221   221-275      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Kérem, hogy aki a jegyző asszony által ismertetett javaslattal egyetért, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége elfogadta a javaslatot.

Megnyitom az első vitaszakaszt, az ajánlás 1-7., továbbá 10., 12., 13., 14., 15., 16., 20., 21., 23., 24., 25. és a 26. pontjai alapján. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Nincs ilyen jelzés.) Nem. A vita e szakaszát lezárom.

Megnyitom a második vitaszakaszt, az ajánlás 8. és 11. pontjai, valamint 9. és 22. pontjai alapján. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Nincs ilyen jelzés.) Szintén nem jelentkezett senki, így a vita e szakaszát is lezárom.

Megnyitom az utolsó vitaszakaszt, az ajánlás 17., 18. és 19. pontjai alapján. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Nincs ilyen jelzés.) Nem. Így a vita e szakaszát és a részletes vita egészét is lezárom.

Megkérdezem Bogár László államtitkár urat... - mivel vita nem volt, nem is indokolt hogy válaszoljon a vitában elhangzottakra. De ilyen a parlamenti élet, meg kell kérdezni, mert minden megtörténhet.

Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatokról következő ülésünkön határozunk.

 

Tisztelt Országgyűlés! A mai napunk utolsó törvényjavaslata következik. Soron következik a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény és a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Az előterjesztést T/2524. számon, a bizottságok ajánlását pedig T/2524/92. számon kapták kézhez. Megkérdezem a bizottságokat, kívánnak-e előadót állítani. (Nincs ilyen jelzés.) Nem kívánnak.

Tisztelt Országgyűlés! A hatályos törvény szerkezeti rendjére és a módosító javaslatok belső összefüggéseire figyelemmel indítványozom, hogy a részletes vita öt szakaszból álljon. Az egyes vitaszakaszok ismertetésére felkérem Juhászné Lévai Katalin jegyző asszonyt. Tessék!

 

DR. JUHÁSZNÉ LÉVAI KATALIN jegyző: Tisztelt Országgyűlés! Felhívom a figyelmüket, hogy a részletes vitában nem szerepelnek az ajánlás 91. és 107. pontjai, amelyeket az előterjesztőik visszavontak, és nem nyílik meg a vita a 100. pontról sem, mert az a bizottság álláspontja szerint nem felel meg a házszabályi rendelkezéseknek.

Az első szakaszban a törvény általános rendelkezéseit, illetve a felsőoktatási intézmény oktatóira vonatkozó szabályokat módosító, 2-15. pontok megvitatására kerül sor. A második vitaegységben a felsőoktatási intézmények szervezetrendszerére, működésére, önkormányzatára és felügyeletére irányadó rendelkezések módosításait kezdeményező, 16-80. ajánlási pontok szerepelnek. A 81-84. ajánlási pontok a felvételi és képzési szabályok módosításait tartalmazzák a vita harmadik szakaszában.

A hatályos törvény átmeneti rendelkezéseit a 85-99. ajánlási pontokban szereplő indítványok módosítják. Ugyanebben a szakaszban vitatjuk meg a 102-106. pontokat, a hatályba léptető rendelkezésekhez kapcsolódóan. Az ötödik vitaszakaszban szerepel a 101. és hozzá kapcsolódva az 1. pont, amely azt kezdeményezi, hogy a közoktatási törvényt e törvény ne módosítsa.

 

ELNÖK: Köszönöm, jegyző asszony. Kérem, tisztelt Országgyűlés, hogy aki az ismertetett javaslattal egyetért, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége elfogadta a javaslatot.

Megnyitom az első vitaszakaszt, az ajánlás 2-15. pontjai alapján. Szabados Tamás képviselő úr neve jelent meg a monitoron. Ehhez a szakaszhoz, képviselő úr? (Jelzésre:) Nem ehhez a szakaszhoz kíván hozzászólni. Kérdezem, hogy a 2-15. terjedő pontokhoz ki kíván hozzászólni. (Nincs ilyen jelzés.) Senki, így a vita e szakaszát lezárom.

Megnyitom a második vitaszakaszt, az ajánlás 16-80. pontjai szerint. (Jelzésre:) Bocsánat, Bazsa képviselő úr melyikhez jelentkezett, a másodikhoz? (Dr. Bazsa György: Az elsőhöz.) Tessék, megadom a szót. Nyilván a technika ördöge működött. Tessék!

 

DR. BAZSA GYÖRGY (MSZP): (A mikrofonja nem szól.). Köszönöm a szót, elnök úr. Valóban a technikával volt gond. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselők!

 

ELNÖK: Tessék a mikrofont bekapcsolni, úgy jobban lehet hallani! (Megtörténik.)

 

DR. BAZSA GYÖRGY (MSZP): Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársak! A felsőoktatási törvény módosításának általános vitájában már szóltunk arról, hogy egyetértünk azzal az alapkoncepcióval, hogy a felsőoktatás minőségét a törvény bizonyos pontjainak módosításával egyrészt határozottabban kell és érdemes biztosítani, másrészt növelni is szükséges.

Ennek a gondolatnak a jegyében született meg a módosításnak nemcsak a bizottsági és a parlamenti körökben talán legnagyobb vitát kiváltó része, az egyetemi tanári kinevezésekkel kapcsolatban, hanem az egész felsőoktatás körében, a sajtóban, a közvéleményben is visszhangra találó módosító javaslat.

Magam is azt gondolom, szükség van arra, hogy a felsőoktatás minőségét meghatározó módon biztosító egyetemi tanári színvonal egyértelműen magas legyen, a magyar felsőoktatás hagyományainak megfelelően nemzetközi mércével mérhető legyen, és ebben a tekintetben ne intézményi vagy azon belüli partikuláris érdekek legyenek meghatározóak.

Amikor tehát az előterjesztett törvénymódosítási javaslat azt mondja, hogy egy országosan is egységesnek tekinthető és nyilvánvalóan olyannak is ígérkező magyar akkreditációs bizottsági vélemény szükségszerű és kötelező kikéréséhez köti az egyetemi tanári kinevezést, annak a folyamatában meg kell jelenjen a Magyar Akkreditációs Bizottság véleménye, azé a testületé, amely az elmúlt hét év során bebizonyította, hogy nemzetközi mércével kíván mérni, minősíteni, minőséget biztosítani Magyarországon, akkor ezt a gondolatot támogattuk és támogatjuk is.

A gond megítélésünk szerint abban jelentkezik, hogy amíg ez a javaslat a MAB, tehát egy szakmailag kompetens és a felsőoktatás saját autonómiájából összeadott szakmai grémium részéről fogalmazódik meg, addig ez rendben van. Abban van a gond, ha a mindenkori miniszter ennek alapján olyan lehetőséget kap, amely az intézményi tanács döntése után azt a lehetőséget hordozza magában, hogy egyetemi tanári kinevezési javaslatokat továbbterjeszt, illetve meggondolásra visszaküld az intézményi tanácsnak.

 

(18.30)

 

Ez tehát egyrészt egy olyan fázis, ami az egyetemi, főiskolai autonómiával logikailag nincsen összhangban. Másrészt rendezetlen ez a kérdés, mert mi történik akkor, ha a miniszter megfontolásra visszaküldi az intézményi tanácsnak? Akkor újból elindulhat egy ilyen folyamat, akár a pályázat meghirdetésétől, akár csak az intézményi tanács újratárgyalásától kezdve, és újból megkapja a miniszter, újból visszaküldi megfontolásra. Szóval, ez egy olyan, kiutat nem tartalmazó megoldási javaslat, ami ennek következtében nem megoldás. Azt kellene világosan megmondania az előterjesztőnek, hogy a MAB egyetértése szükséges az egyetemi tanári kinevezéshez. Ebben az esetben enélkül az intézményi tanácsok nem terjeszthetnek föl, vagy pedig az intézményi tanács - és ez a mi javaslatunk a 8., 10. pontokban - legyen köteles kikérni a MAB véleményét, ennek birtokában mérlegeljen, és ennek alapján terjeszthessen fel anélkül, hogy a miniszternek külön jogkört kellene adni.

Meggyőződésem, hogy az intézmények nagyon komolyan fogják venni ezt a MAB-véleményt, hiszen a MAB-nak olyan tekintélye van a magyar felsőoktatásban, amit nem szokás az utóbbi években negligálni. Most is erre lehet ebben a kérdésben számítani, és ha nem ez következne be - amit nem gondolok, még egyszer mondom -, akkor nagy valószínűséggel a MAB kezében ott volna az a lehetőség, hogy egy-egy olyan intézménynek, amelyik többször is negligálta a MAB megalapozott, szakmailag kompetens véleményét, azt mondhassa a legközelebbi akkreditáció, minőségellenőrzés, hitelesítés során, hogy hölgyeim, uraim, önök ebben az intézményben, az országos átlagtól eltérően, olyan alacsony követelményszintet alkalmaznak, amelynek alapján - másokkal együtt föltehetően - nem látjuk indokoltnak az intézmény akkreditálhatóságát. Ezt mindenki tudja, ez mindenki számára világos a magyar felsőoktatásban, és ennek nyilvánvalóan megvolnának, meglennének a következményei. Tehát ezért javasoljuk azt, hogy egy ilyen világos képlet alapján lehessen a továbbiakban minőségileg garantált egyetemi tanári előterjesztéseket az intézményi autonómia keretében megtenni.

A módosító javaslataink más tekintetben egy kicsit komplexebben közelítik meg ezt a kérdéskört. Úgy látjuk, az a keveredése a dolgoknak, hogy főiskolai tanácsok habilitált pályázókat egyetemi tanárrá kinevezni főiskolán is javasolhatnak, a dolgok logikai rendjének összekeverését jelenti. Az egyetemi tanár, miként az egyetemi tanársegéd, az egyetemi adjunktus, az egyetemi docens, egy egyetemi tevékenységhez kötött beosztási kör. Azt a feladatkört jelenti, amit az egyetemen az illetőnek oktatásban, kutatásban el kell látnia. Ezeket a feladatokat főiskolán nem lehet ellátni. A főiskolán nincsen doktori képzés, a főiskolán nincsenek egyetemi előadások, a főiskolán nem kell egyetemi tankönyvet írni, a főiskolán azt kell tenni, ami a főiskola világos és tisztességes, társadalmilag nagyra becsült és értékes feladata, tevékenysége, és nem ilyeténképpen összekeverni a dolgokat. Akkor lehetne ugyanis főiskolán egyetemi docenst is kinevezni, meg egyetemi adjunktust is, meg egyetemi tanársegédet is - mert ez a logika világosan így mehet tovább, de ez a logika nem jó logika. S akkor a középiskolában is lehetne, mondjuk, tudományos fokozattal bíró középiskolai tanárokat főiskolai tanárnak nevezni, hiszen a főiskolai tanár kritériumait... - tudományos fokozata legyen és bizonyos egyéb színvonalas tevékenységeket folytasson, ezt középiskolában is el lehetne egészen normálisan végezni. Úgyhogy egyértelműen azt gondoljuk, hogy ezt a helyzetet rendbe kell tenni.

Hogy azonban a főiskolai tanároknak az a része, akik egy egyetemi habilitációs folyamaton is átmentek és megfeleltek a követelményeknek, megfelelő társadalmi elismerésben részesüljön, azt javasoltam, hogy a törvény deklarálja a professzori cím használatának lehetőségét. Most az a furcsa helyzet van a magyar jogrendszerben, hogy két kategória viselheti jog szerint a professzori címet, az emeritus professzor - aki már nem professzor, hiszen nyugdíjba ment - és a kutatóintézetek legmagasabb beosztású kutatórétege, a tudományos segédmunkatárs, munkatárs, főmunkatárs és tanácsadó után kutatóprofesszorként besorolt, tényleg általában akadémikusi kör. Csak éppen az egyetemi tanárok számára, akik valóban a szó klasszikus és mai értelmében professzorok, nem adja meg a magyar jogrend ennek a címnek a használatát.

Úgy gondolom, hogy az volna helyénvaló, ha a törvény is deklarálná, hogy az egyetemi tanárok, akik szükségszerűen habilitáltak és a habilitált főiskolai tanárok - itt utalok vissza arra, amit az előbb mondtam - törvény szerint használhatnák a professzori címet, ezt a társadalmilag még mind mostanáig is magasra értékelt rangot, elismerést, szakmai tisztességet jelentő címet. Ezt a javaslatot egyébként az oktatási bizottság támogatta, és nagyon örülnénk, ha az előterjesztő is egyetértene ezzel, mert akkor a dolgok legalábbis egy tekintetben lassan a helyére kerülnének. Ezért tehát reméljük, hogy ez a javaslat végül is a kormány részéről is elfogadásra találhat.

Ebben a körben hadd tegyek még egy utalást! Képviselőtársaim előterjesztették azt, hogy az egyházi intézményekben a fenntartó javaslatára legyen kinevezhető egyetemi tanár. Ez az intézményi autonómiát csorbító megfogalmazás. Függetlenül attól, hogy egy intézmény állami vagy nem állami, egyházi vagy magán, az a tisztességes akadémiai autonómia rendje, ha az intézményi tanács tesz erre javaslatot, nem a fenntartó. A fenntartó abban bírjon meghatározó szereppel, abba legyen beleszólása, hogy lehet-e egyetemi tanári állást hirdetni egy adott intézményben, van-e rá szükség, és van-e rá pénz. Ha igen, akkor onnantól kezdve az intézményi tanács autonómiájába tartozzon az, hogy ki legyen az a professzor. E tekintetben ezt a különbségtételt indokolatlannak tartjuk. Mi az egyházi intézményeket ugyanolyan egyetemeknek tekintjük, mint amilyenek mi, államiak vagyunk, ezek ugyanazzal az autonómiával bírjanak, és ne a fenntartó meghatározó szerepe érvényesüljön a professzori kinevezésekben.

Végezetül azt ismételném meg, hogy jónak tartanánk és nagyon örülnénk, ha a kormányzat megértené az oktatási bizottság gondosan megvitatott, alaposan átgondolt álláspontját, és egyetértene az előbb elmondott javaslattal. Köszönöm.

 

ELNÖK: Köszönöm. Több kétperces hozzászólásra jelentkezés is megjelent a monitoron. Megkérdezném Takács Imre képviselő úrtól és Pósán képviselő úrtól, ehhez a vitaszakaszhoz akarnak-e hozzászólni. (Dr. Takács Imre és dr. Pósán László bólint.) Akkor megadom a szót Takács Imre képviselő úrnak, MSZP, két percre.

 

DR. TAKÁCS IMRE (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Úgy gondolom, hogy a felsőoktatásról szóló törvényjavaslat módosítása során abból az alapelvből kell kiindulni minden lépésnél, hogy az egyetemi vagy a főiskolai autonómia ne sérüljön. Ennek kapcsán meg kell jegyezzem azt, hogy az egyetemi tanárok kinevezésekor a miniszter jogköre nem nőhet az egyetemi tanács fölé, mert véleményem szerint ez az egyetemi autonómiát egyértelműen sértené. Az egyetemi tanács meggondoltsága, tudományos háttere egyértelműen azt jelenti, hogy ha ők valakit egyetemi tanárrá javasolnak kinevezni, akkor nem lenne jó, ha a minisztérium vagy a miniszter ezzel kapcsolatban jelentősen fel tudna lépni.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Szintén két percre adom meg a szót Pósán László képviselő úrnak, Fidesz.

 

DR. PÓSÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm szépen. Csak emlékeztetni szeretném a tisztelt Házat arra, hogy a bizottsági ülésen számos javaslat olyan támogatást kapott kormánypárti és ellenzéki oldalról egyaránt, ami, azt gondolom, a jövőre nézve is kellő reménnyel tölthet el bennünket a tekintetben, hogy számos javaslat kellő konszenzussal fog majd itt a parlamentben a plenáris ülésen is rendelkezni.

 

(18.40)

 

Számos dologgal egyetértek, amit a Bazsa képviselő úr felvetett. Egy dolgot szeretnék még hozzátenni, ami a főiskolai és az egyetemi tanári kérdéskörhöz kapcsolódik, csak megfontolás végett. Ha eltérő feladatkörök vannak egyik vagy másik helyen, és ehhez kapcsolódna, mondjuk, egyetemi tanári kinevezés főiskolán és egyetemen is, akkor a kérdés innentől kezdve az, hogy a bérbesorolásuk hogyan alakul. Mert ha azonos címnél azonos fizetés van, de nem ugyanolyan típusú feladatkörök tartoznak hozzá, akkor itt nyilvánvalóan komoly problémák állhatnak elő. Mint ahogy fordítva is igaz a kérdéskör: ha azonos fizetési kategória van, akkor nyilván azonos feladatot kell hozzárendelni.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm. Felszólalásra megadom a szót Iványi Gábor képviselő úrnak, SZDSZ.

 

IVÁNYI GÁBOR (SZDSZ): Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Úr! Én a törvényjavaslat, a módosítás 2. §-ához kívánnék néhány megjegyzést fűzni. Azzal szeretném kezdeni, hogy sajnálom, hogy a bizottságokban Zuschlag képviselő úr, valamint Jánosi és Bazsa képviselő urak módosító javaslatait ezen a ponton nem támogatták. Ők ugyanis arra törekedtek módosításaikkal, hogy elejét vegyék egy olyan megkülönböztetésnek, amely szerint csak azok az egyházak kapnának a többi felsőoktatási intézménnyel azonos támogatást az intézmény fenntartásához és működtetéséhez, fejlesztéséhez, amelyek vagy az 1997-es vatikáni szerződés, vagy az ezt követő, állammal kötött megállapodások résztvevői voltak. Azonban nemcsak ezek az egyházak folytatnak főiskolai, illetve egyetemi képzést. Itt nem csupán világi szakok támogatásáról van szó ebben a törvényjavaslatban, hanem a hitélettel összefüggő szakok támogatásáról is.

Amikor a törvényjavaslat, a módosítás az indokolásban arra hivatkozik, hogy valamilyen módon a gyakorlatban kárpótolni kell azokat az egyházakat, amelyek a felsőoktatásban való szerepvállalásuk terén 1948-at követően sérelmeket szenvedtek el, és abba a helyzetbe kell őket hozni, hogy most is szerepet vállalhassanak, akkor ezzel a gyakorlati segítséggel egyetérthetünk. Nem érthetünk egyet azonban azzal, hogy ebből a körből most is ki vannak zárva más egyházak, amelyekkel nem kívánt az állam megállapodásokat kötni a vatikáni megegyezést követően.

A törvényjavaslat állam által elismert felsőoktatási intézményekről beszél, és ez így helyénvaló, de vannak állam által elismert felsőoktatási intézmények, amelyeknek a kihagyása ebből a körből egyházaknak okozott jogsérelem lenne, amelyet nem 1948-ban, a fordulatot követően követtek el némelyek, hanem amely jogsérelmet most követné el a jelenleg ezt a törvényjavaslatot benyújtó kormány. Nagy kár lenne, ha azok az egyházak, amelyek szintén szerepet vállalnak és ezt a munkát jól végzik, amelyek lehet, hogy Magyarországon rövidebb történelmi múlttal rendelkeznek, de van mind az oktatásban, mint a hitéleti képzésben tapasztalatuk, és nem kívánják más egyházak felsőoktatási intézményeiben kiképeztetni a híveiket, ha ők hátrányt szenvednének most ezen a területen.

Megjegyzem itt azt, hogy megfogalmazódott már írásban olyan javaslat, hogy teológusképzést és ehhez hasonló, hittanári képzést is csak az úgynevezett történelmi egyházak teológiai főiskoláin lehessen államilag támogatott módon végezni; nagy kár lenne, ha az újabb kori magyar történelmet megterhelné egy ilyen vonás. Én tehát arra szeretném önöket biztatni, fontolják meg mindazokat a szempontokat, amelyeket az említett képviselő urak módosító indítványaikban felvetettek, és gondolják meg azt is, hogy az érintett egyházak, egyházi jogi személyek nyilván a jogsérelem miatt készek akár az Alkotmánybírósághoz is fordulni vagy a nyilvánosság figyelmét felhívni egy olyan diszkriminatív lépésre, amit kár lenne megtenni, ami olyan jogtalan helyzetet teremtene egyesek előnyére és mások nyilvánvaló hátrányára, ami nem válna dicséretére egyikünknek sem.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm. Megadom a szót felszólalásra Jánosi György képviselő úrnak, MSZP.

 

DR. JÁNOSI GYÖRGY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A reménytelenség nyugalmával szeretnék az ajánlás 4. pontjában szereplő módosító indítványomhoz némi szóbeli kiegészítést fűzni. Azért teszem ezt, hogy az én lelkiismeretem megnyugodjon, hogy elmondhassam magamról, megpróbáltam még egyszer meggyőzni a kormányoldali többséget egy olyan igazságtalanságról, ami az én megítélésem szerint is sajnos szerepel a jelenlegi törvénymódosításban.

Helyes törekvése volt a törvénymódosításnak megítélésünk szerint az, hogy javítani kívánja az egyházi felsőoktatási intézmények finanszírozási pozícióit. Lényeges oka volt ez annak, hogy a törvénymódosításra a felsőoktatás terén sor került. Van azonban egy olyan passzus a törvényben, amely ezt a többletforrást csak az egyházak egy meghatározott körére szűkíti le: nevezetesen azokra az egyházakra, amelyek érintettek voltak az 1991-es, egykori kárpótlási törvény által. Mindez a mi nyelvünkre lefordítva a történelmi egyházakat jelöli.

Igazságtalannak érzem ezt a különbségtételt, mert azt gondolom, vannak olyan kisebb egyházak, amelyek nem voltak érintettek a kárpótlási törvény által, ugyanakkor mindent elkövetnek, hogy akkreditált, megfelelő minőséget produkáló felsőoktatási intézményt működtessenek.

A törvény a többletfinanszírozást a beruházási és felújítási támogatások terén teszi meg a történelmi egyházaknak, lehetővé téve azt, hogy az állami intézményekkel egyenjogúan, egyenrangúan pályázhassanak az e célra megnyitott költségvetési forrásokhoz. Az én számomra kissé érthetetlen, miért nem tehetnék meg ezt azok a kisebb egyházak és felekezetek által fenntartott felsőoktatási intézmények is, amelyek - még egyszer mondom - kellő akkreditáció után, a minőségüket biztosítva fordulhatnának ilyen forrásokért.

Aggályt látok a '90-es, vallási és lelkiismereti szabadságról szóló törvénnyel való összevetésben, hiszen ez a törvény, amely alkotmány erejű törvény, kétharmados törvény, azt mondja ki, hogy nem szabad felekezetek között különbséget tenni akkor, amikor az állam által elismert feladatokat látnak el, és ennek fejében állami támogatást kapnak. Úgy érzem, ez az elv sérül akkor, amikor a felsőoktatási törvény módosítása visszautal a '91-es kárpótlási törvényre, mert ettől a pillanattól kezdve csak az egyházaknak egy meghatározott köre számára biztosítja a hozzáférhetőséget az állami forrásokhoz.

Szeretném elmondani: nem jelentene többletforrást a költségvetés számára, ha ezt a lehetőséget megadnánk azoknak a kisebb egyházaknak, felekezeteknek is, amelyek akkreditált, minősített felsőoktatási intézményt működtetnek.

 

(18.50)

 

Hiszen itt csak arról van szó, hogy a pályázaton más állami intézményekkel vagy adott esetben a történelmi egyházak által fenntartott felsőoktatási intézményekkel egyenrangúan vehetnének részt. Azt gondolom, kellő garanciát jelent ezeknél az intézményeknél az, hogy csak akkor pályázhatnának erre a forrásra, ha a Magyar Akkreditációs Bizottság által elismert minőségi felsőfokú képzést folytatnának.

Még egyszer szeretném felhívni a kormányoldal figyelmét arra, hogy próbáljuk megszüntetni ezt az esélyegyenlőtlenséget. Mert igaz az, hogy semmiféle alkotmányos jogszabály nem tiltja a pozitív diszkriminációt bizonyos egyházak esetében, adott esetben a történelmi egyházak esetében, de arra szeretném felhívni mindannyiunk figyelmét, hogy ha bármely egyház esetében pozitív diszkriminációt alkalmazunk, azok az egyházak, amelyek ebből kiszorulnak, negatív diszkriminációként élik meg ezt a helyzetet. Kár lenne egy helyes, jó irányú és a kormányzat oldaláról jó szándékú törekvést kérdőjelessé tenni azért, mert négy-öt felsőoktatási intézmény kiszorulna abból a lehetőségből, amelyet most a törvény kizárólag a történelmi egyházak számára nyit meg.

Köszönöm a figyelmet.

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A vita e szakaszát lezárom.

Megnyitom a második vitaszakaszt az ajánlás 16-80. pontjai szerint. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Szabados Tamás jelentkezik.) Szabados Tamás képviselő úr, MSZP. Tessék!

 

SZABADOS TAMÁS (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Az ajánlás 23., 24., 25., 26., 27., 28. pontjai kapcsán szeretnék hozzászólni, amelyek a hallgatói önkormányzatok jogállását feszegetik.

Az eredeti, a kormány által beterjesztett javaslatban a hallgatói önkormányzatok és a doktoranduszok szövetsége azonos jogot kapna az egyeztetéskor. Érdekes módon az oktatási bizottság ülésén, attól függetlenül, hogy ki milyen pártból jött, többen megérezték ennek a problematikus voltát. Ugyanis az egységes hallgatói önkormányzatok egy óriási vívmány. Ennek a felszeletelése - ezt többen érezték úgy, fideszesek is, MSZP-sek is - nem lenne szerencsés. Ezért nagyon hasonló módosító javaslatok érkeztek, amelyeket sajnos a kormány nem támogatott, de az oktatási bizottság egynémelyiket támogatta. Ezért van az, amit az előbb Pósán képviselő úr is feszegetett, hogy jó lenne a kormánynak még egyszer átgondolni azt, hogy ha mindkét oldalon ennyien így gondolják a dolgot, érdemes-e ezzel szembe menni, érdemes-e a hallgatói önkormányzatokat felszeletelni.

Nagyon tanulságos volt, ahogy a HÖOK elnöke, Kucsera Tamás Gergely az oktatási bizottság ülésén ez ügyben érvelt, mégpedig úgy, hogy a Doktoranduszok Országos Szövetsége gyakorlatilag része ma is a hallgatói önkormányzatoknak mint szervezetnek. Kialakult egy nagyon érdekes vita arról is, hogy a doktoranduszok hallgatók-e vagy nem. A felsőoktatási törvény szerint azok. Ha pedig hallgatók, akkor nem lehet a hallgatói önkormányzatok egy részét kitüntetett helyzetbe hozni a többiek rovására, netán még úgy is, hogy mondjuk, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetsége tíz tagú elnökségébe két tagot delegáljon egy választott szervezet.

Ezért a magam részéről két indítványt is tudnék támogatni. Az egyik az, amelyet Pósán képviselő úr adott be Gyürk András és Rogán Antal képviselőkkel együtt. Ők szintén ezt mondják ki, hogy a felsőoktatási intézmények hallgatóinak országos képviseletét a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája - a továbbiakban HÖOK - látja el. Ezt az oktatási bizottság támogatta is, többen itt ülünk, akik támogattuk, szinte egységesen, egy-két tartózkodástól eltekintve elfogadta a bizottság. De ha ez nem megy, akkor azt is támogatni tudjuk, amit Zuschlag János, Jánosi György és Csizmár Gábor képviselőtársaim javasoltak módosító indítványukban, amely arról szólt, hogy a felsőoktatási intézmények hallhatóinak országos képviseletét a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, a továbbiakban HÖOK - és itt van a módosítás -, ezen belül doktoranduszainak országos képviseletét a Doktoranduszok Országos Szövetsége látja el. Tehát nem gondoljuk úgy, hogy a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája mellé egy külön jogi személyként megjelenjen a Doktoranduszok Országos Szövetsége. Ezt mi úgy értékeljük, talán nem egészen alaptalanul, hogy ez a hallgatói önkormányzatok megosztására szolgálna, ha ez megtörténne.

Ezért tisztelettel felhívom a kormány képviselőinek a figyelmét, az államtitkár úr figyelmét arra, hogy ha bármelyik javaslatot, vagy az ellenzékit, vagy a kormánypártit támogatják, ezzel ezt a dolgot, azt hiszem, megnyugtatóan lehetne rendezni, hiszen ebben a szakma bizottsága szinte egyhangú döntést hozott. Abban a formában viszont, ahogy ezt az eredeti javaslatban a kormány elénk tárta, az oktatási bizottság nem tudja támogatni.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm. Megadom a szót felszólalásra Bazsa György képviselő úrnak, MSZP.

 

DR. BAZSA GYÖRGY (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Ebben a fejezetben két, egy értelemben összefüggő kérdéskörhöz kívánok hozzászólni. A javaslatok a 60., az 53., 59., 74. pontokban találhatók és még néhány másik is érinti ezt.

A magyar felsőoktatásnak van két, az eddigiekben fontos szerepet betöltő testülete, a Felsőoktatási és Tudományos Tanács, illetve a Magyar Akkreditációs Bizottság. Kialakult még a törvény '93-as megszületése kapcsán egy egészséges konszenzus a testületek összetételét, elnökeit, apparátusát és hatáskörét illetően. Nem gondolom, hogy egy-egy ilyen kérdéskör egyszer s mindenkorra tízparancsolatba vésve kellene hogy hosszú életet éljen, értelemszerű módosításokra mindig kell hogy lehetőség legyen. A mostani módosítások azonban, úgy vélem, nem jó irányba mennek, és nem is egészen értem az oktatási kormányzatot, mert minden esetben az a határozott véleményünk - ez elég világosan kiolvasható a javaslatokból -, hogy erősebb minisztériumi vagy kormányzati beleszólást és ezzel csökkenő felsőoktatási autonómiát és hatáskört eredményezne.

Az egyik ilyen, hogy az FTT hatásköre - itt ugyan korrigálnom kell magamat, mert nem az eredeti előterjesztés szerint, hanem két képviselőtársunk, Vincze és Révész Máriusz képviselőtársunk javaslata alapján - rendkívüli mértékben lecsökkenne. Lecsökken, mert semmi konkrétumot nem jelent, egyedül talán a karokra vonatkozó javaslatok és a felsőoktatás költségvetésére vonatkozó javaslatok véleményezését jelenti, de a felsőoktatás költségvetése eddig sem az FTT-ben dőlt el, hanem jobbára itt, ebben a Házban, legalábbis formálisan. Olyan mértékben gyengül, válik általánossá az FTT hatásköre, amire - ha ezt jellemzésként lehet mondani, de talán lehet mondani - azt mondanám, hogy ha engem most jelölnének FTT-tagnak, én megköszönném, de azt mondanám, hogy nekem ennél hasznosabb időtöltésre is van lehetőségem. Én három évig voltam FTT-tag, most egy hónapja járt le a mandátumom, tudom, hogy mit jelentett a jelenleg még érvényes törvény szerint az FTT hatásköre. Azzal együtt, hogy formálisan ugyanúgy javaslattevő, véleményező, állásfoglalásra jogosult testület volt.

 

(19.00)

 

De ami most ebben a javaslatban megszületik, az egy rendkívül formális, elveken vitatkozó - kicsit gondolkozom, hogy érződjön, hogy nem akarok igazán felelőtlenül rossz kifejezést mondani -, szinte gittegylet jellegű társasággá alakul át.

Még ezt is tetézi az, hogy a javaslatok szerint az elnökét a miniszter egyetértése esetén a testület választása alapján a miniszter nevezi ki. Én azt gondolom, hogy a testületnek meg lehetne hagyni - most már akármilyen is a jogköre - azt a jogkört, hogy maga válassza meg az elnökét. Ez általában így volt szokásos, és a demokráciákban nagyjából így szokásos.

A MAB-nál az összetételt illetően szintén kialakult egy normális arány - nem is mondanám, hogy konszenzus -, miszerint 30 tagból 15-öt a felsőoktatás, 10-et a kutatóintézetek, 5-öt az alkalmazói-felhasználói szféra delegál, és ez működőképes volt. A javaslat most megszünteti ezt a törvényi előírást, amit én azért nem értek, mert egy törvényi előírás, egyezség mégiscsak egyfajta országos kormányzati-ellenzéki - és mindenkori kormányzati, mindenkori ellenzéki - egyetértés eredménye szokott lenni. Most a MAB összetételében a mindenkori kormányzat kap egyfajta nagyobb jogosultságot. Nem hiszem, hogy értelmes dolog, mert rögtön felvetődik, hogy most valamilyen okok miatt, valamilyen szempontok miatt így vagy úgy módosul az előbb említett arány, és ez természetesen időnként, ciklusonként a másik oldalról viszonoztatik. Mi azt javasoltuk itt, hogy maradjon meg a jelenlegi törvényi szabályozás, és a MAB így működjön tovább.

A minisztériumnak ez a nem szimpatikus és nem jó törekvése a hatékonyabb, erősebb beleszólásra abban jelentkezik, hogy a MAB főtitkárát a javaslat szerint most már a miniszter nevezi ki. A MAB a magyar felsőoktatás tényleg nagy autonómiával, nagy tekintéllyel és nagy felelősséggel működő testülete. Ha a miniszter akarja kinevezni a főtitkárt, akkor annak nincs jó üzenete. Máris tudom mondani a felsőoktatási körökből, hogy ennek rossz üzenete van. Nem kell beleszólás a miniszter számára - a mindenkori miniszter számára, szeretném mondani -, mert nincs garancia arra, hogy egy-egy kormányzat évtizedekig működik. Azt gondolom, hogy ugyancsak meg kellene hagyni a MAB elnökének azt a lehetőségét, hogy a főtitkárát, a gazdasági igazgatóját és azon túl pedig az apparátus tagjait kinevezhesse. Így a mostani javaslat szerint a főtitkár a miniszter kezében van, a főtitkár kezében az apparátus van, és nem hiszem, hogy ebben a körben vagy ezen a fórumon tovább kell mondani a gondolat lehetőségét.

Ezért tehát azt gondolom, hogy amennyire érthető, hogy a FTT esetében is, amelyik a miniszter tanácsadó testülete, amely a Szalay utcai házban működik, indokolt lehet az, hogy a miniszter nevezi ki a főtitkárt - nem az FTT elnökét, az előbb elmondtam, hogy azt nem -, annyira nem indokolt, hogy a MAB, amelyik - még egyszer mondom - a magyar felsőoktatási intézményi autonómiák egy-egy részéből összeállt, egységes felsőoktatási autonómiát reprezentál, ez ne következzen be. Azt javaslom, hogy ezt a jelenlegi törvényi állapotot mindkét esetben tartsuk meg. Nincs értelme ebben az irányban változtatni. Szeretném mondani, hogy a felsőoktatás nagyon rossz üzenetként fogja ezeket a javaslatokat.

Ezek után mondhatnám, és mondom is egy mondat erejéig: a főiskolai rektori, MAB-tagsági és FTT összeférhetetlenségre vonatkozó javaslatot az oktatási bizottság nem támogatta, mert úgy érezte, hogy hasznos lehet az az információ, amit a rektorok ezekben a testületekben gyakorolnak. Én magam három éven keresztül ezt csináltam, tehát tudom, hogy kölcsönösen hasznosítható információkról van szó. Az FTT esetében - ha bekövetkezik az, ami a képviselői módosító javaslatokban van - ennek nincs is jelentősége; a MAB esetében van.

Én tehát azt szeretném javasolni, azt javaslom a kormányzatnak, hogy az eddig meglévő felsőoktatási autonómiákat, jogköröket ne módosítsa sem most, sem a későbbi kormányzatok számára.

Ez így működött; meggyőződésem, hogy rendben működött, és az lenne az egészséges, ha továbbra is így működne.

Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Megadom a szót Jánosi György képviselő úrnak, MSZP.

 

DR. JÁNOSI GYÖRGY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A 16., 22., 27., 65., 67. és 79. számú módosító indítványaimhoz szeretnék némi szóbeli kiegészítést fűzni.

A módosító javaslatok egy része a hallgatói jogok ügyével foglalkozik. Ezen a ponton szeretném megerősíteni mindazt, amit Szabados Tamás képviselő úr az imént elmondott. Hibának tartanánk, ha a törvény eredeti szándékához képest a módosítás most megkettőzné a hallgatói érdekképviseletek országos szintjét. A törvényjavaslat ugyanis ezt teszi. Kiemeli a hallgatói önkormányzatok köréből a Doktoranduszok Országos Szövetségét, és egyenrangú érdek-képviseleti jogosítványokkal kívánja felruházni országos szinten.

Amikor 1996-ban a felsőoktatási törvény módosítása nyomán egységessé tettük a hallgatói érdekképviseletet, ezt akkor a politika és maguk a hallgatók is megelégedéssel fogadták, tudniillik kölcsönösen mind a két fél érdekét szolgálta ez a fajta egységes érdekképviselet. A politikait azért, mert végre volt egy meghatározott partner, akivel ezentúl tárgyalhatott, egyeztethetett hallgatókat érintő ügyekben, kérdésekben. De a hallgatókat is megnyugtatta ez a rendszer, hiszen innentől kezdve nem kellett szembenézniük azzal a veszéllyel, hogy több hallgatói szervezet esetén a politika kedvére játszhat velük, szembefordíthatja egymással őket, mindig a véleményéhez legközelebb eső hallgatói szervezet véleményére hivatkozhat.

Azt gondolom, hogy ezt az egységes hallgatói képviseletet hiba lenne megbontani. Nem véletlen, hogy ez ellen a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája is felemelte a szavát. Azt gondolom, hogy az sem véletlen, hogy az oktatási bizottságban döntő többséggel megszavaztuk azokat a módosító indítványokat, amelyek a hallgatói érdekképviselet egységét megpróbálják megtartani, megpróbálják így érvényesíteni. Bízom abban, hogy ezt a parlament is támogatja. Már csak azért is, mert a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája az összes magyar felsőoktatási intézményben tanuló hallgatót magában foglalja; ez mintegy 300 ezres létszám. Ugyanakkor a Doktoranduszok Országos Szövetsége - amely önkéntes választási alapon működő szervezet - mindössze 1200-1300 tagot foglal magában.

Azt gondolom, hogy nagyon egyenlőtlen dolog lenne egyenrangú félként kezelni a két szerveződést egy érdekegyeztető tárgyaláson. Azt gondolom, hogy az eddigi törvény kellőképpen biztosította a doktoranduszok megjelenését a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájában, hiszen a törvény eddig is kimondta, hogy a tíz tagú elnökségben két helyet fenn kell tartani a Doktoranduszok Országos Szövetsége delegáltjai számára.

A hallgatói jogok ügyében még egy módosító javaslatról szeretnék szólni, ez a 16-os...

 

ELNÖK: Hadd kérjem meg arra, hogy egy kicsit tegye feljebb a mikrofont, mert nagyon búg.

 

DR. JÁNOSI GYÖRGY (MSZP): Bocsánat, de azt hittem, hogy visszhangzik, ha közelebb teszem.

A 16. ponttal kapcsolatban szeretnék még egy nagyon rövid indoklást tenni. A 16. pontban azt a módosító javaslatot terjesztettem be, amely lehetővé tenné, hogy a hallgatói önkormányzatok az egyes felsőoktatási intézményekben működő minőségbiztosítással foglalkozó bizottságokba delegálhassanak képviselőt.

A jelenlegi törvény ugyanis úgy fogalmaz, hogy ebbe a minőség felett őrködő bizottságba a hallgatói önkormányzatok akkor delegálhatnak hallgatói képviselőt, ha ezzel az intézményi tanács egyetért. Eddig is így szerepelt a törvényszövegben. Én azonban azt gondolom, hogy elérkezett az idő, hogy módosítsunk ezen. Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy angolszász területen nem szokták megkérdezni a pulykákat, hogy szeretik-e a karácsonyt, de én azt gondolom, hogy felnőttnek tekinthetnénk a hallgatókat. Felnőtt emberekről van szó, akik igazán a maguk bőrén érzik az oktatás minőségének előnyeit vagy éppen hiányait és fogyatékosságait. Azt gondolom, hogy meg kellene adni a jogot a diákönkormányzatoknak, hogy delegálhassanak ebbe a bizottságba, és ott a hallgatói szempontokat is érvényesítsék akkor, amikor a minőségbiztosítás ilyen-olyan kérdéseiről van szó az intézményben.

 

 

(19.10)

 

Végül a 65., 67., 79. számú módosító indítványaimban - amelyeket Bazsa képviselő úrral nyújtottam be - a Magyar Akkreditációs Bizottság ügyeit érintjük.

Én is mélységesen fájlalom, hogy kikerül a törvényből a Magyar Akkreditációs Bizottság összetételére vonatkozó passzus, amely eddig leírta, hogy hogyan áll össze ez a rendkívül fontos köztestület. Azt gondolom, a Magyar Akkreditációs Bizottság eddigi működése során bizonyította létjogosultságát, bizonyította felkészültségét, és bizonyította azt, hogy rendkívül fontos köztestülete a magyar felsőoktatásnak.

Kár lenne legyengíteni a szerepét azzal, hogy kivesszük az összetételére vonatkozó szabályokat a törvényből, miközben a Felsőoktatási és Tudományos Tanácsnál megerősítjük az összetételre vonatkozó eljárási szabályokat. Ráadásul kissé zavaró, hogy a kormány által benyújtott törvénymódosítás a MAB-bal kapcsolatban immár a felsőoktatási szféra képviselőiről beszél és nem a delegáltjairól. Eddig a törvény ugyanis világossá tette, hogy a felsőoktatási szféra által delegált, választott, küldött képviselők adják a MAB meghatározott létszámú részét. A törvénymódosítás immár csak képviselőkről beszél, ami furcsa értelmezésre ad lehetőséget. Például arra, hogy bárki szemezgessen adott esetben a felsőoktatási szféra képviselői közül, és a számára kedvezőeket hívja meg ebbe a rendkívül fontos bizottságba.

Én azt gondolom, hogy inkább erősítenünk kellene a Magyar Akkreditációs Bizottság jelenlétét a törvényben, és azt gondolom, erősítenünk kellene az önállóságát is. Például azzal, amit a 79. ajánlási pontban szereplő módosító indítványban javasolok. Ez ugyanis azt mondaná ki, hogy a Magyar Akkreditációs Bizottság titkárságának vezetőjét immár ne az oktatási miniszter nevezze ki, hanem a Magyar Akkreditációs Bizottság elnöke, akit a Magyar Akkreditációs Bizottság tagjai maguk közül választanak.

Azt gondolom, hogy az önállóság, az autonómia irányába tett lépés lenne ez, ami megerősítené a Magyar Akkreditációs Bizottság eddigi működését.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Két percre megadom a szót Pósán László képviselő úrnak, Fidesz.

 

DR. PÓSÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Sok minden elhangzott. Engedtessék meg, hogy egyetlenegy dologra térjek csak ki: az összeférhetetlenség kérdésére az FTT, illetve a MAB esetében.

Úgy gondolom, hogy mind a két testületben az adott intézmények érdekeit, a szakmai színvonalhoz kapcsolódó elvárásait - és lehetne szépen sorolni, hogy mi mindent még - az egyetemekről kikerülő professzorok, a tudományos vonalon eredményeket elérők éppúgy tudják képviselni, mint az aktuálisan éppen hivatalban lévő rektor, avagy főigazgató. Annál is inkább, mert minden intézménynek vannak kifejezetten ilyen területtel megbízott rektorhelyettesei, főigazgató-helyettesei vagy tudományos bizottságai. Azt gondolom tehát, hogy önmagában abból a tényből, hogy egy főigazgató vagy rektor a MAB-ban vagy az FTT-ben nem lehet tag, semmilyen érdeksérelem nem érheti a felsőoktatást.

Kétségtelen, hogy a mindenkori rektor vagy főigazgató számos egyéb aspektusát is ismeri az intézmények működésének. De ha végignézzük a napi gyakorlat szintjén, akkor azt láthatjuk, hogy a rektorhelyettesek körében vagy a főigazgató-helyettesek szintjén jó néhányan töltöttek már be korábban egyetemen, főiskolán belüli megbízatást, amely alapján képük van a működésről, illetőleg volt rektorok is jó néhány esetben megbízhatók ilyen típusú feladattal, fel lehet őket erre kérni. Tehát hogy nem hozzáértő vagy kevés információval ellátott emberekről lenne szó, akik ily módon kerülnének be az FTT-be vagy a MAB-ba, azt hiszem, hogy ez így nem állja meg a helyét, és ez a megközelítés ilyen értelemben kicsit be is szűkítené annak a kompetenciakörét, hogy kik tudnának, úgymond, ezen testületekben hitelesen és tisztességesen fellépni.

Úgyhogy én azt hiszem, az összeférhetetlenségnek a tekintetben talán mégiscsak van létjogosultsága, hogy az intézmények mindenkori vezetőinek - tekintettel arra, hogy immár nagy, integrált egyetemekről van szó - jó néhány fajsúlyos kérdéssel kell nap mint nap megbirkózniuk, és azt hiszem, hogy ha minden feladatkörben csak és kizárólag ők jöhetnének számításba, akkor számos egyéb probléma adódhatna. Köszönöm.

 

ELNÖK: Köszönöm. Megadom a szót felszólalásra Horn Gábor képviselő úrnak, SZDSZ.

 

HORN GÁBOR (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Hadd térjek ki röviden ebben a vitapontban erre a Bazsa képviselőtársam által már említett centralizációs folyamatra, amely a Vincze és Révész Máriusz képviselőtársam által előkerített komplex javaslatban keresztülfut.

Ezek a javaslatok általában egyébként nem önálló képviselői indítványok szoktak lenni - szomorúan jelzem -, hanem kormányzati előterjesztések. Jobban szeretem ilyenkor, ha maga a kormány az előterjesztésében hozza ezeket elő, és nem próbál olyan helyzetet teremteni, hogy két képviselővel hozatja ezeket be, hiszen így ezzel a megoldással nincs módja a szakmának ezeket a kérdéseket tisztességesen végigvitatni, hiszen a parlamenti vita során kerül elő - és nem a törvénytervezet egy előző szakaszában, egyeztetések során - egy ilyen komplex indítvány.

Elnézést kérek két képviselőtársamtól, nem a hozzáértésüket kérdőjelezem ezzel meg, hanem ezek a komplex csomagok általában így szoktak születni. Ha ez nem így van, akkor még egyszer elnézést.

Azt hiszem, hogy önöknek is végig kellene gondolni, ténylegesen hova vezet ez a fajta centralizációs folyamat. Mi értelme van szinte minden kérdésben nyirbálni ezeknek a szakmai testületeknek a jogosítványait, a lehetőségeit? Valamikor '98 őszén, egy éjszakába nyúló vitában, a felsőoktatási törvény első módosítása kapcsán - mármint ebben a ciklusban - egy fiatal képviselőtársam a kormánypártok oldaláról felállt úgy este 11 körül, és elkezdett hosszasan arról beszélni, hogy miért jó az, hogyha az egyetemek, főiskolák gazdasági vezetőinek kinevezését jóváhagyja a miniszter, és miért nem jó az, ha az egyetemi tanácsok, főiskolai tanácsok hagyják ezt jóvá.

Döbbenten néztem, és egy pillanatig nem tudtam, hogy hol ülök. A beszélgetés vagy a parlamenti vita során kiderült az illetőről, hogy ő maga is hallgatója - akkor hallgatója volt - valamelyik egyetemnek vagy főiskolának, és saját magának mint hallgatónak a jogosítványát kérdőjelezte meg, hogy talán egy miniszter mégiscsak jobban ért ahhoz, hogy mit kell csinálni, mint mondjuk, egy olyan egyetemi, főiskolai tanács, ahol hallgatók is képviseltetik magukat.

Itt is ezt érzem: mintha a szakmai jogosítványok, kompetenciák megkérdőjelezésével találkoznánk sorozatban. Azt gondolom, hogy ha egy kicsit is hosszabb távra tekintenek, akkor ennek a dolognak nagyon komoly veszélyei vannak. A fontos dolgok helyben történnek. Azt hiszem, hogy talán ezt sokan elismerik úgy általában a parlamentben.

Talán sokan vagyunk - a fiatalabbak nyilván nem ilyenek -, akik emlékeznek még arra az időszakra, amikor azt gondolták állami apparátusok, pártapparátusok, hogy jobban, okosabban tudnak dönteni, mint azok a szakmai szervezetek, azok a legitim testületek, amelyek ott voltak a kéréskör körül, akiknek a bőrére ment ennek az egész problémának a megoldása vagy megoldatlansága.

Arra kérem önöket, hogy fontolják meg - tényleg jó szándékkal kérem ezt -, van-e értelme annak, hogy állandóan feszegessük az egyetemi-főiskolai autonómiát. Van-e értelme annak, hogy tisztességes, tiszteletben álló testületek jogosítványait kérdőjelezzük meg, ürítsük ki esetleg rövid távon akár még érthető, ha el nem is fogadható érdekek alapján.

Végre mindannyiunknak tudomásul kellene venni, bárhol is ülünk itt, a parlamentben, hogy ebben az országban olyan felnőtt állampolgárok élnek - szerintem egyébként már kiskorú felnőtt állampolgárok is, nem beszélve a nagykorúakról, és itt a nagykorúakról van szó hallgatói önkormányzatok esetén, FTT esetén, MAB esetén -, akik képesek belátni saját érdekeiket, akik képesek arra, hogy egy tisztességesen szabályozott és körülírt normatív rendszerben normálisan működjenek.

Érdemes lenne megfontolni, hogy hova vezetnek ezek a megkérdőjelezések. Miért jó, kinek jó az, ha az FTT-be bekerülő emberek úgy gondolkodnak erről a kérdésről, ahogy Bazsa professzor úr az előbb elmondta? Miért jó az, ha a miniszter nevezi ki egy testület elnökét, miközben a testületnek magának kell vállalnia a felelősséget a döntéseiért, és ott, abban a testületben olyan választott képviselők ülnek, akik azok felé kell hogy elszámoljanak a munkájukkal, akik őket választották? Van-e értelme ennek a fajta centralizációnak?

Nem kellene elfelejteni azt, hogy az állam bármennyire bölcs is - egyébként az államok nem szoktak bölcsek lenni, mint tudjuk, bármilyenek is azok -, nem jó gazda. Sokkal jobb gazda azoknak a gazdáknak a szövetsége, akik közvetlenül érdekeltek a kérdések megoldásában, akik közvetlenül benne vannak olyan testületekben, ahova őket küldték azok, akiknek a bőrére megy a játék.

 

(19.20)

 

Egyszerűen nem látom értelmét, még egyszer mondom, sem rövid távon, sem az egész magyar felsőoktatás jövője szempontjából ezeknek a centralizációs lépéseknek, meggyőződésem szerint nem vezetnek sehová. Azt persze elérhetjük ezzel, hogy a felsőoktatás szakértői körei, szakemberei elforduljanak - nem szembeforduljanak, mert azt nem fogják megtenni, hiszen függenek pénzügyileg továbbra is az állami költségvetéstől, de elforduljanak - a szakmai kérdésektől. El lehet érni ezekkel a centralizációs lépésekkel azt, hogy komoly szakemberek ne vegyenek részt ezekben a munkálatokban - és közben nem lehet elérni a másik oldalon ezzel semmit. És ezt, azt gondolom, érdemes lenne még egyszer átgondolni, még egyszer végigfuttatni, és érdemes lenne egy picit megállva tudomásul venni azt, hogy a világ minden részén, ahol működik a felsőoktatás, ahol a felsőoktatás nem egy állami akarat közvetlen része, hanem egy önálló, autonóm intézményi hálózat, ott ezek az intézmények a felsőoktatás kebelében és a felsőoktatási döntéseknek megfelelően működnek. Nem kellene újraépíteni ezeket a centralizált rendszereket, mert ezek csak és kizárólag rossz útra vezethetnek, én erről nagyon régóta meg vagyok győződve. Arra kérem önöket, fontolják meg, hogy van-e ennek értelme, és hova vezet ez.

Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ soraiban.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A részletes vita e szakaszát lezárom.

Megnyitom a harmadik vitaszakaszt az ajánlás 81-84. pontjai alapján. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Jelzésre:) Igen, Bazsa György képviselő úr, MSZP.

 

DR. BAZSA GYÖRGY (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Látszólag két kis kérdés az, amelyet a 81., illetve a 82. módosító javaslat érint. Az egyik tényleg igazán formális, és azért nem érti az ember, hogy miért nem lehet elfogadni.

Az utolsó mondat ebben a felvételről úgy szól: "Az államilag finanszírozott és a költségtérítéses képzésre jelentkezők azonos követelmények alapján nyernek felvételt a felsőoktatási intézményekbe." Nem ez a gyakorlat, nem lehet ez a gyakorlat, mert ha mindenütt 95 pont a ponthatára az államilag finanszírozottnak és a térítéses képzésre jelentkezőnek, akkor senki nem fog az utóbbira jelentkezni, hanem mindenki azt mondja, hogy "engem is vegyenek fel államilag finanszírozott oktatásba", amúgy pedig 95 és 95 pontos hallgatók között nem lehet különbséget tenni, mert az, hogy szőke vagy barna, nem igazán működik. Tehát valamilyen rossz megfogalmazást akartunk mi itt kiküszöbölni, nem szólva arról, hogy igazából például egy orvosképzésben magyar hallgatók és külföldi hallgatók esetén azonos követelmények pedig végképp nem is érvényesíthetők, mert teljesen más a norvég, az amerikai vagy az indiai jelentkezők megmérettetésének rendszere, mint a magyar fiataloké. Itt csak a mentalitást nem értettük és nem értjük.

A 82. pontban megint azt a szemléletet szerettük volna egy kicsit enyhíteni, hogy mindent meghatározzon a minisztérium. Itt az van, hogy a keretszámokat illetően az oktatási miniszternek a hallgatói létszám, képzési szintek, valamint szakok, szakcsoportok és intézmények szerinti megoszlásáról állapítja meg az intézmény a felvehető létszámot. A szakokat nem érezzük olyan finom bontásnak, amit a miniszternek kellene megmondani. Van annyira felnőtt, van annyira a helyzetet ismerő és minden más tényezőt is mérlegelni képes egy felsőoktatási intézmény, hogy szakok tekintetében, hogy most informatikus matematikus, vagy könyvtáros informatikus, vagy esetleg hardveres informatikus, tudjon ilyen értelemben dönteni, különösen a jelentkező mezőny figyelembevételével; nem hiszem, hogy ez a miniszter feladata, hogy 421 szak, 26 magyar felsőoktatási intézmény esetén ennyire részletekbe menően kelljen ezt neki szabályozni. Elég, azt gondoljuk, ha a szakcsoportok és az intézmények tekintetében teszi ezt meg. Nem változtat a pénzügyi helyzeten, sokkal inkább az intézmény érzékeli az érdeklődést, a felkészültséget, a képzési lehetőségeket, és azt javasoljuk továbbra is, hogy adjunk már meg ennyi picike szabadságot a felvetéli tekintetében a felsőoktatási intézménynek, ne mindent írjon elő a minisztérium A-tól Z-ig.

Köszönöm. (Szórványos taps az SZDSZ soraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm. Két percre megadom a szót Pósán László képviselő úrnak, Fidesz.

 

DR. PÓSÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm. Valóban, korábban se értettünk itt egyet. Én azt gondolom, fontos, hogy ott maradjon az a kitétel, hogy azonos követelmények alapján nyernek felvételt, ugyanis szeretném arra felhívni a figyelmet, hogy évek, évtizedek óta Magyarországon minden esztendőben megjelenik egy tájékoztató könyv, amelynek az a címe, hogy "Felvételi aktuális tájékoztató", amely tartalmazza a különböző egyetemekre, főiskolákra, karokra, szakokra a felvételi követelményeket.

E tekintetben, azt hiszem, a fogalmazás helyes, hiszen akár levelező képzésen vesz részt valaki vagy költségtérítéses képzésen, akár nappali hallgatóként például jogon vagy közgáz szakon, vagy bármelyik szakot említhetném, ugyanazt a felvetéli követelményrendszert kell teljesítenie. Azt a kérdéskört, amelyről Bazsa képviselő úr beszélt, én úgy tudom megfogalmazni, akkor úgy kellene szólnia a szövegnek, hogy azonos pontszám alapján nyernek felvételt, viszont tudjuk, hogy ez nem így van, a pontszámok nemcsak a képzési formák tekintetében különböznek, hanem még intézmények között is különbözőek, a mindenkori mezőny erősségétől függően más és más ponthatárok alakulnak ki egyik-másik avagy harmadik felsőoktatási intézménynél. Én azt gondolom, az helyes, hogy a követelményrendszer a felvételnél azonos, hiszen a diploma is azonos lesz, amelyet meg fognak kapni. Az pedig, hogy hol milyen ponthatárok alakulnak, a mindenkori teljesítmények függvényében más és más lehet. Köszönöm.

 

ELNÖK: Köszönöm. Két percre megadom a szót Jánosi György képviselő úrnak.

 

DR. JÁNOSI GYÖRGY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Azt gondolom, nincs lényegi vitánk Pósán képviselő úrral. Egyszerűen arról van szó, hogy a törvénymódosításba egy szerencsétlen megfogalmazás került be, mert nem mindegy, hogy arról beszélek, hogy azonos követelmény alapján nyer felvételt valaki, vagy arról, hogy azonos követelmények és feltételek mellett vesz részt a felvételi eljárásban. Én azt gondolom, az utóbbira gondolunk mindannyian, hogy ugyanazt a követelményt kell velük szemben támasztani, nem lehet eltérő a felvételi a maga követelményeivel a költségtérítésesek és az államiak között.

Ezért a módosítást kellene pontosítani, hogy ne azt mondjuk, hogy azonos követelmények alapján nyernek felvételt, hanem azt, hogy azonos követelmények alapján vesznek részt a felvételi eljárásban. Ez a korrekt megfogalmazás, és akkor, azt gondolom, ebben egyetértünk, és van esély arra, hogy bizottsági módosító indítvánnyal ezt a pici pontatlanságot vegyük ki a törvénymódosításból.

 

ELNÖK: Köszönöm. Megadom a szót normál felszólalásra Révész Máriusz képviselő úrnak, Fidesz.

 

RÉVÉSZ MÁRIUSZ (Fidesz): Köszönöm. Egész röviden én is végigmennék.

81. pont. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a bizottsági ülésen konszenzus született ebben a kérdésben, nevezetesen, hogy legkésőbb a következő bizottsági ülésen egy közös bizottsági módosító indítvánnyal pontosítjuk ezt a szövegrészt, ugyanis, ha őszinték vagyunk, ezt a mondatot kétféleképpen lehet érteni, és nyilván nem szabad arra bízni egy törvényi szöveget, hogy aki elolvassa, az éppen hogyan érti.

Tehát valóban arról van szó, hogy a minisztérium, illetve az előterjesztő azt szeretné, hogy a felvételi azonos követelményrendszer alapján folyjon. Viszont, ha ezt a mondatot elolvassuk, akkor ebből azt is ki lehet következtetni, amit Bazsa képviselőtársam mondott, hogy azonos követelmények alapján, tehát azonos pontszámmal nyernek felvételt. A bizottsági ülésen tulajdonképpen, én úgy éreztem, a vita végére teljes konszenzus alakult ki ebben a kérdésben, tehát amennyiben nem adott le senki olyan módosító indítványt, amely ezt a dilemmát, amelyben egyébként egyetértés volt, szövegszerűen is feloldotta volna, akkor a következő bizottsági ülésre ezt elő kell készíteni.

82. javaslat. Igazából fel kell hívnom a figyelmet arra, hogy itt nem centralizációról van szó, hiszen a jelenleg érvényes törvényben is ez így van megfogalmazva, ahogy Kiss Ádám helyettes államtitkár úr elmondta a bizottsági ülésen. Igazából arról van szó, hogy az új információ ebben a szövegrészben az, hogy bekerültek a szakcsoportok. Tehát értelemszerűen helyes az az eljárás, ebben egyetértek Horn Gáborral, ha a minisztérium nem próbál mindent aprólékosan szabályozni, hanem nagyobb szabályozási egységekben, tehát például szakcsoportokban határozza meg a hallgatói létszámot, viszont itt épp az integráció kapcsán egy-két konkrét példát is mondott az államtitkár úr. Indokolt még, hogy a szak ilyen formában benn maradjon, viszont a minisztérium képviselője is jelezte a vita folyamán, hogy az az irány, hogy egyre inkább a szakcsoportok létszámát kívánják meghatározni.

 

(19.30)

 

A távoktatással kapcsolatosan egyetlen problémára szeretném felhívni a figyelmet, amire a végén egy bizottsági módosító indítványt fogadtunk el. Ha pontosan ugyanígy bennmarad a törvényben a távoktatásra vonatkozó szabályozás, és ez a törvény hatálybalépésével egy időben hatályba lép, akkor ezzel tulajdonképpen a távoktatást beláthatatlan problémák elé fogja állítani. Úgyhogy a távoktatással kapcsolatosan mindenképpen lesz olyan módosító indítvány, amit az Országgyűlés figyelmébe kívánunk ajánlani. Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm. Két percre megadom a szót Bazsa György képviselő úrnak.

 

DR. BAZSA GYÖRGY (MSZP): Tisztelt Ház! Elnézést, ezen a szakaszán a bizottsági ülésnek nem voltam ott, de akkor nem kellett volna Pósán képviselőtársamnak megvédenie azt, amit én javasoltam. Ugyanis ő is kétszer ezt használta, Révész Máriusz képviselőtársunk is ezt használta: "azonos követelményrendszer", és ez már más, mint az "azonos követelmény", és akkor ebben egyet fogunk érteni, mert a 95 meg a 90 pont nem azonos követelmény, az csak egy azonos követelményrendszerben meghatározott szempontok szerinti különbségtétel.

A másikat illetően: a mostani törvényben az van, hogy a felsőoktatási intézmény évenként az FTT állásfoglalásának figyelembevételével állapítja meg a szakra, karra, intézménybe felvehető hallgatók számát. Nincs benne sem a miniszter, és ha egyszer már a szakról átmegyünk szakcsoportra, akkor tényleg azt kell csinálni, amit Révész képviselőtársam is mond, hogy egy nagyobb egységet, mert az intézmény ezen belül... A szakcsoporton belül ugyanis a finanszírozás ugyanaz. Tehát nem jön elő az, hogy valaki ügyes taktikával olyan hallgatókat vesz fel olyan szakra, ahol nagyobb a finanszírozás, és ebből pénzügyi következmények vannak, ami alkalmasint nehézséget okoz.

Tehát azt gondolom, hogy itt tényleg ki kellene hagyni a miniszter jogköréből a szakokat mindenképpen, a szakcsoportok pénzügyi okok miatt maradhatnak, és az intézmény döntse el a szakcsoporton belül a szakok keretszámát.

 

ELNÖK: Köszönöm. A vita e szakaszát lezárom. Megnyitom a negyedik vitaszakaszt, az ajánlás 85-99. és 102-106. pontjai alapján. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. Igen, Jánosi György képviselő úr. Tessék!

 

DR. JÁNOSI GYÖRGY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az ajánlás 102. pontjában szereplő módosító indítványról szeretnék néhány szót szólni. A kormány által beterjesztett javaslat két passzusát hatályon kívül kívánja helyezni az eddigi felsőoktatási törvénynek. Ezek közül az egyik az a passzus, amely a magán- és alapítványi intézmények számára eddig kedvezőbb finanszírozási lehetőségeket biztosított. Megint hadd utaljak vissza az 1996-os felsőoktatási törvény módosítására. Akkor nyitotta meg azt a lehetőséget a felsőoktatási törvény, hogy az egyházi fenntartású felsőoktatási intézmények is kapjanak normatív támogatást a hitéleti képzéssel összefüggő tevékenységükhöz.

Akkor azonban, hogy ezzel ne legyen egyenlőtlenség az egyházi, a magán- és az alapítványi felsőoktatási intézmények között, bekerült a törvénybe az a passzus, amely lehetővé tette a magán- és alapítványi intézmények számára, hogy az államilag finanszírozott hallgatói létszám esetében is eltérhessenek az államilag előírt térítési díjak szedésére vonatkozó kötelmektől. Itt most az a helyzet áll elő, hogy a mostani törvénymódosítással, nagyon helyesen, javítjuk tovább az egyházi felsőoktatási intézmények finanszírozási lehetőségeit, ugyanakkor az alapítványi és magán-felsőoktatási intézményeknél csökkentjük a kedvező finanszírozási lehetőségeket. Én azt gondolom, ezzel olyan egyenlőtlen helyzet áll elő, amely nem biztosít kellő versenysemlegességet a nem állami szektorba tartozó felsőoktatási intézmények között.

Valljuk be, minden intézménynek óriási forrásokba kerül, hogy állni tudja a versenyt, hogy felújítson, beruházzon, informatikai eszközöket telepítsen a felsőoktatási intézménybe, a könyvtárát felújítsa. Ezek komoly összegeket emésztenek fel. Itt most úgy érzem, hogy hátrányba kerülnek a magán- és alapítványi intézmények.

Ezért azt javasoltam a módosító indítványban, hogy maradjon életben az a passzus, amely legalább ezt a gesztust megadja a magán- és alapítványi intézményeknek, hogy egy kicsit jobb finanszírozási pozíciójuk legyen. Én elfogadok nagyon sok érvelést ezen a téren, ami ellene szól ennek a javaslatnak, de akkor legalább azt gondoljuk végig közösen, hogy a következő időszakban csak felmenő rendszerben érvényesüljön az az alapelv, hogy ilyen kedvező finanszírozási feltételekkel élhetnek a magán- és alapítványi egyetemek. A jogbiztonság is megköveteli ezt, hiszen akiket fölvettek ezekbe az intézményekbe, még olyan megállapodás alapján vették fel, hogy tudták, eltérő térítési díjra tarthatnak igényt. Én azt gondolom, legfeljebb fokozatosan lehet kivonulni ebből a kedvező feltételrendszerből, és ennek, azt gondolom, helyet kéne adni szövegszerűen is a felsőoktatási törvény módosításában.

Köszönöm a szót, elnök úr.

 

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. A vita e szakaszát is lezárom, mivel több felszólaló nem jelentkezett.

Megnyitom az utolsó vitaszakaszt az ajánlás 1. és 101. pontjai alapján. Megkérdezem, kíván-e valaki hozzászólni. Igen, megadom a szót Szabados Tamás képviselő úrnak, MSZP.

 

SZABADOS TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Az ajánlás 101. és 1. pontjához szeretnék hozzászólni. Mindkét módosító indítványt Jánosi György és Csizmár Gábor képviselőtársaimmal magam adtam be. Arról van szó, hogy a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítés egy újabb fejezetét látjuk itt a felsőoktatási törvénybe applikálva. Ebben az előterjesztésben csak két dolgot nem tudunk elfogadni: azt a formát, ahogy beterjesztették, és azt a tartalmat, amit gyakorlatilag jelent ez az egész.

Azt már kezdjük megszokni - erről Kupa Mihály egyik nap a Nap-keltében beszélt -, hogy a költségvetési törvény úgy kezdődik, hogy negyvenvalahány vagy ötvenvalahány oda nem tartozó törvényt módosít, többek között a közoktatási törvényt is, amely teljesen ellentétes a jogalkotási törvénynek legalább is a szellemével, ha a betűjével nem is. De azt, hogy a felsőoktatási törvény aktuális vagy a kormány által aktuálisnak tartott módosításába beleapplikálja a közoktatási törvény részét képező törvény részletmódosítását, ezt cinikus dolognak tartjuk. Semmifajta tartalmi összefüggést a felsőoktatási törvény itt leírt módosításával nem mutat ez a passzus - semmi összefüggést.

A másik legalább ennyire problematikus, maga a tartalom. Nézzük, hogy eredetileg, annó dacumál '96-97-ben mi is volt ennek a sokat szenvedett intézménynek a feladata, mit is akart az akkori törvényalkotó a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítéssel elérni. Azt, hogy a valóban jobb munkát, a többletmunkát anyagilag is elismerje, a helyi szakmai társadalomra bízta az elosztás módját. Ezzel még azt is megengedem, mert volt arról szó annak idején is, az akkori ellenzékben többen - nem a Fidesz-ről van szó, a Fidesz akkor ezt melegen támogatta, Pokorni Zoltánnal az élen -, például az akkori MDF is és a kereszténydemokraták azt mondták, hogy a helyi társadalom nem képes arra, hogy eldöntse, ki a jobb dolgozó a közoktatásban, ki a kevésbé jól dolgozó, majd olyanok lesznek, hogy urambátyám meg komám alapon fogják elosztani, meg különféle szociális juttatásként fogják ezt a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítést szétosztani.

 

(19.40)

 

Azután kezdett működni a dolog, és amikor '99 októberében a kormány nagyvonalúan 3 százalékkal szétkente és szétosztotta egyszeri béremelésként a közoktatás dolgozóinak, akkor azt hitte, hogy ezzel jót cselekszik, és nem számolt azzal, hogy a pedagógus szakmának nem ez lesz a visszajelzése. Maga is érzékelte, hogy a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítés érzékenyen érintette azokat a jól dolgozó kollégákat, a körülbelül 35-40 százalékot, amely valóban a vállán viselte a közoktatás terheit, az átalakítást, az innovációt.

Azt hittük ebben az évben, hogy valami történik ez ügyben, mert voltak ellenzéki és kormánypárti javaslatok is ennek az intézménynek a visszahozatalára a közoktatásba. Egy csekély kis összeg van is most erre a célra, de sajnos nem elkülönített összegként, hanem ezt a normatívából kellett az iskoláknak biztosítani, de legalább ott van, és legalább eddig úgy működik, hogy az ott dolgozó kollektívák, az intézmény igazgatója és tantestülete által meghatározott elvek alapján osztják szét, persze megfelelő módon, úgy, hogy ezt a kollektív szerződésben, ennek hiányában pedig a szervezeti és működési szabályzatban határozták meg.

Ez a része nem is változott, de van egy "csekély" változtatás, amely véleményünk szerint az egész intézményt semmissé teszi, nevezetesen az, hogy a kormány által beterjesztett módosítás úgy rendelkezik, hogy nem a tantestületek, hanem az oktatási miniszter szabályozza azokat a feltételeket, amelyek fennállása esetén a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítést meg kell állapítani. Ez egy újabb tanújele annak, amit itt az előbb kollégáim elmondtak, hogy bizonyos intézmények centralizációjáról van szó, ebben is centralizációs törekvést látunk, és kimondom - ne kerülgessük a forró kását, ezt nem tagadja egyébként egyetlen kormánypárti képviselő sem, Kiss Ádám helyettes államtitkár úr nem cáfolta -, hogy gyakorlatilag ez az egész intézmény majd arra szolgál, hogy a kormány által favorizált minőségbiztosító intézkedést finanszírozza.

Nekünk az volt a véleményünk a bizottsági ülésen, ha a kormánynak erre van külön pénze, akkor csinálja meg, a miniszter maga szabályozza ezt, és az erre érdemeseket ebből finanszírozza, de semmi esetre sem ahelyett, ami eddig működött, méghozzá jól működött, hogy a helyi társadalom, a helyi szakma döntsön a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítés feltételeiről. Ezért a mi indítványunk arra irányul, hogy ezt a passzust vegyük ki ebből a törvényjavaslatból, és ha van igazán kurázsi a kormányban, márpedig úgy látom, hogy van, mert elég merészen változtatgatja a törvényeket, és nem igazán szégyenlős, akkor hozza ide a közoktatási törvényt, módosítsa, és ne a kertek alatt csempéssze be, a pedagógus-közvéleménynek gyakorlatilag a háta mögött. Tessék ezt társadalmi vitára vinni, tessék megkérdezni az érdekvédelmi szervezeteket, a pedagógus szakmát, hogy mit szólnak, ne pedig egy átfogó felsőoktatási módosításba bújtassunk el ilyen fontos passzust!

Államtitkár úr, önt igen tisztelem, de nagyon szerettem volna, ha a miniszter úr jelenik meg, ugyanis ő annak idején a minőségi bérezésnek nagy híve volt, mégpedig abban a formában volt híve, ahogy az most a közoktatási törvényben van. Szerettem volna az ő véleményét arról megtudni, mi vitte arra a minisztériumot, hogy ezt így, ebben a formában előterjessze. Nagyon merem azt remélni, sőt tudom, biztosan tudom, mert az oktatási bizottságban erre egyetlen egy ellenérv nem hangzott el, hogy az ott szemben ülő, jó érzésű fideszes képviselők sem értenek ezzel így egyet. Ha pedig ez így van, akkor nagyon kérem arra az államtitkár urat, hogy próbálja ezt beláttatni a saját minisztériumával és a miniszterével, hogy még nem késő, és nem arról van szó, hogy ezt ne is vegyük elő soha, de ebből a törvényből vegyük ezt ki, fogadják el ezt a módosító indítványt, és a közoktatási törvény módosítását tessék ide terjeszteni, és védjék meg álláspontjukat.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm. Megadom a szót Horn Gábor képviselő úrnak, SZDSZ.

 

HORN GÁBOR (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Nem akarnék visszaélni a türelmükkel, már csak azért sem, mert az általános vitában lényegében elmondtam erről a lesújtó véleményemet, véleményünket, tehát nem ismétlem ezt meg, csak jelezném, hogy elegánsnak és bölcsnek tartanám magam is, ha ebből a törvénytervezetből kikerülne ez a passzus, azt gondolom, hogy ez így nem fér el. Itt van az Igazságügyi Minisztérium jeles képviselője is mint törvény-előkészítő, érdemes lenne elgondolkozni azon, jó megoldás-e. Ilyen alapon a helyi önkormányzatokról szóló valamelyik passzus is itt szerepelhetne a felsőoktatási törvényben mint módosító indítvány, vagy ad absurdum, tudomásom szerint az alapítványi iskolák megkeresték a minisztériumot azzal a szerintem teljesen jogos problémával, hogy kimaradt a költségvetési törvényből a diáksport támogatásának számukra juttatott része, ami alkotmányellenes, törvénytelen, állítólag hiba történt, ilyen alapon itt lehetne még egy harmadik pont: és egyben módosítjuk a költségvetési törvényt ezen a pontján, hogy...

Azt gondolom, ez nagyon-nagyon rossz üzenet, rossz eljárás, az egész törvényalkotást, a parlamentet mélységesen lejárató lépés. Számomra érdekes lehet az a kérdés, amit képviselőtársam az előbb feltett, hogy ez a kicsike zárójeles passzus mennyire volt egyeztetve például a szakmai szervezetekkel, érdekképviseletekkel. Tehát azt javaslom, hogy az elegancia és békesség kedvéért fontolják meg azt, hogy ezt a kis módosítást vegyék ki a felsőoktatási törvény módosításának egészéből. Már csak azért is érdemes ezen elgondolkodni - mint ahogy azt az általános vitában többen felvetették, magam nem ezek közé tartozom -, mert így legalább lehetővé tennék olyanoknak, akik esetleg el tudnák fogadni a felsőoktatási törvény módosítását módosításokkal, összességében, hogy ezt meg is tudják tenni.

A dolog tartalmi részét sem akarom hosszasan húzni, elég világos ez ügyben az álláspontunk. Én meg vagyok arról győződve, hogy óriási hibát követ el akkor a minisztérium, amikor a miniszter kezébe adja a helyi szintű, iskolai szintű minőségi elemek biztosítását. Elég jelentős pénzt költ el idén, tudomásom szerint majd 1,6 milliárd forintot különböző módokon a költségvetés, a minisztérium minőségbiztosításra. Ezek a pénzek nem az iskoláknál, nem azoknál a pedagógusoknál landolnak, amelyek ténylegesen végzik a minőségbiztosítás helyi szintű ellenőrzését, magát a minőségbiztosítást csinálják, hanem a legkülönbözőbb cégeknél, a Dunaferrtől kezdve - nyilván nagyfokú iskolai tapasztalattal -, a Gallup közvélemény-kutató intézményen keresztül a műanyagiparban a minőségbiztosítás területén tapasztalatot szerzett cégekig.

Javaslom megfontolni, ha ténylegesen finanszírozni akarják azokat a pedagógusokat, akik dolgoznak azon, hogy önfejlesztő, önellenőrző módon szembenézzenek azzal, hogy hol tart az iskolájuk, mert ezt nagyon lényeges, alapvető kérdésnek tartom - nem hívnám minőségbiztosításnak, normál pedagógiai gyakorlatnak hívom a magam részéről, a saját iskolámban régóta gyakoroljuk, azt gondolom, minden normális iskola egyébként ezt így csinálja, ha erre van pénz, az nagyszerű, ha 1,6 milliárd van, ez is nagyszerű -, ezt a pénzt oda lehet adni miniszteri megkötéssel pályázati utakon, normatívan, ahogy tetszik, a minőségbiztosítás érdekében. De hogy a 10 500 forintról először 1500-ra csökken, majd valamennyire, azt gondolom, talán közös eredményként 1500-ról felemelkedik 3 ezer forintra, és ősztől belép végre valamilyen módon, kis differenciálás lehetőségét biztosítva, erre azt mondani, hogy igen, ez van, de mi mondjuk meg azt, hogy mire lehet használni, ez nagyon-nagyon rossz irány. Szerintem ez szereptévesztés, megint annak a kérdésnek a rossz rögzítése, hogy hol is történnek a fontos dolgok. Ki tudja azt megmondani, hogy mi a minőségi munka egy iskolában? Nincs az a miniszter, aki meg tudná ezt mondani, hogy milyen szempontok alapján lehet ezt eldönteni, ezt az iskola belső világa tudja; tudják a szülők, tudják a gyerekek, és tudják a pedagógusok.

(19.50)

 

Tudhatja egyébként még az önkormányzat is, ha törődik az iskolájával, de egészen biztos az, hogy nem tudja az állam. Ezt a fajta beavatkozást nem lehet érteni. Sokan vagyunk, főleg az idősebb korosztályból, az önök pártjából is sokan vannak, akikkel közösen dolgoztunk azért a '80-as évek második felében, hogy ne olyan rendszer működjön Magyarországon, ahol a központi akarat érvényesül helyi szinteken.

Amikor a múltkor erről beszéltünk, úgy tűnt nekem, hogy talán van, ha nem is egyetértés ebben a dologban, de bizonyos korrekciókat be tudnának esetleg vezetni. Ezt a módosító indítványok között nem láttuk valamiféle kompromisszumként, mondjuk, valaki azt mondta volna, hogy a minőségi bérpótléknak csak egy része az, ami ilyen formában felhasználható. Nyilván, mi ezt nem fogjuk javasolni, mert én a magam részéről végtelenül nem értek egyet az egésszel, de meg kellene fontolni, hogy hova vezet ez a fajta lépés, milyen jogosítványt von el egy pedagógusközösségtől vagy akár egy iskolaigazgatótól. Miért kellene ezeket a jogosítványokat elvonni? Miért gondolják önök, hogy ezt jobban tudják?

Gyakorló pedagógusként, iskolavezetőként nyugodt szívvel tudom önökkel közölni, hogy alkalmasak ma Magyarországon az iskolák annak a kérdésnek az eldöntésére, hogy milyen feladatra, milyen többletfeladatra és milyen arányban tudnak többletforrásokat biztosítani, ha van többletforrás. Fontolják ezt meg! Nincsenek nagy illúzióim ebben a kérdésben sem, de fontolják ezt meg, hátha nem újabb rombolás irányába megyünk, hanem talán valamiféle építkezés is lehet ebből.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Két percre megadom a szót Bazsa György képviselő úrnak.

 

DR. BAZSA GYÖRGY (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Pozitív értelemben megszólíttattam, Horn képviselő úr emlékeztetett valamennyiünket arra, hogy az általános vitában többen azt mondtuk, hogy ennek a két kérdéskörnek az összekapcsolása - ami tartalmilag nem indokolt, mert nincs közös elemük - eredményezheti azt, hogy az egyik miatt a másik ügyben nem tudunk jó lélekkel, lelkiismeretünk szerint szavazni. Magyarul, ismételten mondanám, hogy a közoktatási törvény kismértékű, de persze nagyon jelentős módosítása előidézheti azt, hogy így összekapcsolva a felsőoktatási törvénnyel, a magyar felsőoktatás azt érezheti, hogy kap százegynéhány ellenszavazatot, nem szavazatot, amiről nincsen szó, mert azt gondoltuk akkor is, hogy lehet számos kérdésben és lényeges kérdésekben is kompromisszumokat találni a kormányoldal és az ellenzéki oldal között.

Ezen az úton vagyunk, láthatóan számos ponton ez be is következett, még a bizottsági kapcsolódó módosítók során erre további lehetőség van, de nem hiszem, hogy jó politika az, hogy a kormányzati előterjesztés ilyetén merev kapcsolatrendszere miatt a magyar felsőoktatás kap az ellenzéktől - úgy tűnik kívülről, miközben nem erről van szó - ilyen jelentős mértékű ellenszavazatot, szemben a korábban is mindig megtalált kompromisszumokkal, legalábbis ezen a téren. Higgyék el, hogy a felsőoktatás számára megnyugtató, hogy nem osztódik meg sem ő a politika révén, sem a politika nem osztja meg, és ha ezt fenn lehetne tartani ezzel az elkülönítéssel - ami egyébként önmagában is logikus, mármint hogy külön jelenjen meg a két törvényjavaslat -, akkor ez mindenkinek jót tenne, mindenekelőtt a felsőoktatásnak, de azt gondolom, hogy az államigazgatásnak is.

Ismét megfogalmazom ezt a javaslatot, és látható volt, hogy sok oldalról megtettük ezt. Köszönöm.

 

ELNÖK: Köszönöm. Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a vita e szakaszát és a részletes vita egészét is lezárom.

Megkérdezem Pálinkás József államtitkár urat, hogy most vagy a határozathozatalt megelőzően kíván válaszolni. (Dr. Pálinkás József: A határozathozatalt megelőzően.) Később, a határozathozatalt megelőzően kíván válaszolni a vitában elhangzottakra.

Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatokról következő ülésünkön határozunk.

Tisztelt Országgyűlés! A napirendi ajánlást ma délután kiegészítette az Országgyűlés, így most a napirendre vett előterjesztések általános vitájára kerül sor.

 

Soron következik a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítását kezdeményező törvényjavaslat általános vitája. Juharos Róbert képviselő önálló indítványát T/2543. számon kapták kézhez. Megadom a szót a képviselő úrnak. Tessék!

 




Felszólalások:   175-177   177-221   221-275      Ülésnap adatai