Felszólalás adatai
80. ülésnap (2019.07.01.), 58. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Cseresnyés Péter (Fidesz) |
Beosztás | Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 4:11 |
Felszólalások: Előző 58 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! Bizonyára elkerülte az LMP-frakció figyelmét az a tény, hogy a kormány a már eldöntött beruházásokban összesen 1500 milliárd forintot fordított vagy fordít vasútfejlesztésre 2022-ig. Az elmúlt években megújult többek között a Szajol-Püspökladány, a Szolnok-Békéscsaba, a Kelenföld-Székesfehérvár, a Lepsény-Balatonszentgyörgy, a Fonyód-Kaposvár szakasz, villamosítottuk a Hegyeshalom-Porpác, Szombathely-Zalaszentiván, Rákosrendező-Esztergom vasútvonalat, és hamarosan Mezőzombor és Sátoraljaújhely között is elindul a villamos közlekedés. Jelenleg is folynak a munkák a Kelenföld-Pusztaszabolcs, a Rákos-Hatvan és a Püspökladány-Debrecen szakaszokon, a közeljövőben megkezdődhet a Szabadbattyántól Balatonfüredig tartó szakasz villamosítása, és a budapesti Déli összekötő vasúti híd átépítése is. A sorra megújuló pályákon Európa legnagyobb egységes motorvonatflottája közlekedik. Az elmúlt ciklusokban összesen 143 új FLIRT állt forgalomba, 34 új villanymozdony állt közlekedésbe a MÁV és a GYSEV járataiban. Ha ez ön szerint a vasúthálózat elhanyagolása, akkor nagyon kíváncsi lennék arra, hogy mit ért képviselőtársam fejlesztés alatt, vagy hogyan jellemezné a vasút 2010 előtti, ridegtartásban eltöltött nyolc évét.
A következő évek fejlesztései között valóban szerepel a Budapest-Belgrád vasútvonal, ahogy ön is említette. Felszólalása alapján valószínűleg új információ az ön számára, hogy Magyarország az Európai Unió felé már 2014-ben vállalta, hogy a TEN-T nemzetközi hálózat részét képező vasútvonalait 2030-ig arra a műszaki szintre fejleszti, amit az Unió az ilyen vonalak esetén előír. A Budapest-Belgrád vonal is része ennek a hálózatnak.
A stratégiai jelentőségű vasútvonal korszerűsítése felértékeli Magyarország nemzetközi szerepét, és megalapozza a további gazdasági fejlődést. Arra is felhívom képviselőtársam figyelmét, hogy 2010-ben nemcsak a vasúthálózat és a járműpark végleges leépülését kellett egyébként megállítani a kormánynak, hanem magát a Magyar Államvasutakat is ki kellett húzni abból a kátyúból, amit a baloldali kormányok, többek között az önök szövetségese által ki nem fizetett járandóságokból összeállt, közel 300 milliárd forintos adósság jelentett. Ehhez képest ma a MÁV lépésről lépésre fejlődő, egyre több utas által igénybe vett szolgáltatást nyújt. Hogy adatot is mondjak, 2018-ban csak a tíz legforgalmasabb vonalon 2,8 millió fővel bővült az utazóközönség a vasúttársaság statisztikái szerint.
Ön a felszólalásában ennek a vasúttársaságnak a lelkiismeretes szakembergárdáját sértegeti, amikor úgy állítja be őket, mintha elfelejtették volna a KISS emeletes motorvonatok beszerzésekor, hogy létezik a Kis-Gellért-hegyi alagút. Két lehetőség van, képviselő asszony: ön vagy figyelmetlen a munkája során, vagy félre akarja vezetni az embereket. Ugyanis köztudott, legalábbis a szakemberek számára és a tájékozott emberek számára, nem is volt arról szó, hogy az emeletes szerelvények egyelőre a Déli pályaudvarról közlekedjenek. Ha pedig később mégis sor kerülne arra (Dr. Vadai Ágnes: Én megelégszem azzal, ha kitakarítják a vonatokat végre!), hogy ezen a vonalon álljanak forgalomba az új vonatok, arra is megvan a megfelelő megoldás. Nem kiabálni kell, képviselő asszony, hanem tájékozódni, és mindezt látták volna. (Dr. Vadai Ágnes: Azt is szoktam a vonaton, államtitkár úr!)
Vagy ön talán nem tudja, vagy önök talán nem tudják, hogy ezeket a hatalmas kapacitású motorvonatokat csak a legnagyobb forgalmú vonalakon érdemes szolgálatba állítani, és ez is a terv. Éppen ezért, mert ez az eredeti terv, kérem, hogy válaszomat fogadják el. (Arató Gergely: Mindenképpen! Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: Előző 58 Következő Ülésnap adatai