Készült: 2024.09.23.01:33:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

188. ülésnap (2004.11.22.), 349. felszólalás
Felszólaló Dr. Csáky András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:27


Felszólalások:  Előző  349  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. A törvényjavaslatot olvastam, és hallgattam az eddigi, ezzel kapcsolatos felszólalásokat, így eszembe jutott, hogy ha, mondjuk, az előző ciklusban 11 képviselő nyújtotta volna be ezt a törvényjavaslatot, akkor a patkó ezen oldalán ülő képviselőtársaim mit szóltak volna. Vélhetőleg ugyanazok a kritikák fogalmazódtak volna meg, mint ami most az ellenzéki padsorból, ami nem feltétlenül jó.

Az érdekvédelem, a szakszervezet kérdésköre, azt hiszem, az egész társadalmi átalakulás egyik lényegi pontja Magyarországon. Mindig ambivalens volt az éppen aktuális hatalom a szakszervezetekkel kapcsolatosan, habár volt egy olyan időszak - a Horn-kormány időszaka -, amikor egyszerűen kivásárolták, hisz a padsorok tele voltak szakszervezeti vezetőkkel, és tulajdonképpen a munka nyugalmát, a békét ezzel is meg tudták vásárolni.

Azért érdekes az előterjesztés, mert látszólagosan szigorítást vezet be, amire lehet az mondani, hogy igazságosabb is az eddigi rendszernél, és két sarkalatos pontja van szerintem a törvényjavaslatnak. Az egyik az, amire Németh Szilárd utalt, hogy valóban alkalmas-e ez módosítás arra, hogy akár rövid, akár középtávon a közalkalmazotti tanácsok szerepét mintegy háttérbe szorítsa, hisz Európában - legalábbis ismereteim szerint - olyan tendencia alakult ki, alakul ki, és ezzel kapcsolatos direktívák is érvényben vannak, hogy az adott munkahelyen a közalkalmazotti tanácsok, amelyek lényegében a munkáltatókkal pont arra a munkahelyre specifikus problémák megoldására és viták levezénylésére alkalmasak, a szakszervezetek inkább egy szinttel följebb, ágazati vagy országos szinten próbálják az érdekeket képviselni.

(23.40)

Legalábbis ennek a módosításnak a kapcsán bennem nem merülnek föl olyan aggályok, hogy ez a közalkalmazotti tanácsok szerepét egy adott munkahelyen háttérbe szorítaná.

A másik ezzel kapcsolatos probléma, hogy jó lenne ismerni a 7. §-ban azt a kormányzati rendelettervezetet - a jogalkotási törvény úgy szól, hogy ha egy törvény hatályba lép, akkor a felhatalmazó rendelkezéseknek is akkor hatályba kell lépni, tehát nincs sok ideje a kormánynak, és gondolom, a törvényalkotás háttérmozgásait ismerve azért itt is valamilyen kormányzati segítség volt a kodifikáció során, tehát nyilvánvalóan megvan, legalábbis koncepcionális szinten ez az elképzelés -, hogy ezt a reprezentativitást milyen módon kívánja majd a kormány rendeletben alkalmazni. Ugyanis ebben rejlik az egésznek a titka, hogy valóban valid adatok alapján lehet-e majd ezeknek a szakszervezeteknek a részvételét biztosítani.

Megmondom őszintén, hogy számos, különböző ágazatban szakszervezeti munkát végző személy véleményét kértük ki ezzel a törvényjavaslattal kapcsolatban, és egyetlenegy kifogással éltek, amit Filló Pál mint előterjesztő jelzett, hogy észrevették ők is, ezt a bizonyos '98-as visszanyúlást. Valóban most folynak az ezzel kapcsolatos választások. Mi is nyújtottunk be egy törvénymódosító javaslatot, hogy az idei évi, tehát a 2004-es választások legyenek ebben a kiindulási pontok. Egyébként számunkra elfogadható a törvényjavaslat.

Köszönöm szépen. (Taps az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  349  Következő    Ülésnap adatai