Készült: 2024.09.25.03:57:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

8. ülésnap (2018.06.12.), 4. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A kormánynak az oktatás területén a problémamegoldó képességét azért önök igencsak tesztelték akkor, amikor úgy hagyták itt a köznevelési rendszert, hogy több száz helyen bezárták a feladatelvégzési helyeket, az iskolákat (Arató Gergely: Hányat nyitottatok ki?), elbocsátottak 15 ezer pedagógust, és elvettek egyhavi bért, tisztelt képviselő úr. Ez valóban egy nagy probléma volt, megtűzdelve azzal, hogy az önök kormánya 12 ezer milliárd forintnyi adósságot hagyott ott az önkormányzatoknál, pontosan az iskolák, a kórházak és a szociális intézmények alulfinanszírozása miatt. Ezt kellett nekünk orvosolni, és ezt tudtuk is orvosolni, hiszen míg az önök idején önök elvettek egyhavi bért a pedagógusoktól, mi pedagógus-életpályát indítottunk, és másfélszeresére emeltük a pedagógusok bérét, először az államháztartás különböző ágazatai közül pontosan a pedagógusoknál, az iskolákban indítottuk el a béremelési programot. Ön pedig a minimálbérhez hasonlítja a pedagógusok bérét, ami egyrészről nagyon helyes, csak azt felejti el elmondani közben, tisztelt képviselő úr, hogy míg önök milliméterekkel emelgették csak a minimálbért, addig a Fidesz-KDNP-kormányzat megduplázta a minimálbért. Így már van értelme hasonlítani a pedagógusbért hozzá, hiszen a viszonyítási alap a duplájára nőtt, és ehhez képest az a szám, amit ön mondott, szerintem még így is szép.

A Magyar Tudományos Akadémia kapcsán: ön is tudja, tisztelt képviselő úr, csak elhallgatja, hogy a Magyar Tudományos Akadémia a köznevelési kerekasztal megalakítása óta a tárgyalások része. Azok a problémák, amelyek felmerültek, a Tudományos Akadémiával közösen lettek megvitatva, azok a törvényjavaslatok, amelyeket a parlament az elmúlt két évben elfogadott itt a köznevelés egyes átalakítási részeivel kapcsolatban, azok már mind megjárták a köznevelési kerekasztalt, mind jártak tehát a Magyar Tudományos Akadémiának is a köznevelési kerekasztalba delegált tagjainál, és így közösen jöttek létre azok az eredmények, amelyekről itt a parlament dönthetett. Két éve tehát egy szoros együttműködés van, a problémák jó részét ugyanúgy látjuk, a megoldások egy jó részén közösen dolgozunk, így próbáljuk fejleszteni, a legmodernebb tudományos eredményeket is beépítve, a magyar köznevelés rendszerét.

És igen, fontos része a magyar köznevelésnek az, hogy ne csak oktatás legyen, hanem nevelés is. Nem hiszem, hogy ezt bármilyen józan gondolkodású ember elvitatná, hogy mennyire fontos, hogy az iskolában ne csak ismeretanyagot kapjanak a diákok, hanem nevelést is; persze a problémamegoldó képesség is fontos. Sokszor elmondtuk már a Nemzeti alaptanterv kapcsán, hogy a készségek elsajátítása és a tárgyi tudás elsajátítása ugyanolyan fontos, és mindemellett mi hozzátesszük azt, hogy igenis a nevelés is lényeges, a példamutatás; vagy például a hazafias nevelés is, mert igen fontos, hogy ki-ki megismerje az iskolában a saját nemzeti múltját, a saját nemzeti kultúráját, és érezze azt, hogy mit jelent a magyar nemzetközösséghez tartozni. És valóban, sok tekintetben gyorsítanunk kell a köznevelésben, hiszen felgyorsult a világ, gyorsabban kell reagáljunk azokra az eseményekre, amelyek a világban zajlanak körülöttünk.

(9.10)

Ezért fontos például a wifinek az iskolák minden tantermébe való bevezetése  a szupergyors internetnek , idén év végére. Olyan mértékű digitalizációs program indult a köznevelésben, amelyre példa nem volt, és amellyel az év végére  bízunk benne  méltó vetélytársai leszünk más európai országoknak is, hiszen több tízezres nagyságrendben tudtunk kiosztani nemcsak számítógépeket, nemcsak laptopokat, hanem most már táblagépeket is, háromdimenziós nyomtatókat, háromdimenziós megjelenítő eszközöket. Ehhez feltöltöttünk az Okosportálra, a nemzeti köznevelési portálra digitális alaptananyagokat is, amelyeket beépíthetnek az óramenetükbe a tanárok, ezáltal a legmodernebb eszközökkel tudják a diákokat is tanítani, hogy megragadják az ő figyelmüket, hogy élvezetessé tudják tenni az órákat, és legalább olyan vizuális inputokat kapjanak a diákok az órán, mint amilyeneket az okostelefonjuk használata közben tudnak kapni. Ez bizony egy felgyorsítása a köznevelés rendszerének, bízunk benne, hogy minden diáknak a javára tud válni, mint ahogy az is, hogy most már több mint egymillió diák ingyenesen kapja a tankönyvet, hiszen az önök idején ez egy piac volt, ebből profitot akartak maximalizálni, mi pedig azt mondtuk, hogy ne a diákokon, ne a családokon keressenek ezek a külföldi befektetők, hanem minél többen ingyenesen kaphassák meg a tankönyveiket; több mint egymillió diák most már ezt így is fogja megkapni.

A nemzeti köznevelési infrastruktúra-fejlesztési programban iskolákat, tornatermeket építünk, az első ütemben 82 fejlesztés indult el, ebből 55 elkészült, 12 új uszoda, 22 új tornaterem, 16 iskola bővült új tornatermekkel, 4 teljesen új iskolát és 1 új óvodát is építettünk ebben a programban, tehát érezhető és látható, hogy nemcsak a pedagógusok bére emelkedett, nemcsak a tananyagot igyekszünk a legmodernebb eszközökkel átadni a diákok számára, hanem az iskoláknak a működési feltételeit is igyekszünk javítani. Hiszen az előző nyári szünetben sem volt olyan tankerület, ahol ne lett volna valamilyen iskolapadcsere vagy felújítás, renoválás, és azt hiszem, hogy a most következő szünetben sem lesz olyan tankerület, ahol ne lenne ilyen. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) A szünethez pedig mindenkinek nagyon jó kikapcsolódást kívánok, aki az iskola padjait koptatta év közben. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai