Készült: 2024.09.20.12:32:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

67. ülésnap (2015.04.27.), 313. felszólalás
Felszólaló Sallai R. Benedek (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:03


Felszólalások:  Előző  313  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SALLAI R. BENEDEK (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Az előbbiekben elmondtam a bizottságban képviselt saját szakmai véleményemet, ami nyilvánvalóan, mint elhangzott, az volt, hogy maga ez a jogszabálytervezet nem képes kezelni a kibocsátás mértékének csökkentését. Pártunknak van egyébként ezzel kapcsolatban egy elvi ellenvéleménye is, amit most szeretnék ismertetni.

A törvényjavaslat látszólag az éghajlatváltozásról, a klímavédelemről, a kiotói jegyzőkönyvről szól, valójában arról, hogy a fideszes kormánytöbbség ismét egy, eddig piaci alapon működő tevékenységet államosít, az adminisztrációs terheket és a vállalkozások költségeit megnövelve. A javaslat a következő szöveggel kezdődik: „A vállalkozások csak a klímavédelemért felelős hatóság által kiadott képesítési igazolás birtokában jogosultak bármilyen fluortartalmú, üvegházhatású gázokkal kapcsolatos tevékenységet végezni. A vállalkozás a képesítésigazolás megszerzését követően köteles az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározottak szerint regisztrációs kötelezettségének eleget tenni.”

Valójában ez már így van a 2015. február 18-án kelt, a fluortartalmú, üvegházhatású gázokról és az ózonréteget lebontó anyagokkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 14/2015. (II. 10.) kormányrendelet alapján, amelynek megfelelően a klímagáz-szabályozás és az ezzel kapcsolatos végrehajtási feladatok a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság feladatkörébe kerülnek. Ehhez azonban csak most, utólag teremtik meg a törvényi feltételeket.

Hogy a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság nevű hivatalt ki és miért hozta létre, arról meglehetősen nehéz tájékozódni jelen információk alapján. A hatóság elsődleges feladata a fluortartalmú gázok, illetve az ilyen gázokkal foglalkozó vállalkozások nyilvántartása lenne. Hogy ennek a feladatnak milyen hatékonysággal tett eleget, arról sokat elárul, hogy az úgynevezett klímagáz-adatbázis, amit a korábbi működtető hiba nélkül üzemeltetett, most hónapokon keresztül nem volt elérhető. Nem világos az sem, hogy az egész átszervezésre, egy új állami szervezet létrehozására miért volt szükség a bürokráciacsökkentés hajnalán. A fluortartalmú, üvegházhatású gázokkal kapcsolatos tevékenységek, a vállalkozások, a képesítések regisztrációja ugyanis 2009 óta működött Magyarországon, méghozzá uniós jogszabályok alapján.

A Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetsége már 1993-as megalakulása óta szervezte és irányította a hűtő- és klímaberendezés-szerelők szakmai minősítő képzését és nyilvántartását. Erre a szakmai alapra építve alakította ki a szövetség a kötelező tömörség- és szivárgásvizsgálat-rendszerének technikai, valamint személy- és cégminősítési rendjét, követve az európai uniós gyakorlatot.

(21.10)

2008 végén közbeszerzési pályázatot írt ki az akkor még létező Környezetvédelmi Minisztérium erre a feladatra. Ezen nem egy multi és nem is egy jó pártkapcsolatokkal rendelkező, hanem az ágazat szakmai szervezete, a munkát addig is végző Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetsége által létrehozott HLH Monitoring Nonprofit Kft. nyert, így a szakminiszter ezt a szervezetet jelölte ki az Országos Monitoring és Képesítő Testület feladatainak ellátására, amiről az Európai Bizottság is tájékoztatást kapott. A HLH-rendszer olyan jól funkcionált, hogy az általa kiadott igazolásokat az Európai Unió összes tagállamában elfogadják, kivéve Magyarországot. Magyarország az egyetlen, ahol ezzel a jogszabállyal az érintett vállalkozóknak és vállalkozásoknak újra regisztráltatniuk kell magukat, immár az új állami hatóságnál, kifizetve a korábbinál jóval magasabb díjat a regisztrációért és az éves felügyeletért. Tehát nyilvánvalóan a pártom álláspontja ugyanaz, mint az enyém, hiszen ugyanazt mondja, a pártunk szakemberei is azt mondják, hogy ez nem klímavédelem, hanem egyszerű pénzlenyúlás vállalkozásoktól.

Arra szeretném felhívni a figyelmet a megmaradt rövid időmben, hogy az ellenzék nem minden ellen hadakozik, és nem minden ellen szólal fel. A Fidesz-kormányzat és Fidesz országgyűlési képviselői által vezetett munkacsoport alkotta meg az alkalmazkodási vagy adaptációs stratégiát, amelyre a mai napig nincs érdemi forrás, és a mai napig a kormányzat nem szán érdemi hátteret annak megvalósítására. Az a klímavédelmi munka, amely korábban a Fideszben elkezdődött, az a szakmai műhely előretekintően próbálta a klímaváltozás hatásainak adaptációs feladatait a társadalomra áthozni, kötelezettségeket teremtve az önkormányzatoknak és a kormányzatnak, hogy mit kell tenniük. Emellett megelőző szemlélettel azt igyekezett elérni, hogy a kibocsátás mértékének csökkentésével a klímavédelmi feladatokat hogy lehet megoldani.

Míg ennek a korábbi fideszes kezdeményezésnek a végrehajtására, amit véleményünk szerint szakmailag erőteljesen támogatni lehet és nagyon sok mindenben gyakorlatilag csak egyetérteni lehet vele, a mai napig sem kormányzati szándék, sem forrás nem áll rendelkezésre, addig a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság létrehozása megtörténik, teljesen átláthatatlan illetékességi és hatásköri feladatokkal. Emiatt nem tudjuk így támogatni a jogszabályjavaslatot. Köszönöm szépen, elnök úr. ((Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  313  Következő    Ülésnap adatai