Készült: 2024.09.20.06:19:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2005.12.05.), 284. felszólalás
Felszólaló Tóth Sándor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:29


Felszólalások:  Előző  284  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH SÁNDOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A közúti közlekedés rendjének meghatározása, a közúti közlekedés szabályainak megalkotása átgondolt, megfontolt és felelősségteljes döntést kíván meg, hiszen rendkívül bonyolult és szerteágazó szabályrendszerről van szó. Érdemes csak abba belegondolni, hogy a közúti közlekedésről szóló törvény rendelkezik a közúti közlekedés alapvető feltételeiről, az abban részt vevő személyek és szervezetek jogairól és kötelezettségeiről, annak érdekében, hogy ezekkel elősegítse a közúti személy- és áruszállítási szükségletek kielégítését. Rendelkezik továbbá a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi követelmények, a megfelelő korszerű járműállomány és közúthálózat kialakításáról, azok működtetésének szabályairól, valamint a közutak védelméről. Szerencsére ezt a szabályrendszert nem kell most újra az alapoktól meghatároznunk, azonban a szükséges módosításokról való döntéshozatal is alapos mérlegelést követel meg valamennyiünktől.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat tehát a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítására irányul, e bonyolult szabályrendszer módosítására tesz javaslatot. A törvényjavaslat pontosító jellegű módosításokat fogalmaz meg a járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésével és vizsgáztatásával kapcsolatos közlekedési hatósági engedélyezési hatáskörökkel és a vizsgabiztosi névjegyzék nyilvános adattartalmával kapcsolatban annak érdekében, hogy a törvény elérje a kívánt célját.

Ugyancsak szükséges pontosítani a vizsgabiztosi névjegyzékből történő törlés rendelkezéseit is, az engedélyeztetési feltételeket megszegő vállalkozások esetében alkalmazható szankciók hatékonyabb érvényesíthetősége szempontjából. Pontosítani kell továbbá a személyes adatok védelme érdekében a vizsgabiztosok névjegyzékének nyilvános adattartalmát. A törvényjavaslat módosítja a közúti szállításhoz kapcsolódó bírság alkalmazási és közúti ellenőrzéssel kapcsolatos rendelkezéseit is.

A közlekedési hatóság alapvető fontosságú feladata ugyanis a közúti közlekedési szolgáltatásokra és a közúti szállításokra vonatkozó szabályok betartásának hatékony ellenőrzése, és amennyiben az szükséges, az ellenőrzött vállalkozásokra visszatartó erővel bíró jogkövetkezmények alkalmazása. Fontos azonban, hogy a szállítást végző vállalkozásokkal és járművezetőkkel szemben szabálytalanságok esetén azonos joghátrányokat kell alkalmaznia.

A törvényjavaslat módosítja az úthálózatra vonatkozó tervezés és fejlesztés hatásköri szabályait is. A törvényjavaslat egyik legfontosabb eleme, hogy hatáskört telepít a regionális fejlesztési tanácsokhoz, mivel a regionális közutak építéséről és fejlesztéséről a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter hozzájárulása alapján e szervezetek jogosultak dönteni.

 

(Dr. Vidoven Árpád elfoglalja jegyzői székét.)

A törvényjavaslat a közlekedés biztonságának javítása érdekében megtiltja a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklámcélú berendezések elhelyezését a közút területén, illetve egy meghatározott távolságon belül történő elhelyezését a közút területétől. Így az előterjesztő szándéka szerint megakadályozható, hogy a közlekedés biztonságát kedvezőtlenül befolyásoló, figyelemelterelő reklám jelenjen meg a törvény által meghatározott helyeken.

Itt hívnám fel tisztelt képviselőtársaim figyelmét arra, hogy nekünk, jogalkotóknak a közúti közlekedésben részt vevők biztonságát minden egyéb szempont fölé kell helyeznünk az irányadó szabályok megalkotása során. A törvényjavaslat módosítja a parkolójegy-kiadó automata minősítését, és egyértelműen rögzíti, hogy az az út tartozékának minősül, nem pedig önálló építménynek. A törvényjavaslat a gyorsforgalmi úthálózat állapotának és az azon nyújtott magas szolgáltatási színvonal megőrzésének biztosítása és új autóútszakaszok megépítése érdekében lehetővé teszi ezen útszakaszok tekintetében is - természetesen megfelelő feltételek teljesítése esetén - a díjszedés bevezetését és ennek érdekében elektronikus ellenőrzési rendszer működtetését.

 

(21.10)

Tisztelt Országgyűlés! A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosításáról szóló T/18635. számú törvényjavaslatot az MSZP országgyűlési képviselőcsoportja felelősségteljes döntést igénylő törvényjavaslatnak tartja. Természetesen a vita során megfogalmazódnak olyan módosító indítványok, amelyek még jobbá teszik a kihirdetendő törvényt. Ilyen lehet az olyan módosítás, amely a parkolásért fizetendő díjak, pótdíjak és bírságok minősítésének módosítására irányul annak érdekében, hogy ezek adók módjára behajthatók legyenek, ugyanakkor meg kell fontolni azt, hogy a parkolási díjak, ezek a díjak ne minősüljenek adók módjára behajtandó köztartozásnak.

Kérem valamennyi képviselőtársamat, hogy támogassa a törvényjavaslatot annak érdekében, hogy a közúti közlekedés szabályainak módosításával a törvény eredeti céljainak megvalósulása minél hatékonyabban megtörténjen.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  284  Következő    Ülésnap adatai