Készült: 2024.09.19.11:19:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2001.11.07.), 368. felszólalás
Felszólaló Ékes József (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:41


Felszólalások:  Előző  368  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ÉKES JÓZSEF (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Ha a parlament üléstermében végignézünk e törvény kapcsán, az ember egy kicsikét szomorú. Szomorú azért, hisz maga az energiatörvény, én úgy érzem, hogy az ország sorsának egy hosszú távú megfogalmazását is jelenti. Jelenti a függőségi viszonyt energiarendszeren és -szolgáltatáson keresztül, hogy ez a törvény milyen mértékben tudja helyrehozni azokat a hibákat, amelyek az elmúlt időszakban az energiaszektor területén történtek. Egyrészt: a részletes vitája folyik ma az energiatörvénynek, és talán az energiatörvénynél az egyik legjelentősebb kérdés az, hogy a magyar törvényi rendelkezések alapján azt a liberalizációt, amelyet a törvény megfogalmaz, milyen mértékben és hogyan tudjuk végrehajtani.

Fontos kérdés az is, hogy a jelenlegi magyarországi energiaszektor fejlesztése, valamint a törvény adta lehetőségeken belül az 50 megawatt alatti telepítésű rendszerek a magyar gazdasági élet területén hogyan tudnak elindulni és megvalósulni. Fontos kérdés az is, hogy az uniós csatlakozásig a törvény adta lehetőségen keresztül a nagyfogyasztók, valamint a kisfogyasztók, a közüzemi fogyasztók ebben a rendszerben milyen támogatási formát tudnak élvezni, és milyen árrendezési és átrendezési folyamat fog megindulni annak érdekében, hogy valóban a versenyhelyzet tudjon kialakulni a szolgáltatás és az energia-előállítás területén.

Én ezt mondom azért is, hisz Magyarországon talán az összes erőművet volt szerencsém végigjárni, úgy végigjárni, hogy az összes erőműben dolgozni; Bécs környékén és Németországban is az erőművekben. Tudom és ismerem a hazai erőművi viszonyokat. Tudom és ismerem annak a hatását, hogy a '96-97-es privatizáció milyen nem várt fejleményeket okozott a magyar gazdaság területén, és tudom annak a hatását, hogy ha ez a törvény visszamenőlegesen megfelelő határozottsággal és keménységgel nem rendezi azokat az áldatlan viszonyokat, amelyek az energia területén kialakultak, akkor előbb-utóbb kaotikus állapot alakul ki.

Bízom abban, és az MDF frakciója is bízik abban, hogy ebben a törvényben azok a megfelelő szigorúságok, amelyek a bizottsági üléseken is mint aggályok megfogalmazódtak, akár a kormánypárti, akár az ellenzéki oldalról is; hogy a törvény a módosító indítványok alapján nem a puhítás irányába, hanem a keményítés irányába fog ellépni. Ezáltal hosszú távon egy olyan törvény tud kialakulni Magyarországon energiatörvény területén, amely mögött a megfelelő gazdasági érdekek számításai is megtalálhatóvá válnak, és mint szolgáltatás az energia-igénybevevő irányába egyfajta könnyítést tesz, hisz innentől fogva érdekévé válik a szolgáltatónak, hogy ő keresse meg a felhasználót és a fogyasztót, nem pedig fordítva, hogy a fogyasztónak kell a megfelelő fizetési díjtételek mellett a fogyasztási rendszer kielégítésére történő fejlesztésekhez nagymértékben hozzájárulnia.

Nagyon fontosnak tartjuk azt is, hogy valóban a kisfogyasztók, tehát a családok területén is az átmeneti időszak után, amely a törvény adta lehetőségből megfogalmazódik, megfelelő kompenzáció mellett valóban az állampolgárok számára is a piacnyitással együtt maga az energiavásárlási kényszer is, ami jelen pillanatban mint egyfajta irányelv, részére rendelkezésre áll, tehát előbb-utóbb valóban eljutunk abba az állapotba, hogy maga az állampolgár is dönthet abban a kérdésben, hogy honnan, milyen mértékben, milyen teljesítmény alapján és mekkora összegért vásárolja meg az energiát.

Ami nagyon fontos kérdés, hogy egyrészt környezetvédelmi szempontból is maga a törvény megpróbál úgy fogalmazni, hogy akár az importenergia területén, akár a hazai energia-előállítás területén is a környezetvédelmi hatások figyelembevételével ad meg egyfajta engedélyezési folyamatot, mellette pedig egyfajta korlátozást is meg kíván fogalmazni az importenergia területén. Ezáltal előnyt fog élvezni a ma még nem megvalósuló alternatív energiáknak az oda-vissza vásárlási lehetősége is, hiszen ma Magyarországon azért nem történtek meg megfelelő fejlesztések az alternatív energiák területén, mert nem volt törvényileg garantálva a fel- és visszavásárlási lehetősége.

A Magyar Demokrata Fórum az általános vitánál is és a bizottsági vitában is maximálisan támogatja a törvényi tervezetet, és ajánlja a parlamentnek is elfogadásra. Meg kívánom jegyezni, hogy a Magyar Demokrata Fórum is több módosító indítványt nyújtott be annak érdekében, hogy ne puhuljon, hanem inkább szigorodjon maga a törvénytervezet, és valóban olyan keretet tudjon adni ma Magyarországon az energiaszektor igénybevevői számára, hogy hosszú távú fejlesztést is maga után tudjon vonni.

Az elmúlt időszakban, a '60-as évek fejlesztései után, nyugodtan lehet mondani, hogy hosszú távon nem alakult ki egyfajta energiastratégia. Ennek az energiastratégiának a hiánya a szakemberek körében is óriási vehemenciával fogalmazódott meg, adott esetben a vízi energia, az atomenergia, a szenes erőművek, a gázerőművek kérdése. Itt viszont magánál a törvény adta lehetőségnél fogva - főleg 50 megawatt alatt - teljesen logikus, hogy az a tőkével rendelkező beruházó, amelyik valóban olyan technológiával rendelkezik, olyan fejlesztést tud végrehajtani, hogy olcsóbbá tudja tenni az általa megtermelt energiának a piacra juttatását, úgy mindenképpen egyfajta előnyt is fog tudni élvezni, és valóban a legújabb technológiák fognak elindulni és megvalósulni. Tudnék számos példát mondani, annak idején a százhalombattai erőműnél a kéntelenítő vagy a filter építése is óriási nagy kérdés volt, és ma már tudjuk, hogy az annak idején hogy sikerült.

Az uniós normáknak a törvénytervezet mindenképpen maximálisan megfelel. Én legalábbis úgy értelmeztem és éreztem a bizottsági üléseken is, hogy az ellenzéki pártok részéről is ennek a törvénynek a fogadását úgy fogalmazták meg, hogy sokkal előbb sorra kellett volna ennek kerülnie, de az előbb történő sorra kerülése a megfelelő garanciák biztosításával kell hogy végrehajtásra kerüljön.

Én úgy érzem, azok az átmeneti időszakok, amelyeket a törvény megfogalmaz - akár a három év vagy a közüzemi szolgáltatás területén a hosszabb időszak -, valóban lehetőséget fog adni arra, hogy a megfelelő átállás is bekövetkezzen Magyarországon. Hisz ha a mai viszonyok között a teljes terheit zúdítanánk a fogyasztókra, akkor jóval magasabb díjtétellel, tarifarendszerrel rendelkezne az ország. A függőség szempontjából is, mint ahogy elmondtam: a '96-97-es privatizációt elkapkodott, elhamarkodott, át nem gondolt és stratégiával nem rendelkező energiaszektoron belül valósították meg. A mostani törvényi rendelkezéseknek megfelelően ezt valami úton-módon helyre kell hozni, szabályozni kell, és garanciát kell nyújtani az itthon megtermelt energia kellő biztosítása mellett.

Köszönöm a képviselőtársaim figyelmét. Bízom benne, hogy minden parlamenti párt részéről ezen törvénytervezet módosító indítványokkal együtt támogatásra fog lelni.

Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps az MDF soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  368  Következő    Ülésnap adatai