Készült: 2024.09.20.21:34:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

132. ülésnap (2000.04.11.), 271. felszólalás
Felszólaló Dr. Torgyán József (FKGP)
Beosztás földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 9:20


Felszólalások:  Előző  271  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. TORGYÁN JÓZSEF földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány T/1955. számon terjesztette elő törvényjavaslatát a növényvédelemről. A törvényjavaslat általános és részletes vitája konstruktív volt, és ebből az volt megállapítható, hogy a kormány indokoltan terjesztette elő ezt a törvényjavaslatot. Néhány képviselőtársam ki is emelte azt a politikamentes hangulatot, amely ennek a törvénynek a vitáját jellemezte. A kormány nevében megköszönöm az elismerő szavakat, amelyeket mind kormánypárti, mind ellenzéki oldalról hallhattunk.

A törvényjavaslathoz képviselőtársaim 66 módosító és 13 kapcsolódó módosító javaslatot nyújtottak be. A mezőgazdasági bizottság módosító javaslatai kodifikációs szempontból pontosították azokat a javaslatokat, amelyek szándékával és tartalmával egyetértettünk. A javaslatok túlnyomó többségére a normaszöveg pontosítására irányult.

Az indítványok egy része a belterületi földekkel összefüggő állami és önkormányzati hatáskörök szigorú elhatárolására irányul. E kérdés egyértelmű rendezése nélkül ugyanis előfordulhatna, hogy a település jegyzőjének saját önkormányzatával szemben kellene eljárnia, ha az önkormányzat az általa használt földterületen nem tenne eleget védekezési kötelezettségének. Ezért a törvényjavaslat szövegét úgy javítottuk, hogy ilyen esetekben a növényvédelmi szolgálat igazgatója saját hatáskörében rendelhesse el a közérdekű védekezést, vagy jelölje ki ennek elrendelésére egy másik önkormányzat jegyzőjét.

Több képviselőtársam kezdeményezte a növényvédelmi bírságra vonatkozó szövegrész felülvizsgálatát és pontosítását. Ezekre figyelemmel a kiszabható bírság alsó határának összegét 50 ezer forintról 20 ezer forintra csökkentettük, és a rendelkezés szövegét úgy módosítottuk, hogy a bírság kiszabását megalapozó tényállások legsúlyosabban elmarasztaló eseteinél javasoltuk elrendelni annak kötelező alkalmazását, míg az enyhébb megítélés alá eső tényállások szankcionálását a jogalkalmazó hatóság belátására bíztuk. A bírság legmagasabb összege változatlanul 1 millió forint. A 20 ezer forinttól 1 millió forintig terjedő, viszonylag széles sávhatárban lehetővé válik a bírságösszeg egyéniesített és méltányos megállapítása.

Ellenőrző tevékenységünk során eddig is tapasztaltuk, hogy vannak olyan készítmények, amelyek minősége nem felel meg az engedélyben előírtaknak. Azt azonban túlzott általánosításnak tartjuk, hogy a gyártók részéről nincs meg az a gyártási fegyelem, amellyel megfelelő minőségű árut tudnának a piacon tartani. A szabályszerűen forgalomba hozott növényvédő szerek minősége és csomagolása ugyanis megfelel az előírt követelményeknek. Egyetértünk viszont azzal, hogy fokozni kell a kereskedelem ellenőrzését, a nem legálisan forgalomba kerülő áruk forgalmazásának megakadályozását és szankcionálását. A jövőben sem számíthatnak védelemre azok, akik a növényvédő szereket a feketepiacon szerzik be.

Számos módosító javaslat érkezett a háziméhek fokozott védelmére. Mint képviselőtársaim előtt is ismert, az együttműködés hiánya miatt nézeteltérések merülhetnek fel a vegyszeres permetezést folytató földhasználók és a méhészek között, amelyek esetenként kártérítési perekhez is vezethetnek. A törvényjavaslat egyértelműen meghatározza a termelők, a méhészek és a jegyző kötelezettségeit. Osztjuk azok aggodalmát, akik gondatlanságból eredő esetleges károk megelőzésére, a felelősség egyértelmű tisztázására törekednek. Ennek alapján fogadtunk el több kiegészítést, pontosabb megfogalmazást. A készülő végrehajtási rendelet a törvény alapján - az eddigi gyakorlatnak is megfelelően - a növényvédő szerek méhveszélyességi kategóriákba sorolását rendeli el. Ennek értelmében a jövőben a méhekre kifejezetten veszélyes növényvédő szereket virágzó állományban egyáltalán nem szabad használni. A méhkímélő növényvédelmi technológia fogalmi meghatározását a végrehajtási rendelet fogja tartalmazni. Örömmel értesültem arról, hogy az Országos Magyar Méhészeti Egyesület is összességében támogatja a növényvédelmi törvényjavaslat rendelkezéseit. A pontosító szövegjavaslataikat a normaszövegen átvezettük.

Képviselői javaslatra módosításra került a károsító fogalmának törvényi meghatározása is. Először jelenik meg törvényi szinten az integrált növényvédelem fogalma, annak tartalma, amely szerint ez olyan környezetkímélő, ismert hatékonyságú növény-egészségügyi, agrotechnikai, fizikai, biológiai és kémiai védekezési lehetőségek okszerű kombinációja, amelyek óvják a környezetet, különösen a károsító természetes ellenségeit.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mint az önök előtt is ismeretes, Csatári József képviselőtársam önálló indítványt készített a magyar növényvédőmérnöki és növényorvosi kamaráról. E törvényjavaslat esetleges későbbi elfogadása szükségessé teheti az előttünk fekvő jogszabály kiegészítését is. Ez a hivatásrendi kamara ugyanis kiemelkedő, eléggé nem hangsúlyozható szerepet vállalhat a növényvédelemben.

Tisztelt Ház! Mint azt egyik képviselőtársam korábban szíves volt megjegyezni, négy alapvető célt kívántunk érvényesíteni a törvény előkészítésénél. Ezek a következők: a növényvédő szerek felhasználásából eredő humán és környezeti kockázatok további csökkentése; az integrált növényvédelem prioritási szabályainak bevezetése; a növényvédő szerek és a termésnövelő hatású anyagok forgalombahozatali és felhasználási engedélyezési eljárásának szigorítása; valamint a vegyszerhasználat munka-egészségügyi és környezetbiztonsági feltételeinek egyértelmű rendezése. Úgy vélem, ezeket a szempontokat a törvényjavaslat előkészítésénél és szövegezésénél sikerült maradéktalanul teljesítenünk.

Itt kell megjegyeznem, hogy a növényvédelmi törvényjavaslat előírásai összhangban vannak a környezetvédelemről és a természetvédelemről szóló törvényekkel, valamint a kémiai biztonságról és a hulladékgazdálkodásról szóló törvényjavaslatok rendelkezéseivel. A tervezett szabályozás és a majdan kiadásra kerülő végrehajtási rendelete harmonizálnak az Európai Unió közösségi vívmányaival.

Ezúton köszönöm meg képviselőtársaim jobbító szándékú, pontosító ajánlásait, amelyeket pártállásukra tekintet nélkül juttattak el hozzánk. Lehetőségeinkhez képest ezeket a szövegjavaslatba beépítettük.

Ennek megfelelően kérem, hogy a benyújtott törvényjavaslatot az előzőek figyelembevételével szíveskedjenek támogatni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 




Felszólalások:  Előző  271  Következő    Ülésnap adatai