Készült: 2024.09.22.07:10:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

309. ülésnap (2013.10.08.),  69-76. felszólalás
Felszólalás oka Összevont általános és részletes vita lefolytatása
Felszólalás ideje 23:08


Felszólalások:   39-69   69-76   77-105      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megkérdezem Potápi Árpád urat, a nemzeti összetartozás bizottság előadóját, hogy az előző felszólalását zárszónak tekinthetjük, vagy kíván most a zárszó lehetőségével élni. (Potápi Árpád János: Nem.) Nem. Köszönöm szépen. Éreztem, hogy ez zárszónak minősült.

Úgyhogy az együttes általános vitát lezárom. Mivel a Bethlen Gábor Alap 2012. évi tevékenységéről és működéséről szóló jelentés elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslathoz nem érkezett módosító javaslat, részletes vitára nem kerül sor. A következő ülésünkön az előterjesztés elfogadásáról döntünk.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiájáról szóló 115/2003. (X. 28.) országgyűlési határozat hatályon kívül helyezéséről szóló országgyűlési határozati javaslat részletes vitája. Az előterjesztést H/12341. számon, a bizottsági ajánlást pedig H/12341/2. számon megkapták.

Tisztelt Országgyűlés! A határozati javaslathoz egy módosító javaslat érkezett, ennek egyik eleme az előterjesztés címét is megváltoztatja. Arra figyelemmel, hogy az ajánlás három pontja szoros összefüggésben van, az utóbbi javaslat nem képez önálló vitaszakaszt.

Így megnyitom a módosító javaslat részletes vitáját, és elsőként megadom a szót Juhász Ferencnek, az MSZP képviselőjének, hatperces időkeretben.

JUHÁSZ FERENC (MSZP): Elnök úr, Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Az egyetlen módosító javaslatot két képviselőtársammal, Lendvai Ildikóval és Harangozó Tamással én magam jegyeztem, és való igaz, egyetlenegy logikai gondolati egységet tartalmaz. Az általános vitában is már elmondtuk, de itt is indokolt megerősíteni, hogy az Orbán-kormány a bűnmegelőzést valamilyen furcsa módon pusztán és kizárólag csak kormányzati feladatnak tekinti. Ha nem annak tekintené, akkor egészen bizonyosan jóval szélesebb társadalmi vitában és mindenekelőtt a parlament döntésével fogadná el azt a bűnmegelőzési koncepciót, amelyre egészen bizonyosan szüksége van az országnak, hiszen az elmúlt hetek-hónapok ügyészség által közzétett statisztikai jelentései alapján Magyarországon a bűnügyi helyzet nem javult, sőt romlott. Sok tekintetben csúcsot voltunk képesek javítani például a fel nem derített bűncselekmények lezárását illetően. Sok-sok tekintetben úgy is, hogy egyébként a szabálysértési értékhatár 50 ezer forintra emelkedett, így is nőtt a bűnelkövetők száma.

Az az állítás, amely korábban a kormányváltáskor megjelent, hogy tudniillik három hét alatt mi rendet rakunk, itt most nem ennek szakmai tartalmával szeretnék foglalkozni, hanem sokkal inkább a filozófiájával, hogy mi magunk, a kormány jövünk, döntünk és megelőzzük. Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmúlt évtizedek bizonyítják, hogy ez így nem működik. Az elmúlt évtizedek bizonyítják, hogy a bűnmegelőzés nem egyszerűen csak kormányzati döntés kérdése, hanem bizony olyan széles társadalmi összefogásra van szükség, amelynek kialakításához mindenképpen szükség van párbeszédre, s amely eldöntésének egészen bizonyosan a parlament hatáskörébe kell tartoznia. Mi nem javasoltunk mást, mint azt, hogy az eddigi eljárásnak megfelelően a kormány ne maga döntsön erről a kérdésről, hanem hozza a parlament elé azt a koncepciót, aminek megvalósítását kéri az országtól, a különböző társadalmi szervezetektől, és teljesen természetesen benne kiemelt szereppel a rendészeti szervektől.

Nagyon sajnáljuk, hogy a 2003-ban elfogadott bűnmegelőzési koncepció végrehajtásának valódi értékelése nem történt meg. Nagyon sajnáljuk, hogy a kormány elé most beterjesztett és részben megismert javaslat nyomába nem ér látásmódjában, megközelítésében az előzőnek, és ehhez képest a kormány a parlament jogosítványait is csökkenteni akarja. Úgy ítéljük meg, hogy a bűn és az ezzel kapcsolatos teendők, a megelőzés, adott esetben az eljárás társadalmi kérdés, a parlament kompetenciája, és azt kérjük a képviselőtársainktól, hogy legyenek kedvesek támogatni azt a kezdeményezésünket, hogy a kormány még ebben az esztendőben készítse el egy társadalmi vitát követően a bűnmegelőzési programját, és azt terjessze a parlament elé, a parlament pedig egy vitában döntsön arról, hogy mely feladatot milyen módon és milyen formában kívánja érvényesíteni, illetőleg végrehajtatni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Abban az előterjesztésben, amelyet önök a kezükben tartanak, a kormány előterjesztésében, az szerepel, hogy a bűnmegelőzési feladatokra a következő időszakban nem lehet kevesebbet költeni, mint évi 700 millió forint, ha pontosan olvasom. Ehhez képest a megismert költségvetési terv, amelyet szintén benyújtott a kormány, 200, azaz kettőszáz millió forint keretet tartalmaz. Melyik az igaz? Hiszen nem lehetne 700-nál kevesebb, ám ellenben 200 millió forintot tartalmaz, ami lényegében arra elegendő, hogy egy titkárság működtetéséhez szükséges feltételeket teremtse meg.

Ilyen körülmények között belátható és érthető, ha azt kérjük, hogy nagyobb társadalmi nyilvánossággal, nagyobb közellenőrzéssel valósuljon meg az a program, amelyet a kormány elképzel és végrehajtani kíván a bűnmegelőzés tekintetében. Ehhez viszont mindenképpen az szükséges, hogy a parlament döntsön a javaslatunk szerint ebben az esztendőben, és határozza meg azokat a feladatokat, amelyeket a későbbiekben majd számon is kérhet. Mert bármilyen furcsa, képviselőtársaim, önöket, bennünket, valamennyiünket ezzel kapcsolatosan felelősség terhel, ne ruházzuk át ezt a felelősséget, hanem adjuk mi is oda személyes tudásunkat, hitünket, elképzelésünket e probléma kezeléséhez, valószínűleg hatékonyabbak leszünk, valószínűleg gyorsabbak leszünk.

Ezért kérem az önök támogatását másik két képviselőtársammal e javaslat elfogadásához. Köszönöm a figyelmüket. Elnök úr, köszönöm a szót. (Taps az MSZP padsoraiból.)

(12.50)

ELNÖK: Megadom a szót Staudt Gábornak, a Jobbik képviselőjének.

DR. STAUDT GÁBOR (Jobbik): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Annyiban egyet tudok érteni az előttem felszólaló MSZP-s képviselőtársammal, hogy valóban nem jó, ha az Országgyűlés átadja ezt a jogkörét - illetve elveszik tőle, ha pontos akarok lenni -, és a társadalmi bűnmegelőzési stratégiát itt kellene elfogadni, az Országgyűlésben, és az Országgyűlésnek kellene eldönteni, hogy pontosan mely irányba kellene elindulnunk.

Annál is inkább igaz ez, mert - ahogy azt az általános vitában elmondtuk - a kormány bizonyította az elmúlt három évben, hogy nem képes önmaga megoldani ezeket a problémákat, és a bűnügyi helyzet sajnos rosszabb lett. Annyiszor emlegetik itt az eltelt "két heteket", sajnos még arra sem volt a kormányzatnak megfelelő hatékonysága, hogy legalább "fenntartsa" a helyzetet. A statisztikák -, amelyeket az általános vitában is elmondtam, nem szeretném megismételni - sajnos arrafelé mutatnak, hogy szinte majdnem minden fronton a múlt évi statisztikák romlottak.

Az államtitkár úr elsorolta a záró gondolataiban, hogy például a halálos közúti balesetek száma csökkent. Ez így is van, és ennek természetesen örülünk is, de mi alapvetően bűncselekményekről beszélünk, és a halálos közúti balesetek a legtöbb esetben nem bűncselekmények. Van, amikor az ember "saját hibájából" kerül olyan helyzetbe, hogy mondjuk, egy közlekedési balesetben elhalálozik. A legtöbb esetben ez gondatlanságból következik be, ami persze lehet, hogy formálisan még bűncselekménynek is tekintendő, de nekünk, amikor a bűnről és a társadalom erre adott reakciójáról beszélünk, nem arra kell koncentrálnunk, hogy valaki hibázik, vagy olyat csinál, ami esetleg a közutakon nem megengedett, és okoz egy halálos balesetet. Ez nem az a kategória, ami az előre megfontolt, szándékos bűncselekmények körében releváns, és leginkább a társadalmat felháborítja, de természetesen annak örülünk önmagában, hogy kevesebb ember hal meg az utakon.

Visszatérve, ez az egy, amivel egyet lehet érteni az MSZP szempontjából, hogy mi sem szeretnénk átadni az Országgyűlésnek azt a jogkört, hogy határozati javaslatot és egy új bűnmegelőzési stratégiát megalkosson. Egyébként más téren azzal nem tudok egyetérteni, hogy az a bűnmegelőzési stratégia, amit most hatályon kívül helyezünk, betöltötte a rendeltetését. Az ugyanúgy megbukott, mint a kormányzat elmúlt hároméves tevékenysége, ugyanúgy megbukott, mert az MSZP-kormányzatok alatt ugyanúgy romlott folyamatosan a közbiztonsági stratégia, a közbiztonsági helyzet, ugyanúgy egyre magasabb számban kerültek bűncselekmények elkövetésre, és a társadalom biztonság-, közbiztonságérzete tragikus szintre süllyedt. Ehhez képest nem sikerült a Fidesz-kormányzatnak, amely szavakban ezt felemlegeti, még szinten tartania sem ezeket a tendenciákat. Tehát sem az MSZP-kormányzat, sem a Fidesz-kormányzat nem méltó rá, hogy az ő eredményeit itt bármilyen szinten felemlegessük.

Úgy gondoljuk, hogy ebben a körben persze nagyon jó, hogy az MSZP is hozzá tudná tenni a gondolatait, de ők már leszerepeltek, viszont úgy gondolom, hogy a Jobbik hozzá tudná tenni egy ilyen stratégiához azokat az elképzeléseit, amiket a 2010-es kormányprogramban, pontosabban választási programban - akkor még sajnos kormányprogrami szintre nem eljutó választási programunkban - megfogalmaztunk. Most is csak azt tudom mondani, hogy olyan eszközöket is be kell vetni - akár a szociális kártyára gondolhatok vagy a büntetés-végrehajtás intézményeinek átalakítására -, amelyek lehet, hogy közvetlenül nem tűnnek első hallásra a bűnmegelőzés keretébe tartozónak. De ha jobban belegondolunk, akkor ezek az intézkedések, vagy akár a bentlakásos iskolák felállítása olyan társadalmi helyzetben lévő honfitársaink esetében, ahol sajnos a megszületett gyermekek esetében a bűn újratermeli magát, és csak úgy lehet megoldani ezt a problémát, ha kiemeljük abból a családból őket legalább a hétköznapokra, és az állam nagyobb gondossággal tekint rájuk; és lehetne sorolni, hogy melyek azok a tevékenységek és melyek azok a területek, amelyek igenis bűnmegelőzési célzattal szóba jöhetnek, csak sajnos nem így tekintenek rájuk.

Nem gondolom, hogy egy olyan stratégia, ami legfőképpen azokhoz próbál eljutni, akik egyébként is társadalmilag rendezettebb körülmények között élnek... Mondjuk, egy iskolai előadás azoknak, akik ezt meghallgatják, természetesen nagyon kiváló, és a kábítószerek fogyasztásának veszélyeire felhívhatja a figyelmet, de valószínűleg pont azok a diákok nem lesznek ott, akik már az iskolába se mennek el, mert a szüleik ezt majdhogynem szabadon megtehetik. Igaz, némi szigorítást próbáltak bevezetni ezen a téren, de azt hiszem, az eredmények nem igazolták a kormányzat tevékenységét, és akkor még az iskolai erőszakról nem is beszéltünk.

Számtalan olyan terület van, amit idő hiányában itt fel sem lehetne sorolni, de mind azt támasztja alá, hogy igenis az Országgyűlésnek kellene kidolgozni a bűnmegelőzési stratégiát, és nem engedhetjük át a kormánynak ennek a megalkotását, főleg azért, mert a kormány sajnos az elmúlt három évben vagy több mint három évben csúfosan leszerepelt ezen a téren. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: Tisztelt Képviselő Úr! Nem csak idő hiányában nincs mód felsorolni, de nem akartam félbeszakítani. A módosító indítvány egyetlenegy kérdésről szól: átadja-e az Országgyűlés azt a jogot, amellyel ma rendelkezik e bűnmegelőzési stratégia elkészítésére. Tekintettel arra, hogy önt nem szakítottam félbe, az általános vitát folytatta le újra, így a reagálásra jelentkezett Juhász Ferenc MSZP-s képviselőnek is meg kell adnom a szót. Ugyanakkor kérem, majd ha választ ad, feltehetően az elhangzottakra, a továbbiakban, ha van ismételt felszólalás, az a módosító indítvány tartalmára szorítkozzon.

Megadom a szót a képviselő úrnak.

JUHÁSZ FERENC (MSZP): Köszönöm, elnök úr, a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A parlamenti vita kerete már csak olyan, hogy mindenki megfutja ebben a maga tiszteletkörét, és a kötelező feladatot teljesíti. Staudt Gábor ide címzett mondatait én ekként értékelem, és hallva az elnök úr kérését, nyilvánvalóan nem is nagyon szeretnék reagálni rá.

Egy ponton azért mégis, ami összefügg magával a módosító javaslatunkkal. Az a tény, hogy erről itt és ilyen módon beszélgethetünk, az a tény, hogy megállapítást nyerhet, hogy valakinek a bűnmegelőzéssel kapcsolatos gondolatai, elképzelései elfogadhatóak-e vagy sem, avíttak-e vagy sem, eredménnyel kecsegtetnek vagy sem, azért történhet, mert a jelenlegi szabályozás szerint ez a parlament hatóköre, és énszerintem ez így van rendjén. Akkor van nagy baj, ha ez kikerül a parlament hatóköréből, egy olyan időszakban, amikor pontosan tudjuk azt, hogy a bűnmegelőzés és a bűn kezelése módjának filozófiai megközelítésében ma a politikai pártok között óriási nagy különbség van.

Anélkül, hogy itt és most ezeket minősíteni szeretném, arra hívom fel a figyelmét ellenzéki és kormánypárti képviselőtársaimnak, hogy ezt az esélyt és ezt a lehetőségét veszejti el a parlament, ha elfogadja a kormány azon javaslatát, hogy innentől kezdve ő dönt ebben a kérdésben. Nem egy akkora kapitális dolog ez, amely miatt az emberek az utcára fognak vonulni, de a következményei beláthatatlanok, mert lehetőséget ad bármelyik kormánynak arra, hogy úgy kezelje a bűnmegelőzés kérdését, mint egy nagyon szigorú kormányzati territóriumot, úgy kezelje ezt az egészet, mint ha ez csak és kizárólag az ő rendészeti eszközeivel lenne megoldható.

Márpedig az elmúlt három-négy esztendő egészen biztosan bizonyítja, hogy a több rendőr, a három csapás, a felkészültebb, masszívabb, erőteljesebb fellépés nem képes megakadályozni számos bűncselekményt. Pont olyanokat nem képes, amelyek a társadalom egy jelentős csoportját rendkívüli módon irritálja, a szegény és nehéz helyzetben élő, tisztességesen dolgozó emberek nagy részét borzasztóan bántja - mi azt gondoljuk - az, hogy két rendőrrel, három odaállással, négy térfigyeléssel ez a dolog rendezhető. Nem.

(13.00)

Tisztelt Képviselőtársaim! Mi ezt jóval szélesebb alapokra szeretnénk helyezni. Nem azért, mert a felelősséget szeretnénk megosztani, mert ebben a kormánynak primátusa van, az eszközök elosztásában, a hangsúlyok kijelölésében bizonyosan. De hogy kihagyjuk belőle a szakmát, akik egyébként tudományos és szakmai alapon ezzel foglalkozzanak, a politikai döntéshozót, akinek napról napra saját területén, választókerületében ezzel el kell számolnia, egészen bizonyosan nem szabad és nem érdemes. Éppen ezért illő tisztelettel és ismételten ebben a vitában utoljára kérem azt, hogy módosító javaslatainkat legyenek kedvesek támogatni, abból a felelősségből adódóan, hogy van közös dolgunk, van közös feladatunk ezen a területen.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a részletes vitát lezárom, és megadom a szót Kontrát Károly államtitkár úrnak, aki válaszol a vitában elhangzottakra. Államtitkár úr!

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Juhász Ferenc hozzászólásaira szeretnék reagálni. Tisztelt Képviselő Úr! A 2003-ban elfogadott bűnmegelőzési stratégia végrehajtására önöknek hosszú évek álltak rendelkezésre, és ezekkel a lehetőségekkel, amikor önök kormányon voltak, nem éltek. Ismerjük, hogy 2002 és '10 között milyen volt a közbiztonság Magyarországon, önök ezen a területen egyszerűen megbuktak.

Ami a társadalmi vitát illeti, szeretném elmondani, hogy széles körű társadalmi vitát folytattunk le a nemzeti bűnmegelőzési stratégia elfogadását megelőzően. Ez a kormany.hu honlapra is kikerült, és megfelelő idő állt rendelkezésre, hogy erre észrevételeket tegyenek. Ezt megkapták a civil szervezetek, társadalmi szervezetek, a Magyar Kriminológiai Társaság, az egyházak is megkapták, és a nemzeti bűnmegelőzési stratégiát a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács terjesztette a kormány elé. Ezt a feladatot kapta elsőként a létrehozott Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács, és ezt a stratégiát a kormány a szeptember 18-ai ülésén elfogadta.

(Az elnöki széket dr. Ujhelyi István, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Szeretném elmondani és szeretném hangsúlyozni, úgy, ahogy az általános vitában is elmondtam a válaszban, hogy a kormány elkötelezett a bűnmegelőzés, a bűncselekmények csökkentése, a közbiztonság megerősítése, az emberek biztonságérzetének javítása érdekében. Ennek a célnak a megvalósítása érdekében konkrét feladatokat határoztunk meg. És hogy válaszoljak Juhász képviselő úr kérdésére, hogy 200 vagy 700: 700 millió forint a helyes szám, amit ön kérdezett.

Ami pedig Staudt Gábor képviselő úr - akit nem látok most itt a teremben, de válaszolok neki is - hozzászólását illeti, és a közlekedési bűncselekményeket vette kritika alá (Dr. Staudt Gábor visszatérve az ülésterembe: Itt vagyok, államtitkár úr.), hogy úgymond az nem tartozik ebbe a tárgykörbe, szeretném elmondani, hogy a közbiztonságnak sok, számos eleme van. Egyik része a közlekedésbiztonság, azon belül is a közúti közlekedés biztonsága, és ezen a területen is fontos, hogy előrelépjünk. Megcéloztuk, hogy ezen a területen további célokat szeretnénk elérni. Az a célunk, hogy 50 százalékkal csökkentsük 2020-ig a halálos balesetek számát. Egyébként a végső célban nem mehetünk alább, mint hogy a nullára csökkentsük, függetlenül attól, hogy ennek az esélye ma nagyon minimálisnak látszik, de azt gondolom, hogy nem lehet kitűzni kevesebb célt majd, de 2020-ig az a célunk, hogy a közlekedés és a közúti közlekedés biztonsága területén jelentősen lépjünk előre.

És ami a kritikákat illeti, a Staudt Gábor képviselő úr által elmondottakat, szeretném elmondani, hogy a kormány számos szigorító törvényjavaslatot terjesztett a Ház elé, Btk.-módosítás, szabálysértési törvény módosítása, rendészeti tárgyú törvények módosítása. Ezeknek a 90 százalékát a Jobbik képviselőcsoportja nem támogatta, nem szavazta meg. (Dr. Staudt Gábor: Mert salátatörvényben volt.) Önök rendért kiáltanak, a rendet kérik számon rajtunk, és egy országgyűlési képviselő, egy ellenzéki képviselő mit tehet a rendért? Hogy támogatja azokat a jogszabályokat, amelyek ennek a rendnek a megvalósítását tűzik ki célul. (Közbekiáltások a Jobbik soraiból: Salátatörvény volt.) Önök nem ezt teszik. Önök azt teszik, hogy hétvégén tartanak egy rendezvényt, vonulást, egy gyűlést, vagy hétfőn napirend előtt a parlament elé hozzák, hogy lám-lám, milyen a közbiztonság Magyarországon, és nem tesznek semmit annak érdekében, amit országgyűlési képviselőként megtehetnének, hogy a közbiztonság, a rend javuljon Magyarországon.

Tisztelt Országgyűlés! Tehát a kormány a módosító javaslatot nem támogatja, ez az új nemzeti bűnmegelőzési stratégia alkalmas arra, hogy a közrendet, közbiztonságot megerősítsük, az állampolgárok biztonságérzetét javítsuk, és ezért arra kérem a tisztelt Országgyűlést és a tisztelt képviselőtársaimat, hogy a kormány által támogatott határozati javaslatot támogassák.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   39-69   69-76   77-105      Ülésnap adatai